Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Modell år?


Davidssoneddie

Recommended Posts

Jag skapade en tråd här kring utrustning för någon vecka sedan där jag hade lite frågor om skid val.

 

Jag har fått en hel hög med bra tips som jag bär med mig nu när jag ska köpa nya grejer!

Men jag har en fråga nu som kan vara svår att svara på?!

Hur ser jag på en skida vilket tillverknings år skidan har?

 

Nere på den lokala sport butiken har de plockat fram skidorna och det står enbart ett par RCS där( och jag är säker på att det är förra årets skida) men säljaren säger att det är årets upplaga.

 

Eftersom Fischer inte har bytt design från förra året så är känslan att man lätt kan bli lurad att köpa förra årets grejer till ett högre pris?

 

Råd/tips på hur man lätt kan upptäcka sånt här?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Har dom inte bytt design och inte heller gjort några andra förändringar kan man ju säga att det årets modell, både årets och fjolårets. Att dom sedan är tillverkade förra året torde inte vara skäl att kräva ett lägre pris. Det är ju ingen färskvara på det sättet. Men står det bara ett par där ska du väl ha tur om just dom ska passa men det kanske dom gör.

 

Om du kikar runt lite kan du säkert hitta skidor till rätt pris då det brukar vara lite nedsatta priser den här tiden innan säsongen kommit igång. Jag vet inte om det är samma över hela landet men Intersport säljer Atomics toppmodell (superlätt skida) för 2600:- Men du kanske vill ha Fischer i första hand.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Vänta lite nu!

Då kan jag tycka att man inte över huvud taget ska köpa Fischer detta året utan att sattsa på typ Madshus nanosnoic eller någon annan skida som enbart ändrat design.

Man kommer att spara flera tusen på detta ju:)

 

Men samtidigt känns det lite konstigt när alla annan typ skid/snowboard åkning säljer sina fjolårs modeller till halva priset och går ut öppet med att belag är färsk vara som måste skötas på ett korrekt sätt.

 

Vill man ha Fischer så ska man sattsa på en skida som har den gula designen med andra ord för att få en skida till ett hyfsat pris, förutsatt att spann kurvan är korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Vänta lite nu!

Då kan jag tycka att man inte över huvud taget ska köpa Fischer detta året utan att sattsa på typ Madshus nanosnoic eller någon annan skida som enbart ändrat design.

Man kommer att spara flera tusen på detta ju:)

Ja självklart, det viktiga att skidan passar dig, Jörgen Brink har vunnit 3 raka vasalopp på Nanosonic så helt kass är dom ju inte. Faktum är att det är sällan långlopp vinns på Fischer.

 

Men samtidigt känns det lite konstigt när alla annan typ skid/snowboard åkning säljer sina fjolårs modeller till halva priset och går ut öppet med att belag är färsk vara som måste skötas på ett korrekt sätt.

Ja dom ska ju leva dem också...men det är givetvis rent strunt. I klassisk åkning ser man jo ofta åkare som vinner lopp på flera år gamla skidor. Stålickla eller stenslipa belaget så är det inga probem. Kan inte så mkt om alpint det är möjligt att belagen skiljer sig något åt i materialsammansättning då farterna är högre men i grunden är det väl samma material. Avseende längd finns ju dock risken att det är skrapet med ojämna och dåliga spann som är kvar.

 

Vill man ha Fischer så ska man sattsa på en skida som har den gula designen med andra ord för att få en skida till ett hyfsat pris, förutsatt att spann kurvan är korrekt.

Ja.

 

 

Tiderna i Vasaloppet har inte förbättrats mkt de senaste decennierna och då har ändå faktorer som tex spårprepareing förbättrats en hel del. Skidutvecklingen står i princip still även om tillverkare och försäljare vill hävda annat. Sedan kan ju andra faktorer ha förbättrats såsom jämnare kvalite, bättre hållbarhet eller spannkurvornars utformning, men skidorna idag går inte fortare än för 10år sen mer än möjligen ytterst marginellt.

 

Vi utsätts hela tiden för sk experter/säljare/marknadsföring som i mångt och mycket använder argument som är ren lögn, gamla myter, halvsanningar, de vill sälja helt enkelt.

Alla vet ju tex vikten av att använda bra dämpade skor när man tränar löpning fast ingen någonsin kunnat visa att det har en positiv inverkan på löpningsrelaterade skador, snarare tvärtom..

