Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Atomic Skin Tec tester


bjorn12

Recommended Posts

Nu undrar jag om det är någon som vet om Atomic har lyckats fixa hårdare spann på årets modell, jag tror jag hört något om det någonstans.

Enligt Pölder:

 

"Nytt spann för året. Viklen fin kritik denna skida fick förra säsongen... men kanske inte från tyngre personer. Det är fixat nu med bättre bärighet i spannen."

 

http://www.polder.se/sv/produktsortiment/langdskidor/atomic/atomic-skin-tec/

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 147
  • Created
  • Last Reply
Pölder rek inte de nya skidorna till mig trots att de är hårdare. 95kg är för mycket :(=(

Ja det är ju lite skillnad på 73 och 95 kg. Jag har köpt nya nu men inte fått dem än. De ska vara de hårdaste som går att få tag i och enligt försäljaren ska de räcka åt mig. Jag återkommer med tester senare.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått de nya Skin Tec-skidorna och ett första test jag gjorde i tunneln igår verkar mycket lovande. De gick i paritet med de vanliga fästvallade RCS-skidorna :) . Lite tidigt att uttala sig än men jag återkommer när jag gjort lite fler tester.

Märkningen på de nya är nästan identisk med de gamla från förra året. Nya: HBW 1,69 FBW 0,69. Gamla: HBW 1,66 FBW 0,73 men spannet är klart hårdare på de nya. Jag förstår inte vad dessa siffor säger egentligen. De kan ju inte vara resultatet av samma mätmetod.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått de nya Skin Tec-skidorna och ett första test jag gjorde i tunneln igår verkar mycket lovande. De gick i paritet med de vanliga fästvallade RCS-skidorna :) . Lite tidigt att uttala sig än men jag återkommer när jag gjort lite fler tester.

Märkningen på de nya är nästan identisk med de gamla från förra året. Nya: HBW 1,69 FBW 0,69. Gamla: HBW 1,66 FBW 0,73 men spannet är klart hårdare på de nya. Jag förstår inte vad dessa siffor säger egentligen. De kan ju inte vara resultatet av samma mätmetod.

Man mäter ju upp spannhöjd på sin kroppsvikt. Ena siffran är halv kroppsvikt, den andra hel kroppsvikt. Men för det kan ju slutspannet vara olika hårt i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Har du testat att valla stighuden? Jag vet att de som tävla i skitouring, eller vad det nu heter på svenska, preparera sina stighud praktisk på samma sätt som deras glidyta. De mer ambitiösa också med pulver och de som ja känner säger att det gör en otrolig skillnad.

 

Tänkte att du kan börja med att gnider in ett vanlig paraffin och ser hur det påverkar glidet. Det kan du göra direkt i tunneln i bara några minuter. Vore kul att ser dina resultat.

Link to comment
Share on other sites

Har du testat att valla stighuden? Jag vet att de som tävla i skitouring, eller vad det nu heter på svenska, preparera sina stighud praktisk på samma sätt som deras glidyta. De mer ambitiösa också med pulver och de som ja känner säger att det gör en otrolig skillnad.

 

Tänkte att du kan börja med att gnider in ett vanlig paraffin och ser hur det påverkar glidet. Det kan du göra direkt i tunneln i bara några minuter. Vore kul att ser dina resultat.

Det låter som något mycket intressant X-skiing. Det tar aldrig slut på nya saker att testa, tur man bor nära tunneln :) . "Omskurna" hudar har jag redan testat, det gör skillnad på de mjukare skidorna men inte på de hårdare. Rakade hudar har jag också hört om men inte testat själv.

Link to comment
Share on other sites

Självklarheter förstås men ändå...oavsett hårdhet eller spannhöjd på skidan så kommer stighuden att vid bucklighet i snön ibland släpa i spåret (mer eller mindre). Mer förstås om skidorna är mjuka, men det kan kanske kompenseras med kortare "håryta" (genom rakning).

En vanlig fästvalla har ju den egenskapen (eller bör ha iaf) att den har hög statisk friktion men låg dynamisk dito (vid rörelse).

 

Så iden med glidvallning av fästzonen på skintec låter ju inte så dumt.

Hmm, eller..var det inte en vallningsfri skida vi köpte?

 

Enligt uppgift från Pölder finns inga nya typer av stighudar som är mindre aggresiva. Någon som hört något aannat?

Link to comment
Share on other sites

Lite trådkapning:

Ni som åkt den del med Skintec, finns det någon anledning att inte rekommendera den som bra val för sällan-motionären som vill ha en skida som utan kladd alltid ska vara åkduglig när det råkar vara snö och andan faller på? En kollega bad om råd, och jag tänkte att Skintec kanske är det självklara valet? Hur fungerar den i blöta resp isiga spår?

Link to comment
Share on other sites

Lite trådkapning:

Ni som åkt den del med Skintec, finns det någon anledning att inte rekommendera den som bra val för sällan-motionären som vill ha en skida som utan kladd alltid ska vara åkduglig när det råkar vara snö och andan faller på? En kollega bad om råd, och jag tänkte att Skintec kanske är det självklara valet? Hur fungerar den i blöta resp isiga spår?

Perfekt att rekommendera för sällanmotionären. Men vill man ha bra glid får man nog inte väga mer än 75 kg. Bryr man sig inte om glidet, vilket trots allt är mycket bra för vallningsfritt, så kan man använda skidorna ändå och slippa allt krångel med vallaning och vallaborttagning.

