Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vår bästa tid är nu


JanA

Recommended Posts

Hade nästan gett upp om någon mer skidåkning i år men så kollade jag lite på skidspår.se och visst, det verkade vara kanon i Nätra Fjällskog. Nätrafjället som det kallas är inte något fjäll i vanlig bemärkelse utan ligger halv annan mil inåt landet från kusten lite söder om Örnsköldsvik. Det blev en tur dit på påsklördag med strålande sol och full vinter :) Säkert ett snödjup 50 cm och ett lager nysnö. Nyspårat och fint )

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply
Morgonskate på skaren längs älven,massor av sångsvan och diverse änder,ett tranpar på slåttermyren..upp i tallskogsberget..älgar..spår av tjäderspel..inga problem över bäckarna än (snötäckta),solen och fartvinden smeker kinderna,när jag drar på ner mot älven och byn i dalen..en nätt tur på nära 3 mil i bara åkglädje utan speciellt mål...den bästa tiden är här....
Link to comment
Share on other sites

Morgonskate på skaren längs älven,massor av sångsvan och diverse änder,ett tranpar på slåttermyren..upp i tallskogsberget..älgar..spår av tjäderspel..inga problem över bäckarna än (snötäckta),solen och fartvinden smeker kinderna,när jag drar på ner mot älven och byn i dalen..en nätt tur på nära 3 mil i bara åkglädje utan speciellt mål...den bästa tiden är här....

Ja, när man läser din beskrivning av tillvaron i norr, inser man att det är rätta stället att bo på den här årstiden! Skare har vi haft här på länge, inte utan man blir lite avundsjuk!

Link to comment
Share on other sites

Morgonskate på skaren längs älven' date='massor av sångsvan och diverse änder,ett tranpar på slåttermyren..upp i tallskogsberget..älgar..spår av tjäderspel..inga problem över bäckarna än (snötäckta),solen och fartvinden smeker kinderna,när jag drar på ner mot älven och byn i dalen..en nätt tur på nära 3 mil i bara åkglädje utan speciellt mål...den bästa tiden är här....[/quote']

Ja, när man läser din beskrivning av tillvaron i norr, inser man att det är rätta stället att bo på den här årstiden! Skare har vi haft här på länge, inte utan man blir lite avundsjuk!

JA,April-Maj byter jag inte bort,men slutet av maj-början juni är "Bästkusten"fin på många sätt..tror det blir att resa neröver nå´n gång då..(ev.KotH om jag hinner ut på rullskidorna några ggr.innan)..

Link to comment
Share on other sites

En kvinnlig arbetskamrat med stort skidintresse (Marcia Longa, Vasaloppet) reste igår iväg på en resa till Svalbard. På programmet stod skidåkning, hundspann, besök i snögrottor m m. Om vädret blir fint med sol o dagsmeja kommer hon att få en härlig upplevelse när våren är som bäst däruppe.Andra på jobbet hade lite svårt att förstå att man frivilligt gav sig iväg till snön, men då har det inte upplevt vårvintern i norr, så det kanske inte är så konstigt. (jag har firat påsk däruppe många gånger):)
Link to comment
Share on other sites

Morgonskate på skaren längs älven' date='massor av sångsvan och diverse änder,ett tranpar på slåttermyren..upp i tallskogsberget..älgar..spår av tjäderspel..inga problem över bäckarna än (snötäckta),solen och fartvinden smeker kinderna,när jag drar på ner mot älven och byn i dalen..en nätt tur på nära 3 mil i bara åkglädje utan speciellt mål...den bästa tiden är här....[/quote']

Ja, när man läser din beskrivning av tillvaron i norr, inser man att det är rätta stället att bo på den här årstiden! Skare har vi haft här på länge, inte utan man blir lite avundsjuk!

JA,April-Maj byter jag inte bort,men slutet av maj-början juni är "Bästkusten"fin på många sätt..tror det blir att resa neröver nå´n gång då..(ev.KotH om jag hinner ut på rullskidorna några ggr.innan)..

OK, då får jag hård och övermäktig konkurrens!

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' när man läser din beskrivning av tillvaron i norr, inser man att det är rätta stället att bo på den här årstiden! Skare har vi haft här på länge, inte utan man blir lite avundsjuk![/quote']

JA,April-Maj byter jag inte bort,men slutet av maj-början juni är "Bästkusten"fin på många sätt..tror det blir att resa neröver nå´n gång då..(ev.KotH om jag hinner ut på rullskidorna några ggr.innan)..

OK, då får jag hård och övermäktig konkurrens!

Jo,jag vet ju att du går in i den klassen i år..jag lär inte upprepa fjolåret just därför,du är ju lite "yngling" ännu,har inga tävlingsskidor för klassiskt heller..kanske kan låna (som ifjol) ?

Jag åker ju på snö några veckor till !! (bara lugna "njutarturer" när det är skare).

