Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skaterullskidor


TT

Recommended Posts

Finns det konkurrenskraftiga tävlingshjul till Marwe ?

Sen borde du ju kunna sätta vilket hjul-märke som helst på stommen. Alla hjul har väl så vitt jag vet samma bredd. (Men fråga Skåningen först!) Själv har jag satt ett par Inlineshjul på en urgammal rullskatestomme av aluminium. Fungerar bra men blir väldigt stötigt. Valde ett par Inlineshjul med bra greppförmåga. Men jag är numera så gammal' date=' så jag helst inte åker snabba skaterullskidor.

.[/quote']

Ja på dom flesta andra är det bra skifta hjul hit ochdit. Men icke på Marwe som har en helt egen dimension. Därför Marwe hjul på Marwe och aldrig Marwe hjul på andra fabrikat.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply
Finns det konkurrenskraftiga tävlingshjul till Marwe ?

Sen borde du ju kunna sätta vilket hjul-märke som helst på stommen. Alla hjul har väl så vitt jag vet samma bredd. (Men fråga Skåningen först!) Själv har jag satt ett par Inlineshjul på en urgammal rullskatestomme av aluminium. Fungerar bra men blir väldigt stötigt. Valde ett par Inlineshjul med bra greppförmåga. Men jag är numera så gammal' date=' så jag helst inte åker snabba skaterullskidor.

.[/quote']

Ja på dom flesta andra är det bra skifta hjul hit ochdit. Men icke på Marwe som har en helt egen dimension. Därför Marwe hjul på Marwe och aldrig Marwe hjul på andra fabrikat.

Har testat PU-hjul (Skate) från Eagle Sport, Maplus och roll'x och det skiljer sig vad gäller distanshållare. Men de passar alla i samma stomme.

Link to comment
Share on other sites

Har idag testat skate för första gången någonsin och det gav mersmak, även om jag blev trött fort i vissa muskler som förmodlige inte är så tränade. Det var riktigt kul iaf och grymt vilken man kan skapa framförallt uppför.

 

De rullskidor jag har är ca 15 år gamla och av det italienska märket SKiway och modellen Flash, jag tror det är tävlingshjul på, de rullar nånstans i närheten av Eagles klassiska PU uppskattningsvis något långsammare än dessa.

 

Jag fick skidorna i present för snart 15år sen och använde dem då kanske ett par ggr (stakade på dem), sedan gjorde jag uppehåll i skidåkandet några år och de har aldrig blivit anvnda sedan dess. Är det någon som vet om det är OK skidor och det finns hjul att köpa i Sverige som passar, för jag tycker kanske att de gick väl lätt.

 

Bifogar bilder på skidorna och en länk till tillverkarens sida, modellen finns kvar men ser inte likadan ut längre.

 

http://kodenet.se/privat/img_0160.jpg

 

http://kodenet.se/privat/img_0161.jpg

 

http://www.dkski.it/dkski_it_000005.htm

 

Hur länge håller skatehjul det känns som dessa borde slitas mycket fortare än klassiska?

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet om det är OK skidor och det finns hjul att köpa i Sverige som passar, för jag tycker kanske att de gick väl lätt.

 

Hur länge håller skatehjul det känns som dessa borde slitas mycket fortare än klassiska?

Jo, de slits fortare än klassiska. Mina första par bakhjul slets ut helt på bara 50 mil(!), men de jag har nu har hållit i över 100 mil och har mycket kvar.

 

Om dina hjul har en diameter på 100 mm och en bredd på 23-24 mm så finns det mycket att välja på. Själv har jag köpt hjul från någon nätbutik i Frankrike och det blev betydligt billigre än i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet om det är OK skidor och det finns hjul att köpa i Sverige som passar' date=' för jag tycker kanske att de gick väl lätt.

 

Hur länge håller skatehjul det känns som dessa borde slitas mycket fortare än klassiska?[/quote']

Jo, de slits fortare än klassiska. Mina första par bakhjul slets ut helt på bara 50 mil(!), men de jag har nu har hållit i över 100 mil och har mycket kvar.