 

Det gäller därför att butiker/säljare som har kundens bästa i fokus och inte bara gått nån helgkurs hos tillverkaren.

Link to comment
Share on other sites

Men detta med fjolårs modeller blir mer eller mindre omöjligt att införskaffa från Fischer med andra ord.

Lika så detta snack om dålig efterproducerade skidor som säljs i slutet på säsongen bör ju vara båg om tillverkarna anser att modeller som sträcker sig över 4 år.

Varför alla dessa myter och skit snack om tillverknings år inte spelar någon roll?

Varför sänka priser på vissa skidor och rea ut när tillverkarna inte gör korrigeringar på skidorna?

Link to comment
Share on other sites

Men detta med fjolårs modeller blir mer eller mindre omöjligt att införskaffa från Fischer med andra ord.

Lika så detta snack om dålig efterproducerade skidor som säljs i slutet på säsongen bör ju vara båg om tillverkarna anser att modeller som sträcker sig över 4 år.

Varför alla dessa myter och skit snack om tillverknings år inte spelar någon roll?

Varför sänka priser på vissa skidor och rea ut när tillverkarna inte gör korrigeringar på skidorna?

Pengar?

 

Huruvida det här med efterproducerade skidor av sämre kvalitet är sanning eller inte har jag inte kunskap eller insikt att besvara men om det är sant så är det rätt skrämmande. Dvs man tillverkar och säljer skidor och utger för att vara något annat än vad det är, så förmodligen är det en myt annars håller man varken sina kunder eller sitt eget varumärke speciellt högt.

Link to comment
Share on other sites

Men detta med fjolårs modeller blir mer eller mindre omöjligt att införskaffa från Fischer med andra ord.

Lika så detta snack om dålig efterproducerade skidor som säljs i slutet på säsongen bör ju vara båg om tillverkarna anser att modeller som sträcker sig över 4 år.

Varför alla dessa myter och skit snack om tillverknings år inte spelar någon roll?

Varför sänka priser på vissa skidor och rea ut när tillverkarna inte gör korrigeringar på skidorna?

Pengar?

 

Huruvida det här med efterproducerade skidor av sämre kvalitet är sanning eller inte har jag inte kunskap eller insikt att besvara men om det är sant så är det rätt skrämmande. Dvs man tillverkar och säljer skidor och utger för att vara något annat än vad det är' date=' så förmodligen är det en myt annars håller man varken sina kunder eller sitt eget varumärke speciellt högt.[/quote']

Så här är det. Skidorna som är fjolårsklipp, dvs med en tidigare design än åters toppskida är numera mest nyproducerade skidor, iaf om det finns i stor mängd. Ibland blir det dock en del skidor kvar när tillverkaren byter design. Eftersom nytillverkade "fjolårsskidor" kostar starx under 3000kr så kan tillverkaren inte lägga lika mycket tid/kostand på tillverkningsprocessen, därav följer att nya skidor för 5-6000kr alltså är bättre, eller iaf bättre kavlitet på tillverkningen. Man får vad man betalar för.

 

Ny är det nog bara Atomic som har nyproducerade "fjolårsskidor" i år, dom andra tillverkarna har en ordinarie medell steget under toppmodellen, typ Madshus Hypersonic eller Fischer RCR.

 

Vad som är bäst är lite svårt att säga, det jag kan säga är att till toppmodellernad fördel är att slipningen från fabrik är bra mycket finare, med undantag för Fischer RCR som också ser bra ut, så där ligger lite av dom 2 exra tusenlapparna.

Link to comment
Share on other sites

Men detta med fjolårs modeller blir mer eller mindre omöjligt att införskaffa från Fischer med andra ord.

Lika så detta snack om dålig efterproducerade skidor som säljs i slutet på säsongen bör ju vara båg om tillverkarna anser att modeller som sträcker sig över 4 år.

Varför alla dessa myter och skit snack om tillverknings år inte spelar någon roll?

Varför sänka priser på vissa skidor och rea ut när tillverkarna inte gör korrigeringar på skidorna?

Kapitalbindning och att det tar upp lagerutrymme är två skäl att rea ut dem.

Link to comment
Share on other sites

Men detta med fjolårs modeller blir mer eller mindre omöjligt att införskaffa från Fischer med andra ord.

