Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skaterullskidor


TT

Recommended Posts

Jag har börjat åka skate i vinter och det var kul så nu är jag sugen på skaterullskidor. Vad ska man köpa där? Har kikat på Marwe och Swenor men vill gärna ha lite råd om vad jag ska välja. Har inte tänkt tävla på dem så det behöver inte finnas racinghjul.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply
Jag har börjat åka skate i vinter och det var kul så nu är jag sugen på skaterullskidor. Vad ska man köpa där? Har kikat på Marwe och Swenor men vill gärna ha lite råd om vad jag ska välja. Har inte tänkt tävla på dem så det behöver inte finnas racinghjul.

Inte en tvekan!

Marwe!

Link to comment
Share on other sites

TT, har exakt samma funderingar så det var bra att du startade denna tråd! :)

Jag tycker skate är väldigt kul och rullskidor inte alls kul. ;)

Så eftersom jag har bestämt mig för att åka rullskidor under sommaren och inte börja i höst som vanligt kunde det ju pigga upp med ett par skaterullskidor!

Är det Marwe som gäller även för mig?

Link to comment
Share on other sites

Har också funderingar på nya skaterullisar.. Har ett par gamla swenor med 2:or på och problemet med dom är att det inte känns speciellt skidlikt, ingen svikt i dom då det är aluminium och så är det svårt att åka på 3:ans växel då dom känns för lättrullande för det. Blir liksom automatiskt att man går över på 4:ans växel om man inte tänker på det hela tiden.

Funderar givetvis på marwe då jag hört mycket fint om känslan i dom, frågan kvarstår dock om vilka hjul man ska välja?

Om det inte vore så jävla dyrt med hjul kunde man ju köpa trögare och ett par riktigt lätta för långpassen :|

Link to comment
Share on other sites

Har ett par Marwe! Är mycket nöjd med dessa! Har inte åkt skate på vintern så jag kan inte jämföra. jag har också hört att Marwe ska vara likt skate på vintern !

 

Edit: även om asfalten inte är så bra så känns det inte nått obehag i fötterna som det kan göra med klassiska rullisar

Link to comment
Share on other sites

Har ett par Marwe! Är mycket nöjd med dessa! Har inte åkt skate på vintern så jag kan inte jämföra. jag har också hört att Marwe ska vara likt skate på vintern !

 

Edit: även om asfalten inte är så bra så känns det inte nått obehag i fötterna som det kan göra med klassiska rullisar

Obehaget i fötterna skulle ju vara guld värt att slippa. :)

Mina ProSki ger hemska vibrationer.

Får man köra Klarälvsbanan med skaterullisar? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat åka skate i vinter och det var kul så nu är jag sugen på skaterullskidor. Vad ska man köpa där? Har kikat på Marwe och Swenor men vill gärna ha lite råd om vad jag ska välja. Har inte tänkt tävla på dem så det behöver inte finnas racinghjul.

Inte en tvekan!

Marwe!

Håller med dig att Marwe Skate är toppen, men det är några år sedan att jag körde med de. Vad tycker du om vanliga Aluminium-stomme och gummihjul? Tycker du att det är en stor skillnad vad gäller åkkänsla? Har ett par Eagle Sport Skate WRX med PU-hjul men köpte 4 rollx gummihjul till och var ganska nöjd förra året.

Link to comment
Share on other sites

Har ett par Marwe! Är mycket nöjd med dessa! Har inte åkt skate på vintern så jag kan inte jämföra. jag har också hört att Marwe ska vara likt skate på vintern !

 

Edit: även om asfalten inte är så bra så känns det inte nått obehag i fötterna som det kan göra med klassiska rullisar

Obehaget i fötterna skulle ju vara guld värt att slippa. :)

Mina ProSki ger hemska vibrationer.

Får man köra Klarälvsbanan med skaterullisar? ;)

Klart man får :) ! Bara å hänga på det!

Link to comment
Share on other sites

Har ett par Marwe! Är mycket nöjd med dessa! Har inte åkt skate på vintern så jag kan inte jämföra. jag har också hört att Marwe ska vara likt skate på vintern !

