Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Poromma får gå


Stefan Sand

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Om det är så att Larry har haft för mycket att göra (finner det sannolikt) så är det väl bra att göra om lite. Om han skulle få sparken så är det ju lite förvånande. Man får ju hoppas att Karlsson har någon grundlig utvärdering att gå på när han gör om.

 

Sand, om vi ger varandra referenser här från skidforum så kanske vi båda kan söka jobb, om man nu vill slita ihjäl sig?

Link to comment
Share on other sites

Nu har ju inte Larry fått sparken, utan blivit erbjuden att hoppa ner ett snäpp. Sen om Larry är intresserad av det vet då inte jag iallafall.

Om Larry säger ja till det så undrar jag om det är så bra egentligen? Hur många klarar av att först vara chef och sedan få flytta ner ett hack och "ta order" från någon annan? Men visst han sitter på en jäkla massa kunskap.

Link to comment
Share on other sites

Sand, om vi ger varandra referenser här från skidforum så kanske vi båda kan söka jobb, om man nu vill slita ihjäl sig?

He he he, saken är biff. 200 resdagar, knappt någon sömn, ständig press och uthängd i media när det gått fel. Vem vill inte ha ett sånt jobb? Säkert dåligt betalt också :)

 

Tror dock att lite nytt blod inte vore fel men frågan är vilka resurser som finns. Går det att komma in med nya idéer och få resurser att utveckla dessa? Känslan har varit att "vi" har haft problem i nollfören, ofta dåligt glid, och i speciella snöförhållanden. I stabila normalfören har vi dock legat bra till. Har inga konkreta fakta/bevis utan det är en känsla. Samma känsla säger att ryssarna legat riktigt bra till i vinter. Tror inte det handlar om någon specialvalla utan de har hittar rätt skidprofil i kombination med handlagda strukturer som är skillnaden. Här kan kanske nytt blod "låsa upp" gamla sanningar och ge ny energi att komma framåt? Tror att det är så Ulf Karlsson tänker.

Link to comment
Share on other sites

Sand' date=' om vi ger varandra referenser här från skidforum så kanske vi båda kan söka jobb, om man nu vill slita ihjäl sig?[/quote']

He he he, saken är biff. 200 resdagar, knappt någon sömn, ständig press och uthängd i media när det gått fel. Vem vill inte ha ett sånt jobb? Säkert dåligt betalt också :)

 

Tror dock att lite nytt blod inte vore fel men frågan är vilka resurser som finns. Går det att komma in med nya idéer och få resurser att utveckla dessa? Känslan har varit att "vi" har haft problem i nollfören, ofta dåligt glid, och i speciella snöförhållanden. I stabila normalfören har vi dock legat bra till. Har inga konkreta fakta/bevis utan det är en känsla. Samma känsla säger att ryssarna legat riktigt bra till i vinter. Tror inte det handlar om någon specialvalla utan de har hittar rätt skidprofil i kombination med handlagda strukturer som är skillnaden. Här kan kanske nytt blod "låsa upp" gamla sanningar och ge ny energi att komma framåt? Tror att det är så Ulf Karlsson tänker.

Visst kan känslan vara att det har blivit lite för många missar men det är ganska svårt att veta, landslaget lär nog ha ganska bra uppföljning av hur man vallat och jämfört med andra nationer. Jag har mer haft känslan att svenskarna har varit för få i vallateamet, ex debaclet i Kollen på VM förra säsongen när man hade en ny struktur som sög åt sig smuts i oslosnön. Där förstörde det ju ganska mycket att man inte hade testat tillräckligt på plats. Sedan finns det ju saker som att Haag inte haft tillräckligt bra skidor från Atomic, det kan ju inter larry göra något åt.

 

Jag tror att vi numera har så pass många bra åkare så vi skulle behöva flera i vallateamet.

 

Självklart finns behövs det nya hungriga vallare in i landslaget ibland, svårt dock att se att man kan hitta någon som besitter mycket större kunskap än dom som finns där.

 

Skulle självklart vara ett intressant jobb men frågan är om man inte gör en större insats för skidåkningen om man åker några små lokala tävlingar istället.

