Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Staka med benen...


Dunderklumpen

Recommended Posts

Dags att byta profilbild.....jag köper Mis resonemang om " fjädrande" tricepsmuskulatur. Men det är inte samma sak som kollapsad arm. Då kan man ju nästa lika gärna köra med låsta armar från börja, vilket jag gör ibland på träning som delteknik. Då jobbar väldigt mycket med bålen och benen.

Nej du får inte byta profilbild, då försvinner ju jag som jagar bakom:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply
Ca 2:15 in på klippet får man gåshud. Se och lär!

http://www.youtube.com/watch?v=oYhjmqlKWIU&feature=youtube_gdata_player

Det där var helt otroligt' date=' vilken form Björn fick till den säsongen. Han kunde ha åkt med vem som helst i landslaget i teamsprinten och ändå vunnit, de kunde tom bytt ut Tobbe F mot Södergren och Lind hade ändå tagit det. :)[/quote']

Syns ju tydligt att den som hoppar högst får mest fart, medan stackars ryssen knappt lyfter från marken o stakar som på 80-talet

Link to comment
Share on other sites

Dags att byta profilbild.....jag köper Mis resonemang om " fjädrande" tricepsmuskulatur. Men det är inte samma sak som kollapsad arm. Då kan man ju nästa lika gärna köra med låsta armar från börja' date=' vilket jag gör ibland på träning som delteknik. Då jobbar väldigt mycket med bålen och benen.[/quote']

Nej du får inte byta profilbild, då försvinner ju jag som jagar bakom:)

Håll dig där ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag är angelägen om att hitta tillbaka till en bra eller bättre stakteknik eftersom jag känner att jag tappat tekniken lite. Dessutom har jag fått några välmenande anmärkningar på sistone. Därför är debatten mycket givande. Testade lite under dagens stakintervaller. Då man håller ut armbågarna med spetsig vinkel klarar man att hålla emot bra. Man är stark i den positionen, som är rätt lik den i armbrytning. Man känner att man får lite fjädring tack vare att de utpositionerade armbågarna går ut ännu mer och att bröst och axelmuskulatur hjälper till med detta. ( Jag fick för övrigt kramp i bröstmusklerna under VL2011.)
Link to comment
Share on other sites

Ca 2:15 in på klippet får man gåshud. Se och lär!

http://www.youtube.com/watch?v=oYhjmqlKWIU&feature=youtube_gdata_player

Det där var helt otroligt' date=' vilken form Björn fick till den säsongen. Han kunde ha åkt med vem som helst i landslaget i teamsprinten och ändå vunnit, de kunde tom bytt ut Tobbe F mot Södergren och Lind hade ändå tagit det. :)[/quote']

Syns ju tydligt att den som hoppar högst får mest fart, medan stackars ryssen knappt lyfter från marken o stakar som på 80-talet

Med tanke på trådrubriken (staka med benen) handlar denna typ av stakning därför också om att vara så stark och uthållig i ben och bål så att man orkar hålla hög frekvens och amplitud i arbetet.

Link to comment
Share on other sites

Några tankar.

 

När man stakar så kan inte kroppen och stavarna röra sig fritt. En del positioner måste medföra att armarna böjs för att man inte ska komma i en helt orimlig position (stå på händerna tex :) ).

 

När armarna böjs så kommer kroppen närmare stavarna och att man kommer i en väldigt stark position. Det verkar inte som att man tappar någon direkt möjlighet för att använda kroppstyngden.

 

Olika farter, lutning och olika tekniker generellt resulterar i olika stavisätningar, böj på armarna frekvens etc. Vid spurter på flatmark verkar det som att folk får fram kroppen väldigt långt, går opp långt på tå (mycket samma sak tror jag) och sätter i stavarna väldigt långt fram. Tror många endrar vinkeln på armbågarna vid sådan stakning. I branta backar sätter man i stavarna mycket närmare kroppen, mindre upp på tå tror jag och samma väldigt spetsiga vinkel i armbågen.

 

Vad som är bäst att göra med tanke på armarna vet jag inte men jag ser ingen uppenbar grund för att samma vinkel genom hela stavtaget nödvändightsvis är en fördel. Lite rakare armar just i när man sätter i stavarna för att få fram stavarna lite längre för att sen följa efter med kroppen och böja armarna för att verkligen komma över stavarna.

