Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vålarullen 2012


Tallen

Recommended Posts

I augusti förra året (några månader efter förra Vålarullen) så åkte jag bil på sträckan Månkarbo-Östervåla. Samma sträcka som de första 15-20 km gått på av tidigare Vålarullslopp. Hela sträckan hade asfalterats om. Det tyvär nog inte asfalt de hade använt utan någon sorts grovt oljegrus som skulle bli jätteskakigt att åka rullskidor på. Min tanke var då: De har förstört Vålarullsbanan hur ska man kunna åka rullskidor här. Kanske är det därför man bytt bansträckning.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Då var även jag anmäld.

 

Jag borde vara rätt man att kunna ge ett skapligt svar på era frågor. Jag åkte där för ett par timmar sedan.

 

Sträckningen går böljande och det är gott om småkullar och även ett antal något som kan kallas backar. Framför allt så är banan MYCKET mera omväxlande än den tidigare. Asfalten är väldigt bra, går inte att jämföra med den förra banan, där den varit katastrofal på slutet. Vad gäller nedförsbackar så är det absolut ingen fara, absolut lätta nedförsbackar.

 

Ps: För den som har lite lokalkännedom så är det Gräsbovägen (Huddungevägen som startar vid Östervåla kyrka) som man åker först, sedan svänger man vänster vid Rödjekorset mot Harbo. Nästan framme i Harbo vänder man och åker tillbaka samma väg.

 

Förhoppningsvis kan vi få till en profil så ni ser mera exakt.

Är det någon som varit ute och provåkt banan ännu som kan lägga upp banprofil?

Link to comment
Share on other sites

Ser fram emot min debut på detta lopp, är anmäld och tåg bokat!

Det är stort att mäster Everest kommer till Våla! Själv hoppas jag kunna hänga i samma klunga som Lejonet2 i år igen, men det kan bli tungt när jag blev sjuk på riktig precis när jag hade tänkt att dra igång med rullisträningen, hade 40 graders feber och missade två veckors träning. Men nu har jag tränat bra en vecka efter sjukdomen med Vålarullefokus, så huvudmålet att slå Mario står fast. Att Rible fegar ur efter förra året förstår jag, det är tuffare här än i Skåne...:)

Link to comment
Share on other sites

Ser fram emot min debut på detta lopp' date=' är anmäld och tåg bokat![/quote']

Det är stort att mäster Everest kommer till Våla! Själv hoppas jag kunna hänga i samma klunga som Lejonet2 i år igen, men det kan bli tungt när jag blev sjuk på riktig precis när jag hade tänkt att dra igång med rullisträningen, hade 40 graders feber och missade två veckors träning. Men nu har jag tränat bra en vecka efter sjukdomen med Vålarullefokus, så huvudmålet att slå Mario står fast. Att Rible fegar ur efter förra året förstår jag, det är tuffare här än i Skåne...:)

haha jag är ju lite bitter att jag inte kan komma i år, kändes inte som jag gjorde mig själv rättvis förra året när jag låg och kved på marken... Att slå Rotebrostakaren är alltid en fröjd men det gör man inte utan bra form och god träning :) Vi ska kampas från Sommaren och framåt, har du koll på hur ställningen blev förra året mellan oss? :)

Link to comment
Share on other sites

Ser fram emot min debut på detta lopp' date=' är anmäld och tåg bokat![/quote']

Det är stort att mäster Everest kommer till Våla! Själv hoppas jag kunna hänga i samma klunga som Lejonet2 i år igen, men det kan bli tungt när jag blev sjuk på riktig precis när jag hade tänkt att dra igång med rullisträningen, hade 40 graders feber och missade två veckors träning. Men nu har jag tränat bra en vecka efter sjukdomen med Vålarullefokus, så huvudmålet att slå Mario står fast. Att Rible fegar ur efter förra året förstår jag, det är tuffare här än i Skåne...:)

haha jag är ju lite bitter att jag inte kan komma i år, kändes inte som jag gjorde mig själv rättvis förra året när jag låg och kved på marken... Att slå Rotebrostakaren är alltid en fröjd men det gör man inte utan bra form och god träning :) Vi ska kampas från Sommaren och framåt, har du koll på hur ställningen blev förra året mellan oss? :)

Förra årets rullskidkamp slutade bra, 2-1 till mig. Blev aldrig någon spurt, i Våla vek du ner i något dike efter en offensiv inledning, i Tidaholm åkte du ifrån mig i början, i Höstrullen fegade du ur innan spurten i utförsåkningen. Har inte blivit någon man mot pojke duell på slutet, än så länge!

