Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2013


PC

Recommended Posts

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply
Valde ni inklusive övernattning? Det finns ju ett tjugotal sovplatser att välja på men ingen information om dem. Nån som har bättre koll?

Rena är i varje fall starten och Lillehammer målet.

 

Vilken är den perfekta Birken-ryggsäcken?

Ska det vara med vätskeblåsa?

Link to comment
Share on other sites

Valde ni inklusive övernattning? Det finns ju ett tjugotal sovplatser att välja på men ingen information om dem. Nån som har bättre koll?

Rena är i varje fall starten och Lillehammer målet.

 

Vilken är den perfekta Birken-ryggsäcken?

Ska det vara med vätskeblåsa?

Du får gärna ha vätskeblåsa givetvis och det är nog optimalt för att slippa onödig vikt och prylar men den skall totalt väga minst 3,5 kg vid målgång. De körde många stickprov, bl.a annat på mig när jag körde för några år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Anmäld! :)

Akta dig Vasa! Du kan inte staka dig genom detta lopp ;)

Jodå, han kan. Vasa är stark. Många har gjort det, beror på åkaren och föret om det är optimalt däremot. För 99,5% lönar det sig givetvis inte alls. Men skulle säga att det är "lättare" att staka Birken än Vasan och andra lopp också för övrigt. Bl.a så är Birken är betydligt kortare vilket gör att stakmuskulaturen håller bättre. Första backen är givetvis vääääldigt lång + en extra lång backe upp på fjället men sällan för brant för stakning snarare oftast optimal. Den väldigt tuffa backen efter Kvarstadammen är delvis mycket brant men då går det att saxa korta partier och många som satt på fästvalla får delvis inte fäste ändå och då finns inget spår. Sen är det bara råstakning och fartställning sista två milen. Loppet innehåller, förutom de två superlånga backarna, jämfört med många andra lopp inte så mkt korta knixiga backar där det lönar sig att diagonala.

Link to comment
Share on other sites

Anmäld! :)

Akta dig Vasa! Du kan inte staka dig genom detta lopp ;)

Pekka Virtakoivu' date='63 år i år..kan..!! (i alla lopp...)[/quote']

Ja det ska nog gå att staka hela.

Fast det ser lite konstigt ut när den där finnen stakar om jag inte kommer ihåg fel?

Bland de normala åkarna finns "motionären" Ivar Tveiten som stakade hela i år och bara var 10 min efter täten.

Sedan tror jag bäste italienare också stakade hela vägen.

 

Värre kan det bli utför!

http://www.langrenn.com/birken-scooter-frakjoert-av-aukland.5033748-6715.html

 

Finns det något bättre alternativ än detta när det gäller säck?

http://www.ospreypacks.com/en/product/multi-use/talon_11

Link to comment
Share on other sites

Också anmäld nu!

Jag valde Rena som övernattning. Nån som har nån aning vad det betyder? Var jättesvårt att förstå men Rena lät klokast. Nån som vet om det är från fredagen till lördagen eller lördagen till söndagen eller om det är båda dagarna?

Detta är första gången jag åker birken, starten är i Rena och målet i Lillehammer. Åker man buss från Lillehammer tillbaka sen eller?

Link to comment
Share on other sites

Också anmäld nu!

Jag valde Rena som övernattning. Nån som har nån aning vad det betyder? Var jättesvårt att förstå men Rena lät klokast. Nån som vet om det är från fredagen till lördagen eller lördagen till söndagen eller om det är båda dagarna?

Detta är första gången jag åker birken, starten är i Rena och målet i Lillehammer. Åker man buss från Lillehammer tillbaka sen eller?

Du parkerar i Lillehammer och åker buss till Rena på eftermiddagen efter att du hämtat ut nummerlappar. I Rena är det övernattning i Skolsalar eller liknande, frukost på morgonen i matsal och buss till starten. Dålig ordning när jag åkte men det funkade.

Link to comment
Share on other sites

Man ska ha med sig en del saker i säcken så man kan inte bara ha med sand och blyvikter om man vill fölga reglerna.

Påkledning/ryggsekk

Alle deltakere må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rennet (vest/belte er ikke tillatt). Sekken skal bæres på ryggen under hele rennet. Kontroll av vekt og innhold vil bli gjennomført. Deltakerne er selv ansvarlig for at sekken ikke er for lett ved målgang i Lillehammer. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde: vindtøy, tørt undertøy, drikke, mat og skismøring.

 

Deltakere vil bli diskvalifisert eller få tillegg i tid dersom:

- det ikke bæres sekk

- sekken er for lett ved målgang

- sekken har feil innhold

 

Finns det något mer detaljerat om vad som menas med t.ex mat och valla?