 

Edit: även om asfalten inte är så bra så känns det inte nått obehag i fötterna som det kan göra med klassiska rullisar

Vad har du för hjul?

Link to comment
Share on other sites

Finns massa trådar i ämnet Marwe, men utan tvekan ska man köpa 610C !!! Jag köpte mina för några år sedan och är oerhört nöjd med dem.

 

Vad gäller tröghet på hjul så funderade jag innan köp på lite trögare, d.v.s. 7-or. Men jag blev rekommenderad 6-or för att få bättre flyt i åkningen. Så för mig blev det 6-or. Jag kan inte jämföra rullmotsånd mot andra skate-rullskidor, men om jag jämför med mina klassiska elpex team, så ligger trögheten någonstans mellan 2-or och 3-or. Han som sålde till mig (innan Skåningen började sälja billigare...) sa att många duktiga elitåkare även kör med 6-or för att få ett bättre flyt i åkningen. Samt att vissa elit-damer ofta kör med mer lättrullade ändå.

 

Jag tycker man får bra träning med 6-or, och jag skulle nog inte vilja ha trögare i nuläget. Mina rundor förra säsongen var mellan 2-4 mil, och jag får upp pulsen mycket mer på skate, än på motsvarande klassiska rullskidor. Man får upp pulsen i skate, även om man försöker åka ganska lugna pass. (Man använder troligen fler muskelgrupper samt att man nästan aldrig vilar.)

 

Till JinJin kan jag bara säga att jag tycker inte det är några problem att ligga på 3-ans växel med tröghet 6 på hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat åka skate i vinter och det var kul så nu är jag sugen på skaterullskidor. Vad ska man köpa där? Har kikat på Marwe och Swenor men vill gärna ha lite råd om vad jag ska välja. Har inte tänkt tävla på dem så det behöver inte finnas racinghjul.

Inte en tvekan!

Marwe!

Håller med dig att Marwe Skate är toppen' date=' men det är några år sedan att jag körde med de. Vad tycker du om vanliga Aluminium-stomme och gummihjul? Tycker du att det är en stor skillnad vad gäller åkkänsla? Har ett par Eagle Sport Skate WRX med PU-hjul men köpte 4 rollx gummihjul till och var ganska nöjd förra året.[/quote']

Det är skillnad ja mellan MArweskidor och t.ex. Eagle med Alustomme. SJälv åker jag på båda varianterna. Marwe mer skidlikt, Eagle en helt annan känsla som också är väldigt skän, mer direktkontakt med asfalten kan man väl beskriva det.

Marwe fixar dock sämre asfalt bättre, men på fin asfalt åker jag själv hellre på Eagle.

 

Men skall man bara ha en skida för att man vill träna inför glidskidsäsongen, då säger jag Marwe.

Link to comment
Share on other sites

Är det kanske smart att välja ganska lättrullade hjul om man som jag är nybörjare? Jag kommer nog främst att köra distanspass och backintervaller med skidorna. Har svårt att hålla ned pulsen på distanspassen och vid brant uppför borde lutningen göra mer än rullmotståndet. Kan man göra som på klassiska skidor och komplettera med ett par extra tröga bak- eller framjul?
Link to comment
Share on other sites

Är det kanske smart att välja ganska lättrullade hjul om man som jag är nybörjare? Jag kommer nog främst att köra distanspass och backintervaller med skidorna. Har svårt att hålla ned pulsen på distanspassen och vid brant uppför borde lutningen göra mer än rullmotståndet. Kan man göra som på klassiska skidor och komplettera med ett par extra tröga bak- eller framjul?

Man ska ner också. ;)

Du kan få prova mina eftersom jag har samma bindning som dig.

Jag har US6 (tror Andreas har det också) men han har Salomon-bindning.