 

Om dina hjul har en diameter på 100 mm och en bredd på 23-24 mm så finns det mycket att välja på. Själv har jag köpt hjul från någon nätbutik i Frankrike och det blev betydligt billigre än i Sverige.

Menar du Roll'x (http://www.spoconcept.com/rollers-13.html)? Jag fick de rekommenderat från xc-elitesports och har testat de under hösten. De Alu Five 100 Slow är riktig bra, de Extra Slow är för trög tyckte jag. Jag har också kört deras PU-hjul men har hittils inte riktig jämfört de med Maplus-PU. Vad gäller pris har du helt rätt, de gummihjul kostar 15€/styck och jag fick axlarna som passar Eagle-stomme, distanshållare och kullager gratis med.

 

Angående SkiWay, så är de säkert bra. Rullskidsporten är ju ganska populärt i Italien och de har några tillverkare som Maplus, SkiSkett och SkiWay. Den stomme som kustlöparen visa i sitt bild ser lite smalare ut än de som tillverkas idag, bland annat från Eagle Sport. Jag pratade med en kille hemma i Tyskland och hans barn var med i rullskids-VC under många år. Han sa att Eagle Sport tillverka lite bredare stomme idag för att göra de stabilare. Vet inte hur det är med andra tillverkare.

 

De hjul från SkiWay (http://www.dkski.it/dkski_it_00000a.htm) ser precis ut som de från Maplus (http://www.maplus.it/15skiroll.asp). Maplus har också gröna och blåa hjul med 78 respektive 80 A. Kanske är det samma tillverkare. Själv har jag de gröna Maplus hjul och är riktig nöjd. Har kört 400 km med de utan att ser några tydliga tecken att de är sliten.

Link to comment
Share on other sites

Om jag skall köpa Marwe, så står det och väger mellan US6 och US0. 6:an skall vara medium och 0:an den mest lättrullande utan att fördenskull vara tävlingshjul.

 

Frågan är då om man åker en tävling i skejt på året kan ställa upp med 0:orna och ändå inte bli alltför mycket frånrullad och då samtidigt ha en lättrullande skida för träning. (kört skejt med inlines hittills och det går hyfsat lätt, lite över 3 min/km nu, en bit under på sommaren)

Link to comment
Share on other sites

Om jag skall köpa Marwe, så står det och väger mellan US6 och US0. 6:an skall vara medium och 0:an den mest lättrullande utan att fördenskull vara tävlingshjul.

 

Frågan är då om man åker en tävling i skejt på året kan ställa upp med 0:orna och ändå inte bli alltför mycket frånrullad och då samtidigt ha en lättrullande skida för träning. (kört skejt med inlines hittills och det går hyfsat lätt, lite över 3 min/km nu, en bit under på sommaren)

Nej US0 är nte i märjeten av ett par tävlingshjul. Dom är spår ett par 2:or om man skall jämföra dom.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet om det är OK skidor och det finns hjul att köpa i Sverige som passar' date=' för jag tycker kanske att de gick väl lätt.

 

Hur länge håller skatehjul det känns som dessa borde slitas mycket fortare än klassiska?[/quote']

Jo, de slits fortare än klassiska. Mina första par bakhjul slets ut helt på bara 50 mil(!), men de jag har nu har hållit i över 100 mil och har mycket kvar.

 

Om dina hjul har en diameter på 100 mm och en bredd på 23-24 mm så finns det mycket att välja på. Själv har jag köpt hjul från någon nätbutik i Frankrike och det blev betydligt billigre än i Sverige.

Menar du Roll'x (http://www.spoconcept.com/rollers-13.html)? Jag fick de rekommenderat från xc-elitesports och har testat de under hösten. De Alu Five 100 Slow är riktig bra, de Extra Slow är för trög tyckte jag. Jag har också kört deras PU-hjul men har hittils inte riktig jämfört de med Maplus-PU. Vad gäller pris har du helt rätt, de gummihjul kostar 15€/styck och jag fick axlarna som passar Eagle-stomme, distanshållare och kullager gratis med.

