Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet


Dalarna

Recommended Posts

För att skapa jämna resultattider som svarar mot de övriga seedningsloppen så kommer de åkare som avser att få ett seedningsgrundande resultat för Vasaloppet från Alliansloppet vara reglerade att tävla på mjuka träningshjul.

 

Vad kommer de flesta att köra på tror Ni?

 

PU-Hjul? ( och strunta i seedningen)

Eller gummi 1-or??

 

// magnus

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply

Mailade tävlingsledningen o fick följande svar;

 

Hej!

 

Hjulfrågan är fortfarande öppen, vi kommer ha ett möte så tidigt som på söndag i frågan.

Som det är sagt idag är det M2 som gäller som seedningshjul, men det finns meningsskillaktigheter i frågan

 

så vi kommer med klara besked så snart som möjligt.

 

Mvh Fredrik Pommer Adler

Link to comment
Share on other sites

Är det alltså 2or?

 

isf är det nice så blir det billigare för en själv som saknar 1or :)

Kommer det sättas några regler för hur fort 2or får rulla eller hur mäter man det?

T.ex Eagles 2or är väl inte märkta? Även om de nu rullar trögare än Swenors.

I varje fall var det problem när vi var i Norge med att de inte kunde se någon märkning.

 

Jag tycker i och för sig att det vore trevligt med trögare hjul för att sålla ut lite grann.

Link to comment
Share on other sites

Mailade tävlingsledningen o fick följande svar;

 

Hej!

 

Hjulfrågan är fortfarande öppen, vi kommer ha ett möte så tidigt som på söndag i frågan.

Som det är sagt idag är det M2 som gäller som seedningshjul, men det finns meningsskillaktigheter i frågan

 

så vi kommer med klara besked så snart som möjligt.

 

Mvh Fredrik Pommer Adler

Tjena Sten, hur gick det för dig i vasan?

Varför var du inte med och åkte värmdöloppet?

Link to comment
Share on other sites

Är det alltså 2or?

 

isf är det nice så blir det billigare för en själv som saknar 1or :)

Kommer det sättas några regler för hur fort 2or får rulla eller hur mäter man det?

T.ex Eagles 2or är väl inte märkta? Även om de nu rullar trögare än Swenors.

I varje fall var det problem när vi var i Norge med att de inte kunde se någon märkning.

 

Jag tycker i och för sig att det vore trevligt med trögare hjul för att sålla ut lite grann.

Tycker också att det är bra att man kör med 2or , det blir ju mer skidlikt då. Att tävla på pu har jag ärligt talat tröttnat lite på, inte ett dugg skidlikt när det går såpass fort som det gör med pu hjul.

 

Har inte alliansloppet sm status i år? Eller det kanske tävlingen alltid har haft? Är det olika startled eller får man ställa sig vart som helst ?

Link to comment
Share on other sites

Är det alltså 2or?

 

isf är det nice så blir det billigare för en själv som saknar 1or :)

Kommer det sättas några regler för hur fort 2or får rulla eller hur mäter man det?

T.ex Eagles 2or är väl inte märkta? Även om de nu rullar trögare än Swenors.

I varje fall var det problem när vi var i Norge med att de inte kunde se någon märkning.

 

Jag tycker i och för sig att det vore trevligt med trögare hjul för att sålla ut lite grann.

Känns lurigt utför på PU! Särskilt för oss som inte gillar sådana utmaningar ;)

Link to comment
Share on other sites

Hjulfrågan är fortfarande öppen, vi kommer ha ett möte så tidigt som på söndag i frågan.

Som det är sagt idag är det M2 som gäller som seedningshjul, men det finns meningsskillaktigheter i frågan

Hur ska man kunna kontrollera hjulen vid start? PU-hjulen syns ju lätt, men för att se skillnaden mellan 1:or och 2:or behöver jag ha läsglasögon på mig.

Link to comment
Share on other sites

Är det alltså 2or?

 

isf är det nice så blir det billigare för en själv som saknar 1or :)

Kommer det sättas några regler för hur fort 2or får rulla eller hur mäter man det?

T.ex Eagles 2or är väl inte märkta? Även om de nu rullar trögare än Swenors.

I varje fall var det problem när vi var i Norge med att de inte kunde se någon märkning.

 

Jag tycker i och för sig att det vore trevligt med trögare hjul för att sålla ut lite grann.

