Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Lärjebanan

• Vänligen logga in för att kunna svara
94 svar till detta ämne

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg
Tåget som går 13.15 från Göteborg C är spikat. Alternativt ansluter man vid Stenkullens station 20 min senare alternativt Gråbo busstation ytterligare nån halvtimme senare. Det är dryga 6 km från Stenkullen till Gråbo. Sen är det 11 km till Sjövik och från Sjövik in till Göteborg C är det 41-42 km. Pendeln kostar 58kr och jag tror att man kan köpa biljett ombord.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
6 mil låter lite för mastigt för mig, men jag har varit sugen på att bli släppt i Sjövik och köra tillbaka till Sävedalen nån helg. Jag kommer nog banga i vilket fall men vilket tempo kör ni i? Hjul?

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg

Detta är mina träningsvägar .Sträckan till sjövik har svart fin asfalt hela vägen. Grattis till en grym runda

Skönt att höra att det är färdigasfalterat. Nu är det bara att rigga GO:roller, Göteborg Roller Invitational med start i Sjövik och målgång på Avenyn ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg

6 mil låter lite för mastigt för mig, men jag har varit sugen på att bli släppt i Sjövik och köra tillbaka till Sävedalen nån helg. Jag kommer nog banga i vilket fall men vilket tempo kör ni i? Hjul?

2or och det blir nog max 3.30-tempo. Det är ganska platt och in mot Göteborg från Gunnilse är det mycket medlut. Det brukar vara jag som flyger av. Så var det när vi körde Gamlestan-Gråbo tor för 1,5 år sen och senast på Klarälvsbanan klev jag av i Forshaga. Men det var dryga 6 mil så jag borde klara av detta. Friskare nu också.

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 583 inlägg
Blir krångligt med logistiken för min del, jag utgår ifrån Willys istället och försöker ansluta vid Gråbo.
Om ert tåg kommer till Stenkullen 13:40 borde ni vara i Gråbo cirka 14:15......startar jag klockan ett borde jag vara där samtidigt.
(Oavsett så lär vi ses någonstans mellan Gråbo och Sjövik)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg

Blir krångligt med logistiken för min del, jag utgår ifrån Willys istället och försöker ansluta vid Gråbo.
Om ert tåg kommer till Stenkullen 13:40 borde ni vara i Gråbo cirka 14:15......startar jag klockan ett borde jag vara där samtidigt.
(Oavsett så lär vi ses någonstans mellan Gråbo och Sjövik)

Låter rimligt med lite ställtider. Vi kan ju ta en 5 min paus i Gråbo och vänta in de som vill ansluta där. Eller så får man jaga...
Min mobil är 0730-610057 för snack, sms och allmän peptalk.

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
Ni kommer att få en härlig tur! Min snälla fru släppte mig I Sjövik i 10 tiden imorse och jag åkte till sävedalen via alelyckan och gamlestan. Blev en härlig tur på nästan 42km, 3:30 tempo med 3or. Misstänker att det var skön medvind från Sjövikshållet för det gick så sabla lätt in mot Göteborg, från gamlestan och hemmåt däremot var det trögt som fasen.

Var många ute på rullskidor, borde ju varit nån från forumet? Själv hade jag blå craft tische utanpå svarta sparkdräkten.

Nästa gang tar jag nog bilen till Pendelparkeringen i Björsared, är 21km därifrån till Sjövik och den streckan är ju super fin så det skulle kunna bli en riktigt fin 42km runda.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg
Låter ju kanon! Inget vi ska se upp för? Om du klämde 42 km på 3or så hade de lätt kunnat hänga med på knappa sex mil. Kanske inte dagen efter dock.
En alternativ väg, speciellt för dig som bor i Sävedalen, är att vid Linnarhults industriområde åka bakom Bergsjön via Bergsjövägen och Mellbyleden ner till Utby. http://kartor.eniro.se/m/ntsiL
Det är en rejäl stigning uppför Bergsjövägen så undvik att åka motsatt håll. Mellbyleden däremot skulle jag nån gång vilja testa backintervaller i. Den är lång, nästan 1,5 km, jämnbrant och färden ner är okomplicerad.

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
Nej, fanns inget att se upp med, är platt som en pankaka mellan Sjövik och Olofstorp, på något ställe var det en grusväg som korsade banan men det var Inga problem att se den.

Jo, övervägde den alternativa vägen men backen uppför Bergsjövägen får mig nästan att gråta så den var inget jag var sugen på efter 3 mil :)

Mellbyleden är fin, har kört intervaller där ett par ganger, men det blir ganska flackt efter första stigningen så jag brukar stanna där och vända ner igen, blir nog bara några 100m, men som du sager en ganska odramatisk nerförsbacke mot rondellen.