Link to comment
Share on other sites

Hade nästan gett upp om någon mer skidåkning i år men så kollade jag lite på skidspår.se och visst, det verkade vara kanon i Nätra Fjällskog. Nätrafjället som det kallas är inte något fjäll i vanlig bemärkelse utan ligger halv annan mil inåt landet från kusten lite söder om Örnsköldsvik. Det blev en tur dit på påsklördag med strålande sol och full vinter :) Säkert ett snödjup 50 cm och ett lager nysnö. Nyspårat och fint )

 

/Mats

Precis den här formen av inlägg gör att jag längtar tillbaka, till mitt Ö-vik. Jag var uppe där i samband med Fabriksloppet. Att det tvärsnöade, att MoDo blev avklädda mot Färjestad senare på kvällen spelade ingen roll.. För människorna där uppe passar mitt kynne..

Väldigt vänliga, men ändå kärva och hårdhudade! Trodde det hade förändrats efter min flytt 1990, men allt var lika gott som tidigare...

 

Nätra, Skuleberget, Solberget och Varvsberget.. Ja, listan kan göras lång med exempel på karaktärsdanande berg!

Link to comment
Share on other sites

Jag var idag upp på Ormberget och åkte. Det ser ut som att hela spårsystemt är intakt. Jag åkte t.ex. 5.4:n och kunde inte se ett enda problem utom i slutet där de röjt för nya skidstadion. Och spåren är kanonfina, även om det idag var mycket "sugande". Jag skall imorgon superrilla med min nya (grova) RS Riller och se om det hjälper. Och inget problem med fästet med några dm Rossa i trampet. Jag tänkte på temat i denna tråd "vår bästa tid är nu" Det stämde verkligen med som jag kände det. Det som hände för länge sedan kan vi inte påverka och vad som händer om några år är också svårt att förutse så låt oss fokusera på det vi kan påverka HÄR OCH NU, och låt det bli vår bästa tid.
Link to comment
Share on other sites

Ny tur på Ormberget idag . jag rapporterade ju igår att det sög ordentligt igår och skidorna var rejält smutsiga trots att de var stålsicklade. inför dagens tur rengjorde jag glidytorna med vallaväck och rillade stenhårt med grövsta rillern. Och det gjorde susen, det gled nästan som normalt och jag åkte mina 12 km. nästan 10 min. fortare än igår utan att ta i mer. och det mest konstiga var att när jag inspekterade glidytorna efteråt så var de nästan helt rena. kan det vara så att denna grova rillning påverkar även detta ? någon som upplevt något likartat ? Det verkar som att det detta år är läge att slå rekordet för två år sedan då det ju gick att åka till 13 maj (och vår lokalTV visade det hela, se även länk någonstans på skidforum)
Link to comment
Share on other sites

"Järnskare" idag,dock mulet och lite blåsigt,men eftersom jag "kan min terräng",så såg jag till att ha medvind på hemvägen (sista timmen).Det blev 3,5 tim. "obanad" skate under skidårets första dag i kalendern,utan gps- och pulsmätning för kravlös känsloåkning...!!!

(kollade jakt- och slåtterkojor,när jag ändå var ute.Någon skoterburen hade snott vedspisen från en av kojorna,som är olåsta..inte så kul..men så kan det gå till nuförtiden..)

Link to comment
Share on other sites

Ny tur på Ormberget idag . jag rapporterade ju igår att det sög ordentligt igår och skidorna var rejält smutsiga trots att de var stålsicklade. inför dagens tur rengjorde jag glidytorna med vallaväck och rillade stenhårt med grövsta rillern. Och det gjorde susen, det gled nästan som normalt och jag åkte mina 12 km. nästan 10 min. fortare än igår utan att ta i mer. och det mest konstiga var att när jag inspekterade glidytorna efteråt så var de nästan helt rena. kan det vara så att denna grova rillning påverkar även detta ? någon som upplevt något likartat ? Det verkar som att det detta år är läge att slå rekordet för två år sedan då det ju gick att åka till 13 maj (och vår lokalTV visade det hela, se även länk någonstans på skidforum)

När du rillade "stenhårt" , -hängde du allt vad du kunde på handtaget SAMT körde relativt sakta över skidbelaget?

 

Var det lika hård rillning på de främre som på bakre glidytorna eller mer och hårdare baktill?

 

0.5mm eller 1mm eller 2mm:s rill? Rak eller julgran?

Link to comment
Share on other sites

Ny tur på Ormberget idag . jag rapporterade ju igår att det sög ordentligt igår och skidorna var rejält smutsiga trots att de var stålsicklade. inför dagens tur rengjorde jag glidytorna med vallaväck och rillade stenhårt med grövsta rillern. Och det gjorde susen' date=' det gled nästan som normalt och jag åkte mina 12 km. nästan 10 min. fortare än igår utan att ta i mer. och det mest konstiga var att när jag inspekterade glidytorna efteråt så var de nästan helt rena. kan det vara så att denna grova rillning påverkar även detta ? någon som upplevt något likartat ? Det verkar som att det detta år är läge att slå rekordet för två år sedan då det ju gick att åka till 13 maj (och vår lokalTV visade det hela, se även länk någonstans på skidforum)[/quote']

När du rillade "stenhårt" , -hängde du allt vad du kunde på handtaget SAMT körde relativt sakta över skidbelaget?

