Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vålarullen 2012


Tallen

Recommended Posts

Så du tycker att seedningen på alliansloppet stämmer på grund av att ni i skåne inte kan träna tillräkligt mycket på vintern?

 

Om du seedar dig lika bra på snö som på asfalt vet jag inte då jag bara vet din seedning på alliansloppet och dina vasalopp och då ser det ut som att din seedning på alliansloppet var snäll.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply
Så du tycker att seedningen på alliansloppet stämmer på grund av att ni i skåne inte kan träna tillräkligt mycket på vintern?

 

Om du seedar dig lika bra på snö som på asfalt vet jag inte då jag bara vet din seedning på alliansloppet och dina vasalopp och då ser det ut som att din seedning på alliansloppet var snäll.

Jag har stått i led 3 i många år nu

 

Har inte sagt något om hur seedningen var på AL, jag förklarade att det finns förklaringar ibland.

Jag tycker som flera andra att det skall vara tuffare seedningen på rullskidor än på snö.

Jag har full koll på seedningen efter AL 2009 och 2010. Vet vad som stack ut och var rätt eller fel. Satt i förbundet på den tiden.

Jag tycker inte det behövs en massa seedningslopp på rullskidor, om det finns måste det vara stora bra tävlingar som t.ex Alliansloppet med mera hundra startande minst. Tycker det är helt ointressant att diskutera seedningen på alla lopp.

Jag tävlar inte för att seeda mig varken på snö eller asfalt. Jag tävlar för att jag gillar att tävla, sprint så som långlopp, asfalt så som snö, skate så som klassiskt.

Det eviga tjatet om seedningen är tröttsamt. Tröttsamt är alla som har synpunkter om tävlingsformer dom aldrig ens har testat själva.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick väl egentligen mina fördommar om vasaloppets seedning och seedning på rullskidor bekräftade när jag tittade lite på seedningen från alliansloppet.

Har du gjort samma uppföljning på alla seedningslopp på snö? Annars har du ju inget relevant att jämföra med...vad är snittet bland de som seedar upp sig, håller de sitt led.

 

Jag har personligen aldrig lyckats hålla ett uppseedat led i VL som jag fått i seedningslotteriet, bortsett från när hade hållit upp några år.

I AL klarade jag precis att klara det led jag hade för att på vintern köra upp mig 2 led på snö som jag inte lyckades hålla.

Jag har åkt lopp på snö som jag tror har betydligt större anddel failåkare än AL.

Link to comment
Share on other sites

Min tanke var självklart att du skulle läsa både inlägget nedan samt inlägget efter. Vilka personer och var kan jag läsa om att "det klart och tydligt fanns folk i de andra trådarna som ville ha flera seedningslopp på rullskidor"?

 

Annars tycker jag tankefelen är dessa.

 

1 - Vålarullen var aldrig ens tänkt som ett seedningslopp. Därav blir det enligt mig meningslöst att ens diskutera olika seedningsled. Enda vettiga är att jämföra seedningen i AL 2010 med andra seedningslopp. Sen om du inte kan kommentera detta gör ju bara hela denna debatt ännu mer meningslös.

 

2 - Vålarullen går absolut inte att jämföra med AL 2010' date=' där det fanns en stor andel bra elitåkare som dessutom tävlade om hyfsade prispengar. Jag vågar lova nästan vad som helst på att min klubbkompis v-peter knappast kommit på pallen på AL 2010 om han ställt upp. Inte sjutton hänger han på Tynell och "grabbarna boys". Du får alltså ett helt annat underlag för en vettig seedning på AL, vare sig det sker på PU-hjul eller inte. Det klart att det blir "klungbildningar" även på AL. Men det lär bli klungbildningar där det är lättare att göra en seedningsbedömning. Vare sig det sker på PU-hjul eller inte.

 

3 - Jag ser alltså hellre en tuff seedning på AL med PU-hjul, istället för en seedning med gummihjul där det är betydligt större risk för manipulation och verkligt fusk.

 

 

 

Varför då? Du är välkommen till Värmdörullen, så får du se om du dels hänger med tätgruppen och så kan vi efteråt diskutera om banan var för platt ;). Samt fortsätta denna helt meningslösa debatt ;).[/quote']

Värmdörullsbanan är i alla fall inte mer kuperad än att alla i tätklungan(klungorna) stakar 100% av loppet.

åh ja! jag hade nog fått använda benen. Fick göra de på vålarullen iaf. (dock bara jag med mina kattarmar!!)