 

Angående SkiWay, så är de säkert bra. Rullskidsporten är ju ganska populärt i Italien och de har några tillverkare som Maplus, SkiSkett och SkiWay. Den stomme som kustlöparen visa i sitt bild ser lite smalare ut än de som tillverkas idag, bland annat från Eagle Sport. Jag pratade med en kille hemma i Tyskland och hans barn var med i rullskids-VC under många år. Han sa att Eagle Sport tillverka lite bredare stomme idag för att göra de stabilare. Vet inte hur det är med andra tillverkare.

 

De hjul från SkiWay (http://www.dkski.it/dkski_it_00000a.htm) ser precis ut som de från Maplus (http://www.maplus.it/15skiroll.asp). Maplus har också gröna och blåa hjul med 78 respektive 80 A. Kanske är det samma tillverkare. Själv har jag de gröna Maplus hjul och är riktig nöjd. Har kört 400 km med de utan att ser några tydliga tecken att de är sliten.

OK, vilka hjul ska man satsa på som nybörjare? Vilka är mest skidlika?

Upplever att de jag har nu är väldigt lättåkta och på platten hinner jag inte med i tekniken riktigt, kanske hade det varit bättre med lite trögare hjul tills man blir van?

Vadinnebär de olika hårdhetsangivelserna 78, 80 etc?

Link to comment
Share on other sites

Jo' date=' de slits fortare än klassiska. Mina första par bakhjul slets ut helt på bara 50 mil(!), men de jag har nu har hållit i över 100 mil och har mycket kvar.

 

Om dina hjul har en diameter på 100 mm och en bredd på 23-24 mm så finns det mycket att välja på. Själv har jag köpt hjul från någon nätbutik i Frankrike och det blev betydligt billigre än i Sverige.[/quote']

Menar du Roll'x (http://www.spoconcept.com/rollers-13.html)? Jag fick de rekommenderat från xc-elitesports och har testat de under hösten. De Alu Five 100 Slow är riktig bra, de Extra Slow är för trög tyckte jag. Jag har också kört deras PU-hjul men har hittils inte riktig jämfört de med Maplus-PU. Vad gäller pris har du helt rätt, de gummihjul kostar 15€/styck och jag fick axlarna som passar Eagle-stomme, distanshållare och kullager gratis med.

 

Angående SkiWay, så är de säkert bra. Rullskidsporten är ju ganska populärt i Italien och de har några tillverkare som Maplus, SkiSkett och SkiWay. Den stomme som kustlöparen visa i sitt bild ser lite smalare ut än de som tillverkas idag, bland annat från Eagle Sport. Jag pratade med en kille hemma i Tyskland och hans barn var med i rullskids-VC under många år. Han sa att Eagle Sport tillverka lite bredare stomme idag för att göra de stabilare. Vet inte hur det är med andra tillverkare.

 

De hjul från SkiWay (http://www.dkski.it/dkski_it_00000a.htm) ser precis ut som de från Maplus (http://www.maplus.it/15skiroll.asp). Maplus har också gröna och blåa hjul med 78 respektive 80 A. Kanske är det samma tillverkare. Själv har jag de gröna Maplus hjul och är riktig nöjd. Har kört 400 km med de utan att ser några tydliga tecken att de är sliten.

OK, vilka hjul ska man satsa på som nybörjare? Vilka är mest skidlika?

Upplever att de jag har nu är väldigt lättåkta och på platten hinner jag inte med i tekniken riktigt, kanske hade det varit bättre med lite trögare hjul tills man blir van?

Vadinnebär de olika hårdhetsangivelserna 78, 80 etc?

Eftersom du har redan en stomme och PU-hjul kan du komplettera med gummihjul. Roll'x Alu Five Slow tycker jag är riktig bra hjul, hög kvalitet, top pris och med en bra rull-motstand för träning. De dämpar vibrationen ganska bra. Självklart har en fiberglass/trä stomme som Marwe bättre dämpning.

 

Om du skulle beställer hos roll'x, så meddelar hur bred din stomme är, så kan de fixa axlarna och distanshållare. Som sagt, jag fick det tillsammans med kullager gratis.