Lika så detta snack om dålig efterproducerade skidor som säljs i slutet på säsongen bör ju vara båg om tillverkarna anser att modeller som sträcker sig över 4 år.

Varför alla dessa myter och skit snack om tillverknings år inte spelar någon roll?

Varför sänka priser på vissa skidor och rea ut när tillverkarna inte gör korrigeringar på skidorna?

Kapitalbindning och att det tar upp lagerutrymme är två skäl att rea ut dem.

Mitt i prick!

Link to comment
Share on other sites

Efterproducerade skidor ?

Man måste ju köra sin tillverkning på samma sätt över året.

Dock lär de väl jobba lite hårdare när efterfrågan stiger och beställningarna rullar in

 

Om vi inte skall nämna något namn så läser man att mer noggranna säljare underkänner hela partier av skidor och skickar tillbaka dem till tillverkaren.

Lär nog krävas mycket för att de skall förstöras ...

Link to comment
Share on other sites

Det är möjligt att Lejonet2 har rät man det skulle var lite roligt att veta lite mer var man får sådana uppgifter ifrån. Jag antar att man då måste ha kontakter väldigt nära produktionen och om man har ett sådant förtroende varför går man då ut med uppgifterna på ett forum. Eller är det som det ofta brukar vara: En teori blir en gissning som blir ett rykte som blir en sanning som till slut ingen har någon aning var den kommer ifrån. Självklart kommer många som läster detta på ett forum berätta för vänner och bekanta hur det "egentligen" ligger till."

 

Nu kan det mycket väl vara så att Lejonet2 har full insyn i skidtillverkningsbranschen men den typen av insyn brukar väl vara omgärdad av ganska rigorös sekretess.

 

Om det är sant att t. ex TP säljer fjolårets toppmodell av Atomic WC till undermålig kvalitet rasar allt vad han skriver om omsorg om kunden och att han bara väljer ut det bästa och skickar tillbaka det som är undermåligt. Jag menar om själva tillverkningsprocessen är sämre reda från början.

 

Ett annat antagande, som i och för sig kan vara fel, är att tillverkningen till största delen är automatiserad förutom möjligen världselitens skidor. Vrider någon då på ratten"öka farten sänk kvalitén" eller hur går det till när man gör fjolårsmodeller av sämre kvalitet. Snålar man på limmet, gör belaget tunnare eller använder billigare material? I min värld borde det vara blligast att forsätta tillverka skidan på samma sätt som man gjorde innan.

 

Att sedan sälja en skida som fjolårets toppmodell om den inte är det borde vara ett fall för konsumentverket. Är den inte tillverkad med de krav som ställs på toppmodellen så är det ingen toppmodell även om designen säger det. Avsikten är ju att kunden ska tro att det är samma klass på skidan som den eliten åkte på förra året. Annars ska skidan sälja som andra sortering och något sådant har jag aldrig sett

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Det som Lejonet2 skriver om är väl ingen nyhet. Så har det varit länge. Självklart reas "värstingsskidor" av fjolårsmodellerr ut också, just för att "kapitalbindning och att det tar upp lagerutrymme". Men inte om det är i "mängder" i större skidaffärer.

 

 

Nere på den lokala sport butiken har de plockat fram skidorna och det står enbart ett par RCS där( och jag är säker på att det är förra årets skida) men säljaren säger att det är årets upplaga.

 

Eftersom Fischer inte har bytt design från förra året så är känslan att man lätt kan bli lurad att köpa förra årets grejer till ett högre pris?

 

Råd/tips på hur man lätt kan upptäcka sånt här?

Om skidorna passar i spann mm, så är det oväsentligt vilket år skidan gjordes. Varför tror du på att en nyare ska vara bättre?

 

Men skidor har en viss nummermärkning. Jag har för mig att på rcs (fischer), så är väl de två första siffrorna årtalet, om du nu tror på att en nyare skida skulle vara till någon fördel ;).

(Mina nyaste rcs är från 09, men jag vårdar de från 03 lika ömt... De jag har från 09 har t.o.m. stämpel - brukar vara ett bra tecken ;))

 

Annars får du vänta till våren, då brukar det reas ut skidor... ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver ju Lejonet2 lite mer än att fjolårsmodeller reas ut. Han skriver att fjolårsmodeller nytillverkas med lägre kvalitet och det var detta jag ställde mig lite frågande inför. Att fjolårsmodeller reas ut är ju varken konstigt eller unikt för skidbranschen. En fantastiskt möjlighet för mig och många andra att åka på en bättre skida än vad man annars tycker sig ha råd med.

