Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

v_38


Björn_H

Recommended Posts

Måndag 1h skierg 1100m

Tisdag 40 min 4x4 3min vila INTERVALL löpning 10. Min uppjogg 5 min ne

Onsdag 45 min a1 löpning 45 min gym

Torsdag 1h30min löpning a1

Fredag vila

Lördag 1h45min rullskidor körde mycket frånskjut men totalt misslyckande kännteom det hände så mycket

Söndag0 min rullskidor stakning i motvind. 40 min intervall 4x4min 3 min vila 10/5 upp/ned-jogg

Hoppas jag kan hålla denna trännings takt

8h15 min ca

Om jag lyckas hålla den här träningen och får hyfsad teknik så kanske jag kan ta mig i mål på 7h+

Men varför får jag sådana sträckningar i hålfoten spänner jag mig för mycket kanske. Rätt ovan och inte så inkörda pjäxor. Måste verkligen se till att höja min kondition så jag kan höja hastigheten utan att pulsen rusar. Återstår att se till Ö.S för mig om 5 månader drygt. Björn

Link to comment
Share on other sites

Har du höga fotvalv?

Isåfall så ska du passa dig för att dra åt pjäxan alltför hårt.Jag har riktigt höga fotvalv och drar inte åt nånting i princip bara tightar till snöret.Råar jag dra det minsta för hårt är det kört i princip varenda gång med eller utan ortopediska sulor i.

Link to comment
Share on other sites

De flesta på 7 timmar (jag förmodar att du avser "riktiga" Vasaloppet med masstart) har färre timmar än 8 per vecka...

 

Många kommer säga att det är placering och inte tid du ska ha som mål, men tiden brukar inte skilja så extremt mycket. I år var det visserligen extremt lätt före, men mina tidigare 5 har varit mer likvärdiga.

 

Det finns resultattrådar att läsa på forumet, en sådan finns här:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=3445

 

Kör något seedningslopp till vintern så tror jag att du kan bättre se möjlig placering och därmed ungefärlig tid.

 

Har du någon speciell anledning till att planera 7h?

Link to comment
Share on other sites

Nää inget speciellt planerat varför 7h och tidigare har jag inte kört 8h utan snarare 4h och mer styrketräning och med tanke på min dåliga teknik jag har nu behöver jag nog lägga ner ännu mera tid om jag ska faktiskt få det resultatet men jättesvårt att spekulera men kanske köra ett seednings lopp men jag är bokad för ö.s för tillfället.Om jag jämnför folkks rullskidor hastighet med min så ligger jag efter. Lyckas jag med 7h är jag grymt nöjd. Då är det den bästa konditionen jag har haft på 32 år går det bra så blir det rika V.L 2014
Link to comment
Share on other sites

Mån: Simning 55min (Lugnt teknik) (+ Transport cykel 18km 45min)

Tis: Mage styrka och 90min långlöpning

Ons: Simning 60min

Tors: Styrka ÖK 60min

Fre: Cykling 5 mil 105min

Lör: Benstyrka (+upv rodd) 40min

Sön: SkiErg test (upv rodd) 30min

 

Hälseneöverbelastning som kommit smygande blev ett faktum i o m löpningen i tisdags som i övrigt kändes bra. Verkar som att jag får gå runt Lidingöloppet... Annan träning går bra, ev. inte diagonal/frånskjut. Kom på mig själv att inte ha någon vilodag denna vecka, men simningen och cyklingen lugna pass.

Link to comment
Share on other sites

Det är bra jobbat Björn_H! Jag hejar på dig. Kul att min gamla nemesis Johaaan är här också!

 

Själv fick jag in precis över sju timmars träning förra veckan fördelat på rullskidor, elghufs/skidgång i slalombacke, löpning och gym. Ett långpass, två intervallpass, två "slaskdistanspass" och ett styrkepass. En relativt genomsnittlig träningsvecka som innehöll mer kvalitet än mängd.

Link to comment
Share on other sites

Ablearcher vad okristiligt tidigt du skriver. Tack tack 7h kvalité är bra speciellt med rullskidorna.

Johaaan vad tråkigt.med hälsenan inte kul att behöva gå runt LL med tanke på vilket roligt lopp det är. Hoppas det blir bra snart. Märktes igår hur ovan jag är vid dessa 1.5 h löpning på förstår inte riktigt hur dem som förordar 30-45 min A1 pass hela tiden känns inte som det förbereder en så väl för VL. 4 dagar ledigt den här veckan men lite jobbigt när man kommer hem kl 21 och kör ett pass. Vill man något får man kämpa

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...