Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2013


andybalboa

Recommended Posts

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply

Årets Allianslopp tror jag har haft väldigt stor betydelse för att våga ordna rullskidlopp med tvåor.

Här i Småland har det gått fyra lopp med "gummihjul"; Oskarshamn, Växjö, Lönashult, Växjö, i sistnämnda fanns det dock möjlighet att köra med PU, men alla utom en valde gummihjul.

Undrar om Alliansloppets val att köra loppet på gummihjul kommer att innebära att fler vågar testa på att tävla på rullskidor och att det ordnas fler "träningslopp" ute i klubbarna

inför "det stora loppet" i augusti ?:/

Link to comment
Share on other sites

Årets Allianslopp tror jag har haft väldigt stor betydelse för att våga ordna rullskidlopp med tvåor.

Här i Småland har det gått fyra lopp med "gummihjul"; Oskarshamn, Växjö, Lönashult, Växjö, i sistnämnda fanns det dock möjlighet att köra med PU, men alla utom en valde gummihjul.

Undrar om Alliansloppets val att köra loppet på gummihjul kommer att innebära att fler vågar testa på att tävla på rullskidor och att det ordnas fler "träningslopp" ute i klubbarna

inför "det stora loppet" i augusti ?:/

Personligen anser jag att det är mycket tråkigare att tävla på 2:or men det är klart fler motionärer som vågar "tävla". Jag anser dock att större tävlingar ska köras med PU så det blir mindre orättvist och hysterin över att trimma och hitta bästa 2:orna inte blir så stor.

 

Men smaken är som baken...

Link to comment
Share on other sites

Årets Allianslopp tror jag har haft väldigt stor betydelse för att våga ordna rullskidlopp med tvåor.

Här i Småland har det gått fyra lopp med "gummihjul"; Oskarshamn' date=' Växjö, Lönashult, Växjö, i sistnämnda fanns det dock möjlighet att köra med PU, men alla utom en valde gummihjul.

Undrar om Alliansloppets val att köra loppet på gummihjul kommer att innebära att fler vågar testa på att tävla på rullskidor och att det ordnas fler "träningslopp" ute i klubbarna

inför "det stora loppet" i augusti ?:/[/quote']

Personligen anser jag att det är mycket tråkigare att tävla på 2:or men det är klart fler motionärer som vågar "tävla". Jag anser dock att större tävlingar ska köras med PU så det blir mindre orättvist och hysterin över att trimma och hitta bästa 2:orna inte blir så stor.

 

Men smaken är som baken...

Kan bara hålla med Folkesson. Får verkligen hoppas att Alliansloppet går tillbaka och kör med PU nästa år. Nån som hört något hur de har tänkt redan?

Link to comment
Share on other sites

Tycker också det är betydligt roligare och tävla på PU-hjul. Samtidigt tyckte jag Alliansloppet var klockrent, så många deltagare det lockar tyder på ett bra koncept.

Visst fanns det dem som hade bra rull men det finns även på lopp med PU-hjul.

Alliansloppet får gärna köra sitt upplägg med tvåor för mig, bara tävlingar och cuper likt Rullskidscupen kör på PU-hjul. Då finns det tävlingar för alla.

 

Jag tror inte att vi kan få alla motionärer att skaffa PU-hjul utan dem åker på sina träningsskidor som oftast har tvåor som standard. Väldigt trevligt med ett lopp som lockar många åkare och troligtvis kommer det locka ännu fler nästa år framförallt breddåkare och det är ett steg i rätt riktning.

När dem väl fått upp ögonen på riktigt för rullskidstävlingar finns en öppning att få dem att köpa PU-hjul och därefter deltaga på "riktiga" rullskidslopp med tävlingshjul.

Link to comment
Share on other sites

Det har ju gått 3 månader sedan den diskussionen och mitt inlägg var ju bara en iakttagelse av vilken psykologisk betydelse Alliansloppets beslut att köra på 2:or haft. Nu vågar man ha gummihjul som huvudalternativ, innan var det knappast tänkbart.

Det finns naturligtvis, som diskuterats förut, för och nackdelar med både tävlings- och träningshjul och visst kan Alliansloppet haft viss betydelse för det dykt upp några extra träningstävlingar vilket är positivt. Dock skall man komma ihåg att AL har en enorm budget för marknadsföring, hade 70 000 i prispengar till både D och H-segraren och var tvingade till träningshjul för att bli seedningsgrundande till VL vilket gör det loppet helt unikt. Ser man till deltagarantalet i alla rullskidslopp under året så var visserligen AL klart störst, liksom VL är klart störst på vintern, men sen kom ca 15 lopp på tävlingshjul innan ngt med träningshjul. På de flesta lopp där det funnits klasser med båda alternativen så har ca 90% valt tävlingshjul. Så bilden är splittrad.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte säga emot dig,du har bättre koll på "marknaden" än jag. Men om vi tänker oss att en klubb kört sina träningslopp några år och vill ta ett steg till och satsa på ett riktigt rullskidlopp med sanktion, polistillstånd, anm.avg. priser osv, hur skall man resonera då ?

 

Göra som AL och endast ha en gummiklass eller som de flesta rullskidlopp en huvudklass på PU och en motionsklass på gummitvåor.