 

Det finns ju en myt som framförallt vallatillverkarna skapat om att belagen åldras och det är väl kanske detta som får en och annan att rädas för en skida som inte kommer direkt ur ugnen.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

I de flesta fall brukar väl industriell produktion vara så att den är bäst någonstans i mitten. I början är det fortfarande lite intrimning och barnsjukdomar i både produkt och process, mot slutet är allt sånt fixat men då börjar verktygen bli lite slitna o felmarginalerna kan öka lite om man skär ner på underhåll. I viss mån borde det gälla även längdskidor?
Link to comment
Share on other sites

Nu skriver ju Lejonet2 lite mer än att fjolårsmodeller reas ut. Han skriver att fjolårsmodeller nytillverkas med lägre kvalitet och det var detta jag ställde mig lite frågande inför. Att fjolårsmodeller reas ut är ju varken konstigt eller unikt för skidbranschen. En fantastiskt möjlighet för mig och många andra att åka på en bättre skida än vad man annars tycker sig ha råd med.

 

Det finns ju en myt som framförallt vallatillverkarna skapat om att belagen åldras och det är väl kanske detta som får en och annan att rädas för en skida som inte kommer direkt ur ugnen.

 

/Mats

Poängen med mitt tidigare inlägg var alltså att förklara att man får vad man betalar för. Om en skida säljs för 2500 till 3000kr i butik så betyder ju det sannolikt att produktionsprocessen har kostat mindre. Det i sin tur kan bero på en massa saker, en av dom som jag sett i år är att fabriksslipen är bättre på toppskidorna än steget under. En annan orsak kan vara att man bygger med gamla formar eller material.

 

Det här betyder alltså inte att skidan är dålig, den kan till och med vara riktigt bra för rätt åkare.

Link to comment
Share on other sites

Det är möjligt att Lejonet2 har rät man det skulle var lite roligt att veta lite mer var man får sådana uppgifter ifrån. Jag antar att man då måste ha kontakter väldigt nära produktionen och om man har ett sådant förtroende varför går man då ut med uppgifterna på ett forum. Eller är det som det ofta brukar vara: En teori blir en gissning som blir ett rykte som blir en sanning som till slut ingen har någon aning var den kommer ifrån. Självklart kommer många som läster detta på ett forum berätta för vänner och bekanta hur det "egentligen" ligger till."

 

Nu kan det mycket väl vara så att Lejonet2 har full insyn i skidtillverkningsbranschen men den typen av insyn brukar väl vara omgärdad av ganska rigorös sekretess.

 

Om det är sant att t. ex TP säljer fjolårets toppmodell av Atomic WC till undermålig kvalitet rasar allt vad han skriver om omsorg om kunden och att han bara väljer ut det bästa och skickar tillbaka det som är undermåligt. Jag menar om själva tillverkningsprocessen är sämre reda från början.

 

Ett annat antagande, som i och för sig kan vara fel, är att tillverkningen till största delen är automatiserad förutom möjligen världselitens skidor. Vrider någon då på ratten"öka farten sänk kvalitén" eller hur går det till när man gör fjolårsmodeller av sämre kvalitet. Snålar man på limmet, gör belaget tunnare eller använder billigare material? I min värld borde det vara blligast att forsätta tillverka skidan på samma sätt som man gjorde innan.

 

Att sedan sälja en skida som fjolårets toppmodell om den inte är det borde vara ett fall för konsumentverket. Är den inte tillverkad med de krav som ställs på toppmodellen så är det ingen toppmodell även om designen säger det. Avsikten är ju att kunden ska tro att det är samma klass på skidan som den eliten åkte på förra året. Annars ska skidan sälja som andra sortering och något sådant har jag aldrig sett

 

/Mats

Nu känner inte jag något större behov av att försvara Pölder, MEN, jag har för mig att han skrivit i sin katalog just angående Atomics "fjolårsklipp" att det inte är något gammalt skräp utan nyproducerade skidor.

 

Dessutom har väl Pölder riktiga fjolårsmodeller av Madshus iår som helt enkelt inte blivit sålda förra säsongen.

