Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lärjebanan


larsbern

Recommended Posts

Blir krångligt med logistiken för min del, jag utgår ifrån Willys istället och försöker ansluta vid Gråbo.

Om ert tåg kommer till Stenkullen 13:40 borde ni vara i Gråbo cirka 14:15......startar jag klockan ett borde jag vara där samtidigt.

(Oavsett så lär vi ses någonstans mellan Gråbo och Sjövik)

Låter rimligt med lite ställtider. Vi kan ju ta en 5 min paus i Gråbo och vänta in de som vill ansluta där. Eller så får man jaga...

Min mobil är 0730-610057 för snack, sms och allmän peptalk.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Ni kommer att få en härlig tur! Min snälla fru släppte mig I Sjövik i 10 tiden imorse och jag åkte till sävedalen via alelyckan och gamlestan. Blev en härlig tur på nästan 42km, 3:30 tempo med 3or. Misstänker att det var skön medvind från Sjövikshållet för det gick så sabla lätt in mot Göteborg, från gamlestan och hemmåt däremot var det trögt som fasen.

 

Var många ute på rullskidor, borde ju varit nån från forumet? Själv hade jag blå craft tische utanpå svarta sparkdräkten.

 

Nästa gang tar jag nog bilen till Pendelparkeringen i Björsared, är 21km därifrån till Sjövik och den streckan är ju super fin så det skulle kunna bli en riktigt fin 42km runda.

Link to comment
Share on other sites

Låter ju kanon! Inget vi ska se upp för? Om du klämde 42 km på 3or så hade de lätt kunnat hänga med på knappa sex mil. Kanske inte dagen efter dock.

En alternativ väg, speciellt för dig som bor i Sävedalen, är att vid Linnarhults industriområde åka bakom Bergsjön via Bergsjövägen och Mellbyleden ner till Utby. http://kartor.eniro.se/m/ntsiL

Det är en rejäl stigning uppför Bergsjövägen så undvik att åka motsatt håll. Mellbyleden däremot skulle jag nån gång vilja testa backintervaller i. Den är lång, nästan 1,5 km, jämnbrant och färden ner är okomplicerad.

Link to comment
Share on other sites

Nej, fanns inget att se upp med, är platt som en pankaka mellan Sjövik och Olofstorp, på något ställe var det en grusväg som korsade banan men det var Inga problem att se den.

 

Jo, övervägde den alternativa vägen men backen uppför Bergsjövägen får mig nästan att gråta så den var inget jag var sugen på efter 3 mil :)

 

Mellbyleden är fin, har kört intervaller där ett par ganger, men det blir ganska flackt efter första stigningen så jag brukar stanna där och vända ner igen, blir nog bara några 100m, men som du sager en ganska odramatisk nerförsbacke mot rondellen.

 

4 mil var helt lagom, var som en zombie här på eftermiddan, att trycka på i 2 mil till hade jag nog inte pallat. Dessutom hade min fru andra planer för mig imorgon ändå...och det kanske var tur :) Ha de gött imorgon och återkom med en rapport!

Link to comment
Share on other sites

Jag kom endast till Bergum kyrka (ca 3 km kvar till Gråbo) sen vände jag. Kände mig seg när jag startade men tänkte att jag skulle piggna till efter ett tag, -men så blev det inte idag.

(Bara att bryta ihop och komma igen)

Det förklarar att vi inte såg dig längs Gråbo - Sjövik. Precis när vi svängde in mot Gråbo såg vi tre åkare så vi låg på för att komma ikapp. Fast det var inte du och då fortsatte vi. Hoppas du repar dig snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Det blev 58 km för en annan idag. Stenkullen - Gråbo stiger ca 40m och vi gick ut ganska lugnt. Gråbo - Sjövik var i fortsatt prattempo och vi träffade rätt många åkare under hela färden. Mycket fint upp mot Sjövik längs sjön Mjörn och fräcka hus. Det finns t.o.m. en längre tunnel. Efter vändningen i Sjövik började grillningen. Skulle inte förvåna mig om ni hittar brorsans kollega i led 2 till vintern. Det märks vem som kört mest rullskidor och Skierg hittills. Tur att det är nästan fem mån till Vasaloppet. Närmare sex mil tar hårt på mage, rygg och armbågar och idag lyckades jag få kramp i hålfötterna, speciellt höger. Varje staktag med frånskjut och digonaltag på slutet var smärtblandad lindring. Skönt att jag kom ända hem till dörren.

Vore störtkul med en rullskidtävling från Sjövik med målgång i centrala Göteborg. Vågstart är nog att föredra då 1/3 av banan stora delar mellan Sjövik och Stenered (Lerums kommun) är grusad för hästar.

En annan nyhet är att de håller på att sätta upp lampor upp emot Gunnilse för de som vill träna sent i höstmörkret. Kanske inte hinner bli klart i år dock. Det saknades armaturer...

Link to comment
Share on other sites

Jag kom endast till Bergum kyrka (ca 3 km kvar till Gråbo) sen vände jag. Kände mig seg när jag startade men tänkte att jag skulle piggna till efter ett tag' date=' -men så blev det inte idag.

(Bara att bryta ihop och komma igen)[/quote']

Det förklarar att vi inte såg dig längs Gråbo - Sjövik. Precis när vi svängde in mot Gråbo såg vi tre åkare så vi låg på för att komma ikapp. Fast det var inte du och då fortsatte vi. Hoppas du repar dig snabbt.

Det var nog tur att jag inte mötte er om din bror körde i "led-2 tempo", hade själv inte seedat mig till led 10 med det tempot jag höll igår. Har frossa och känner mig allmänt kass idag, nu är det min tur att ta över frugans förkylning.

