Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp novis börja valla


skogsvakt

Recommended Posts

Hej forumvänner

Har bestämt mig för att börja med längdskidåkning denna vinter.

Har köpt ett par nya skidor för klassisk åkning. Men jag är helt novis när det kommer till vallning. Finns många trådar om detta men hade uppskattat samlade råd till en nybörjare som i stort sett inte vet något alls. Har koll på mitt spann och att tejpvalla kanske är lättast att börja med.

 

Har även några begrepp jag behöver få utrett

Sickla

Stenslipning

Paraffin

Ruggning

Rillning

 

jättetacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Håller med Fredrik, man måste lära sig grundprinciperna för fästvallning i första hand och då på ett par grundparaffinerade skidor, som ändå glider hyggligt i de flesta fören. När man lärt sig det, helst genom praktisk tillämpning i verkligheten, kan man gå vidare och ägna kraft och tid att förbättra glidet.

Det finns tips både på film och tidskrifter att ta del av och sen försöka omsätta detta i verkligheten. Jag har många gånger fått vallatips från fabrikanter, som delat ut små tidskrifter vid tex vasaloppet tex Swix, vauhti, Start, Skigo, pölders vallabibel mfl. Av dessa tycker jag Vauhti har ett pedagogiskt upplägg, där man delat in åkarna i tre kategorier; grund, hög nivå och elit. Det är viktigt att man lär sig läsa av snöns konsistens, från nysnö-finkornig- grovkornig snö och skaffa sig ett grundsortiment, som klarar de flesta vallningsförhållande. Räkna också med att du gör en och annan misslyckad vallning, det händer även vi som har vallningsvana, och gläds de gånger du lyckas träffa mitt i prick.

Det är lättare att bättra på fästet på plats än att rätta till skidor med för mycket fästvalla.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Fredrik, man måste lära sig grundprinciperna för fästvallning i första hand och då på ett par grundparaffinerade skidor, som ändå glider hyggligt i de flesta fören. När man lärt sig det, helst genom praktisk tillämpning i verkligheten, kan man gå vidare och ägna kraft och tid att förbättra glidet.

Det finns tips både på film och tidskrifter att ta del av och sen försöka omsätta detta i verkligheten. Jag har många gånger fått vallatips från fabrikanter, som delat ut små tidskrifter vid tex vasaloppet tex Swix, vauhti, Start, Skigo, pölders vallabibel mfl. Av dessa tycker jag Vauhti har ett pedagogiskt upplägg, där man delat in åkarna i tre kategorier; grund, hög nivå och elit. Det är viktigt att man lär sig läsa av snöns konsistens, från nysnö-finkornig- grovkornig snö och skaffa sig ett grundsortiment, som klarar de flesta vallningsförhållande. Räkna också med att du gör en och annan misslyckad vallning, det händer även vi som har vallningsvana, och gläds de gånger du lyckas träffa mitt i prick.

Det är lättare att bättra på fästet på plats än att rätta till skidor med för mycket fästvalla.

Japp bättre med för lite än för mycket så man kan fixa på plats. Och bättre med för kall fästvalla än för varm, också lättare att rätta till på plats ...

Link to comment
Share on other sites

Hej forumvänner

Har bestämt mig för att börja med längdskidåkning denna vinter.

Har köpt ett par nya skidor för klassisk åkning. Men jag är helt novis när det kommer till vallning. Finns många trådar om detta men hade uppskattat samlade råd till en nybörjare som i stort sett inte vet något alls. Har koll på mitt spann och att tejpvalla kanske är lättast att börja med.

 

Har även några begrepp jag behöver få utrett

Sickla

Stenslipning

Paraffin

Ruggning

Rillning

 

jättetacksam för svar

Du kommer säkert att få många bra tips men små tips på saker som du säkert kommer att råka ut för.

 

Sickla - Börja försiktigt tills du känner att du behärskar det innan du ger mer tryck. Felet en del gör är att de sicklar för lite. Det märks främst på att det fortfarande blir gråvita partier. Se gärna www.enklaresport.se/Kuzmininstruktion.pdf för mer info och tips om sickling.

 

Stenslipning - Alla skidor är stenslipade från fabrik. Om du inte skall stålsickla så är det bra att fräscha upp belaget typ vartannat år om det är slitet.