Link to comment
Share on other sites

Men åter igen detta med års modeller eller tillverknings år,

Vi alla har ju hört om tillverkningar från år till år som skiljer i kvalité, även på samma model.

En lite liknelse bara: man vill gärna inte köpa en ny bil som ståt stilla ett år på ett lager, eller en ny bergvärme pump som tillverkades för 2 årsen!

Och är det så att det har vart några problem under tillverkningen så lär de senaste tillverkade vara de bästa.

Finns det återigen inget säkert sätt att se när skidorna är tillverkade?

Link to comment
Share on other sites

Men åter igen detta med års modeller eller tillverknings år,

Vi alla har ju hört om tillverkningar från år till år som skiljer i kvalité, även på samma model.

En lite liknelse bara: man vill gärna inte köpa en ny bil som ståt stilla ett år på ett lager, eller en ny bergvärme pump som tillverkades för 2 årsen!

Och är det så att det har vart några problem under tillverkningen så lär de senaste tillverkade vara de bästa.

Finns det återigen inget säkert sätt att se när skidorna är tillverkade?

Jag har ju skrivit det - numret!

Om det gör dig lyckligare och du tror du får en bättre skida bara för att det är ett senare datum.

 

När jag köpte mina senaste rcs struntade jag fullkomligt i årtal. Att de var stämplade skidor var

däremot för mig ett litet plus i kanten...

Link to comment
Share on other sites

Jag fick tag i en rolig katalog igår där det står lite om dessa myter med belag,valla/Kuzmin, m.m

 

"Det första som står i den är att skidor är en material sport och att olika typer av belag spelar väldigt stor roll för de olika typerna av åkning/åkare.

Har man inte expertisen som verkligen vet vad de gör när de plockar ut skidor så är det ingen ide att köpa något över 2500:-"

 

Detta tyckte jag var väldigt intressant!

 

Vidare kan man läsa att kuzmin eller vanlig glider påverkar glidet hyffsat lika och ger ingen märkbar skillnad på kortare sträckor, det är först när glidern slits av som kuzmin sickling kan kännas som ett bättre val.

 

Lika så är det en mätning med, där de har delat ut poäng på de 10 första som går i mål i varje världscups lopp. Märkes cuppen typ!

Ficher 18200 poäng, övriga ihop 2082 poäng.

 

jag säger inte att detta är fakta eller att detta skulle betyda att allt annat är att räknabort, enbart kul läsning och lite halv roligt att någon uttalar sig om att skidor är en material sport när alla tycks hävda något annat.

Link to comment
Share on other sites

enbart kul läsning och lite halv roligt att någon uttalar sig om att skidor är en material sport när alla tycks hävda något annat.

Det verkar inte helt som att du har förstått vad folk säger. Klart att skidor är en material sport eftersom det annars är svårt att förklara varför eliten åker runt med kanske 50 par skidor var och att de har valla team för att valla deras skidor.

 

Olika skidor går bra i olika fören och de bästa skidorna går antagligen rätt mycket bättre än mer vanliga skidor.

 

Det som väldigt många har sagt i alla dessa trådarna är däremot att de bästa skidorna inte nödvändigtsvis är de nyaste skidorna och att de inte ens behöver skidor av top of the line modelen.

 

De som tex har köpt gamla, använda skidor av en toppåkare är ofta nöjda på grund av att de skidorna ofta går väldigt bra.

 

Men jag kan inte förstå varför du inte köper den nyaste carbonlight skidan av en seriös handlare när det verkar som att det egentligen är det du vill. Om du tror att de nyaste alltid är bäst och att skillnaden i pris är värdt det så är det väl bara att slå till?

 

"Det första som står i den är att skidor är en material sport och att olika typer av belag spelar väldigt stor roll för de olika typerna av åkning/åkare.

Konstig mening då jag tror att själva belaget är det som skiljer minst mellan olika skidor av samma model. Skillnaden är i trycksoner, spann, slipning och struktur.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick tag i en rolig katalog igår där det står lite om dessa myter med belag,valla/Kuzmin, m.m

 

"Det första som står i den är att skidor är en material sport och att olika typer av belag spelar väldigt stor roll för de olika typerna av åkning/åkare.