Link to comment
Share on other sites

Det är stort att mäster Everest kommer till Våla! Själv hoppas jag kunna hänga i samma klunga som Lejonet2 i år igen' date=' men det kan bli tungt när jag blev sjuk på riktig precis när jag hade tänkt att dra igång med rullisträningen, hade 40 graders feber och missade två veckors träning. Men nu har jag tränat bra en vecka efter sjukdomen med Vålarullefokus, så huvudmålet att slå Mario står fast. Att Rible fegar ur efter förra året förstår jag, det är tuffare här än i Skåne...:)[/quote']

haha jag är ju lite bitter att jag inte kan komma i år, kändes inte som jag gjorde mig själv rättvis förra året när jag låg och kved på marken... Att slå Rotebrostakaren är alltid en fröjd men det gör man inte utan bra form och god träning :) Vi ska kampas från Sommaren och framåt, har du koll på hur ställningen blev förra året mellan oss? :)

Förra årets rullskidkamp slutade bra, 2-1 till mig. Blev aldrig någon spurt, i Våla vek du ner i något dike efter en offensiv inledning, i Tidaholm åkte du ifrån mig i början, i Höstrullen fegade du ur innan spurten i utförsåkningen. Har inte blivit någon man mot pojke duell på slutet, än så länge!

Blir nog inte någon duell man mot gubbe heller. Tror knappast jag hänger med Mario, Superstakarn, eller Lejonet2 ens i början men givetvis kommer jag att försöka. Är med mest för att få genomföra även detta lopp, njuta av naturen, få trevligt sällskap samt se och lära.

Link to comment
Share on other sites

Åkte banan idag o den är jobbig tyckte ja eller så har man dålig ork.

Rolig bana upp o ner hela tiden o en del sugande backar, lugna utförslöpor max ca 40.

Men en sak är helt klar banan kräver.

Kul att det inte är helt platt! Hoppas kunna åka banan med bil innan i alla fall eller vad säger du Mario?

Link to comment
Share on other sites

Åkte banan idag o den är jobbig tyckte ja eller så har man dålig ork.

Rolig bana upp o ner hela tiden o en del sugande backar' date=' lugna utförslöpor max ca 40.

Men en sak är helt klar banan kräver.[/quote']

Kul att det inte är helt platt! Hoppas kunna åka banan med bil innan i alla fall eller vad säger du Mario?

Jag har nu oxå bokat plats i bilen, så kunskapsläget likvärdigt innan start. Självklart kör vi banan med bil innan.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska iaf få Lejonet 2 att slita lite=) Har åkt 1 rullskidpass hitills iår(skate) men ska försöka klämma in nåt pass klassiskt innan...

Bäst du tränar lite till så inte Ski Team Skåne gör bort sig :)

Håller med! men de e så mycket annat man ska hinna med=) MTB, orientering, löpning!

Link to comment
Share on other sites

Jag ska iaf få Lejonet 2 att slita lite=) Har åkt 1 rullskidpass hitills iår(skate) men ska försöka klämma in nåt pass klassiskt innan...

Bäst du tränar lite till så inte Ski Team Skåne gör bort sig :)

Håller med! men de e så mycket annat man ska hinna med=) MTB' date=' orientering, löpning![/quote']

Det går nog bra, minns Myhr på båten till Finland inför Getaloppet, jag har inte tränat några rullskidor alls, sedan chockstartade han och blåste iväg, ingen chans för mig och Mario att hänga på. Sedan har vi rullskidmannen, som aldrig tränar och är nästan i min ålder (fast förvånarsvärt ofta är han ute och tränar när jag ringer honom..., typ 3 av 6 ggr när han svarat.) och alltid vinner lätt!