 

Hur som helst blev det en fin resa. Fattar inte varför inte jag åker dit oftare så fint som det är längs Lärjebanan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tänkte jag skulle fly från svärföräldrarna en stund på söndag (10/11), för att åka lite rullskidor på Lärjebanan .

Vore skoj med lite sällskap .

Någon forumit som har lust att hänga på ?

Hade tänkt mej åka från Stenkullen till Gråbo - Sjövik , och tillbaka .

Eventuellt en ögla bort mot Olofstorp .

Link to comment
Share on other sites

Hur är lövbeståndet på asfalten? Skate och hala löv är ingen bra fusion.

Löv fanns det gott om i söndags, iaf från Hjällbo som jag utgick ifrån. Det var för övrigt premiär för mig och det var riktigt fint måste jag säga. Nyasfalterat till Björsared var riktigt gött.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte jag skulle fly från svärföräldrarna en stund på söndag (10/11), för att åka lite rullskidor på Lärjebanan .

Vore skoj med lite sällskap .

Någon forumit som har lust att hänga på ?

Hade tänkt mej åka från Stenkullen till Gråbo - Sjövik , och tillbaka .

Eventuellt en ögla bort mot Olofstorp .

Tyvärr inte den här gången. Blir Säröbanan imorgon bitti. Har inte åkt den på åratal.

Link to comment
Share on other sites

kolla väderprognosen innan, jag har mina funderingar på att dra en repa på eftermiddagen, verkar bli bättre väder då. Jag drar nog dock från Knipared - Sjövik ToR så vi kanske ses i spåret. Enda jag önskat mig av familjen på fars dag är ett långpass, får se om det går vägen :-)
Link to comment
Share on other sites

Ändrade mej och startade från Olofstorp istället .

Mycket trevlig sträcka , förutom dom stora åkrarna mellan Olofstorp och Gråbo .

Mötte nog ett tiotal rullskidsåkare ,kanske även Matta P ?

Men nu styr jag hem mot Småland igen ,mör i kroppen .

Aldrig åkt så långt som fyra mil på rullskidor innan ...

Link to comment
Share on other sites

Ändrade mej och startade från Olofstorp istället .

Mycket trevlig sträcka , förutom dom stora åkrarna mellan Olofstorp och Gråbo .

Mötte nog ett tiotal rullskidsåkare ,kanske även Matta P ?

Men nu styr jag hem mot Småland igen ,mör i kroppen .

Aldrig åkt så långt som fyra mil på rullskidor innan ...

Sträckan Gråbo-Sjövik längs sjön Mjörn är svårslagen. Tycker den slår Säröbanan.

Link to comment
Share on other sites

Ändrade mej och startade från Olofstorp istället .

Mycket trevlig sträcka , förutom dom stora åkrarna mellan Olofstorp och Gråbo .

Mötte nog ett tiotal rullskidsåkare ,kanske även Matta P ?

Men nu styr jag hem mot Småland igen ,mör i kroppen .

Aldrig åkt så långt som fyra mil på rullskidor innan ...

Ändrade mig också och startade från idrottshallen i Stenkullen ca 11:30. Körde Sjövik ToR inkl en liten öga mot Olofstorp på några km. Blev nästan exakt 40km. Härligt väder, förväntade mig regn.

 

Svårt att identifiera åkare då många är lika fantasilösa som mig, svart Craft kondom å gul reflexväst :-) Många åkare ute dock, kul!

Link to comment
Share on other sites

Ändrade mej och startade från Olofstorp istället .

Mycket trevlig sträcka ' date=' förutom dom stora åkrarna mellan Olofstorp och Gråbo .

Mötte nog ett tiotal rullskidsåkare ,kanske även Matta P ?

Men nu styr jag hem mot Småland igen ,mör i kroppen .

Aldrig åkt så långt som fyra mil på rullskidor innan ...[/quote']

Ändrade mig också och startade från idrottshallen i Stenkullen ca 11:30. Körde Sjövik ToR inkl en liten öga mot Olofstorp på några km. Blev nästan exakt 40km. Härligt väder, förväntade mig regn.

 

Svårt att identifiera åkare då många är lika fantasilösa som mig, svart Craft kondom å gul reflexväst :-) Många åkare ute dock, kul!

Det var många på Säröbanan igår också, vädret till trots. Kul är ordet.

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jag träffade också en hel del åkare på Lärjebanan igår, åkte från Partille, Jonsered, Lerum, Stenkullen, Gråbo, Partille blev ca 43 km trött idag.

Träffade på ett gäng vid Gråbo som körde ifatt mig hur lätt som helst fast jag tyckte att jag åkte hyfsat?? Men det ju bara andra året på dessa så det är väl bara att staka på...

 

Kanske blir en långtur nästa helg igen. Yiihhaaa..

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jag träffade också en hel del åkare på Lärjebanan igår, åkte från Partille, Jonsered, Lerum, Stenkullen, Gråbo, Partille blev ca 43 km trött idag.

Träffade på ett gäng vid Gråbo som körde ifatt mig hur lätt som helst fast jag tyckte att jag åkte hyfsat?? Men det ju bara andra året på dessa så det är väl bara att staka på...

 

Kanske blir en långtur nästa helg igen. Yiihhaaa..

Hur körde du Partille, Jonsered, Lerum? Är det inte galet kuperat på den streckan, speciellt mot Jonsered från Lerum hållet har jag för mig, backe ner och tvär kurva vid någon Montesori-gård. Har cyklat där förut en del, tänkt tanken att åka rullisar men inte vågat. Missade du Gråbo-Sjövik då?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...