 

 

Visar bra vad tänker på.

Link to comment
Share on other sites

Det där var helt otroligt' date=' vilken form Björn fick till den säsongen. Han kunde ha åkt med vem som helst i landslaget i teamsprinten och ändå vunnit, de kunde tom bytt ut Tobbe F mot Södergren och Lind hade ändå tagit det. :)[/quote']

Syns ju tydligt att den som hoppar högst får mest fart, medan stackars ryssen knappt lyfter från marken o stakar som på 80-talet

Med tanke på trådrubriken (staka med benen) handlar denna typ av stakning därför också om att vara så stark och uthållig i ben och bål så att man orkar hålla hög frekvens och amplitud i arbetet.

Det viktigaste för mig med denna teknik med att ha rätt kroppslutning och använda kroppstyngden, är att försöka få in den även i långsammare tempo samt över lite mer distanser. Men visst kan man titta på sprinåkarna för att se kroppslutning! Men ja, jag går nästan upp på tå även på distansåkning med Mats sätt att lära ut. Även om farten är lugn distans.

Link to comment
Share on other sites

 

Visar bra vad tänker på.

Mycket bra klipp med intressanta kommentarer, bla "vi har starkare åkare som blir slagna av svagare åkare pga skillnader i teknik" (fritt översatt). Jag antar att han pratar om elitåkare som alla har objektivt sett bra teknik men där små teknikskillnader/förbättringar ändå gör stor skillnad.

 

Bra tips att öva i uppförs- (tung växel, låg frekvens) respektive utförsbackar (lätt växel, hög frekvens) för att få in rätt teknik och timing.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste för mig med denna teknik med att ha rätt kroppslutning och använda kroppstyngden, är att försöka få in den även i långsammare tempo samt över lite mer distanser. Men visst kan man titta på sprinåkarna för att se kroppslutning! Men ja, jag går nästan upp på tå även på distansåkning med Mats sätt att lära ut. Även om farten är lugn distans.

Jag strävar också att använda Mats' teknik även i A2 tempo men när man coolar av lite så blir det automatiskt "vasaloppstekniken", dvs utan riktig framåtlutning och armarna i nästan 90 grader vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste för mig med denna teknik med att ha rätt kroppslutning och använda kroppstyngden' date=' är att försöka få in den även i långsammare tempo samt över lite mer distanser. Men visst kan man titta på sprinåkarna för att se kroppslutning! Men ja, jag går nästan upp på tå även på distansåkning med Mats sätt att lära ut. Även om farten är lugn distans.[/quote']

Jag strävar också att använda Mats' teknik även i A2 tempo men när man coolar av lite så blir det automatiskt "vasaloppstekniken", dvs utan riktig framåtlutning och armarna i nästan 90 grader vinkel.

Kul att vi är flera ;)

 

Idag var jag och tränade med Mats Larsson och "Träna för Vasan". Det blev dock i stort sett bara fokus på diagonal. Men Mats gick igenom stakning. Och jag blir själv mer och mer övertygad att det är det hans filosofi jag ska lägga fokus på när jag är ute och staktränar!

 

http://tranaforvasan.se/2012/10/07/nagra-foton-ifran-rullskidspasset-710-med-mr-frankick-larsson/

 

Men efter dagen kanske jag lägger in lite mer diagonal också ;) .

 

(Sen kan det varit sprinten i Ottepä jag tänkte på. Jag minns framför allt början och backen och hur Cologna åkte där. Men jag hittar bara slutet...

)
Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste för mig med denna teknik med att ha rätt kroppslutning och använda kroppstyngden' date=' är att försöka få in den även i långsammare tempo samt över lite mer distanser. Men visst kan man titta på sprinåkarna för att se kroppslutning! Men ja, jag går nästan upp på tå även på distansåkning med Mats sätt att lära ut. Även om farten är lugn distans.[/quote']

Jag strävar också att använda Mats' teknik även i A2 tempo men när man coolar av lite så blir det automatiskt "vasaloppstekniken", dvs utan riktig framåtlutning och armarna i nästan 90 grader vinkel.

Kul att vi är flera ;)

 

Idag var jag och tränade med Mats Larsson och "Träna för Vasan". Det blev dock i stort sett bara fokus på diagonal. Men Mats gick igenom stakning. Och jag blir själv mer och mer övertygad att det är det hans filosofi jag ska lägga fokus på när jag är ute och staktränar!

 

http://tranaforvasan.se/2012/10/07/nagra-foton-ifran-rullskidspasset-710-med-mr-frankick-larsson/

 

Men efter dagen kanske jag lägger in lite mer diagonal också ;) .

 

(Sen kan det varit sprinten i Ottepä jag tänkte på. Jag minns framför allt början och backen och hur Cologna åkte där. Men jag hittar bara slutet...

)

Vilka fler?

 

Satsar mer på mema77 (en otroligt stark stakare för övrigt) inlägg med beprövad vetenskap som också stämmer perfekt med mina test i verkligheten! Dvs, väldigt förenklat, upp tå och benböj vid spurt och fartökning, lugn normal traditionell stakning annars. Givet att du satsar på lite längre lopp än sprint. Annars som sagt förut, tekniken är extremt individuell för varje åkares förutsättningar, det enda som gäller är egna tester men som givetvis bör baseras på teoretiska resonemang.

 

Nu "vallar jag väl i kyrkan" men tycker att det mer och mer hänvisas till sprintspurter med "vetenskapliga" vallatester och teknik fast få motionärer kör sprint eller bryr sig om spurten. De flesta vill väl prestera bra på DM 15 km eller kanske VL 90 km? Dvs det kan låta extremt tråkigt men viktigast är att köra så ekonomiskt som möjligt och inte optimera maxfarten! Absolut inget som helst fel med bra spurt men den bygger oftast mest, även på yttersta elitnivå ( typ Northug) , på att du kört så ekonomiskt som möjligt innan spurten. Och för att förekomma andra mkt relevanta kommentarer så är givetvis optimal träningsintensitet, mängd och genetik otroligt mkt viktigare än teoretisk stakningsteknik.

Link to comment
Share on other sites

Jag strävar också att använda Mats' teknik även i A2 tempo men när man coolar av lite så blir det automatiskt "vasaloppstekniken"' date=' dvs utan riktig framåtlutning och armarna i nästan 90 grader vinkel.[/quote']

Kul att vi är flera ;)

 

Idag var jag och tränade med Mats Larsson och "Träna för Vasan". Det blev dock i stort sett bara fokus på diagonal. Men Mats gick igenom stakning. Och jag blir själv mer och mer övertygad att det är det hans filosofi jag ska lägga fokus på när jag är ute och staktränar!

 

http://tranaforvasan.se/2012/10/07/nagra-foton-ifran-rullskidspasset-710-med-mr-frankick-larsson/

 

Men efter dagen kanske jag lägger in lite mer diagonal också ;) .

 

(Sen kan det varit sprinten i Ottepä jag tänkte på. Jag minns framför allt början och backen och hur Cologna åkte där. Men jag hittar bara slutet...

)

Vilka fler?

 

Satsar mer på mema77 (en otroligt stark stakare för övrigt) inlägg med beprövad vetenskap som också stämmer perfekt med mina test i verkligheten! Dvs, väldigt förenklat, upp tå och benböj vid spurt och fartökning, lugn normal traditionell stakning annars. Givet att du satsar på lite längre lopp än sprint. Annars som sagt förut, tekniken är extremt individuell för varje åkares förutsättningar, det enda som gäller är egna tester men som givetvis bör baseras på teoretiska resonemang.

 

Nu "vallar jag väl i kyrkan" men tycker att det mer och mer hänvisas till sprintspurter med "vetenskapliga" vallatester och teknik fast få motionärer kör sprint eller bryr sig om spurten. De flesta vill väl prestera bra på DM 15 km eller kanske VL 90 km? Dvs det kan låta extremt tråkigt men viktigast är att köra så ekonomiskt som möjligt och inte optimera maxfarten! Absolut inget som helst fel med bra spurt men den bygger oftast mest, även på yttersta elitnivå ( typ Northug) , på att du kört så ekonomiskt som möjligt innan spurten. Och för att förekomma andra mkt relevanta kommentarer så är givetvis optimal träningsintensitet, mängd och genetik otroligt mkt viktigare än teoretisk stakningsteknik.

Jag (och även Mats så sent som idag...) menar att det är en fördel att ha samma tänk även på längre lopp. Även om Mats lyckades bra även i sprint, var det ju inte hans huvudsakliga distans.

(Mema77 bättre skidåkare än Mats???)

Du får valla dina skidor vart du vill Everest. Själv gör jag det i källaren ;) .

Link to comment
Share on other sites

Kul att vi är flera ;)

 

Idag var jag och tränade med Mats Larsson och "Träna för Vasan". Det blev dock i stort sett bara fokus på diagonal. Men Mats gick igenom stakning. Och jag blir själv mer och mer övertygad att det är det hans filosofi jag ska lägga fokus på när jag är ute och staktränar!

 

http://tranaforvasan.se/2012/10/07/nagra-foton-ifran-rullskidspasset-710-med-mr-frankick-larsson/

 

Men efter dagen kanske jag lägger in lite mer diagonal också ;) .

 

(Sen kan det varit sprinten i Ottepä jag tänkte på. Jag minns framför allt början och backen och hur Cologna åkte där. Men jag hittar bara slutet...

)

Vilka fler?

 

Satsar mer på mema77 (en otroligt stark stakare för övrigt) inlägg med beprövad vetenskap som också stämmer perfekt med mina test i verkligheten! Dvs' date=' väldigt förenklat, upp tå och benböj vid spurt och fartökning, lugn normal traditionell stakning annars. Givet att du satsar på lite längre lopp än sprint. Annars som sagt förut, tekniken är extremt individuell för varje åkares förutsättningar, det enda som gäller är egna tester men som givetvis bör baseras på teoretiska resonemang.

 

Nu "vallar jag väl i kyrkan" men tycker att det mer och mer hänvisas till sprintspurter med "vetenskapliga" vallatester och teknik fast få motionärer kör sprint eller bryr sig om spurten. De flesta vill väl prestera bra på DM 15 km eller kanske VL 90 km? Dvs det kan låta extremt tråkigt men viktigast är att köra så ekonomiskt som möjligt och inte optimera maxfarten! Absolut inget som helst fel med bra spurt men den bygger oftast mest, även på yttersta elitnivå ( typ Northug) , på att du kört så ekonomiskt som möjligt innan spurten. Och för att förekomma andra mkt relevanta kommentarer så är givetvis optimal träningsintensitet, mängd och genetik otroligt mkt viktigare än teoretisk stakningsteknik.[/quote']

Jag (och även Mats så sent som idag...) menar att det är en fördel att ha samma tänk även på längre lopp. Även om Mats lyckades bra även i sprint, var det ju inte hans huvudsakliga distans.

(Mema77 bättre skidåkare än Mats???)

Du får valla dina skidor vart du vill Everest. Själv gör jag det i källaren ;) .

Syftade inte alls på vem som som tog upp den den vetenskapliga studien, (Även om han han är mkt bättre än du och jag, så var det bara beröm till honom som stakare och att han hittade studien) , utan främst på studien i sig, vad säger du om den, utan att förringa den som tog upp den? Sen kan man väl säga att Mats absolut var en helt grym skidåkare i yppersta världseliten men han var väl aldrig en stor långloppsåkare (= ekonomisk åkare). För motionärer som du och jag så tror jag dessutom att åkekonomin är viktigast även på 10 km klassiskt. Har tyvärr ingen kyrka att tillgå och vallar därför, utan stark tro, hemma eller var jag nu befinner mig. (idag eller imorgon). Så min slutsats är fortfarande, teknik är individuellt, så tänk själv och framförallt testa själv!

Link to comment
Share on other sites

Mats har väl resultat i allt från sprint till 5-milar. Och var ju en åkare med just ett ekonomiskt tänk. Därav hans storhet i sin teknik. Det är just för att jobba med stora muskelgrupper (läs benen) som jag vill anamma hans sätt att lära ut teknik.

 

Visst kan teknik vara lite individuell, men det finns ju ändå en grund som allt från elit till nybörjare bör sträva mot. Just för att få ekonomi i sin åkning!

 

HC Holmbergs o co rapport har jag läst förut. Bra såklart. Men du missuppfattar lite om du drar paralellen Mats= mod2

 

Du får gå en kurs hos Mats själv helt enkelt ;)

Det blir nog bättre än att jag är mellanhand ;)

Link to comment
Share on other sites

Mats har väl resultat i allt från sprint till 5-milar. Och var ju en åkare med just ett ekonomiskt tänk. Därav hans storhet i sin teknik. Det är just för att jobba med stora muskelgrupper (läs benen) som jag vill anamma hans sätt att lära ut teknik.

 

Visst kan teknik vara lite individuell, men det finns ju ändå en grund som allt från elit till nybörjare bör sträva mot. Just för att få ekonomi i sin åkning!

 

HC Holmbergs o co rapport har jag läst förut. Bra såklart. Men du missuppfattar lite om du drar paralellen Mats= mod2

 

Du får gå en kurs hos Mats själv helt enkelt ;)

Det blir nog bättre än att jag är mellanhand ;)

OK, du har helt rätt givetvis, jag borde gå en kurs hos Mats och andra. Dock hävdar jag fortfarande att Mats var bäst (helt grymt bra) på sprint/kort http://sv.wikipedia.org/wiki/Mats_Larsson_%28l%C3%A4ngd%C3%A5kare%29 och att stora muskelgrupper = oftast högre puls, så en massa egna tester utifrån gurusarnas (eller vad nu heter) råd alltid måste göras individuellt. Det är inte lite individuellt utan mkt. Tekniktips från en åkare typ topp 100 på långlopp med förhållandevis dokumenterat dålig syreupptagning jämfört med andra med ungefär samma placering vore kanske den bästa gurun. Denne man/ kvinna åker ju i så fall troligen väldigt ekonomiskt.

Link to comment
Share on other sites

Mats har väl resultat i allt från sprint till 5-milar. Och var ju en åkare med just ett ekonomiskt tänk. Därav hans storhet i sin teknik. Det är just för att jobba med stora muskelgrupper (läs benen) som jag vill anamma hans sätt att lära ut teknik.

 

Visst kan teknik vara lite individuell, men det finns ju ändå en grund som allt från elit till nybörjare bör sträva mot. Just för att få ekonomi i sin åkning!

 

HC Holmbergs o co rapport har jag läst förut. Bra såklart. Men du missuppfattar lite om du drar paralellen Mats= mod2

 

Du får gå en kurs hos Mats själv helt enkelt ;)

Det blir nog bättre än att jag är mellanhand ;)

Du ligger inte och maler långa sträckor på sprint eller kuperad femmil med stakning, såsom i långlopp. Självklart var Mats eller är en troligtvis otroligt bra stakare ändå, men jag litar mer på teoribyggen från forskningen i Östersund än Mats egna teorier.

Link to comment
Share on other sites

Mats har väl resultat i allt från sprint till 5-milar. Och var ju en åkare med just ett ekonomiskt tänk. Därav hans storhet i sin teknik. Det är just för att jobba med stora muskelgrupper (läs benen) som jag vill anamma hans sätt att lära ut teknik.

 

Visst kan teknik vara lite individuell' date=' men det finns ju ändå en grund som allt från elit till nybörjare bör sträva mot. Just för att få ekonomi i sin åkning!

 

HC Holmbergs o co rapport har jag läst förut. Bra såklart. Men du missuppfattar lite om du drar paralellen Mats= mod2

 

Du får gå en kurs hos Mats själv helt enkelt ;)

Det blir nog bättre än att jag är mellanhand ;)[/quote']

Du ligger inte och maler långa sträckor på sprint eller kuperad femmil med stakning, såsom i långlopp. Självklart var Mats eller är en troligtvis otroligt bra stakare ändå, men jag litar mer på teoribyggen från forskningen i Östersund än Mats egna teorier.

Menar du att det är en fördel med traditionell stakning eller vadå? Det både du och Everest missar eller missuppfattar är att jag kan åka mod2 eller mod1 både med Mats teknik eller med Jerrys teknik. Skillnaden är hur mycket jag använder benen kontra magen. Jag har trots allt större muskelgrupper i benen! ;)

Link to comment
Share on other sites

Ett problem med forskningen som referesas till är att de inte har åkt i de olika teknikikerna som de jämfört i samma hastighet. Den nya stakningen är mindre effektiv i en hastighet som den gamla tekniken inte ens kan oppnå. Hur effektiva de nya teknikerna är i den gamla teknikens hastighet vet vi inte.
Link to comment
Share on other sites

Tror som Fredriks, syftade inte på den forskningen utan mer på det som Ola Rawald och HC Holmberg säger, större förtoende för dom än Mats.

??????????

Det var väl den jag syftade på att det inte finns en motsättning.

Om jag ska förstå vad du menar får du nog förklara.

Jag tror inte du fattar alls, RS, om du inte fått förklarat av Mats själv. Sen får du gärna tro vad du vill. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror som Fredriks' date=' syftade inte på den forskningen utan mer på det som Ola Rawald och HC Holmberg säger, större förtoende för dom än Mats.[/quote']

??????????

Det var väl den jag syftade på att det inte finns en motsättning.

Om jag ska förstå vad du menar får du nog förklara.

Jag tror inte du fattar alls, RS, om du inte fått förklarat av Mats själv. Sen får du gärna tro vad du vill. ;)

Jag anser inte att armarna ska kollapsa vid stavisättningen utan att hålla emot, det är det väll bara Mats som lär ut. Upp (på tå), och liksom falla framåt är det ju ingen som ifrågasätter. Det är att medvetet armkollapsa utan att hålla emot som jag ifrågasätter, tror då att det är bättre att börja med spetsigare vinkel och hålla den. Har aldrig hört någon annan säga att man inte ska hålla emot med armarna och magen. Jag säger inte att det inte funkar, jag säger att jag inte tror på det , fast vem vet, jag kanske ändrar mig någon gång...

Link to comment
Share on other sites

Intressanta frågor, har försökt följa med tråden och kolla på videoklippen. Men det där med kollapsa, är det inte bara ett lite olyckligt ordval? Menas inte helt enkelt med "kollapsa" att armarna snabbt ska fällas ihop till en spetsig vinkel, men man måste sedan hålla emot med armarna. Annars kunde man väl lika gärna slänga stavarna.

Eller?

Link to comment
Share on other sites

Intressanta frågor, har försökt följa med tråden och kolla på videoklippen. Men det där med kollapsa, är det inte bara ett lite olyckligt ordval? Menas inte helt enkelt med "kollapsa" att armarna snabbt ska fällas ihop till en spetsig vinkel, men man måste sedan hålla emot med armarna. Annars kunde man väl lika gärna slänga stavarna.

Eller?

Nog drar man med armarna men däremot kommer inget vridmoment att behöva utvecklas över armbågsleden om man lyckas göra så. Kraften (staven) passerar ju då tämligen omgående rakt genom armbågsleden och därigenom kommer all kraft att kunna genereras av muskulaturen som extenderar (drar ned) överarmen i den initiala kraftöverföringen samt av den "fallande" bålen

Link to comment
Share on other sites

Kanske ett olycligt ordval att säga att "kollapsa" med armarna. Det hela bygger mer på att "snabbt" fälla ihop armarna mer till en låst spetsigare vinkel i vilken man blir otroligt stark. Ungefär som en tyngdlyftare i stöt. Fundera på i vilken vinkel armarna är i då skivstången är under hakan och varför man är så stark i den positionen jämfört med om man inte skulle ha samma spetsiga vinkel på armbågarna.

 

Och nog tusan fäller t ex Norrtug ihop armbågarna till en spetsig vinkel!

 

Den stora skillnaden i tänk ( för mig åtminstone) är att jag snabbare vill till en så spetsig och låst position i armbågarna, och sedan jobba med benen genom mer framåtvikt. (Med benkraften ungefär som för en tyngdlyftare i stöt)

 

Jag är numera mindre trött efter ett distansstakpass än tidigare. Så jag anser att det hjälpt mig i tänket på ett effektivt energisnålt sätt att staka, trots att jag nästan går upp på tå!

 

Jag hade en liten diskussion med Everest i ett annat sammanhang om stavlängd. Med mitt sätt att staka nu, blir det svårare om jag har för långa stavar. Som jag stakade förr gick det lättare med långa stavar, även skatestavar. Om jag strävar eftet att gå "upp på tå" och vinkla och låsa armbågarna som en tyngdlyftare, så passar formeln 0,85 x kroppsvikt bättre. :)

Tidigare hade jag som tänk att ha armbågarna i typ 90 grader eller något spetsigare och trycka med "mage". Men man är tusan så mycket starkare i benen än i magen.

 

Men jag har själv aktivt behövt träna för att få in det som en ny rytm, även om många säkert inte ser någon större skillnad i hur jag stakar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...