Link to comment
Share on other sites

Det går nog bra, minns Myhr på båten till Finland inför Getaloppet, jag har inte tränat några rullskidor alls, sedan chockstartade han och blåste iväg, ingen chans för mig och Mario att hänga på.

Nja - jag tror han hade hunnit träna ett eller två rullskidpass innan... Men jag håller med - man blir lite avis på de som har sådan talang. Vi vanligt dödliga måste ju träna titt som tätt. ;)

 

Själv är jag så pass otränad så jag nog inte kommer till Vålarullen. Men jag hade nog kunnat komma helt otränad, men datumet krockar tyvärr med en av dotterns aktiviteter...

Link to comment
Share on other sites

Det går nog bra' date=' minns Myhr på båten till Finland inför Getaloppet, jag har inte tränat några rullskidor alls, sedan chockstartade han och blåste iväg, ingen chans för mig och Mario att hänga på.[/quote']

Nja - jag tror han hade hunnit träna ett eller två rullskidpass innan... Men jag håller med - man blir lite avis på de som har sådan talang. Vi vanligt dödliga måste ju träna titt som tätt. ;)

 

Själv är jag så pass otränad så jag nog inte kommer till Vålarullen. Men jag hade nog kunnat komma helt otränad, men datumet krockar tyvärr med en av dotterns aktiviteter...

Inte otränad! bara rullskidotränad=) (syfter inte på tränad i rullskidorientering)

Link to comment
Share on other sites

Va med skidorienterarna förra året på en träning i ett bostadsoråde med mycket cykelvägar.

 

riktigt kul men helt lifsfarligt!

 

dom åkte på småstigar i höga farter.( bara följa efter o hoppas på de bästa=)

 

kom tex utför på en cykelväg o lästa kartan i kanske 25-30km/h. tittar upp och då är de 3st vägbulor på raken kanske 10cm höga 20cm långa. och blir typ 1,5m totalt... Bara ta sats o hoppa! sen rakt ut på en parkering.. klarade mig utan vurpor den träningen men världsmästaren i skidO hade inga hela kläder med sig hem=)

Link to comment
Share on other sites

Va med skidorienterarna förra året på en träning i ett bostadsoråde med mycket cykelvägar.

 

riktigt kul men helt lifsfarligt!

 

dom åkte på småstigar i höga farter.( bara följa efter o hoppas på de bästa=)

 

kom tex utför på en cykelväg o lästa kartan i kanske 25-30km/h. tittar upp och då är de 3st vägbulor på raken kanske 10cm höga 20cm långa. och blir typ 1,5m totalt... Bara ta sats o hoppa! sen rakt ut på en parkering.. klarade mig utan vurpor den träningen men världsmästaren i skidO hade inga hela kläder med sig hem=)

Har funderat på rullskids-OL också som gammal Orienterare som inte kan springa. Finns nog med i ngn gammal tråd. Men är det ngn "skidsport" som kräver riktigt tröga standardiserade hjul, ännu mkt mer än rullskidsskytte, så är det väl rullskids-OL. Möjligen skulle det funka med Multi-terrängrullskidor med broms också.

Link to comment
Share on other sites

Va med skidorienterarna förra året på en träning i ett bostadsoråde med mycket cykelvägar.

 

riktigt kul men helt lifsfarligt!

 

dom åkte på småstigar i höga farter.( bara följa efter o hoppas på de bästa=)

 

kom tex utför på en cykelväg o lästa kartan i kanske 25-30km/h. tittar upp och då är de 3st vägbulor på raken kanske 10cm höga 20cm långa. och blir typ 1' date='5m totalt... Bara ta sats o hoppa! sen rakt ut på en parkering.. klarade mig utan vurpor den träningen men världsmästaren i skidO hade inga hela kläder med sig hem=)[/quote']

Har funderat på rullskids-OL också som gammal Orienterare som inte kan springa. Finns nog med i ngn gammal tråd. Men är det ngn "skidsport" som kräver riktigt tröga standardiserade hjul, ännu mkt mer än rullskidsskytte, så är det väl rullskids-OL. Möjligen skulle det funka med Multi-terrängrullskidor med broms också.