Link to comment
Share on other sites

Är kanske så att resurserna inte är tillräckliga. VM Hollmenkollen var inte klockren, OS Vancover desstå bättre.

spontant kan jag tycka att det skulle vara 1 dedikerad vallare per landslagsåkare. En som är med från tidig höst, är med och tar ut nya skidor och vårdar dessa. Samma person har sedan ansvaret för sin åkare på varje tävling. Dessa leds av en chef som har till uppgift att samla information och leda utveckling och tester. Han/hon kan också köpa in tillfälliga testare när nya idéer ska testas. Vi snackar då 20 pers + tillfälliga. Den budgeten finns knappast.

Link to comment
Share on other sites

Intressant klipp på tuben. 97 var larry åt USA och i svenska bodan stod Perry Olsson :)

 

Larry har varit i cirkusen rätt länge, han lämnade Sverige för USA och vallade där i slutet av -90 talet. och början på 2000. 2003 var han tillbaka i sverige 2007-2008 till usa.

2008 värvade sverige tillbaka honom efter misslyckad vallning.

2008 gick de ju rätt hyffsat i os..

Larry går inte till Norge, han lär nog vilja tillbringa mer tid med familjen. Och frmaförallt med barnen och ungdomsskidåkningen.

Link to comment
Share on other sites

Stefan; "låsa upp gamla sanningar"= stålsickling ?:/ Kuzmin är nog inte nödbedd ?

Jag tror inte Stefan menar ren stålsickling i den form flera av oss motionärer här på forum ägnar oss åt. Han menar nog att ta till sig mer av den kunskap som numera finns om struktureringens stora betyydelse bl.a. i nollfören. Det är korrekt att Kuzmin tom. doktorerat på frågor som är relaterade till skidglid. Det är absolut klart att han är mycket kunnig i frågor som rör strukturering och skidglid. Han har ju dessutom tidigare varit vallare till landslagsåkare och har även senare fortsatt att följa utvecklingen och som jämförelse använda olika metoder med moment av vallning inblandade. Jag anser att han är allmänt mycket kunnig men har nog förknippats för mycket med det i vissa kretsar så förhatliga ordet "stålsickling" så han får säkert ingen förfrågan. En som JAG tror mycket på är Ronnie Löf. Jag är övertygad om att han skulle vara perfekt som en av landslagsvallarna, och varför inte chef så småningom. Även vår vän Samuel Forslund på skidforum, Mr. RS Riller, är mycket kunnig och erfaren både på vallning och strukturering.

Jag känner inte personligen Lejonet2 men min maggropskänsla är att även han är mycket kunnig.

Se gärna detta som mitt pers(s)onliga förslag och om ni följer det är jag övertygad om att inga Norrmän och andra glider om oss även i nollfören, tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Stefan; "låsa upp gamla sanningar"= stålsickling ?:/ Kuzmin är nog inte nödbedd ?

:D, vore nått det. Men det var inte det jag tänkte när jag menade "gamla sanningar" utan mer generellt inställning till att våga prova seriöst nya rön. Mycket handlar givetvis om resurser men det är lätt att gå i trygga fotspår.

 

Tror de blir svårt o ersätta poroma...

Varför det? Alla andra landslag har ju bra vallteam som presterar minst lika bra som det svenska. Är ju inte så att det svenska vallateamet, med Larry i spetsen, dominerat stort. Det måste betyda att det inom WC Cirkusen finns 50-60 vallare som alla gör ett mycket bra jobb. Det i sin tur måste betyda att det utanför WC cirkusen finns 100-tal kompetenta vallare.

Larry är garanterat en mycket kompetent vallare och därför vill Ulf Karlsson ha honom kvar i teamet. Men chefsvallaren kanske inte ens behöver vara en erkänt duktig vallare utan besitta andra kvaliteter som på så sätt lyfter hela gruppen av vallare. Leif Östling är garanterat inte den vassaste lastbilskonstruktören men en grym ledare som får Scania att levererar. Kan tom vara så att chefsvallaren inte ska vara en vallare just för att "låsa upp gamla sanningar"?

Link to comment
Share on other sites

Varför det? Alla andra landslag har ju bra vallteam som presterar minst lika bra som det svenska. Är ju inte så att det svenska vallateamet, med Larry i spetsen, dominerat stort.

Jag tror det är rätt svårt att veta hur bra ett valla team är utan än rätt grundlig analys. Det man mest kommer ihåg är det egna landets misstag. Hur ofta tex finland och Ryssland vallar bort sig har i alla fall jag ingen anning om då jag varken fölger deras åkare spesiellt mycket och därför inte vet vad som är dårliga prestationer och vad som är valla missar.