Jo deförstås, men du är ju inte "elit" så dig kan man ju inte räkna in. =P Jag har försökt sparka lite på Värmdörullen tidigare när de hade backen nedifrån Björkviks Brygga med (är borttagen nu) men det resulterade bara i att jag nästan höll på att tappa ryggen på klungan.

Link to comment
Share on other sites

Huga' date=' vilken energi som läggs ned på seedning eller inte. Jag tycker det är lika bra att inte ha seedningslopp på rullskidor. Risken är bara att rullskidsporten blir lika likformig och tråkig som skidsporten (för elitmotionärer). I skidor är det i stort sett bara 4-5 mils lopp som gäller. Vad hände med klassiska 10k,15k eller 30k lopp (och gärna individuell start ibland)? Personligen tycker jag dessa distanser är roligare än att nöta 4-5 mil stakning bland argsinta gubbar som jagar bättre startled i VL. Jämför löpning som har en enorm bredd i distanser, där är det inte marathonhets utan många distanser att välja på.

 

Tillbaks till rullskidor, med PU hjul tycker jag det blir roligare eftersom det även blir en taktisk dimension också. Vem är starkast, ska jag täppa luckan, ska jag rycka och hoppas få med mig några etc. Nästan som i cykel. Vore kul om det ordnades lite olika rullskidtävlingar, t ex sprint, backlopp, individuell start (med typ 10m lucka som i Triathlon). Vore tråkigt om rullskidtävlingarna drabbas av VL hetsen, fattas bara att man ska behöva gå upp 4 på morgonen och lägga ut rullskidorna 3 timmar innan start...

 

Avslutningsvis så är det ok att folk norr om Dalälven har 2 månader längre skidsäsong än sydlänningarna, men det ska fan i mig inte släppas in en handfull rullskidåkare till ett bättre startled. Känns som ett stort problem som man måste beivra :-).[/quote']

Jo, nog saknar jag kortare skidlopp på snö o gärna med individuell start, mer än jag saknar fler rullskidtävlingar. Men det är nog dåliga odds på att sådana lopp kommer att öka till antal.

Var bor du Anl? I Västergötland som är en av Sveriges största skiddistrikt så finns det alltid minns lika många korta lopp som långlopp, det ingår i förbundets regler. Tyvärr är dock deltagarantalet extremt mycket mindre på korta lopp. Nu kämpar vi också för att det skall bli lika många rullskidslopp och det börjar närma sig. Lilla:) Göteborgs distrikt har nog flest rullskidslopp och korta snölopp med intervallstart och minst långlopp! Välkommen till King-of-the-Hill nu på Lördag. Intervallstart, jaktstart, skate, klassiskt, backlopp, sprint allt du kan önska dig.

Link to comment
Share on other sites

Har du gjort samma uppföljning på alla seedningslopp på snö? Annars har du ju inget relevant att jämföra med...vad är snittet bland de som seedar upp sig, håller de sitt led.

Nei, jag har inte gjort det och jag baserade min oppfattning av seedningen mest på diskusioner här på forumet och hur diverse forumiter har seedat sig. Det verkar inte vara väldigt många som klarar av att seeda opp sig överhuvud taget baserat på de diskusionerna. Jag kommer också ihåg den rätt detaljerade analysen av birken som ju är värdens nest största eller största skidlopp och där seedningen helt klart var hård och alla klarade väl minst sitt led har jag för mig.

 

Men möjligt att seednings lotteriet ger vinstlotter oftare än vad jag trott. Jag blev i alla fall förvånad när det var så många som inte klarade sitt led efter att ha seedat opp sig på alliansloppet.

Link to comment
Share on other sites

Har du gjort samma uppföljning på alla seedningslopp på snö? Annars har du ju inget relevant att jämföra med...vad är snittet bland de som seedar upp sig' date=' håller de sitt led.[/quote']

Nei, jag har inte gjort det och jag baserade min oppfattning av seedningen mest på diskusioner här på forumet och hur diverse forumiter har seedat sig. Det verkar inte vara väldigt många som klarar av att seeda opp sig överhuvud taget baserat på de diskusionerna. Jag kommer också ihåg den rätt detaljerade analysen av birken som ju är värdens nest största eller största skidlopp och där seedningen helt klart var hård och alla klarade väl minst sitt led har jag för mig.

 

Men möjligt att seednings lotteriet ger vinstlotter oftare än vad jag trott. Jag blev i alla fall förvånad när det var så många som inte klarade sitt led efter att ha seedat opp sig på alliansloppet.