"Rullskids-OL"... då tänker du dig att man ska springa med skidorna eller? :)

Link to comment
Share on other sites

Va med skidorienterarna förra året på en träning i ett bostadsoråde med mycket cykelvägar.

 

riktigt kul men helt lifsfarligt!

 

dom åkte på småstigar i höga farter.( bara följa efter o hoppas på de bästa=)

 

kom tex utför på en cykelväg o lästa kartan i kanske 25-30km/h. tittar upp och då är de 3st vägbulor på raken kanske 10cm höga 20cm långa. och blir typ 1' date='5m totalt... Bara ta sats o hoppa! sen rakt ut på en parkering.. klarade mig utan vurpor den träningen men världsmästaren i skidO hade inga hela kläder med sig hem=)[/quote']

Har funderat på rullskids-OL också som gammal Orienterare som inte kan springa. Finns nog med i ngn gammal tråd. Men är det ngn "skidsport" som kräver riktigt tröga standardiserade hjul, ännu mkt mer än rullskidsskytte, så är det väl rullskids-OL. Möjligen skulle det funka med Multi-terrängrullskidor med broms också.

Stadsorientering är väl poppis nu? Skulle ju kunna kombineras med vanliga rullisar. Intressanta vägval när man ska avgöra om det lönar sig att gena via trögrullad parkväg eller riskera trappor mot att hålla sig till gatunätet ...

Link to comment
Share on other sites

Va med skidorienterarna förra året på en träning i ett bostadsoråde med mycket cykelvägar.

 

riktigt kul men helt lifsfarligt!

 

dom åkte på småstigar i höga farter.( bara följa efter o hoppas på de bästa=)

 

kom tex utför på en cykelväg o lästa kartan i kanske 25-30km/h. tittar upp och då är de 3st vägbulor på raken kanske 10cm höga 20cm långa. och blir typ 1' date='5m totalt... Bara ta sats o hoppa! sen rakt ut på en parkering.. klarade mig utan vurpor den träningen men världsmästaren i skidO hade inga hela kläder med sig hem=)[/quote']

Har funderat på rullskids-OL också som gammal Orienterare som inte kan springa. Finns nog med i ngn gammal tråd. Men är det ngn "skidsport" som kräver riktigt tröga standardiserade hjul, ännu mkt mer än rullskidsskytte, så är det väl rullskids-OL. Möjligen skulle det funka med Multi-terrängrullskidor med broms också.

"Rullskids-OL"... då tänker du dig att man ska springa med skidorna eller? :)

Nja, springa med skidorna är förbjudet både på VL och på skid-OL. I en normal småstad finns det massor av cykelvägar, smågator, parker mm att välja på ungefär som Ironman beskrev.

Link to comment
Share on other sites

Åkte banan idag o den är jobbig tyckte ja eller så har man dålig ork.

Rolig bana upp o ner hela tiden o en del sugande backar' date=' lugna utförslöpor max ca 40.

Men en sak är helt klar banan kräver.[/quote']

Kul att det inte är helt platt! Hoppas kunna åka banan med bil innan i alla fall eller vad säger du Mario?

Ja, det kanske vi hinner.

Link to comment
Share on other sites

Åkte banan idag o den är jobbig tyckte ja eller så har man dålig ork.

Rolig bana upp o ner hela tiden o en del sugande backar' date=' lugna utförslöpor max ca 40.

Men en sak är helt klar banan kräver.[/quote']

Kul att det inte är helt platt! Hoppas kunna åka banan med bil innan i alla fall eller vad säger du Mario?

Jag har nu oxå bokat plats i bilen, så kunskapsläget likvärdigt innan start. Självklart kör vi banan med bil innan.

Du behöver bara hänga på utan att tänka.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...