Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp novis börja valla


skogsvakt

Recommended Posts

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply
Låter som burk före. rode violet eller violet extra men möjligt att man måste gå på ennu mjukare burk. Jag skulle antagligen vallat med violet hemma om det är 0 grader och lagt på mer eller mjukare valla i spåret om det inte fungerar. Mycket lättare att justera en för kall vallning än en för varm vallning.
Link to comment
Share on other sites

vr 60 funkade bra för dig alltså? Bra att veta.

Det hade kommit snö under natten och då var det lite hugg med VR60 men jag kunde i alla fall diagonala upp för alla backar. När det sedan pistades om och spåren blev hårdare så slapp jag hugg men hade fortsatt bra fäste.

 

Vilken tid var du där The-Tor?

Jag började åka 9:30 och höll på i drygt 2½ timme. Hann uppleva en del olika sorters väder under den tiden. ;)

Link to comment
Share on other sites

Låter som burk före. rode violet eller violet extra men möjligt att man måste gå på ennu mjukare burk. Jag skulle antagligen vallat med violet hemma om det är 0 grader och lagt på mer eller mjukare valla i spåret om det inte fungerar. Mycket lättare att justera en för kall vallning än en för varm vallning.

Ok, en följdfråga, ska man alltid ha en kall valla i botten? Jag vallade för första gången i måndags och hittills så ser min rutin ut som så att jag ruggar, sedan så värmer jag in ett basvax (VG30) och låter det svalna av och klossar därefter ut det. Ovanpå det lägger jag V40 blå extra med samma metod som basen. Efter detta lägger jag på ytterligare ett lager V40 som jag kortar av lite och klossar ut för att till sist lägga 2-3 lager dagsaktuell valla där jag fortsätter att korta av.

 

Ser ni något tokigt med det jag gör?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara en standard vallning. Jag tycker inte att det spesiellt ofta är nödvändigt att värma in grundvax men det blir inte fel om man gör det.

 

Om det är kallt rekomenderas det ofta att man istället värmer in en blå valla. Auklands använder v30 men har för mig att v40 också rekomenderas ibland.

 

Själv brukar jag göra en vallning med grund vax ibland men ofta skrapar jag bara bort den gamla vallan, klosar ihop det lilla som är kvar och lägger på ett lager eller två med rode blå super extra eller blå multigrade om det är kallt och vallar sen med dagens valla.

Link to comment
Share on other sites

Vädret just nu gör det inte lätt att få fäste. Jag körde i Finspång utanför Norrköping idag och det var rättså blött i spåren. Körde universalklister men funkade rätt dåligt.

 

Någon som har bra tips vad man kan göra för att få fäste när det är blött i spåren? Tror aldrig jag lyckats tillfredsställande då.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara en standard vallning. Jag tycker inte att det spesiellt ofta är nödvändigt att värma in grundvax men det blir inte fel om man gör det.

 

Om det är kallt rekomenderas det ofta att man istället värmer in en blå valla. Auklands använder v30 men har för mig att v40 också rekomenderas ibland.

 

Själv brukar jag göra en vallning med grund vax ibland men ofta skrapar jag bara bort den gamla vallan, klosar ihop det lilla som är kvar och lägger på ett lager eller två med rode blå super extra eller blå multigrade om det är kallt och vallar sen med dagens valla.

En hyfsad standardvallning för mig är att valla en mycket tunn grund (typ vanlig rode) med vallajärn. Sedan ett tunnt lager v20 och sedan 2 - 3 lager v30. Den senare är en mycket slitstark och bra valla att ha i botten. Sen avslutar jag gärna med annan valla och toppar med något lager fluor. Fluor vallor är dock inte lika slitstarka för det mesta, men ger ett lenare framföring samt bättre släpp (= sämre grepp ;)) .

Dvs grunda aldrig med fluorvallor ända från botten!

Link to comment
Share on other sites

Vädret just nu gör det inte lätt att få fäste. Jag körde i Finspång utanför Norrköping idag och det var rättså blött i spåren. Körde universalklister men funkade rätt dåligt.

 

Någon som har bra tips vad man kan göra för att få fäste när det är blött i spåren? Tror aldrig jag lyckats tillfredsställande då.

När det är blöt i spåret och det är lite mjukt som det ofta är tycker jag inte att det är något problem att få feste med universal klister, eller universal blandat med rött. Om det är riktigt blöt, typiskt vår skidföre fungera swix kr70 bra (heter väl kx75 nu).

 

Min gissning är att du har på för tunt med klister.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Körde igår i 7 minus och det var klar himmel och antagligen låg luftfuktighet. Det hade inte kommit nån nysnö. Hade kanonbra fäste med Swix blåa burkvalla 8 lager

Men idag var det varmare, 2-4 minus och nysnö. Jag vallade om till swix blå lila, men fästet var nästan obefintligt. Provade även att valla om med violett. Samma resultat.