Känns lurigt utför på PU! Särskilt för oss som inte gillar sådana utmaningar ;)

Hellre snabbt utför på PU-hjul än på 1:or. PU känns stadigt och svarar snabbt på tyngdöverföring. 1:or går nästan lika snabbt, men känns svampiga och instabila vid högre hastigheter. Börjar nästan vobbla när det går undan och man försöker korrigera riktningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag är så trött på de här diskussionerna fram och tlllbaka! Vad jag vet körs alla tävlingar på rullskidor i Sverige på PU-hjul. (Och inte gummi 1or eller godtyckliga "2or".) I vissa fall tillhandahåller arrangörerna skidor/hjul.

 

Det finns inga möjligheter att få något mer rättvist sätt att tävla på om man inte sätter ett krav på specifikt märke och rullmotstånd på hjulen. Och hur rimligt är det att kräva att man köper specifika hjul (av specifikt märke???) för en enstaka tävling? Finns säkert ett ekonomiskt intresse för någon att det blir ett speciellt märke och rullmotstånd som krävs.

 

En intressant fråga är om några elitåkare kommer ställa upp och åka på något annat än tävlingshjul? Om inte; vem ska man då mäta tiderna mot och sätta seedningsgränserna med hjälp av?

 

Jag skulle vilja se hur Vasaloppets utvärdering av resultatet 2010 såg ut och hur de kom fram till att det inte fungerade. Publicera!

Link to comment
Share on other sites

Jag är så trött på de här diskussionerna fram och tlllbaka! Vad jag vet körs alla tävlingar på rullskidor i Sverige på PU-hjul. (Och inte gummi 1or eller godtyckliga "2or".) I vissa fall tillhandahåller arrangörerna skidor/hjul.

 

Det finns inga möjligheter att få något mer rättvist sätt att tävla på om man inte sätter ett krav på specifikt märke och rullmotstånd på hjulen. Och hur rimligt är det att kräva att man köper specifika hjul (av specifikt märke???) för en enstaka tävling? Finns säkert ett ekonomiskt intresse för någon att det blir ett speciellt märke och rullmotstånd som krävs.

 

En intressant fråga är om några elitåkare kommer ställa upp och åka på något annat än tävlingshjul? Om inte; vem ska man då mäta tiderna mot och sätta seedningsgränserna med hjälp av?

 

Jag skulle vilja se hur Vasaloppets utvärdering av resultatet 2010 såg ut och hur de kom fram till att det inte fungerade. Publicera!

Seedning på rullskidor brukar väl främst önskas av de som normalt tävlar på rullskidor och som jag ser det vill ha en "VIP"-kö framåt i leden. Jag tycker gott att det räcker med seedningslopp på snö, det är mest rättvist. När åkte någon ett lopp på snö med förhållanden som ens liknar de med PU-hjul? Vad är problemet med att seeda sig på snö? Kom inte och säg att ni inte har råd att åka dit det finns snö...

 

Det behöver inte heller vara elitåkare på ett seedningslopp utan man tittar på resultaten och jämför mot andra åkare också. Snart kommer väl seedning på Skierg upp som förslag så behöver man inte ens vara utomhus utan kan seeda sig på gymmet. Nej, träna och tävla på rullskidor på sommaren men förstå att det skiljer mellan prestationerna där och på snö så blir ni inte så besvikna. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga problem med att köra en tävling på rullskidor som är seedningsgrundad. Jag tycker det inslaget är en bra injektion för uppbyggnadsträningen. Inte nog med att jag vässar träningen på ett bättre sätt, det öppnar även upp för nya kontakter i samband med tävling. Seedningslopp höjer ju som bekant intresset för Vasaloppet i helhet!

 

Problemet kan uppstå när det är för enkelt att seeda in sig i bättre led. I mitt fall var jag 18 sekunder ifrån att ta mig in i led 3 på Vasan när jag körde Alliansloppet 2010. Min självkänsla begrep att jag inte hade någon nytta av att köra i det ledet.

 

Ska man hådra det hela kan man väl seeda upp sig genom sanktionerade tävlingar genom en skierg. Men man vänder alltid åter till kärnfrågan - går det att upprätta ett rättvist system genom den formen av tävlingar? Känslan säger givetvis nej där...

 

Men för en potentiell förstagångsåkare på Vasaloppet ser jag Alliansloppet som en smidig möjlighet att seeda in sig i bättre led. Men sätt gränserna hellre för tufft än för snällt. För självbilden för en längdåkare kan få sig en rejäl törn när man sjunker allt djupare genom startfältet.