 

Paraffin - Smältes på för att jämna till ytan på främst stenslipade skidor. Man behöver inte alls lägga på och skrapa bort i flera omgångar. Borsta ordentligt för att få fram strukturen. På stålsicklade skidor så tillför det ingenting.

 

Ruggning - Genom att bara rugga fästzonen så får man till ett bra fäste när det normalt är svårvallat. Kan dock ibland behövas silikonspray på för att förhindra ifrysning

 

Rillning - För optimalt glid så behövs en lagom tjock smörjfilm och den bildas normal vid runt -3/-5 grader men en snabbare åkare samt mer kuperade banor gör att den temperaturen kan sägas vara några grader kallare. Men alltid bättre att rilla för mycket än för lite. Rillning görs med olika stukturverktyg som rillers, rillrar, rillar. Mycket lätt, det svåra är att komma överens om vad det heter...

 

Specialtips: Vid fästvallning. Var bestämd då du klossar ut och ha farten uppe innan du tar mark sas och fortsätt då du lyfter klossen så du inte fastnar i. Använd gärna varmlufspistol för att underlätta hanteringen vid klister och låt svalna efter att grunden lagts.

Link to comment
Share on other sites

Först tack för all info. Vänligt av er att hjälpa till.

Det är rätt mycket nya begrepp och metoder så det är svårt för mig att ta till mig all info direkt. Får jag fråga vad ni hade rekommenderat mig att göra med mina nya skidor innan jag ger mig ut och kör min första vinter.

Funkar det nite bra med fästtejp? Verkar ju enklast.

Link to comment
Share on other sites

Det beror nog på var du bor. Om du bor där det är snö och oftast minusgrader på vintern är det väldigt lätt att valla med vanlig burkvalla.

 

Jag har aldrig använt tejp själv men jag tror mindre och mindre på tejp när jag läser mer om det. Det verkar vara för många fören där det fungerar dårligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv alltid haft Blå Extra Swix under mina skidor. Funkar från -4grader och kallare så länge det inte är isigt. Har det varit varmare har jag skejtat. Nu har jag dock skaffat ett par skidor till och börjat inse att man kan åka klassiskt vid andra fören. Dags att börja experimentera således.

Har Du oftast kall nysnö börja med blå burk. Omväxlande väder prova tejp.

Link to comment
Share on other sites

Är fästzonerna utmätta ? Om inte bör det göras först, ty det är framför och bakom dessa streck du glidvallar dina skidor.

Är gliddelarna grundparaffinerade, om inte så måste du droppa på paraffin och sen värma in det och sen sickla bort det ett par gånger åtminstone, sen kan du smälta på ett allroundparaffin och sickla bort och sen borsta med en nylonborste och sen har du hyggligt glid i de flesta fören ett bra tag framöver.

Jag tycker man kan börja med tejp, lägges på torra skidor enl instruktion.

Sen när du åkt en del kan du sätta dig in i vallningsproblematiken både för fäste och glid.

 

Hade du köpt skidorna hos Pölder hade han fixat både gliddelen och monterat dit tejpen samt gett dig grundläggande tips om hur du går vidare.

Link to comment
Share on other sites

Först tack för all info. Vänligt av er att hjälpa till.

Det är rätt mycket nya begrepp och metoder så det är svårt för mig att ta till mig all info direkt. Får jag fråga vad ni hade rekommenderat mig att göra med mina nya skidor innan jag ger mig ut och kör min första vinter.

Funkar det nite bra med fästtejp? Verkar ju enklast.

Jag är ju partisk med stålsicklingen så det får du ta hänsyn till. Angående fästtejp så är de helt klart bättre än sitt rykte och i ditt fall så är det helt klart en bra start. Skulle det vara svårt att få fäste några dgr så är det initialt bara att bita i det sura äpplet och träna på att staka mera då. Det finns många nöjda "tejpare" också! :-) Dock kanske inte lika många här av de mer vana åkarna men som sagt. Bra början, helt klart!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vanlig fästvällning både fungerar bättre och är lättare än vad som verkar vara dess rykte.

 

Jag tycker endel kommer med väldigt konstiga prioriteringar. En nybörjare ska stålsickla sina skidor för att det är så enkelt men det att smeta på lite fäst valla är för kompliserat.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vanlig fästvällning både fungerar bättre och är lättare än vad som verkar vara dess rykte.

 

Jag tycker endel kommer med väldigt konstiga prioriteringar. En nybörjare ska stålsickla sina skidor för att det är så enkelt men det att smeta på lite fäst valla är för kompliserat.

Jag håller med, och skidorna glider faktiskt fråmåt direkt från affär...men lika lätt bakåt om man inte får fäste :) Dumt att vänta med fästvallning för där blir man aldrig fullärd. Och bara hur mycket man kan tjäna i glid med rätt eller lagomt fäste. Det är mer än vad en amatörglidvallning kan påverka glidet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vanlig fästvällning både fungerar bättre och är lättare än vad som verkar vara dess rykte.

 

Jag tycker endel kommer med väldigt konstiga prioriteringar. En nybörjare ska stålsickla sina skidor för att det är så enkelt men det att smeta på lite fäst valla är för kompliserat.

Jag håller med' date=' och skidorna glider faktiskt fråmåt direkt från affär...men lika lätt bakåt om man inte får fäste :) Dumt att vänta med fästvallning för där blir man aldrig fullärd. Och bara hur mycket man kan tjäna i glid med rätt eller lagomt fäste. Det är mer än vad en amatörglidvallning kan påverka glidet.[/quote']

Det brukar heta så men jag är inte övertygad om att det påverkar glidet så mycket som många vill hävda. Iaf inte så mycket så att INTE en korrekt glidyta skall göra skillnad. Det stora trycket vid glidåkning är ju ändå på glidytorna. Vad är det som är konstigt att många vill göra det enklare för sig? Många vill inte och har heller inte tiden och då är stålsickling och tejp väldigt tilltalande för många.

Link to comment
Share on other sites

Hej forumvänner

Har bestämt mig för att börja med längdskidåkning denna vinter.

Har köpt ett par nya skidor för klassisk åkning. Men jag är helt novis när det kommer till vallning. Finns många trådar om detta men hade uppskattat samlade råd till en nybörjare som i stort sett inte vet något alls. Har koll på mitt spann och att tejpvalla kanske är lättast att börja med.

 

Har även några begrepp jag behöver få utrett

Sickla

Stenslipning

Paraffin

Ruggning

Rillning

 

jättetacksam för svar

Välkommen till längdskidvärlden :)

 

Nu vet jag inte vilka dina ambitioner är men de spelar också en roll i hur rådgivningen blir. Men om jag gissar att du vill börja från noll, jobba dig uppåt och på sikt funderar på att prestera på tex Vasaloppet eller något annan tävling så är mina råd följande:

 

Glid: Stålsickla. Det är inte svårt men kan också lösas genom att lämna iväg skidorna för detta (tex Enklaresport). Du kommer då få ett mycket bra glid som håller bra över tid (behöver inga åtgärder) och ger dig tid att lära dig fästvallning. Du kan då stryka "Stenslipning", "Paraffin" och "Rillning" på din lista.

 

Fäste: Tejp funkar mycket bra men det kommer också gör att du inte lär dig fästvallning. På sikt kommer du få ett både bättre fäste men framförallt ett bättre glid om du lär dig att valla. Jag hoppas att du fått dina skidor uppmärkta för var dina fästzoner ligger (var du ska lägga på fästvalla). Börja enkelt genom att skaffa dig ett grundutbud av fästvallor. Vi pratar om kanske 3-4 burkar och 2-3 klistertuber och du kommer att vara förvånandsvärt komplett. Vill du dyka ner i "träsket" av vilka burkar och klister kan jag rekomendera mina trådar här:

 

Ultimata burkvallasamlingen

 

Ultimata klistersamlingen

 

Men som sagt, krångla inte till det utan håll dig till ett fåtal produkter i början och bygg vidare på det. Beroende på var du bor i landet finns det olika vallor som blir "måste produkt". Jag som bor i Södertälje har tex Rode Multigrade som en burk som använts oerhört ofta.

 

Glöm sedan inte bort att det absolut viktigaste är att du tränar och nöter skidteknik :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vanlig fästvällning både fungerar bättre och är lättare än vad som verkar vara dess rykte.

 

Jag tycker endel kommer med väldigt konstiga prioriteringar. En nybörjare ska stålsickla sina skidor för att det är så enkelt men det att smeta på lite fäst valla är för kompliserat.

Jag håller med' date=' och skidorna glider faktiskt fråmåt direkt från affär...men lika lätt bakåt om man inte får fäste :) Dumt att vänta med fästvallning för där blir man aldrig fullärd. Och bara hur mycket man kan tjäna i glid med rätt eller lagomt fäste. Det är mer än vad en amatörglidvallning kan påverka glidet.[/quote']

Det brukar heta så men jag är inte övertygad om att det påverkar glidet så mycket som många vill hävda. Iaf inte så mycket så att INTE en korrekt glidyta skall göra skillnad. Det stora trycket vid glidåkning är ju ändå på glidytorna. Vad är det som är konstigt att många vill göra det enklare för sig? Många vill inte och har heller inte tiden och då är stålsickling och tejp väldigt tilltalande för många.

Nu ska vi komma ihåg att en motionsskida oftast har ett mjukt spann som är mer känsligt för "sugande" fäste.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med' date=' och skidorna glider faktiskt fråmåt direkt från affär...men lika lätt bakåt om man inte får fäste :) Dumt att vänta med fästvallning för där blir man aldrig fullärd. Och bara hur mycket man kan tjäna i glid med rätt eller lagomt fäste. Det är mer än vad en amatörglidvallning kan påverka glidet.[/quote']

Det brukar heta så men jag är inte övertygad om att det påverkar glidet så mycket som många vill hävda. Iaf inte så mycket så att INTE en korrekt glidyta skall göra skillnad. Det stora trycket vid glidåkning är ju ändå på glidytorna. Vad är det som är konstigt att många vill göra det enklare för sig? Många vill inte och har heller inte tiden och då är stålsickling och tejp väldigt tilltalande för många.

Nu ska vi komma ihåg att en motionsskida oftast har ett mjukt spann som är mer känsligt för "sugande" fäste.

Jo det är sant men jag utgår ifrån erfarenhet från stålsicklare som, trots dåligt applicerat fäste ändå är hyfsat nöjda. Men jag håller med om att för långa och tjocka fästzoner kan ställa till det ordentligt. En f.d. chef till mig var helnöjd med sin stålsickling hela säsongen men när det är dags för Vasaloppet så fästvallade han långt bakom hälen och kom i mål missnöjd och vill byta tillbaka till stenslipning! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vanlig fästvällning både fungerar bättre och är lättare än vad som verkar vara dess rykte.

 

Jag tycker endel kommer med väldigt konstiga prioriteringar. En nybörjare ska stålsickla sina skidor för att det är så enkelt men det att smeta på lite fäst valla är för kompliserat.

Jag håller med' date=' och skidorna glider faktiskt fråmåt direkt från affär...men lika lätt bakåt om man inte får fäste :) Dumt att vänta med fästvallning för där blir man aldrig fullärd. Och bara hur mycket man kan tjäna i glid med rätt eller lagomt fäste. Det är mer än vad en amatörglidvallning kan påverka glidet.[/quote']

Det brukar heta så men jag är inte övertygad om att det påverkar glidet så mycket som många vill hävda. Iaf inte så mycket så att INTE en korrekt glidyta skall göra skillnad. Det stora trycket vid glidåkning är ju ändå på glidytorna. Vad är det som är konstigt att många vill göra det enklare för sig? Många vill inte och har heller inte tiden och då är stålsickling och tejp väldigt tilltalande för många.

jo nog kan man enkelt döda glidet helt med felaktig fästvallning. Jag bill ge rådet att börja med att lära er fästvallning. Valla enligt pyramidprincipen (korta varje lager 5 cm fram och bak) (se t ex swix hemsida för instruktionsfilm) och se hur många lager ni behöver för att få fäste. Då lär ni er hur ni ska valla just era skidor för spannen är unika.

Jag tycker TOKO har ett bra koncept med tre fästvallaburkar. De ger extremt bra bett och ändå bra glid. Används på world-cup tävlingar. Rode universalklister till det så grejar ni de flesta fören. Ska ni åka längre pass så behövs ett grundklister (blå) . Strunta i grundwax, kör kallvalla Toko blå i botten och värm in då ni kör på burk. Köp till att börja med ett hårt paraffin för typ -5/-12 och kör på det i alla fören tills ni är mogna att börja optimera glidet med andra glidvallor.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med' date=' och skidorna glider faktiskt fråmåt direkt från affär...men lika lätt bakåt om man inte får fäste :) Dumt att vänta med fästvallning för där blir man aldrig fullärd. Och bara hur mycket man kan tjäna i glid med rätt eller lagomt fäste. Det är mer än vad en amatörglidvallning kan påverka glidet.[/quote']

Det brukar heta så men jag är inte övertygad om att det påverkar glidet så mycket som många vill hävda. Iaf inte så mycket så att INTE en korrekt glidyta skall göra skillnad. Det stora trycket vid glidåkning är ju ändå på glidytorna. Vad är det som är konstigt att många vill göra det enklare för sig? Många vill inte och har heller inte tiden och då är stålsickling och tejp väldigt tilltalande för många.

jo nog kan man enkelt döda glidet helt med felaktig fästvallning. Jag bill ge rådet att börja med att lära er fästvallning. Valla enligt pyramidprincipen (korta varje lager 5 cm fram och bak) (se t ex swix hemsida för instruktionsfilm) och se hur många lager ni behöver för att få fäste. Då lär ni er hur ni ska valla just era skidor för spannen är unika.

Jag tycker TOKO har ett bra koncept med tre fästvallaburkar. De ger extremt bra bett och ändå bra glid. Används på world-cup tävlingar. Rode universalklister till det så grejar ni de flesta fören. Ska ni åka längre pass så behövs ett grundklister (blå) . Strunta i grundwax, kör kallvalla Toko blå i botten och värm in då ni kör på burk. Köp till att börja med ett hårt paraffin för typ -5/-12 och kör på det i alla fören tills ni är mogna att börja optimera glidet med andra glidvallor.

Enkelt! Jag kunde inte sagt det bättre själv :D

Link to comment
Share on other sites

Vad är det som är konstigt att många vill göra det enklare för sig? Många vill inte och har heller inte tiden och då är stålsickling och tejp väldigt tilltalande för många.

Folk får självklart försöka göra det enkelt för sig men jag tycker att det är synd om alternativen till tejp och stålsickling har fått ett i min mening oförtjänt dårligt rykte om att det är svårt och tar lång tid.

 

När jag sen hör från folk som använder tejp att det fungerar dårligt i en del fören så ser jag ingen fördel jämfört med att köpa 4 burkvallor och ett universal klister och bruka ett par minuter på att lära sig att kleta ut valla på skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med' date=' och skidorna glider faktiskt fråmåt direkt från affär...men lika lätt bakåt om man inte får fäste :) Dumt att vänta med fästvallning för där blir man aldrig fullärd. Och bara hur mycket man kan tjäna i glid med rätt eller lagomt fäste. Det är mer än vad en amatörglidvallning kan påverka glidet.[/quote']

Det brukar heta så men jag är inte övertygad om att det påverkar glidet så mycket som många vill hävda. Iaf inte så mycket så att INTE en korrekt glidyta skall göra skillnad. Det stora trycket vid glidåkning är ju ändå på glidytorna. Vad är det som är konstigt att många vill göra det enklare för sig? Många vill inte och har heller inte tiden och då är stålsickling och tejp väldigt tilltalande för många.

jo nog kan man enkelt döda glidet helt med felaktig fästvallning. Jag bill ge rådet att börja med att lära er fästvallning. Valla enligt pyramidprincipen (korta varje lager 5 cm fram och bak) (se t ex swix hemsida för instruktionsfilm) och se hur många lager ni behöver för att få fäste. Då lär ni er hur ni ska valla just era skidor för spannen är unika.

Jag tycker TOKO har ett bra koncept med tre fästvallaburkar. De ger extremt bra bett och ändå bra glid. Används på world-cup tävlingar. Rode universalklister till det så grejar ni de flesta fören. Ska ni åka längre pass så behövs ett grundklister (blå) . Strunta i grundwax, kör kallvalla Toko blå i botten och värm in då ni kör på burk. Köp till att börja med ett hårt paraffin för typ -5/-12 och kör på det i alla fören tills ni är mogna att börja optimera glidet med andra glidvallor.

Det finns såklart flera nivåer av bra och dålig fästvallning och visst kan man göra som du och riskera att man tappar intresset. Eller så gör man det enkelt för sig och slänger på tejp och verkligen ser till att åka mera! ;-) Skämt åsido, du ser jag skämtar mycket, så är det verkligen inte fel att lära sig fästvalla för att sedan lära sig mer om hur man optimerar glid utan glidvallor! ;-)

I övrigt så vill jag lyfta fram Stefans Sands optartiska och mycket insiktsfulla inlägg förut. Inte bara för att jag blev nämnd där! :-0

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...