Nån som har nån idé om vad jag borde provat? Kan säga att på vallan fastnade det massa snö och när man skrapat bort det låg det som en vattenfilm på vallan och det kändes som det inte var något klet på alls.

Vad hade hjälp?

Är det generellt svårare att valla i nysnö?

Gäller klister bara på omvandlad snö?

Link to comment
Share on other sites

Börjar tycka det är för struligt att få till fästvallan! kanske ska börja med skate istället ;)

idag nysnö och kring nollan. Provade swix vr60. noll i fäste. Nu ska jag prova kr50 klister.

Börjat med klister?

 

Ja många tror det är svårt att använda klister och jo det är lite trixigare och kletigare men när man lyckats få känna greppet klister kan ge så är man såld.

 

När inte burkarna räcker till trots att det står på förpackningen så är det klistertuben + klisterpaden du tar fram. Visst kräver det lite övning de första gångerna men och man får ta det lite långsamt för att inte sätta fingrarna i klistret för det är rejält kladdigt.

Men som sagt det ger bergfäste när de flesta andra burkarna vill misslyckas skapa grepp.

 

Det klister jag kör vid nollan och uppåt är den anti-proffsiga vita tuben Swix Universal-klister K22 vilket funkar utmärkt. Detta klister är mycket hårt och segt i rumstemperatur och lite trixigt att få ut till en riktigt tunn hinna. Så är klistertuben nedkyld och du är ute i spåret så är det som att klamma på en tub med betong i. Det går inte.

Det är bra att veta som ytterligare en svårhetsparameter. Man kan dock lägga tuben på bilkylaren en stund så mjuknar den eller ha tuben nära kroppen som tips. Om det kniper.

 

Klister är allstå jäkligt bra och ger härligt grepp när burkarna misslyckats vilket brukar vara så i många fall.

 

När du åkt färdigt med klistret på skidorna så kommer nästa svårighet att ta hem dem utan att få klister på något annat. Det är då bra att tänka på detta. Något att vira om skidorna som plast kan hjälpa som skydd.

 

Det klister jag använder mest av är Swix blå skarklister , Röde rossa, samt favoriten Swix Universal K22, den vita tuben.

 

Hur tar du bort klistert då?

 

Jag brukar riva av två tunna remsor av toa-papper som du lägger på var sin sida om styrspåret i klistret. Sedan kör du med klisterskrapan lutande framåt på ena sidan av styrskåran och då krullar pappret i hopsig och klistret sätter sig i pappret snyggt och lätt för annars sätter sig allt på klisterspaden i en mega-klump. Vallaväck + en borste + papper att torka av med. Så blir det rent.

 

Som sagt lite mer trix med kletighetsgrad men greppet kan bli riktig bra.

 

Nollfäste är ju inte så roligt....

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag vet inte varför, som en generell tankeregel, men som många kommer ihåg så var det vallatipset senaste Vasaloppet. Trots natursnö och minusgrader.

 

För ett några veckor sedan provade jag samma sak i ett konstsnöspår i Nybro, några minusgrader och snöförhållanden efter omfrästa spår.

Jag var lat och orkade inte ta bort klistret (Swix lila) och lade på Rode violett över klistret.

Markant bättre fäste än mina medåkare som körde på ren burk... t ex VR45.

 

Min tanke för framtiden är att grov snö (konstsnö eller relativt gammal omfräst snö i Vasaloppspåret) ger möjlighet att ha klister mellan burkvallorna grund plus dagens burk.

 

Överhuvudtaget så testar jag gärna klister i många förhållanden, med en burk i midjeväskan så kan man alltid täcka över när man kommer till spåret och det fryser i klistret.

Link to comment
Share on other sites

Behöver allt färre burkar, klarar mig bra med följande:

 

SWIX VR40 om det är kallare än minus 7-8 och låg luftfuktighet.

Vauhti K15 om det är kallare än minus 10 och medel/hög luftfuktighet.

Vauhti K15 + SkiGo Röd, täckt med tunt lager Vauhti K15 mellan minus 1 och minus 5 och låg till medel luftfuktighet. Om hög luftfuktighet funkar detta ner till minus 10-15.

 

Nysnö och runt noll oftast två alternativ:

 

1. Fallande snö - ruggat.

2. Nyfallen snö men pistat/glatt - SWIX VR55

 

Blött/isigt: Klister.

Link to comment
Share on other sites

när och varför brukar man täcka klistret med burkvalla?

Rent generellt täcker man oftast för att klistret inte ska frysa och/eller för att få bättre glid.

Det kan man göra när:

 

- Gränsfall till klisterföre

- När föret är blandat

- När det finns risk för nysnö

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...