 

Åsså en sak till. PU-hjul är en självklarhet för mig!

Link to comment
Share on other sites

Intressant diskussion. Jag tycker nog att det låter vettigt om man övergår till 2:or om man nu ska ha rullskidor som seedningsgrundande. Jag själv skulle inte tjäna på det, men det känns mera skidlikt helt enkelt. Då uppstår det ju ett annat problem, likvärdigheten på 2:or. Men å andra sidan så skiljer skidpar alltid åkare emellan på vanliga skidor också.
Link to comment
Share on other sites

Jag kan villigt erkänna att jag var emot seedning på Alliansloppet från början (bara sök här, arkivet ljuger inte som Guillou skulle ha sagt). Och det blev inte bättre när jag såg vilka led mina klubbkompisar i Björnstorp fick i sin seedning jämfört med vasaloppet innan.

 

MEN, när de väl använde denna seedningen det kommande vasaloppet så var de i stort så bra också på snö som de hade seedat sig till på sommaren. Gissningsvis tack vare att de har tränat på väldigt hårt och skidlikt över sommaren och därfär också blivit bättre skidåkare.

 

Så för att få upp nivån på skidåkningen bland motionärer, genom ökat intresse för rullskidor och tävlandet på rullskidor i fint väder), fungerar det bevisligen med incitamentet seeding på rullskidor. Då kan jag leva med att några få bland 15000 hamnar lite för långt fram i leden.

Link to comment
Share on other sites

Är vasaloppet och seedningslopp det endå som får folk att träna och åka skidor?

 

För mig verkar det som att allt förutom problem med att det inte är helt rättvist* talar för att man ska köra eventuella seedningslopp på rullskidor med tvåor eller treor.

 

*snö skidåkning är ju inte heller rättvist med tanke på utrustningen och seedningen är ju ofta ett lotteri ialla fall. Spellar verkligen skillnaden i rull mellan olika tvåor eller treor någon roll i seednings hänseende?

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte riktigt med TT i denna tråd.

 

Jag åker en del rullskidlopp själv och kan faktiskt tycka att ett lopp likt Alliansloppet mer liknar Vasaloppet än en kort kuperad varvbana på snö som vissa långlopp idag är. Man får dock komma ihåg att Vasaloppet trots allt består av väldigt mycket stakning precis som en rullskidtävling gör.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med TT. Varför ett extra seedningslopp i en aktivitet som endå inte är samma sak som skidor i ett område som har många seedningslopp på snö?

Varför inte om det lockar mer att träna mer och gillar skidsporten mer. Sporten sprids då till andra årstider och får mer uppmärksamhet. Det kan väl inte vara fel?

Link to comment
Share on other sites

Och det blev inte bättre när jag såg vilka led mina klubbkompisar i Björnstorp fick i sin seedning jämfört med vasaloppet innan.

 

.

Men ingen av dom resultaten var felaktiga. Alla som du tänker på som fick bättre startled än normalt hade tränat oerhört mycket mer än tidigare, det gav resultat helt enkelt. Sen föll träningen för flera av dom på vintern av naturliga orsaker, jobb, svårt med snö och asfalt för effektiv träning.

Tränar man hårt så blir man bra.

Och när vissa personer inte jobbar på 3 månader på sommaren och bara tränar, är det inte konstigt att man tar SM-medalj och 4 led bättre än normalt.

 

Enligt mig fungerade seedningen bra på Alliansloppet 2010.

Vi pratar om ca 300 åkare, säg att hela 20 % av dessa fick ett startled för bra....det är 60 personer i hela Vasaloppets Startfält. Det är inte många.

Tänk på att vintern går det oftas ett antal seedningstävlingar varje helg, det är säkert i snitt minst 1500 per helg i jan-feb som kör seedningslopp. Många av dom är rätt många är fel.

 

Vad kan då ett enda litet lopp i Trollhättan göra om det bidrar till bättre hälsa för folk i söder och mer deltagare på rullskidtävlingar totalt sätt i Sverige.

 

Om man bara godkänner gummihjul som godkända hjul, måste man ju säga vilket fabrikat man pratar om, annars, kommer folk leta efter det snabbaste gummihjul efter folk är så seedningskåta.

Så kanske jag fixar skitsnabba gummihjul och kör om Tynell på upploppet. Konstig orättvis resultatlista va! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...