 

Norge med det största teamet har ju också missat mycket med vallningen ibland, 15 km och stafeten i vancouver var ju definitivt inte bra och Northugs skidor på den långa ettapen i årets Tour de ski var inte heller bra enligt vissa.

Link to comment
Share on other sites

Kuzmin och sickling i all ära men det är Fästet som ofta bromsar glidet....

Och stålsickling känns rätt bakhalt uppför.

 

Det är lätt att vara vallare i TV-soffan. Vem som helst kan ju se att även Björgen och Justyna inte har 100% skidor alla gånger. Men De kan leva med några tjuvsläpp men det kan inte våra svenska åkare..

Då sätter man mer fäste och vips så far glidet....

 

Det finns vallare runt om i världen som är bra.

Micke Book i Canada

Peter Johansson i USA

Olsson brothers i Norge

osv..

 

I Svenska Bussen sår ju

Lasse Frykberg

Stefan Larsson

Anders Niemi

Mats Eklund

Robert Bergman

ubbe Nilsson

Jokke Augustsson

Patrik Nilsson

Lasse öberg hjälper till

och Ubbe Lindgren.

 

Poroma kan ju bara säga vad som ska läggas på hur tjockt man sätter är ju upp till ovan nämnda, Det tar ju ett tag att lära sig åkarens behov och lära känna skidparen.. Så vi sak väl inte vänta oss stordåd i vallabodan.

Kan tänka mig att vissa av vallarna hoppar av slitgörat när poromaa får gå..

 

Det blir kul att se organisationen nästa år... undra varför Jokke bröt ett pågående kontrakt ;)

Link to comment
Share on other sites

Varför inte den här "gubben": http://bloggen.fi/vallnaf/.

 

Han var chef för finska vallateamet i fjol med bl.a. Heikkinens guld på meritlistan. Han har inofficiellt världsrekord på 24 h rullskidor och medaljer från veteran VM. Hans kunskaper om skidstruktur och spann är väldokumenterade i rapporter och på Internet. Han pratar svenska om än med en viss dialekt i botten. Han är "ledig". Sist men inte minst, är väl efternamnet STORVALL mitt i prick för en vallachef!

Link to comment
Share on other sites

Varför det? Alla andra landslag har ju bra vallteam som presterar minst lika bra som det svenska. Är ju inte så att det svenska vallateamet' date=' med Larry i spetsen, dominerat stort.[/quote']

Jag tror det är rätt svårt att veta hur bra ett valla team är utan än rätt grundlig analys. Det man mest kommer ihåg är det egna landets misstag. Hur ofta tex finland och Ryssland vallar bort sig har i alla fall jag ingen anning om då jag varken fölger deras åkare spesiellt mycket och därför inte vet vad som är dårliga prestationer och vad som är valla missar.

 

Norge med det största teamet har ju också missat mycket med vallningen ibland, 15 km och stafeten i vancouver var ju definitivt inte bra och Northugs skidor på den långa ettapen i årets Tour de ski var inte heller bra enligt vissa.

Det är helt rätt, man lägger oftast på minnet när det egna landsaget bommar vallningen. På glidsidan tror jag svensarna är i bland de absolut bästa.

 

De fören vi har haft kraftiga problem med är nollfören och nysnö i klassisk stil och då tänker jag som lekman att det är vallare med fästvallning i problemfören som spetskompetens som vi behöver. Bl a har ju svenska laget haft ett trauma angående ruggskidor som förmodligen har sin grund i VM-stafetten 97 istället för att lära sig detta har man undvikit det tills det blev ohållbart.

 

Sedan kan det ibland helt klart vara bra att få in nytt blod med friska tankar , ny energi och röra om i grytan.

 

Skillnaden mellan tex det norska och svenska vallateamet är att norrmännen har ungefär dubbelt så många teståkare dvs man kan testa vädigt mycket mer varianter och på så sätt bygga upp en grym kunskapsbas för olika fören och små skillander i vallning som kan göra mkt i resultat.

 

Jag tror inte det är i själva hantverket skillnaden ligger, utan i kunskapen om vad som funkar bäst i olika snö.

Link to comment
Share on other sites

Självfallet är det så att alla vallteam både levererar succé och fiasko för att dra det till sin spets. Alla landslag har sina bakslag och och sin framgånger. Detta om något bevisar att det finns mängder av duktiga vallare, eller bättre beskrivet skidpreparerare, att tillgå.

 

Resurser är viktiga och där har norrmännen varit bättre än oss. Men det handlar också om att tänka nytt, vända på stenar och att våga prova. Ett bevis på det är väl just valla lastbilen. Gunde Svan kommer in som landslagschef och tänker i nya banor och vips så fanns där ett nytt sätt att sköta skidpreppareringen. En ny vallachef kan kanske komma med nya briljanta idéer som när de väl kläkts får det att se väldigt självklart ut. Det är sådan energi man kan få med nytt ledarskap.

 

Som Lars-Erik mycket riktigt poängterat så är jag inte ute efter att stålsickling lösningen för en ständig succé. Tror inte heller att den nya vallachefen behöver vara en erkänt duktig vallare för att kunna leda vallateamet.

 

Jag har en känsla av att Ulf Karlsson inne på rätt spår!

Link to comment
Share on other sites

Ulf Karlsson har väl alltid varit en kontroversiell herre?!

 

Jag är utan insyn om hur pass stort ansvar Larry haft för diverse vallamissar. Men att Poroma avstår från att på budet från Karlsson indikerar väl att han är missnöjd.

 

Tillfället är väl perfekt för att spänna musklera och visa vem som ska vara kung i vallabussen?

Link to comment
Share on other sites

Varför det? Alla andra landslag har ju bra vallteam som presterar minst lika bra som det svenska. Är ju inte så att det svenska vallateamet' date=' med Larry i spetsen, dominerat stort.[/quote']

Jag tror det är rätt svårt att veta hur bra ett valla team är utan än rätt grundlig analys. Det man mest kommer ihåg är det egna landets misstag. Hur ofta tex finland och Ryssland vallar bort sig har i alla fall jag ingen anning om då jag varken fölger deras åkare spesiellt mycket och därför inte vet vad som är dårliga prestationer och vad som är valla missar.

 

Norge med det största teamet har ju också missat mycket med vallningen ibland, 15 km och stafeten i vancouver var ju definitivt inte bra och Northugs skidor på den långa ettapen i årets Tour de ski var inte heller bra enligt vissa.

Kan vi inte släppa den lama ursäkten att det var skidorna fel i tds? Det är bara bittra norska journalister som ligger bakom den förklaring. Northug hade ju inga problem att gå med utför eller vinna spurten (visserilgen med lite genande :)). Det är helt enkelt djävlig jobbig att ta in 30 sekunder uppför på världen bäste all round-skidåkare och gör man det på kort tid och hög höjd så riskerar men att bli trött även om man är Northug.

 

Vancouver däremot är en helt annan sak.

Link to comment
Share on other sites

De som skylde på skidorna sa väl att de fungerade dårligt just i början där det är svårt för andra att se någon skillnad. Förklaringen kom ju faktiskt från folk på det norska teamet och inte från Jouralister för övrigt. Jag kommer inte ihåg om det var vallarna eller någon av ledarna.

 

Men det är väl det som är problemet för oss framför tv. Det är nog ofta svårt att se om åkarna har bra eller dårliga dårliga skidor och det gällde väl endå mer när det inte var en massa masstarter. Åkarna säger väl oftast inget och ibland när de säger att skidorna var dårliga blir de kritiserade för att de skyller ifrån sig. Ibland är det så oppenbart och det blir skandaler i det egna landet.

Link to comment
Share on other sites

Anställ en norrman som vallachef, så finns det någon att skylla (skälla?) på när det går dåligt. Efter norska tränare/ledare kanske det är dags för en vallachef nu. Är det förresten någon av de som klagar som vallat bort sig själva någon gång? Nog har det hänt mig i alla fall... Inte f-n är det så lätt.
Link to comment
Share on other sites

Ulf Karlsson har väl alltid varit en kontroversiell herre?!

 

Jag är utan insyn om hur pass stort ansvar Larry haft för diverse vallamissar. Men att Poroma avstår från att på budet från Karlsson indikerar väl att han är missnöjd.

 

Tillfället är väl perfekt för att spänna musklera och visa vem som ska vara kung i vallabussen?

Det är klart att man inte tar ett bud där man degraderas från chef till vanlig knegare, då byter man arbetsgivare istället. Det är väl ingen som räknar med att han ska ta det jobbet? Det är väl bara en manöver för att få det att se ut som om han inte blir helt utsparkad utan får välja själv eller feltolkar jag läget?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...