Det är väl inte så konstigt att seedningen från Birken är hård det är ju ganska olikt Vasaloppet.

Det är väl också så att de lopp som blir mest diskussion om här är de lopp som upplevs hårt seedade och folk är besvikna, är man nöjd med sin seedning har man ju inget att klaga på.

Link to comment
Share on other sites

Min tanke var självklart att du skulle läsa både inlägget nedan samt inlägget efter. Vilka personer och var kan jag läsa om att "det klart och tydligt fanns folk i de andra trådarna som ville ha flera seedningslopp på rullskidor"?

 

Annars tycker jag tankefelen är dessa.

 

1 - Vålarullen var aldrig ens tänkt som ett seedningslopp. Därav blir det enligt mig meningslöst att ens diskutera olika seedningsled. Enda vettiga är att jämföra seedningen i AL 2010 med andra seedningslopp. Sen om du inte kan kommentera detta gör ju bara hela denna debatt ännu mer meningslös.

 

2 - Vålarullen går absolut inte att jämföra med AL 2010' date=' där det fanns en stor andel bra elitåkare som dessutom tävlade om hyfsade prispengar. Jag vågar lova nästan vad som helst på att min klubbkompis v-peter knappast kommit på pallen på AL 2010 om han ställt upp. Inte sjutton hänger han på Tynell och "grabbarna boys". Du får alltså ett helt annat underlag för en vettig seedning på AL, vare sig det sker på PU-hjul eller inte. Det klart att det blir "klungbildningar" även på AL. Men det lär bli klungbildningar där det är lättare att göra en seedningsbedömning. Vare sig det sker på PU-hjul eller inte.

 

3 - Jag ser alltså hellre en tuff seedning på AL med PU-hjul, istället för en seedning med gummihjul där det är betydligt större risk för manipulation och verkligt fusk.

 

 

 

Varför då? Du är välkommen till Värmdörullen, så får du se om du dels hänger med tätgruppen och så kan vi efteråt diskutera om banan var för platt ;). Samt fortsätta denna helt meningslösa debatt ;).[/quote']

Värmdörullsbanan är i alla fall inte mer kuperad än att alla i tätklungan(klungorna) stakar 100% av loppet.

åh ja! jag hade nog fått använda benen. Fick göra de på vålarullen iaf. (dock bara jag med mina kattarmar!!)

Stakar du bara Ekis, du chockade mig förra året på den betydligt plattare fjolårsvålarullebanan genom att använda benen när jag låg bakom, det är tur att jag håller så god marginal. Startbacken på Värmdö brukar jag använda benen i, men man skulle nog kunna klara sig utan. För övrigt har jag seedat upp mig till 2:an betydligt fler ggr än vad jag kört på under 1000 på Vasaloppet, t o m seedat mig till startled 1, dock aldrig seedat mig till 2:an på rullisar. Intressant diskussion här, det är ju alltid kul att få uppmärksamhet, fast jag förstår inte riktigt vad den gör i denna tråd, den heter Vålarullen 2012 och Vålarullen har aldrig varit ett seedningslopp vad jag vet....

Tillbaka till Vålarullen som denna tråds rubrik är:

Intressant att Ironman hade A1 puls i klungan, jag hade A3 hela tiden, jag missade också de tillfällen Ironman var längst fram i klungan, förutom en gång när jag hängde bakom i kanske 20-30 sek med 2-3km kvar, trodde eventuellt att det var ett allvarligt försök....:). Skönt att veta att man inte är chanslös i en långspurt på över 500m, trotts att man legat på höga A3 hela loppet.

Link to comment
Share on other sites

Så alliansloppet är mer likt vasaloppet än birken?

Vet ej vilket som är mest eller minst likt Vasaloppet eftersom jag inte har åkt Birken, jag har heller inte påstått det men jämfört med många andra seedningslopp på snö är väl Birken mer olikt Vasaloppet och då är det kanske inte orimligt med en hårdare seedning.

 

 

Men varför verkar det vara som att de flesta verkar tro att seedningen normalt är hård om den inte är det?

Förstår inte riktigt vad du menar?

Link to comment
Share on other sites

Men varför verkar det vara som att de flesta verkar tro att seedningen normalt är hård om den inte är det?

Förstår inte riktigt vad du menar?

