Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2013


PC

Recommended Posts

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply
Jag funderar på anmäla mig' date=' men vad kostar det? hittar ingen startavgift på hemsidan[/quote']

Jag betalade 1335 svenska kronor.

 

Du är väl en av de som har förutsättningar att staka hela vägen?

 

Och kommer du på söndag?

Tack för snabt svar Vasa.

Har ingen aning om banprofilen, men är det inte rätt så kuperat? staka hela vägen låter jobbigt och är det någon som har förutsättningar att saka hela vägen så är det väl du.

Och som vanligt så kan jag inte på söndag, men vi kanske syns i lidköping den 20/10

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabt svar Vasa.

Har ingen aning om banprofilen, men är det inte rätt så kuperat? staka hela vägen låter jobbigt och är det någon som har förutsättningar att saka hela vägen så är det väl du.

Och som vanligt så kan jag inte på söndag, men vi kanske syns i lidköping den 20/10

Jo det går uppför och utför, men det är inte jag som spöar Wickström i SkiErgen. ;)

 

Synd med söndag, hade tänkt mig till Liköping.

Blir det du och kompanjonen som kör Birken i sådana fall? Han borde väl ha bättre förutsättningar där än på Vasan?

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte den här som jag provkörde igår på Klarälvsbaneturen:

http://www.wiggle.co.uk/camelbak-charge-lr-2l-lumber-hydration-pack-2012/

 

Inga skavsår efter 8,5 mils stakning.

Låg tyngdpunkt om man ersätter vätskeblåsan med en sandsäck.

Var lite orolig innan jag provat att sidofickorna skulle ta i armar/händer/stavar vid stakning men det fungerade bra trots att de var fyllda med telefon, tejp och godis. Vätskeblåsan går ju in även på sidorna.

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabt svar Vasa.

Har ingen aning om banprofilen' date=' men är det inte rätt så kuperat? staka hela vägen låter jobbigt och är det någon som har förutsättningar att saka hela vägen så är det väl du.

Och som vanligt så kan jag inte på söndag, men vi kanske syns i lidköping den 20/10[/quote']

Jo det går uppför och utför, men det är inte jag som spöar Wickström i SkiErgen. ;)

 

Synd med söndag, hade tänkt mig till Liköping.

Blir det du och kompanjonen som kör Birken i sådana fall? Han borde väl ha bättre förutsättningar där än på Vasan?

kompanjonen följer inte med jag åker nog med en bussresa som ed sk annordnar.

 

och ang skierg så får du väl göra ett försök på min tid på halvmaran, den tar du lätt i år.

Link to comment
Share on other sites

Var i och kikade på hemsidan nu men det verkar inte gå att anmäla sig just nu som icke-norsk. Däremot hittade jag ett ställe där det står "öppnar igen 1/11". Betyder det att det släpps nya platser då eller kommer det vara fullt?

 

Inte för att jag har bestämt om jag ska köra men vill vet om det är kört ifall jag ska.

Link to comment
Share on other sites

Kvoterade anmälan är nu stängd.

 

Ordinarie anmälan öppnar 25 oktober och då gäller nog att ligga på direkt¨. Brukar bli fullt ganska fort.

90 sekunder ifjol väl?

 

Detta kom i mail ikväll till oss som anmält oss:

 

Påmelding 2013

Kvotepåmeldingen er nå avsluttet og vi åpner opp for påmelding til alle som ønsker å delta på våre arrangement i 2013. Merk deg våre viktige påmeldingsdatoer:

 

Ordinær påmelding

 

16. oktober

FredagsBirken sykkel, UltraBirken sykkel, HalvBirken ski, FredagsBirken ski, StafettBirken ski, Birkebeinerløpet, HalvBirken løp, UltraBirken løp, UngdomsBirken ski, sykkel og løp

 

18. oktober

Birkebeinertrippelen (les mer om trippelen)

 

25. oktober

Birkebeinerrennet

 

15. november

Birkebeinerrittet

 

Påmelding til LandeveisBirken og HalvBirken landevei startet i juni og pågår kontinuerlig

 

Alle påmeldinger åpner kl. 09.00.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Ska åka birken för första gången i år och skulle vilja köra nåt träningslopp innan som gärna då får vara så kuperat som möjligt och gärna ligga i mellansverige. Har ni några tips?