 

Jag åkte knappt 400 km med de och medelhastigheten var kring 15 km/h i ganska platt terrain, så för mig är det en skidlikt hastighet. Med PU-hjul åkte jag 400 km, medelhastighet var 21 km/h :) Vad gäller hållbarhet, så har jag hittils inte sett tecken att hjulen är sliten.

Link to comment
Share on other sites

Om jag skall köpa Marwe, så står det och väger mellan US6 och US0. 6:an skall vara medium och 0:an den mest lättrullande utan att fördenskull vara tävlingshjul.

 

Frågan är då om man åker en tävling i skejt på året kan ställa upp med 0:orna och ändå inte bli alltför mycket frånrullad och då samtidigt ha en lättrullande skida för träning. (kört skejt med inlines hittills och det går hyfsat lätt, lite över 3 min/km nu, en bit under på sommaren)

Hur mkt fortare åker man skate? Är det 1 min fortare per km på din nivå?

Link to comment
Share on other sites

Du kan få prova mina eftersom jag har samma bindning som dig.

Jag har US6 (tror Andreas har det också) men han har Salomon-bindning.

Det blev ett par med US6 från Skåningen så nu hoppas jag att de dyker upp snart. Sedan får vi väl köra en Klarälvstur i fristil också! :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan få prova mina eftersom jag har samma bindning som dig.

Jag har US6 (tror Andreas har det också) men han har Salomon-bindning.

Det blev ett par med US6 från Skåningen så nu hoppas jag att de dyker upp snart. Sedan får vi väl köra en Klarälvstur i fristil också! :)

Ja vi får köra någon specialomgång med endast skate tillåtet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Du kan få prova mina eftersom jag har samma bindning som dig.

Jag har US6 (tror Andreas har det också) men han har Salomon-bindning.

Det blev ett par med US6 från Skåningen så nu hoppas jag att de dyker upp snart. Sedan får vi väl köra en Klarälvstur i fristil också! :)

Ja vi får köra någon specialomgång med endast skate tillåtet. ;)

Ett rekordförsök med PU-skatehjul t.o.r låter spännande!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag vart ute och kört mina nya Marwe med US7:or. Vilken skillnad från dom gamla slitna swenor aluminium med 2:or på. Dom går jämnare och mjukare men framför allt så känns det mer som att åka skidor. Ojämnheter och grus var inte alls så besvärande som det brukar vara. Sen att dom går lika trögt som skidor i -15 grader är en annan sak ;)

Man kanske skulle ta och köpa till US0:or eller US6:or ändå så man kan åka längre sträckor också utan att slita ut sig totalt, det blir ju trots allt svårt att hålla nere pulsen när det går trögt. Får fundera vidare...

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag vart ute och kört mina nya Marwe med US7:or. Vilken skillnad från dom gamla slitna swenor aluminium med 2:or på. Dom går jämnare och mjukare men framför allt så känns det mer som att åka skidor. Ojämnheter och grus var inte alls så besvärande som det brukar vara. Sen att dom går lika trögt som skidor i -15 grader är en annan sak ;)

Man kanske skulle ta och köpa till US0:or eller US6:or ändå så man kan åka längre sträckor också utan att slita ut sig totalt, det blir ju trots allt svårt att hålla nere pulsen när det går trögt. Får fundera vidare...

isf hade jag haft tröghjulen på distanspassen o lässhjulen på intervallpass.. dock inte så stor skillnad mellan 6-7 kan vara större skillnader mellan olika årgångar...

 

7 kan rulla lättare än 6...

Link to comment
Share on other sites

isf hade jag haft tröghjulen på distanspassen o lässhjulen på intervallpass.. dock inte så stor skillnad mellan 6-7 kan vara större skillnader mellan olika årgångar...

 

7 kan rulla lättare än 6...

Blir inte det lite bakvänt? Jag har ju lättare att få upp pulsen med tröga hjul och intervaller med snabba hjul blir ju genast förknippat med livsfara då hastigheterna kan bli riktigt höga.