Vet kanske inte vad du menar heller. Men om man analyserat vissa seedningar vissa år så är det väl så att tävlingar varierar. Vissa blir lite snälla i sin seedning medan andra blir stenhårda. Och så kommer det nog alltid bli, då det inte går att få helt rättvist. Nåt år blev seedningen klart hårdare närmare VL. Det kändes nästan som om seedningskommitén försökte kompensera lite för snäll seedning i början av säsongen med stenhård lite senare. Men sån´t ingår ju tycker jag. VL är ju inte "skyldiga" att ha seedning, man får mer se det som en service tycker jag. Men det verkar som om det skapar enorm debatt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Allvarligt: Seedningen är väl egentligen till för att få ett smidigare lopp genom att dugliga förstagångsåkare placeras lite längre fram än led tio. Inte för att ge millimeterrättvisa åt ambitiösa varjeårsåkare som jagar plats bland de första 1000.
Link to comment
Share on other sites

Vad om en första gångs åkare jagar plats bland de 1000 första? Måste man satsa på vasan flera år på rad för att ha en möjlighet till en "korrekt" plassering?

 

Jag tycker att ett bra system för seedning i ett lopp med så många deltagare som vasan är viktigt. Tyvärr är inte dagens system spesiellt bra.

Link to comment
Share on other sites

Vad om en första gångs åkare jagar plats bland de 1000 första? Måste man satsa på vasan flera år på rad för att ha en möjlighet till en "korrekt" plassering?

 

Jag tycker att ett bra system för seedning i ett lopp med så många deltagare som vasan är viktigt. Tyvärr är inte dagens system spesiellt bra.

Korrekt placering får du i mål;-)

Link to comment
Share on other sites

Väldigt få är i precis samma form som året innan, de flesta kör inte något seedningslopp, och nästan ingen seedar upp sig till högre led. Så hur ska det bli perfekt?

 

Hur vet man att det bara är dem som kört seedningslopp som är i bättre form än året innan? Tänk om alla som inte kört seedningslopp också blivit bättre än året innan? Och tänk om det råkar vara så att alla på plats 10 o nedåt i ett visst seedningslopp tränat som fan, medan de som kör ett annat lopp tränat lite o dåligt?

 

Så länge inte seedningen missar emd mer än ett eller två led tycker jag den är klart godkänd. Tycker mer synd om nån som missar led 9 med en minut än nån som missar led två - ju längre ju större skillnad gör det ju.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men om du tex startar i led 5 och kommer i mål på plassering 1500 så har du åkt om rätt många åkare och fått en sämre plassering i mål än om du hade startat i led 3.

Ja men jösses, lägg ned! Trodde inte att det fanns seedningshaverister, men tydligen hade jag fel. En haverist har alltid rätt och ger sig aldrig, dvs ett råd till övriga på forumet, ignorera alla dessa kommentarer för det kommer aldrig att ta slut. Och kommentar på detta inlägg kommer jag inte att besvara med hänvisning till förklaring ovan.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till din fantastiska prestation i V-rullen V-peter (även om jag kanske betvivlar på att du faktiskt var före mig...:)), en sak jag inte betvivlar, av de fem topplacerade i Vålarullen, så var det du som drog mest och var starkast! Min subjektiva uppfattning av de som klöv minst vind av oss, jag och Lejonet 2 minst (typ inget förutom sista 500), sedan Mario och Ironman (typ pyttelite) men du var framme och drog flera gånger! Tycker helt klart du förtjänat en elitledsseedning genom din otroliga styrkedemonstration i Vålarullen!!!
Link to comment
Share on other sites

Grattis till din fantastiska prestation i V-rullen V-peter (även om jag kanske betvivlar på att du faktiskt var före mig...:)), en sak jag inte betvivlar, av de fem topplacerade i Vålarullen, så var det du som drog mest och var starkast! Min subjektiva uppfattning av de som klöv minst vind av oss, jag och Lejonet 2 minst (typ inget förutom sista 500), sedan Mario och Ironman (typ pyttelite) men du var framme och drog flera gånger! Tycker helt klart du förtjänat en elitledsseedning genom din otroliga styrkedemonstration i Vålarullen!!!

Ha ha, ja det vore en syn att jag skulle stå före stockholmstorfräsare som t ex Myhren o T2. Nej jag hör nog hemma i led 2 på VL.

Drog ju en hel del ut och hoppades bli av med spurtkanoner som dig RS, men höll igen på hemresan tills det var ca 5km kvar då jag provade några ggr utan framgång. Grattis till bra prestation du också! Tycker det är tråkigt att du får stå i skottgluggen för den tråkiga seedningsdiskussionen. I rullskidor är du vass! Hur du är i vinter får vi se då, finns ingen anledning att spekulera i det redan nu!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...