 

Har ni också tips på hur disponera själva loppet? Hur lång är första backen, 1.5 mil?

 

Har åkt vasan 7 ggr med bästa tid 6.45 så det ska bli kul med en ny utmaning i år, vissa säger att birken är jobbigare, trots kortare sträcka pga stigningen, bekräftar ni?

 

Thanx!

Karin

Link to comment
Share on other sites

Ska åka birken för första gången i år och skulle vilja köra nåt träningslopp innan som gärna då får vara så kuperat som möjligt och gärna ligga i mellansverige. Har ni några tips?

 

Har ni också tips på hur disponera själva loppet? Hur lång är första backen, 1.5 mil?

 

Har åkt vasan 7 ggr med bästa tid 6.45 så det ska bli kul med en ny utmaning i år, vissa säger att birken är jobbigare, trots kortare sträcka pga stigningen, bekräftar ni?

 

Thanx!

Karin

Ha ryggsäcken på detta testlopp som du ska köra, så får du även träna med den under realistiska förhållanden.

 

Såg någon som hade Sammalt Rug Fin som fyllning.

Nu har jag packat färdigt min säck och det blev aluminiumsilikat som extra vikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er ikke jeg som leier ut, legges ut for en venn. Men jeg kan garantere et hyggelig opphold! :)

 

Trevligt hus hyres ut på Rena under Birkebeinerrennet, ungefâr 5 km från start, 2-3 km från sentrum hvor det går busser til start. 900 Nkr pr pers med frukost. Ledig både 14-15 mars (fredagsbirken) og 15-16 mars. Plass til ca 10 personer, hälst en grupp som hyr samlat.

 

Kontakt gro_bjerkvoll@hotmail.com eller tlf +47 957 27 419

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Dags att lämna ett misslyckat och brutet vasalopp bakom sig och se frammåt mot Birken.

Någon som vet hur stor nackdel det är att starta i en oseedad pulje? Planen var att seeda på vasaloppstiden men det gick sådär.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att motionsåka när jag ändå har en startplats och ett par skidpar insmetade med HF och Microfiber.

 

Har väl 2 alternativ:

 

1.) Staka på blanke ski (kanske inte helt optimalt med tanke på ryggen). :)

 

2.) Vallatejp. Men vilken är i sådana fall bästa vallatejpen för ett rimligt Birkenföre? Och hur kort eller långt kan man lägga tejpen? Vill helst inte prova för mycket på mina redan preparerade skidor. :) Ska man ha fäste är det kanske bra att ha hyfsat eftersom det kan bli jobbigt att inte kunna åka avslappnat med så många höjdmetrar?

Link to comment
Share on other sites

Som svensk behövde man ingen. Därmemot ska man fylla i en "Athletes declaration" vid start, vad det nu innebär.

Jag har mailat och frågat om de kan sida mig på mina svenska seedninglopp. Får se vad de säger.

Link to comment
Share on other sites

Pulje 25, så det blir väl en lång dag på fjället! :)

 

Hur var det med engångslicens, måste man beställa sådan eller går det att köra utan?

Tjena Vasa.

 

Då startar vi väll nästan samtidigt, har Pulje 24 starttid 10,05

Och jag har bestämt mig för att ta det väldigt lungt och motionsåka,det får bli en lugn avslutning på denna skidsäsong.

Link to comment
Share on other sites

Pulje 25' date=' så det blir väl en lång dag på fjället! :)

 

Hur var det med engångslicens, måste man beställa sådan eller går det att köra utan?[/quote']

Tjena Vasa.

 

Då startar vi väll nästan samtidigt, har Pulje 24 starttid 10,05

Och jag har bestämt mig för att ta det väldigt lungt och motionsåka,det får bli en lugn avslutning på denna skidsäsong.

Vad kul! :)

Vill gärna åka Birken någon gång.

Lycka till båda! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...