Sen om man vill vara ute länge och njuta vill man ju inte att det ska gå trögt.

Link to comment
Share on other sites

Körde första provturen med mina nyinköpta Marwe (US6-hjul) och är faktiskt lite småchockad över hur svårt det var! Mycket svårare än att åka på snö tycker jag. Fick inget flyt alls, det kändes vinglig och var väldigt svårt att få ut skären. Jag får nog satsa på att köra mycket utan stavar i början tills benteknik och balans blir bättre. Det lär dröja innan jag kör minuten snabbare per kilometer än på klassiskt, som någon tyckte var ett riktmärke.
Link to comment
Share on other sites

Körde första provturen med mina nyinköpta Marwe (US6-hjul) och är faktiskt lite småchockad över hur svårt det var! Mycket svårare än att åka på snö tycker jag. Fick inget flyt alls, det kändes vinglig och var väldigt svårt att få ut skären. Jag får nog satsa på att köra mycket utan stavar i början tills benteknik och balans blir bättre. Det lär dröja innan jag kör minuten snabbare per kilometer än på klassiskt, som någon tyckte var ett riktmärke.

Håller verkligen inte med om att det går 1 min snabbare per kilometer med Marwe 6:or.

Dom är inte snabba direkt.

 

Jag tycker dock det är mycket lättare på asfalt än snö i skate. På asfalt svarar det ju alltid till 100 %, skären sitter ju perfekt. Glider ju aldrig i sidled som jag gör på snö.

 

Men det sitter nog efter några turer gissar jag.

Link to comment
Share on other sites

Körde första provturen med mina nyinköpta Marwe (US6-hjul) och är faktiskt lite småchockad över hur svårt det var! Mycket svårare än att åka på snö tycker jag. Fick inget flyt alls, det kändes vinglig och var väldigt svårt att få ut skären. Jag får nog satsa på att köra mycket utan stavar i början tills benteknik och balans blir bättre. Det lär dröja innan jag kör minuten snabbare per kilometer än på klassiskt, som någon tyckte var ett riktmärke.

Det är helt klart vingligare än på snö. Hjulen är ju smala, understödsytan är mycket mindre. Speciellt vingligt tycker jag att det är med nya hjul med toppig profil. Efter hand som man sliter ner hjulen lite blir det lite stadigare och lättare att åka.

 

En sak som jag har märkt när jag har tagit upp rullskidorna igen efter en vinter med mycket skejtträning är att jag lätt fastnar på ytterkanterna. På snö har jag en tendens till att åka lite med ytterskär, att sätta i skidan med ytterkanten först innan jag glider med plan skida för att sedan gå in på innerkanten vid frånskjutet. På snö tycker jag att det är ett vilsamt sätt att åka på, men på rullsidorna fungerar det inte alls. Inte för mig i alla fall. Foten viks utåt, och jag har svårt att räta upp igen. Så jag får (tyvärr) snabbt vänja mig av med detta och försöka sätta i foten helt rakt istället för att få rätt balans.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt all min skejtträning på hjul med inlines hittills och det jag märkt är att första passet efter snön vill jag falla framåt på inlines, men det går över ganska snabbt. Funderar på att ersätta inlinesen med skejtrullskidor som inte går alltför trögt.

 

Pask; det beror väl lite på underlaget på snö, om det är vingligt. Är det svårt att få grepp med skidorna, brukar det vara problem med balansen, man får ta om gång efter annan. Men är greppet bra är det inga problem på snö. Kruxet för din del är väl att återfå dina vilsamma skär när du kommer på snö efter rullskidsäsongen, jag tolkar det som du har bra skejtteknik på snö, långa fina skär.:)

Undrar om det är lika lätt att få ihop skejtrullskidorna i dubbelskejten som med inlinesen ?

Link to comment
Share on other sites

Under min första skejtrullskidsäsong upplevde jag att jag fick ett mycket bättre flyt i åkningen när jag övergav de tröga originalhjulen. Kör med blandat trög- och snabbhjul ( fram och bak) utom om jag ska åka med "småpojkarna" på Klarälvsbanan. Då blir det snabbhjul.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...