Link to comment
Share on other sites

Finns det något mer detaljerat om vad som menas med t.ex mat och valla?

Roligt att du frågar.Det har varit långa diskussioner om detta på terrengsykkel.no (men mest i samband med rittet). Det var också en sak som var mycket i media efter förra årets ritt om en dame som fick 15 min extra för att birken tyckte att hon hade med sig för lite kläder i säcken.

 

Det verkar inte som att birken vill spesifisera vad de menar men att de endå spesifiserade lite bättre angående innehållet i säcken för rittet men inte vad de menade med drikke och mat har jag för mig.

 

Det är nog bara att ta med sig tex en sjokladkaka och en klistertub.

Link to comment
Share on other sites

Också anmäld nu!

Jag valde Rena som övernattning. Nån som har nån aning vad det betyder? Var jättesvårt att förstå men Rena lät klokast. Nån som vet om det är från fredagen till lördagen eller lördagen till söndagen eller om det är båda dagarna?

Detta är första gången jag åker birken' date=' starten är i Rena och målet i Lillehammer. Åker man buss från Lillehammer tillbaka sen eller?[/quote']

Du parkerar i Lillehammer och åker buss till Rena på eftermiddagen efter att du hämtat ut nummerlappar. I Rena är det övernattning i Skolsalar eller liknande, frukost på morgonen i matsal och buss till starten. Dålig ordning när jag åkte men det funkade.

Det är klart du kan åka buss tillbaka efter målgång om du hellre vill det och då hämta ut nummerlappen i Rena.

Link to comment
Share on other sites

Finns det något mer detaljerat om vad som menas med t.ex mat och valla?

Roligt att du frågar.Det har varit långa diskussioner om detta på terrengsykkel.no (men mest i samband med rittet). Det var också en sak som var mycket i media efter förra årets ritt om en dame som fick 15 min extra för att birken tyckte att hon hade med sig för lite kläder i säcken.

 

Det verkar inte som att birken vill spesifisera vad de menar men att de endå spesifiserade lite bättre angående innehållet i säcken för rittet men inte vad de menade med drikke och mat har jag för mig.

 

Det är nog bara att ta med sig tex en sjokladkaka och en klistertub.

Ja och även det där med väst. Det Anders Aukland har på sig måste vara så nära det går att komma en väst och räknas som ryggsäck.

 

Eftersom man har 3,5 kg att lasta så är det ju inga problem att få med sig mat och valla, finns egentligen ingen mening att ligga på gränsen där, last som last bara det sitter bra och inte börjar tumla runt när man åkt halva loppet.

Link to comment
Share on other sites

Också anmäld nu!

Jag valde Rena som övernattning. Nån som har nån aning vad det betyder? Var jättesvårt att förstå men Rena lät klokast. Nån som vet om det är från fredagen till lördagen eller lördagen till söndagen eller om det är båda dagarna?

Detta är första gången jag åker birken' date=' starten är i Rena och målet i Lillehammer. Åker man buss från Lillehammer tillbaka sen eller?[/quote']

Du parkerar i Lillehammer och åker buss till Rena på eftermiddagen efter att du hämtat ut nummerlappar. I Rena är det övernattning i Skolsalar eller liknande, frukost på morgonen i matsal och buss till starten. Dålig ordning när jag åkte men det funkade.

Okej, ändrade nu så jag hämtar ut nummerlappen i Lillehammer. Nog ganska skönt att duscha och sedan hoppa direkt i bilen påväg hem. Men det går bussar för loppet från Lillehammer till Rena på fredagen? Väldigt svårt att förstå sidan!

Link to comment
Share on other sites

Också anmäld nu!

Jag valde Rena som övernattning. Nån som har nån aning vad det betyder? Var jättesvårt att förstå men Rena lät klokast. Nån som vet om det är från fredagen till lördagen eller lördagen till söndagen eller om det är båda dagarna?

Detta är första gången jag åker birken' date=' starten är i Rena och målet i Lillehammer. Åker man buss från Lillehammer tillbaka sen eller?[/quote']

Du parkerar i Lillehammer och åker buss till Rena på eftermiddagen efter att du hämtat ut nummerlappar. I Rena är det övernattning i Skolsalar eller liknande, frukost på morgonen i matsal och buss till starten. Dålig ordning när jag åkte men det funkade.

Okej, ändrade nu så jag hämtar ut nummerlappen i Lillehammer. Nog ganska skönt att duscha och sedan hoppa direkt i bilen påväg hem. Men det går bussar för loppet från Lillehammer till Rena på fredagen? Väldigt svårt att förstå sidan!

http://www.birkebeiner.no/Reiseinformasjon/. Det enda jag hittar, skicka mail till dom och fråga.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...