Link to comment
Share on other sites

Är det kanske smart att välja ganska lättrullade hjul om man som jag är nybörjare? Jag kommer nog främst att köra distanspass och backintervaller med skidorna. Har svårt att hålla ned pulsen på distanspassen och vid brant uppför borde lutningen göra mer än rullmotståndet. Kan man göra som på klassiska skidor och komplettera med ett par extra tröga bak- eller framjul?

Man ska ner också. ;)

Du kan få prova mina eftersom jag har samma bindning som dig.

Jag har US6 (tror Andreas har det också) men han har Salomon-bindning.

Ja, det skulle vara kul att få prova. Nedför Tosseberg åker jag nog helst bil eller cykel... ;)

Link to comment
Share on other sites

Stor risk för "face plant" med skaterullisar?

Nej det ska gå bra normalt sett om man inte är helt ur balans.

 

Men första gången jag provade skaterullskidor så knäppte jag av en Diamond Storm precis nere vid trugan. Blev att förlänga staven upptill.

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat åka skate i vinter och det var kul så nu är jag sugen på skaterullskidor. Vad ska man köpa där? Har kikat på Marwe och Swenor men vill gärna ha lite råd om vad jag ska välja. Har inte tänkt tävla på dem så det behöver inte finnas racinghjul.

Inte en tvekan!

Marwe!

Finns det konkurrenskraftiga tävlingshjul till Marwe ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat åka skate i vinter och det var kul så nu är jag sugen på skaterullskidor. Vad ska man köpa där? Har kikat på Marwe och Swenor men vill gärna ha lite råd om vad jag ska välja. Har inte tänkt tävla på dem så det behöver inte finnas racinghjul.

Inte en tvekan!

Marwe!

Finns det konkurrenskraftiga tävlingshjul till Marwe ?

Enligt Marwe så är dom det såklart. Men jag vet inte. Har inte testat

Link to comment
Share on other sites

Har ett par Marwe! Är mycket nöjd med dessa! Har inte åkt skate på vintern så jag kan inte jämföra. jag har också hört att Marwe ska vara likt skate på vintern !

 

Edit: även om asfalten inte är så bra så känns det inte nått obehag i fötterna som det kan göra med klassiska rullisar

Vad har du för hjul?

Jag har us6,

Edit: nej vänta nu, jag har dom normalföreshjulen kommer inte ihåg om det var 6 eller 7 or :)

Link to comment
Share on other sites

Inte en tvekan!

Marwe!

Finns det konkurrenskraftiga tävlingshjul till Marwe ?

Enligt Marwe så är dom det såklart. Men jag vet inte. Har inte testat

xc-ski.de har ju testat tävlingsrullskidor och Marwe Skate Racing 580 A var lika snabbt som SkiSkett Cobra (http://www.xc-ski.de/1110-marwe-skate-racing-580-a.html). Marwe vann denna test eftersom åkkänsla var bäst. Men i rullskids-tävlingar har jag inte sett att nån köra på Marwe. Vet inte ens om det är nån i rullskids-världscupen som gör det. Här finns massor med bilder från rullskids-VC i Tyskland där man kan kolla lite vilka modeller som har använts: http://www.rollski-schwarzwald.de/index.php?id=364

Link to comment
Share on other sites

Finns det konkurrenskraftiga tävlingshjul till Marwe ?

Du har ju fått några svar, men problemet är kanske vikten på stommen. (Den märks ju mer på skate än på klassiskt.) Så även om nya modellen "C" är lättare än tidigare, så tror jag inte den konkurrerar med lätta al-stommar.

 

Sen borde du ju kunna sätta vilket hjul-märke som helst på stommen. Alla hjul har väl så vitt jag vet samma bredd. (Men fråga Skåningen först!) Själv har jag satt ett par Inlineshjul på en urgammal rullskatestomme av aluminium. Fungerar bra men blir väldigt stötigt. Valde ett par Inlineshjul med bra greppförmåga. Men jag är numera så gammal, så jag helst inte åker snabba skaterullskidor.

 

Jag har haft ett par gamla Eagle - men de är knäckta sen gammalt och hjulen utslitna. Men de har nog fortfarande snabba skaterullisar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...