4 mil var helt lagom, var som en zombie här på eftermiddan, att trycka på i 2 mil till hade jag nog inte pallat. Dessutom hade min fru andra planer för mig imorgon ändå...och det kanske var tur :) Ha de gött imorgon och återkom med en rapport!

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 583 inlägg
Jag kom endast till Bergum kyrka (ca 3 km kvar till Gråbo) sen vände jag. Kände mig seg när jag startade men tänkte att jag skulle piggna till efter ett tag, -men så blev det inte idag.
(Bara att bryta ihop och komma igen)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg

Jag kom endast till Bergum kyrka (ca 3 km kvar till Gråbo) sen vände jag. Kände mig seg när jag startade men tänkte att jag skulle piggna till efter ett tag, -men så blev det inte idag.

Det förklarar att vi inte såg dig längs Gråbo - Sjövik. Precis när vi svängde in mot Gråbo såg vi tre åkare så vi låg på för att komma ikapp. Fast det var inte du och då fortsatte vi. Hoppas du repar dig snabbt.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg
Det blev 58 km för en annan idag. Stenkullen - Gråbo stiger ca 40m och vi gick ut ganska lugnt. Gråbo - Sjövik var i fortsatt prattempo och vi träffade rätt många åkare under hela färden. Mycket fint upp mot Sjövik längs sjön Mjörn och fräcka hus. Det finns t.o.m. en längre tunnel. Efter vändningen i Sjövik började grillningen. Skulle inte förvåna mig om ni hittar brorsans kollega i led 2 till vintern. Det märks vem som kört mest rullskidor och Skierg hittills. Tur att det är nästan fem mån till Vasaloppet. Närmare sex mil tar hårt på mage, rygg och armbågar och idag lyckades jag få kramp i hålfötterna, speciellt höger. Varje staktag med frånskjut och digonaltag på slutet var smärtblandad lindring. Skönt att jag kom ända hem till dörren.
Vore störtkul med en rullskidtävling från Sjövik med målgång i centrala Göteborg. Vågstart är nog att föredra då 1/3 av banan stora delar mellan Sjövik och Stenered (Lerums kommun) är grusad för hästar.
En annan nyhet är att de håller på att sätta upp lampor upp emot Gunnilse för de som vill träna sent i höstmörkret. Kanske inte hinner bli klart i år dock. Det saknades armaturer...

Redigerat av larsbern, 13 oktober 2013 - 22:28 .

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 583 inlägg

Det förklarar att vi inte såg dig längs Gråbo - Sjövik. Precis när vi svängde in mot Gråbo såg vi tre åkare så vi låg på för att komma ikapp. Fast det var inte du och då fortsatte vi. Hoppas du repar dig snabbt.

Det var nog tur att jag inte mötte er om din bror körde i "led-2 tempo", hade själv inte seedat mig till led 10 med det tempot jag höll igår. Har frossa och känner mig allmänt kass idag, nu är det min tur att ta över frugans förkylning.

Hur som helst blev det en fin resa. Fattar inte varför inte jag åker dit oftare så fint som det är längs Lärjebanan.

Redigerat av MrT, 14 oktober 2013 - 13:28 .

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 411 inlägg
Hade varit kul att hänga på, men missat denna tråd. Ska försöka hålla utkik om tåget går någon mer gång. Med rullskidåkare i.
------------------
- Hel och ren? -

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg
Det underlättar ju om man kan ta sig ända hem till dörren med några km tillägg. Ska testa att åka till banan över Angeredsbron/Angered till Gunnilse nån gång.

rru

rru

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg
Tänkte jag skulle fly från svärföräldrarna en stund på söndag (10/11), för att åka lite rullskidor på Lärjebanan .
Vore skoj med lite sällskap .
Någon forumit som har lust att hänga på ?
Hade tänkt mej åka från Stenkullen till Gråbo - Sjövik , och tillbaka .
Eventuellt en ögla bort mot Olofstorp .

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 414 inlägg
Hur är lövbeståndet på asfalten? Skate och hala löv är ingen bra fusion.

gasn

gasn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg

Hur är lövbeståndet på asfalten? Skate och hala löv är ingen bra fusion.

Löv fanns det gott om i söndags, iaf från Hjällbo som jag utgick ifrån. Det var för övrigt premiär för mig och det var riktigt fint måste jag säga. Nyasfalterat till Björsared var riktigt gött.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg
Hade de kommit nån vart med belysningen upp till Gunnilse?

gasn

gasn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 82 inlägg
Nej, inget klart ännu, bara stolpar som slutar lite innan Gunnilse om jag inte missminner mig.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar