Karlsson möblerar om
Jag har dock inte fått någon förfrågan ännu, men det kanske kommer

He he he, saken är biff. 200 resdagar, knappt någon sömn, ständig press och uthängd i media när det gått fel. Vem vill inte ha ett sånt jobb? Säkert dåligt betalt ocksåSand, om vi ger varandra referenser här från skidforum så kanske vi båda kan söka jobb, om man nu vill slita ihjäl sig?
Visst kan känslan vara att det har blivit lite för många missar men det är ganska svårt att veta, landslaget lär nog ha ganska bra uppföljning av hur man vallat och jämfört med andra nationer. Jag har mer haft känslan att svenskarna har varit för få i vallateamet, ex debaclet i Kollen på VM förra säsongen när man hade en ny struktur som sög åt sig smuts i oslosnön. Där förstörde det ju ganska mycket att man inte hade testat tillräckligt på plats. Sedan finns det ju saker som att Haag inte haft tillräckligt bra skidor från Atomic, det kan ju inter larry göra något åt.He he he, saken är biff. 200 resdagar, knappt någon sömn, ständig press och uthängd i media när det gått fel. Vem vill inte ha ett sånt jobb? Säkert dåligt betalt ocksåSand, om vi ger varandra referenser här från skidforum så kanske vi båda kan söka jobb, om man nu vill slita ihjäl sig?
Tror dock att lite nytt blod inte vore fel men frågan är vilka resurser som finns. Går det att komma in med nya idéer och få resurser att utveckla dessa? Känslan har varit att "vi" har haft problem i nollfören, ofta dåligt glid, och i speciella snöförhållanden. I stabila normalfören har vi dock legat bra till. Har inga konkreta fakta/bevis utan det är en känsla. Samma känsla säger att ryssarna legat riktigt bra till i vinter. Tror inte det handlar om någon specialvalla utan de har hittar rätt skidprofil i kombination med handlagda strukturer som är skillnaden. Här kan kanske nytt blod "låsa upp" gamla sanningar och ge ny energi att komma framåt? Tror att det är så Ulf Karlsson tänker.
Redigerat av Volevodin, 26 mars 2012 - 22:49 .
Jag tror inte Stefan menar ren stålsickling i den form flera av oss motionärer här på forum ägnar oss åt. Han menar nog att ta till sig mer av den kunskap som numera finns om struktureringens stora betyydelse bl.a. i nollfören. Det är korrekt att Kuzmin tom. doktorerat på frågor som är relaterade till skidglid. Det är absolut klart att han är mycket kunnig i frågor som rör strukturering och skidglid. Han har ju dessutom tidigare varit vallare till landslagsåkare och har även senare fortsatt att följa utvecklingen och som jämförelse använda olika metoder med moment av vallning inblandade. Jag anser att han är allmänt mycket kunnig men har nog förknippats för mycket med det i vissa kretsar så förhatliga ordet "stålsickling" så han får säkert ingen förfrågan. En som JAG tror mycket på är Ronnie Löf. Jag är övertygad om att han skulle vara perfekt som en av landslagsvallarna, och varför inte chef så småningom. Även vår vän Samuel Forslund på skidforum, Mr. RS Riller, är mycket kunnig och erfaren både på vallning och strukturering.Stefan; "låsa upp gamla sanningar"= stålsickling ?:/ Kuzmin är nog inte nödbedd ?
Stefan; "låsa upp gamla sanningar"= stålsickling ?:/ Kuzmin är nog inte nödbedd ?
Varför det? Alla andra landslag har ju bra vallteam som presterar minst lika bra som det svenska. Är ju inte så att det svenska vallateamet, med Larry i spetsen, dominerat stort. Det måste betyda att det inom WC Cirkusen finns 50-60 vallare som alla gör ett mycket bra jobb. Det i sin tur måste betyda att det utanför WC cirkusen finns 100-tal kompetenta vallare.Tror de blir svårt o ersätta poroma...
Jag tror det är rätt svårt att veta hur bra ett valla team är utan än rätt grundlig analys. Det man mest kommer ihåg är det egna landets misstag. Hur ofta tex finland och Ryssland vallar bort sig har i alla fall jag ingen anning om då jag varken fölger deras åkare spesiellt mycket och därför inte vet vad som är dårliga prestationer och vad som är valla missar.Varför det? Alla andra landslag har ju bra vallteam som presterar minst lika bra som det svenska. Är ju inte så att det svenska vallateamet, med Larry i spetsen, dominerat stort.
Det är helt rätt, man lägger oftast på minnet när det egna landsaget bommar vallningen. På glidsidan tror jag svensarna är i bland de absolut bästa.Jag tror det är rätt svårt att veta hur bra ett valla team är utan än rätt grundlig analys. Det man mest kommer ihåg är det egna landets misstag. Hur ofta tex finland och Ryssland vallar bort sig har i alla fall jag ingen anning om då jag varken fölger deras åkare spesiellt mycket och därför inte vet vad som är dårliga prestationer och vad som är valla missar.Varför det? Alla andra landslag har ju bra vallteam som presterar minst lika bra som det svenska. Är ju inte så att det svenska vallateamet, med Larry i spetsen, dominerat stort.
Norge med det största teamet har ju också missat mycket med vallningen ibland, 15 km och stafeten i vancouver var ju definitivt inte bra och Northugs skidor på den långa ettapen i årets Tour de ski var inte heller bra enligt vissa.
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar