Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Staka med benen...


Dunderklumpen

Recommended Posts

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply
trots att jag nästan går upp på tå!

Vad menar du egentligen? Lyfter du nestan hällarna från skidan eller är det någon mer extrem position du menar?

Många menar att man inte bör åka med tålyft på långlopp pga att det blir för ansträngande. Det jag menar är att jag är starkare i benen än i magen, så jag blir mindre trött efter ett distanspass om jag gör det. Men mitt "nästan" beror på att att tålyft blir jobbigt för små muskler i vaderna, så det går att köra med kroppsvikten högt och långt fram utan att lyfta hälen, utan mer bara "tänka" hällyft.

Link to comment
Share on other sites

Kanske ett olycligt ordval att säga att "kollapsa" med armarna. Det hela bygger mer på att "snabbt" fälla ihop armarna mer till en låst spetsigare vinkel i vilken man blir otroligt stark. Ungefär som en tyngdlyftare i stöt. Fundera på i vilken vinkel armarna är i då skivstången är under hakan och varför man är så stark i den positionen jämfört med om man inte skulle ha samma spetsiga vinkel på armbågarna.

Tyngdlyftaren i stötmomentet riktar kraften uppåt, men jag förstår vad du menar. En annan liknelse som funkar (och där kraften går åt "rätt" håll) är att klättra i ett rep. Man blir "starkare" om man klättrar med böjd armbåge än med rak.

Link to comment
Share on other sites

trots att jag nästan går upp på tå!

Vad menar du egentligen? Lyfter du nestan hällarna från skidan eller är det någon mer extrem position du menar?

Många menar att man inte bör åka med tålyft på långlopp pga att det blir för ansträngande. Det jag menar är att jag är starkare i benen än i magen' date=' så jag blir mindre trött efter ett distanspass om jag gör det. Men mitt "nästan" beror på att att tålyft blir jobbigt för små muskler i vaderna, så det går att köra med kroppsvikten högt och långt fram utan att lyfta hälen, utan mer bara "tänka" hällyft.[/quote']

Intressant diskussion men som ofta i liknande diskussioner är det väldigt svårt att veta vad folk egentligen menar eftersom folk redan har olika förståelse av tekniken och förståelse för de ord folk använder.

 

Min förståelse av stakning är att man ska försöka komma fram med kroppen och att det medför att man får tyngden över eller framför tårna. Om man kommer tillräkligt långt fram så lättar hälen från skidan och man går opp på tå. Denna tekniken tycker jag inte är spesiellt jobbig och det blir inget eller bara lite extra arbete för vaderna. Däremot tycker jag att tekniken är mer psykologiskt jobbig eftersom man måste tajma rörelsen någorlunda rätt.

 

En sak jag tycker är konstig med dina beskrivningar är att det för mig verkar som att du enligt min förståelse "har vikten längre bak" i både Jerrys och Mats beskrivningar än vad jag tror de gör. Jag tror att Jerry också har vikten långt fram och åtmindstonde är på gränsen av att falla framåt och lätta på hällarna.

Link to comment
Share on other sites

En sak jag tycker är konstig med dina beskrivningar är att det för mig verkar som att du enligt min förståelse "har vikten längre bak" i både Jerrys och Mats beskrivningar än vad jag tror de gör. Jag tror att Jerry också har vikten långt fram och åtmindstonde är på gränsen av att falla framåt och lätta på hällarna.

????

Var eller vad har jag skrivit som får dig att tro det?

Jag börjar ju tråden med att länka till min fåniga blogg, där jag skriver att även Jerry poängterar att man ska komma fram med kroppsvikten.

Link to comment
Share on other sites

"Mats däremot förklarade stakning på ett sätt, som för mig i början nästan kändes irrelevant. Mats poängterade än mer det viktiga att komma upp och fram med kroppstyngden. En liten tålyftning framåt blir nästan en del i hans stakteknik. Man ska komma fram och ”luta sig” så långt upp och framåt med överkroppen, så hade man inga stavar att ta emot sig med så skulle man ramla framåt. "

 

Och det där med att du nestan går opp på tå.

 

Ser att du skriver andra saker också som jag tycker motsäger det jag referar till över.

 

Det är nog så att jag inte helt förstår vad du menar och att stakningen som du verka tycka är annorlunda för mig verkar på många sätt vara normal.

 

 

Här går Jerry opp lite på tå och han skulle antagligen falla framåt om han inte hade några stavar.

Link to comment
Share on other sites

En sak jag tycker är konstig med dina beskrivningar är att det för mig verkar som att du enligt min förståelse "har vikten längre bak" i både Jerrys och Mats beskrivningar än vad jag tror de gör. Jag tror att Jerry också har vikten långt fram och åtmindstonde är på gränsen av att falla framåt och lätta på hällarna.

????

Var eller vad har jag skrivit som får dig att tro det?

Jag börjar ju tråden med att länka till min fåniga blogg' date=' där jag skriver att även Jerry poängterar att man ska komma fram med kroppsvikten.[/quote']

Läst igenom din välskrivna blogg igen, köper nog allt, dvs. stämmer med min tankevärd, föutom detta med kollapsen, tvärtom vad Mattias Fredriksson säger att man ska krossa asfalten i något YouTube klipp...,vilket jag tycker är överdrivet åt andra hållet, men har svårt med att man ska tänka som om någon slog en i armvecket.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju lätt i såna här teoretiska diskussioner med armbägsvinklar och kraftpilar att glömma att hela ekipaget är i rörelse framåt och att t.ex. momentet när man sätter ner staven i snön har förändrats fraktioner av en sekund senare. Det är olika moment om än så små att man kanske inte själv märker av dem. Med statisk isättning av armbågarna för det absoluit krafitgaste momentet måhända missar man en del

i fråga om tajming och proportionelig kraftfördlning.

 

Nog försöker jag ju hålla mot med arbågarna i en viss vinkel i det moment som är allra tyngst i rörelsen, men jag tror inte att jag statiskt börjar med den vinkeln i stakningen utan armarna "kollapsar" litegrann. Eller jag vet att jag inte gör det. Men det är ju inga stora rörelser det är frågan om. Då är jag inget föredöme men jag gör som det känns rätt för mig.

 

Ett sätt att testa hade ju varit att gipsa armarna i den vinkel som används vid det kraftigaste momentet och se hur flytet och effektiviteten i stakningen blir då :)

Link to comment
Share on other sites

Det är ju lätt i såna här teoretiska diskussioner med armbägsvinklar och kraftpilar att glömma att hela ekipaget är i rörelse framåt och att t.ex. momentet när man sätter ner staven i snön har förändrats fraktioner av en sekund senare. Det är olika moment om än så små att man kanske inte själv märker av dem. Med statisk isättning av armbågarna för det absoluit krafitgaste momentet måhända missar man en del

i fråga om tajming och proportionelig kraftfördlning.

 

Nog försöker jag ju hålla mot med arbågarna i en viss vinkel i det moment som är allra tyngst i rörelsen, men jag tror inte att jag statiskt börjar med den vinkeln i stakningen utan armarna "kollapsar" litegrann. Eller jag vet att jag inte gör det. Men det är ju inga stora rörelser det är frågan om. Då är jag inget föredöme men jag gör som det känns rätt för mig.

 

Ett sätt att testa hade ju varit att gipsa armarna i den vinkel som används vid det kraftigaste momentet och se hur flytet och effektiviteten i stakningen blir då :)

Håller med dig Snabber! Testade detta idag, alltså inte gipsning men att inte använda magen och inte armarna som driv utan att bara "kollapsa". Gick inte så fort:) Kollapsen driver givetvis lite framåt men det hjälper bara till lite på marginalen. Benen är troligen starkare än magen på de flesta, hur man nu mäter det? Även jag kanske trycker några kg extra nedåt men problemet är att benen inte kan driva dig framåt de kan bara hjälpa till på marginalen genom att lite extra vikt faller längre ner. Om man inte hinner med att resa sig uppåt också i slutet av rörelsen, där finns i så fall lite bendriv att hämta. Dessutom är benmuskulaturen stor så att koppla in den för mkt med ett relativt ineffektivt rörelsesätt gör att maxfarten ökar men att man ökar pulsen ännu mer och åker och mindre ekonomiskt. Dvs en teknik för spurt eller stakning uppför branta uppförsbackar. Detta är väldigt lätt att testa i praktiken genom att isolera varje muskel när du stakar och se vad som går fortast. Väldigt stor skillnad mot diagonalåkning. Därmed inte sagt att man inte skall använda benen, givetvis skall man det, kanske t.o.m mer än vad många gör, speciellt de som har starka ben och svag överkropp. De som mot förmodan inte använder benen alls kan troligen öka farten med några procent genom att böja benen mer som i Jerrys film i FredrikS inlägg. Och absolut det kan betyda mycket. Men hela trådens rubrik är egentligen felaktig, det går i princip knappt att staka med benen alls. Kanske "staka lite mer med hjälp av benböj" hade varit bättre?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju lätt i såna här teoretiska diskussioner med armbägsvinklar och kraftpilar att glömma att hela ekipaget är i rörelse framåt och att t.ex. momentet när man sätter ner staven i snön har förändrats fraktioner av en sekund senare. Det är olika moment om än så små att man kanske inte själv märker av dem. Med statisk isättning av armbågarna för det absoluit krafitgaste momentet måhända missar man en del

i fråga om tajming och proportionelig kraftfördlning.

 

Nog försöker jag ju hålla mot med arbågarna i en viss vinkel i det moment som är allra tyngst i rörelsen' date=' men jag tror inte att jag statiskt börjar med den vinkeln i stakningen utan armarna "kollapsar" litegrann. Eller jag vet att jag inte gör det. Men det är ju inga stora rörelser det är frågan om. Då är jag inget föredöme men jag gör som det känns rätt för mig.

 

Ett sätt att testa hade ju varit att gipsa armarna i den vinkel som används vid det kraftigaste momentet och se hur flytet och effektiviteten i stakningen blir då :)[/quote']

Håller med dig Snabber! Testade detta idag, alltså inte gipsning men att inte använda magen och inte armarna som driv utan att bara "kollapsa". Gick inte så fort:) Kollapsen driver givetvis lite framåt men det hjälper bara till lite på marginalen. Benen är troligen starkare än magen på de flesta, hur man nu mäter det? Även jag kanske trycker några kg extra nedåt men problemet är att benen inte kan driva dig framåt de kan bara hjälpa till på marginalen genom att lite extra vikt faller längre ner. Om man inte hinner med att resa sig uppåt också i slutet av rörelsen, där finns i så fall lite bendriv att hämta. Dessutom är benmuskulaturen stor så att koppla in den för mkt med ett relativt ineffektivt rörelsesätt gör att maxfarten ökar men att man ökar pulsen ännu mer och åker och mindre ekonomiskt. Dvs en teknik för spurt eller stakning uppför branta uppförsbackar. Detta är väldigt lätt att testa i praktiken genom att isolera varje muskel när du stakar och se vad som går fortast. Väldigt stor skillnad mot diagonalåkning. Därmed inte sagt att man inte skall använda benen, givetvis skall man det, kanske t.o.m mer än vad många gör, speciellt de som har starka ben och svag överkropp. De som mot förmodan inte använder benen alls kan troligen öka farten med några procent genom att böja benen mer som i Jerrys film i FredrikS inlägg. Och absolut det kan betyda mycket. Men hela trådens rubrik är egentligen felaktig, det går i princip knappt att staka med benen alls. Kanske "staka lite mer med hjälp av benböj" hade varit bättre?

Jag tror inte riktigt ni (eller du Everest) är med i rörelsen. Jag har inte varit med om NÅGON som haft sådant fokus på att rörelsen ska driva en framåt, i sitt sätt att lära ut skidrörelser so Mats.. Så även stakningen.

 

Om jag inte hade hatat att se en tjock köttbulle på film skulle jag kanske kunnat låta någon filma mig i olika exempel. ;)

 

När jag tränade med "Träna för Vasan" i fjol, så var jag med och tränade 2 ggr med Jerry. Efter det en gång med Mats. Efteråt pratade jag och Johan Myhr lite om att "vad konstigt Mats lärde ut stakning. Men vi enades om att "det blir ju i praktiken samma som Jerry lärt ut". ( Myhr är ju en duktig stakare som i alla fall varit topp 100 på VL samt gått på skidgymnasium mm. I år körde han VL ovallat och stakade hela vägen och kroknade lite på slutet. Så klubbkompisen Mange som också körde ovallat stakade om vid Gopshus...). Sen var jag och tränade med Mats i Funäsdalen i januari. Det är egentligen först därefter jag själv börjat fundera på skillnaderna i detaljerna om hur jag upplever skillnaden i stakteknik. I stort sett mest nu på rullskidor då min vinter var otroligt skral.

 

Jag har succesivt mer och mer börjat förändra min teknik i stakning. Nog det som ändrat min skidåkning mest på senare tid. Förhoppningsvis till det bättre ;). (Det är ju svårt att lära gamla hundar i H50 att sitta - eller hur Everest! ;))

 

Så sent som i söndags när Mats var nere i Sthlm för "Träna för Vasan", så menade han att i stakning tänker han att man lägger kanske 70 procent av kraften från benen. Just det tänket tyckte jag inte Jerry lärde ut förra året. Med Jerry körde vi t ex olika magövningar. Så som jag upplever det är det ungefär, tänker man mage eller tänker man ben. Själv har jag mer och mer börjat tänka ben!

 

Sen är ju båda fantastiska skidåkare, så om jag skulle ens vara i närheten av någon av deras tekniker vore jag mer än nöjd. Men även jag som glad tjock motionär, får göra så gott jag kan utifrån mina förutsättningar ;).

 

Själv stakar jag mer energieffektivt och minst lika fort om jag stakar med "benen". Du bor för långt bort Everest, men jag får se om jag kan visa vad jag menar för t ex Rotebrostakaren eller andra "skeptiker" vid tillfälle ;). Om nu en otränad köttbulle är något att titta på...

Link to comment
Share on other sites

Jag går gärna på Dunderklumpskurs, alltid intressant med nya infallsvinklar! Ett ypperligt tillfälle vore ju när Rullskidklubben har sin 9-mila tur 27 oktober, eller någon annan helgdag, det skadar aldrig att fundera på tekniken och försöka utveckla eller inveckla den..., har t ex åkt två Vasalopp på 172 stavar, tror fortfarande att det är en optimal längd för seg uppförstakning i lågfart, har hört att även vissa i eliten byter till längre stavar inför sista Marcialongabranten, i alla fall borde de göra det, då får du verkligen med benen och armvinkeln blir otroligt spetsig och inget problem att hålla emot. Kör med 160 nu och är 185, krävs mer styrka för att staka uppför med "rätt längd".
Link to comment
Share on other sites

Om ni kan ordna en filmsekvens så vore det också hyggligt för oss som inte har möjlighet att närvara :)

 

Dessutom undrar jag om ni kan förklara tålyft och hällyft?

Menar ni samma sak med detta?

Om jag skrivit nåt om tår, så menar jag nog att gå upp på tå. Ska man lyfta på något lär det vara hälen ;).

 

De där i Rullskidklubben är ju gjorda av filmkameror, och jag vill inte se mig på film ;). Så jag får se om jag vågar åka dit "Rotebrostakarn". Kanske om chefen (frun) hemma ger sitt medgivande, usch, 9 mil tar ju halva dagen. (Finns det någon som kan låna ut en burka? Om nå'n filmar menar jag...)

Link to comment
Share on other sites

Jag går gärna på Dunderklumpskurs, alltid intressant med nya infallsvinklar! Ett ypperligt tillfälle vore ju när Rullskidklubben har sin 9-mila tur 27 oktober, ...

Tommie skriver ju den 28/10. Jag får se om jag kan. Söndagar udda veckor brukar jag hålla i klubbträningen på Ingarö. Men vi kanske kan flytta vår klubbträning???

 

..., har t ex åkt två Vasalopp på 172 stavar, tror fortfarande att det är en optimal längd för seg uppförstakning i lågfart, har hört att även vissa i eliten byter till längre stavar inför sista Marcialongabranten, i alla fall borde de göra det, då får du verkligen med benen och armvinkeln blir otroligt spetsig och inget problem att hålla emot. Kör med 160 nu och är 185, krävs mer styrka för att staka uppför med "rätt längd".

Lite mot min nya filosofi ;). (Jag hade ju den diskussionen med Everest som du nog vet.) Jag har ett par gamla ct1-or som jag haft som "stakstavar", 3 cm längre än mina andra klassiska. Och jag har stakat massor på skatestavar som är 8-9 cm längre. Men om jag ska staka med mer framåtvikt, känns det för långt. (Så jag kommer nog snart kapa mina gamla svarta ct1-or 3 cm. Funderar på att ha dem till rullskidor och lössnö.)

Link to comment
Share on other sites

De där i Rullskidklubben är ju gjorda av filmkameror, och jag vill inte se mig på film ;). Så jag får se om jag vågar åka dit "Rotebrostakarn". Kanske om chefen (frun) hemma ger sitt medgivande, usch, 9 mil tar ju halva dagen. (Finns det någon som kan låna ut en burka? Om nå'n filmar menar jag...)

Jag ser absolut fram emot att se en köttbulle presentera "Mats" teknik ;)

I skidspåret så är nog tekniken viktigare än eventuell kroppsform, jag är visserligen lite inbäddad själv men ser nog mer vältränad ut än vad jag kan stå för i spåret.

Min gissning är att du har det tvärtom?

Link to comment
Share on other sites

De där i Rullskidklubben är ju gjorda av filmkameror' date=' och jag vill inte se mig på film ;). Så jag får se om jag vågar åka dit "Rotebrostakarn". Kanske om chefen (frun) hemma ger sitt medgivande, usch, 9 mil tar ju halva dagen. (Finns det någon som kan låna ut en burka? Om nå'n filmar menar jag...)[/quote']

Jag ser absolut fram emot att se en köttbulle presentera "Mats" teknik ;)

I skidspåret så är nog tekniken viktigare än eventuell kroppsform, jag är visserligen lite inbäddad själv men ser nog mer vältränad ut än vad jag kan stå för i spåret.

Min gissning är att du har det tvärtom?

OK Knappen, för din skull ska jag försöka blunda för den egna filmfobin ;). men det beror på om jag kan den 28:e och om Tommie tar med kamera.

 

Det är väldigt bra att filma varandra, då man som amatör inte alltid ser så bra ut i sin teknik som man tror i sin fantasi. Blev filmad i diagonalåkning när jag tränade med Mats i söndags. Jag vet inte hur det såg ut då jag i stort inte ser någonting utan lasglasögon nu på ålderns höst. För i Myhrs lilla kamera var jag stor som en myra. Han kanske spar mig, så jag får analysera i efterskott.

 

Och jag kan nog behöva analysera min stakning också. Men till allmänt beskådande - huga ligen... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...