Link to comment
Share on other sites

Har du testat att valla stighuden? Jag vet att de som tävla i skitouring' date=' eller vad det nu heter på svenska, preparera sina stighud praktisk på samma sätt som deras glidyta. De mer ambitiösa också med pulver och de som ja känner säger att det gör en otrolig skillnad.

 

Tänkte att du kan börja med att gnider in ett vanlig paraffin och ser hur det påverkar glidet. Det kan du göra direkt i tunneln i bara några minuter. Vore kul att ser dina resultat.[/quote']

Det låter som något mycket intressant X-skiing. Det tar aldrig slut på nya saker att testa, tur man bor nära tunneln :) . "Omskurna" hudar har jag redan testat, det gör skillnad på de mjukare skidorna men inte på de hårdare. Rakade hudar har jag också hört om men inte testat själv.

Absolut, finns alltid nåt mer att testa. Dina resultat med omskurna stighud har jag sett och tycker det är riktig intressant. Fördelen med vallningen av stighuden är ju att det är reversibel, raka du stighuden så är det permanent om du inte köper en ny stighud. Att bor i närheten av tunneln är ju självklart toppen om man som du testar nästan dagligen :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra redovisade tester! Toppen.

 

Är din uppfattning (sammanfattning) att Skin-Tec skidan är ett bra alternativ? Om man kunde kombinera denna ST-skida med Laxkungs uppfinning som han sålde till Salomon dvs

pjäxan/bindningen som kan lyfta skidan på mitten i utförslöpor, - skulle

det glida lika bra som de andra då tro dvs i flacka utförslöpor?

 

Jag menar om man kunde få upp håren bara lite till vid utförs-glid som i

Laxkungs patent/uppfinning som finns att beskåda med ritningar här;

 

http://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/originalDocument?FT=D&date=20111122&DB=EPODOC&locale=en_EP&CC=SE&NR=534691C2&KC=C2&ND=4

 

Skulle det vara en bra kombination tro?

 

Var ligger greppet som oftast nu när nu har trimmat av lite av håren?

Är det en 4-5 som oftast ändå?

Har du nått optimala punkten glid/fäste nu tycker du?

 

Finns någon bild på hur dina modifieringar ser ut?

 

Tack för trevligt läsande!

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra redovisade tester! Toppen.

 

Är din uppfattning (sammanfattning) att Skin-Tec skidan är ett bra alternativ? Om man kunde kombinera denna ST-skida med Laxkungs uppfinning som han sålde till Salomon dvs

pjäxan/bindningen som kan lyfta skidan på mitten i utförslöpor, - skulle

det glida lika bra som de andra då tro dvs i flacka utförslöpor?

 

Jag menar om man kunde få upp håren bara lite till vid utförs-glid som i

Laxkungs patent/uppfinning som finns att beskåda med ritningar här;

 

http://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/originalDocument?FT=D&date=20111122&DB=EPODOC&locale=en_EP&CC=SE&NR=534691C2&KC=C2&ND=4

 

Skulle det vara en bra kombination tro?

 

Var ligger greppet som oftast nu när nu har trimmat av lite av håren?

Är det en 4-5 som oftast ändå?

Har du nått optimala punkten glid/fäste nu tycker du?

 

Finns någon bild på hur dina modifieringar ser ut?

 

Tack för trevligt läsande!

ST är ett bra alternativ men skulle vara perfekt om man bara kunde få lite bättre glid. Ett hårdare spann skulle säkert lösa det problemet men då förlorar man ju (en del av) det underbara fästet som är en av fördelarna med dessa skidor. Den andra fördelen är naturligtvis att mohairen fäster på nästan alla typer av snö. Därför skulle Laxkungs uppfinning nog vara en bra lösning på glidet utför - men frågan är om det skulle förbättra glidet vid stakning. Den bakåtlutade position man då skulle få skulle säkert kännas en aning onaturlig.

Jag testade faktiskt att staka på detta vis för ett tag sen, med den ena skidan lite framför den andra för att få mer bakvikt, men det blev snarare lite sämre glid. Förmodligen därför att det då blev mer tyngd på den andra skidan och mohairen på den därmed låg i mer. Försöker man skjuta fram båda skidorna är risken att man sätter sig på ändan och det bromsar nog änn(d)u mer ;) .

Jag har faktiskt haft lite funderingar i samma riktning som Laxkung men har inte försökt konstruera eller testa något. Jag tror att det skulle bli lite jobbigt för hålfoten och kanske påverka balansen också (man åker ju inte bara utför). Men detta skulle säkert vara värt att testa - man vet inget förrän man gjort det!

Fakta om glid och fäste finns i tråden "omskuren hud" (förlåt den vitsiga rubriken ;) ). Dessa tester gjordes med mina gamla ST, som var för mjuka. Har gjort ett test med dessa hudar med mina nya hårdare ST, men då gjorde det nästan ingen skillnad.

Jag har ingen bild men modifieringen består i att jag helt enkelt dragit bort mohairen, ända ner till plasten, 18,5 cm baktill på fästplattan och sedan fyllt igen den ränna som bildades med epoxylim.

Link to comment
Share on other sites

Tack bjorn12 för suveräna tester. Har själv köpt ett par skin tec och ska testa så fort snön anländer. Fick tipset av säljaren (mkt kunnig) att då och då köra på lite glidvalla (sån där fuskvalla på tub som man duttar på, Vahuti blå) på mohairen - inte för att egentligen glidvalla fästzonen, utan för att liksom 'hålla ner' mohairen som tenderar att resa sig ibland. Han hade själv testat och det funkade kanon - tipset kom ursprunligen från Atomic själva. Testat det?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...