Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skaterullskidor


TT

Recommended Posts

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply
Jag snittade 02:26 min/km men då var också rundan helt platt. Testade att trycka på lite på en längre raksträcka och 30 km/h var inga problem att komma upp i. Nästa pass ska jag undvika vägar med trafikljus tills dess att jag lär mig att uppskatta farten och bromssträcka. Jag tyckte inte att det gick lika bra att ploga som det gör med klassiska rullskidor. Jag funderar även på att köpa träningshjul att använda nu i början. Var inte så genomtänkt att börja med tävlingshjul.
Link to comment
Share on other sites

2:26 per km var ju hyggligt. Jag kom nätt och jämt under 4min/km på gårdagens distanspass med mina nya Marwe. Konstigt nog kändes det som att det gick ganska fort bitvis men klockan motsäger detta. Ligger 30-40 sek per km sämre än på klassiskt med 2or. Positivt i alla fall att tekniken började stämma lite bättre. :)
Link to comment
Share on other sites

2:26 per km var ju hyggligt. Jag kom nätt och jämt under 4min/km på gårdagens distanspass med mina nya Marwe. Konstigt nog kändes det som att det gick ganska fort bitvis men klockan motsäger detta. Ligger 30-40 sek per km sämre än på klassiskt med 2or. Positivt i alla fall att tekniken började stämma lite bättre. :)

Man kanskeninte skall jämföra världens snabbaste skidor Eagle med tävlingshjul, men träningsskidor från Marwe

Link to comment
Share on other sites

2:26 per km var ju hyggligt. Jag kom nätt och jämt under 4min/km på gårdagens distanspass med mina nya Marwe. Konstigt nog kändes det som att det gick ganska fort bitvis men klockan motsäger detta. Ligger 30-40 sek per km sämre än på klassiskt med 2or. Positivt i alla fall att tekniken började stämma lite bättre. :)

Man kanskeninte skall jämföra världens snabbaste skidor Eagle med tävlingshjul' date=' men träningsskidor från Marwe[/quote']

Nej, så är det såklart. Tycker att mina går lagom trögt faktiskt så det var ett helrätt val för min del.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag också lagt en beställning på ett par Marwe med US6. Jag kunde inte låta bli, det ser ju ut att vara mycket roligare än klassiska rullskidor. Visserligen har jag bara provat skejt på snö en gång men jag har tillförsikt. Kommer med en uppdatering efter jag testat dom.
Link to comment
Share on other sites

Inlines ger ingen fullvärdig träning/motstånd. Utan det blir tempoträning som möjligtvis kan vara ett inslag. Höll på att glida fram till "ingen nytta" i tre år innan min

riktiga träning började....

Det är klart man kan få bra träning av inlines ellet rullskidor med tävlingshjul. Det är ju bara att köra fort eller hitta en backe.

 

Att det är lättare att lata sig igjenom ett pass på tex inlines än på tex skidor i kuperad terräng spelar ju ingen roll eftersom man ju inte behöver lata sig igjenom ett pass.

Link to comment
Share on other sites

Inlines ger ingen fullvärdig träning/motstånd. Utan det blir tempoträning som möjligtvis kan vara ett inslag. Höll på att glida fram till "ingen nytta" i tre år innan min

riktiga träning började....

Det är klart man kan få bra träning av inlines ellet rullskidor med tävlingshjul. Det är ju bara att köra fort eller hitta en backe.

 

Att det är lättare att lata sig igjenom ett pass på tex inlines än på tex skidor i kuperad terräng spelar ju ingen roll eftersom man ju inte behöver lata sig igjenom ett pass.

Benträning, ja. Men går det för fort hinner man ju inte med att staka. då blir det inte mycket överkroppsträning. Jag tycker också att det är svårare att hålla hög puls under lång tid om jag bara använder benen, mycket lättare om man använder hela kroppen (om nu hög puls är ett mål i sig, det är det för mig ibland).

Link to comment
Share on other sites

Inlines ger ingen fullvärdig träning/motstånd. Utan det blir tempoträning som möjligtvis kan vara ett inslag. Höll på att glida fram till "ingen nytta" i tre år innan min

riktiga träning började....

Det är klart man kan få bra träning av inlines ellet rullskidor med tävlingshjul. Det är ju bara att köra fort eller hitta en backe.

 

Att det är lättare att lata sig igjenom ett pass på tex inlines än på tex skidor i kuperad terräng spelar ju ingen roll eftersom man ju inte behöver lata sig igjenom ett pass.

Benträning' date=' ja. Men går det för fort hinner man ju inte med att staka. då blir det inte mycket överkroppsträning. Jag tycker också att det är svårare att hålla hög puls under lång tid om jag bara använder benen, mycket lättare om man använder hela kroppen (om nu hög puls är ett mål i sig, det är det för mig ibland).[/quote']

Framförallt ger skaterullisar en helt annan känsla än inlines och skären blir annorlunda, du har ju dessutom lös häl på på rullskidor så inlines är knappast optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har skejtat slut på mina Ultra 2000 som jag köpte i slutet av 80-talet och på senare år har jag kört inlines istället. Mina Ultra2000 var mycket trögare än 2'or men kändes perfekta för både ben- och armträning. Som Volevodin säger så är det en viss tjusning med inlines, man kan ledigt ta en tur på 3-4 mil utan att bli trött. Det enda problemet är förstås skakningen pga de hårda hjulen. Nu lutar det åt ett par skaterullisar med lagom motstånd, helst trögare än 2'or.

Så vad ska jag välja för hjul?

Link to comment
Share on other sites

Jag har skejtat slut på mina Ultra 2000 som jag köpte i slutet av 80-talet och på senare år har jag kört inlines istället. Mina Ultra2000 var mycket trögare än 2'or men kändes perfekta för både ben- och armträning. Som Volevodin säger så är det en viss tjusning med inlines, man kan ledigt ta en tur på 3-4 mil utan att bli trött. Det enda problemet är förstås skakningen pga de hårda hjulen. Nu lutar det åt ett par skaterullisar med lagom motstånd, helst trögare än 2'or.

Så vad ska jag välja för hjul?

Om du väljer Marwe, så tycker jag 6-or är OK. Många här på forumet verkar ju ha köpt nyligen, så vi får väl ha en omröstning. ;) Men jag har å andra sidan inte provat 7-or.

Link to comment
Share on other sites

Om du väljer Marwe, så tycker jag 6-or är OK. Många här på forumet verkar ju ha köpt nyligen, så vi får väl ha en omröstning. ;) Men jag har å andra sidan inte provat 7-or.

Tack, det blir väl 6'or. Men graderas de likadant som klassiska hjul. Där är ju 4'or ganska tröga och körs väl bara av värmlänningarna ? :)

Link to comment
Share on other sites

Om du väljer Marwe' date=' så tycker jag 6-or är OK. Många här på forumet verkar ju ha köpt nyligen, så vi får väl ha en omröstning. ;) Men jag har å andra sidan inte provat 7-or.[/quote']

Tack, det blir väl 6'or. Men graderas de likadant som klassiska hjul. Där är ju 4'or ganska tröga och körs väl bara av värmlänningarna ? :)

Marwehjulen graderas definitivt inte enligt vanliga klassiska normer. Mina 6or är "lagom"-tröga. Man flyger inte fram utan får jobba på men det går inte att jämföra med 4or som är mycket trögare. Mellan 2or och 3or har jag för mig att Skåningen skriver om dem. Tycker att det stämmer ganska bra med min upplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Synd att ingen valt 0:or' date=' så att man fick reda på hur mycket lättare de går än 6:or. Mina erfarenheter från snö är att det inte får gå för trögt, om det skall vara roligt att åka skejt.[/quote']

Inte så stor skillnad med US0, går något lättare än US6, men inte mycket

För en som undrar över hur mycket trögare 7-or går mot 6-or då???

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara nämna att jag kört ett par rundor nu med mina nya Marwe 610c 6or, och jag kan verkligen rekommendera dom!

 

Trodde det skulle vara svårare efter att ha läst några av kommentarerna här men det gick ganska fort att vänja sig. Lite vingligare än klassiska rullskidor, men inte alls så stor skillnad. Kan man åka det ena, kan man åka det andra. Däremot lyckades jag med konststycket att få staven innanför ena skidan på tvåans växel när jag var lite oengagerad och gick i backen, dock inte i så hög hastighet så det gick efter omständigheterna bra. Men lite skärrad blir man. Gjorde inte Northug det i en spurt någon gång? Har för mig det. I sådana fall är jag väl i gott sällskap.

 

Jag kan tillägga att mina ärvda Swenor Carbonfibre 2or rullar bättre än Marwe 6orna. Jäkligt nöjd med trögheten på 6orna. 3:30min/km-tempo på förra 2mils-rundan, med medelpuls lite under 80% av max. Har bara provat skate en gång på snö så jag får vara nöjd med det. Funderar på att få min tjej att köpa Marwe 0or så man kan köra tillsammans :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det må jag säga, inte kan Marwe-6or vara så värst tröga, ifall du kör i 3.30-tempo med bara en skejtträning på snö. Det borde innebära att du i sommar vid varmt väder kommer ner mot 3.00/km.

 

Idag körde jag 18,5 km på 1.02 inlines med stavar (halvslitna 78-78A-hjul), samma runda körde jag på 54-55 min i somras, så visst spelar temperaturen in. Samma på klassiska Marwe; 37-38 min i somras, nu 42-45 min trots snöträning i ryggen.

 

Funderar på om PU-hjul är mer temperaturkänsliga än gummihjul ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det må jag säga, inte kan Marwe-6or vara så värst tröga, ifall du kör i 3.30-tempo med bara en skejtträning på snö. Det borde innebära att du i sommar vid varmt väder kommer ner mot 3.00/km.

 

Idag körde jag 18,5 km på 1.02 inlines med stavar (halvslitna 78-78A-hjul), samma runda körde jag på 54-55 min i somras, så visst spelar temperaturen in. Samma på klassiska Marwe; 37-38 min i somras, nu 42-45 min trots snöträning i ryggen.

 

Funderar på om PU-hjul är mer temperaturkänsliga än gummihjul ?

Du får nog testa själv "V", innan du utalar dig så bergsäkert. Själv kör jag bara under 3:30/km ifall jag kör A2 pass. Men det beror ju självklart även på kupering samt asfaltens struktur. (Jag kör alltid på en ganska kuperad bana, samt asfalten är lite halvgrovt oljegrus.)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tillägga att mina ärvda Swenor Carbonfibre 2or rullar bättre än Marwe 6orna. Jäkligt nöjd med trögheten på 6orna. 3:30min/km-tempo på förra 2mils-rundan, med medelpuls lite under 80% av max. Har bara provat skate en gång på snö så jag får vara nöjd med det.

Bra kört tycker jag. Det klarar inte jag av än. Du har kanske åkt skidsko eller inlines tidigare? Hur mycket snabbare hade du åkt samma sträcka med dina klassiska skidor tror du? Jag åker mer än 30 sek/km fortare med klassiska Swenor Fibreglass 2or jämfört Marwe 6or.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...