 

Var det lika hård rillning på de främre som på bakre glidytorna eller mer och hårdare baktill?

 

0.5mm eller 1mm eller 2mm:s rill? Rak eller julgran?

jag använde denna gång RedCreeks raka 2 mm både fram och bak (trots att ju RS Riller är min favoritRiller i allmänhet).

 

Rillningen var lika hård fram och bak. Jag tryckte allt jag orkade och körde nog som du säger saktigare än vanligt över ytan. Det blev synligt mycket tydliga spår i belaget.

 

Egentligen är ju detta inte något nytt, dvs att smuts alltid har betydelse och Rillning har betydelse för glidet i vissa fören. Men jag var nog själv överraskad av att skillnaden kunde vara så här stor under extrema förhållanden. Tyvärr kan jag ju inte säkert avgöra vilken av de två variablerna som påverkade mest.'

 

idag snöar det utanför mitt fönster och när det slutat skall jag nog upp på Snake Hill och se om det fortfarande går att åka. Jag tror det.

Link to comment
Share on other sites

I Riksgränsen är det fortfarande full vinter. Kan varmt rekommendera den nya leden som prepareras mellan Björkliden och Riksgränsen via Låktastugan (27 km) enkel väg. Eftersom det går skidbussar mellan orterna så kan man välja den väg som innebär medvind, vilket kan vara skönt då det här är en rätt så kuperad tur.

Så här såg det ut igår 4 maj:

http://forumbilder.se/thumbs/01201225513PM9e5a.jpg

 

http://forumbilder.se/thumbs/f1201225949PMfb5d.jpg

 

http://forumbilder.se/thumbs/00201230037PM9861.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Idag blev det skidor till jobbet. Perfekta förhållanden med -10 på natten och sen dagsmeja på dagen. Blir en längre tur på vägen hem!

Jag testade Ormbergsspåren igår eftermiddag. Soligt och ca 8-9 plusgrader vid start. Där solen låg på sög skidorna fast ordentligt (hade behövts mycket rill där) men skugga från träden på de flesta ställen gjorde att det var hårda fina spår med bättre glid än väntat samtidigt som klistret (gult Swix för 2-12 grader) gav sagolikt bra fäste, så jag behövde inte hålla igen uppför kunde åka stort utan tjuvsläpp och med bra glid i varje steg. Längdskidåkning när det är som bäst! :cool:

Jag körde mest på "obelysta" delen av milspåret, för jag gillar den omväxlande kuperingen där och snön var renare än kring värmestugan där fler åker.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hoppas på fina åkning på kalfjället imorgon!

Du kan ta vägen förbi Ormberget' date=' här har vi fortfarande fina spår :)

 

http://forumbilder.se/DCGMJ/ormberget.JPG

 

Okej, det kanske är lite mjukt på sina ställen, men på skuggsidan gled det bra.

Även jag har åkt de senaste två dagarna, som sagt på vissa ställen är det riktigt fint medan det på andra ställen är smutsigt och vatten i spåret. Som helhet klart bättre är det obefintliga spår jag genomförde årets Vasalopp. Jag upprepar mitt förslag: Luleå borde satsa på att bli Sveriges skidmekka. Snösäkert från November-December till in i Maj och ett fantastiskt fnt spårsystem. Och BARA en timmas flygresa från Stockholm med relativt billiga flyg.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas på fina åkning på kalfjället imorgon!

Du kan ta vägen förbi Ormberget' date=' här har vi fortfarande fina spår :)

 

http://forumbilder.se/DCGMJ/ormberget.JPG

 

Okej, det kanske är lite mjukt på sina ställen, men på skuggsidan gled det bra.

Även jag har åkt de senaste två dagarna, som sagt på vissa ställen är det riktigt fint medan det på andra ställen är smutsigt och vatten i spåret. Som helhet klart bättre är det obefintliga spår jag genomförde årets Vasalopp. Jag upprepar mitt förslag: Luleå borde satsa på att bli Sveriges skidmekka. Snösäkert från November-December till in i Maj och ett fantastiskt fnt spårsystem. Och BARA en timmas flygresa från Stockholm med relativt billiga flyg.

Problemet är för sen säsongstart å mycket mörker den tiden och när snön finns på våren så vill man vara i fjällen istället!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Ja, betongskare över en dryg halvmeter snö. Alldeles jämnt och fint. Och allt täckt av någon centimeter kall nysnö under en blå himmel med en stor sol. Ett par skateskidor och lite fika i ryggsäcken. Vad mer behöver man för att må som en prins? Att man ska behöva jobba såna dagar....
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...