Har man inte expertisen som verkligen vet vad de gör när de plockar ut skidor så är det ingen ide att köpa något över 2500:-"

 

Detta tyckte jag var väldigt intressant!

 

Vidare kan man läsa att kuzmin eller vanlig glider påverkar glidet hyffsat lika och ger ingen märkbar skillnad på kortare sträckor, det är först när glidern slits av som kuzmin sickling kan kännas som ett bättre val.

 

Lika så är det en mätning med, där de har delat ut poäng på de 10 första som går i mål i varje världscups lopp. Märkes cuppen typ!

Ficher 18200 poäng, övriga ihop 2082 poäng.

 

jag säger inte att detta är fakta eller att detta skulle betyda att allt annat är att räknabort, enbart kul läsning och lite halv roligt att någon uttalar sig om att skidor är en material sport när alla tycks hävda något annat.

Klart att skidåkning är en materialsport. Så är det. Det viktiga, som rätt många innan mig har skrivit, är att du har grejer som passar just dig och inte hur gamla de är.

När det gäller poängen i WC så har du rätt. Där dominerar Fischer stort. Lika stort dominerar Madshus och Atomic i långloppssammanhang och då kommer frågan...... Tänker du åka WC eller långlopp?

Annars så har både Fischer, Madshus, Atomic, Rossignol m fl bra skidor. Hitta rätt par bara ;) och där har årsmodellen mindre betydelse.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick tag i en rolig katalog igår där det står lite om dessa myter med belag' date='valla/Kuzmin, m.m

 

"Det första som står i den är att skidor är en material sport och att olika typer av belag spelar väldigt stor roll för de olika typerna av åkning/åkare.

Har man inte expertisen som verkligen vet vad de gör när de plockar ut skidor så är det ingen ide att köpa något över 2500:-"

 

Detta tyckte jag var väldigt intressant!

 

Vidare kan man läsa att kuzmin eller vanlig glider påverkar glidet hyffsat lika och ger ingen märkbar skillnad på kortare sträckor, det är först när glidern slits av som kuzmin sickling kan kännas som ett bättre val.

 

Lika så är det en mätning med, där de har delat ut poäng på de 10 första som går i mål i varje världscups lopp. Märkes cuppen typ!

Ficher 18200 poäng, övriga ihop 2082 poäng.

 

jag säger inte att detta är fakta eller att detta skulle betyda att allt annat är att räknabort, enbart kul läsning och lite halv roligt att någon uttalar sig om att skidor är en material sport när alla tycks hävda något annat.[/quote']

Klart att skidåkning är en materialsport. Så är det. Det viktiga, som rätt många innan mig har skrivit, är att du har grejer som passar just dig och inte hur gamla de är.

När det gäller poängen i WC så har du rätt. Där dominerar Fischer stort. Lika stort dominerar Madshus och Atomic i långloppssammanhang och då kommer frågan...... Tänker du åka WC eller långlopp?

Annars så har både Fischer, Madshus, Atomic, Rossignol m fl bra skidor. Hitta rätt par bara ;) och där har årsmodellen mindre betydelse.

Finns väl ingen som hävdat att skidor inte är en materialsport? Men det gäller att ha rätt material inte nödvändigtvis det nyaste.

 

Kan faktiskt inte komma på någon av de absoluta toppåkarna i långloppscirkusen som kör på Fischer men nån finns det ju givetvis.

Annars är det Madshus, Atomic och Salomon(Thynell,Jimmie J,Sandra H) som dominerar där.

Tror dock att det mest beror på att Fischer går in tungt med att knyta upp toppåkarna i WC-cirkusen men inte satsar alls på att synas i långlopp.

 

 

 

Det verkar dock som att du mest vill köpa det senaste och nyaste, så gör det du får garanterat bra skidor om du ser till att få ett par som passar dig men bli samtidigt inte förvånad om du blir förbigliden att nån med 10 år gamla lagg!

Link to comment
Share on other sites

...men bli samtidigt inte förvånad om du blir förbigliden att nån med 10 år gamla lagg!

Jag kommer hjälpa en kompis med lite skidval i vinter. Vi kommer börja med ett urgammalt par 'peltonen infra' från blocket. 500 kr för skidorna 200 kr för transport och 400 kr för en stenslipning. Så för 1100 kr kan nog min kompis Johan Ekbacke få skidor han kan bli "farlig" på för övriga i H45. ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...