 

Enl. alt 1 är det risk att de "riktiga rullskidåkarna" uteblir och enl. alt 2 kanske många med träningshjul på sina skidor inte vågar ställa upp. En tanke kunde vara att inte kalla det för motionsklass utan klass II och ha någon form av klassinddelning även där.

 

Som arrangör ställer man sig även frågan, vilka kostnader man har för att arrangera ett rullskidlopp och hur många deltagare det krävs för det skall gå ihop + att man måste ha en bana som uppfyller vissa kriterier som trafiksäker, åkvänlig och ej riskfylld.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl dock ingen skillnad att arrangera en tävling när det gäller tillstånd, sanktion m.m om man kör med gummihjul eller tävlingshjul. Samma lagar och regler som gäller.

 

Så just den biten har nog ingenting att göra med om man vill göra loppet med PU eller tråkiga svampiga gummihjul som gynnar lätta åkare

Link to comment
Share on other sites

Nä, det har jag inte sagt, men som arrangör hoppas man att det blir hyggligt många som ställer upp och då kan det ha viss betydelse vilka regler som gäller för tävlingen. Kan man kopiera AL recept eller måste man tänka i andra banor ?

 

Även om rullskidor och skidor på snö skiljer sig en hel del arrangörmässigt, så kan man ändå tänka sig en utveckling, där arrangörer av rullskidlopp väljer ett upplägg som ger flest deltagare. Huvudanledningen till att de flesta skidlopp går i klassisk stil är väl att det ger flest deltagare, så varför skulle man inte resonera på samma sätt som rullskidsarrangör.

Link to comment
Share on other sites

Nä, det har jag inte sagt, men som arrangör hoppas man att det blir hyggligt många som ställer upp och då kan det ha viss betydelse vilka regler som gäller för tävlingen. Kan man kopiera AL recept eller måste man tänka i andra banor ?

 

Även om rullskidor och skidor på snö skiljer sig en hel del arrangörmässigt, så kan man ändå tänka sig en utveckling, där arrangörer av rullskidlopp väljer ett upplägg som ger flest deltagare. Huvudanledningen till att de flesta skidlopp går i klassisk stil är väl att det ger flest deltagare, så varför skulle man inte resonera på samma sätt som rullskidsarrangör.

Du har helt givetvis helt rätt. Upp till viss gräns för vad arrangemanget klarar och vad ens eget samvete är beredd att kompromissa med så vill nog de flesta arrangörer ha betydligt fler startande annars går det helt enkelt inte runt. MEN, återigen AL extremt speciellt, så det ger ingen rättvis jämförelse. Det var störst även när det körde med tävlingshjul, inte var seedningslopp och hade betydligt mindre prispengar (betydligt högre än andra lopp dock). Men absolut, man skulle kunna kalla det för klass 1 och klass 2 istället. Har dock svårt att tänka mig att det förändrar så mkt. Speciellt inte så länge klass 2 är helt odefinierad. I Norge kör man i princip bara klass 2 och lyckas väl totalt sett sämre med deltagarantalet än i Sverige, med hänsyn till skidintresset i Norge klart sämre.

 

Jag var med och arrangerade ett lopp i år med tävlingsklasser och motionsklass (klass 2). Vi hade definitivt fått betydligt mindre deltagare med bara klass 2. Men möjligen kanske 1-2 extra startande om vi kallat motionsklassen för klass 2.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ok, så här står det nu:

Alliansloppet 2013 kommer precis som 2010 vara seedningsgrundande för Vasaloppet. Efter en utvärdering av resultaten 2010 kom man fram till att man måste reglera förutsättningarna för seedningsresultaten. För att skapa jämna resultattider som svarar mot de övriga seedningsloppen så kommer de åkare som avser att få ett seedningsgrundande resultat för Vasaloppet från Alliansloppet vara reglerade att tävla på mjuka träningshjul.

 

Vad tror ni blir bästa hjulvalet i år?

Link to comment
Share on other sites

Ok, så här står det nu:

Alliansloppet 2013 kommer precis som 2010 vara seedningsgrundande för Vasaloppet. Efter en utvärdering av resultaten 2010 kom man fram till att man måste reglera förutsättningarna för seedningsresultaten. För att skapa jämna resultattider som svarar mot de övriga seedningsloppen så kommer de åkare som avser att få ett seedningsgrundande resultat för Vasaloppet från Alliansloppet vara reglerade att tävla på mjuka träningshjul.

 

Vad tror ni blir bästa hjulvalet i år?

Mjuka träningshjul är väl gamla ettor? Långsammare hjul är väl hårdare, eller ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok' date=' så här står det nu:

[i']Alliansloppet 2013 kommer precis som 2010 vara seedningsgrundande för Vasaloppet. Efter en utvärdering av resultaten 2010 kom man fram till att man måste reglera förutsättningarna för seedningsresultaten. För att skapa jämna resultattider som svarar mot de övriga seedningsloppen så kommer de åkare som avser att få ett seedningsgrundande resultat för Vasaloppet från Alliansloppet vara reglerade att tävla på mjuka träningshjul.[/i]

 

Vad tror ni blir bästa hjulvalet i år?

Mjuka träningshjul är väl gamla ettor? Långsammare hjul är väl hårdare, eller ;)

Herregud - inte i år igen... (Men 1-or kanske blir OK? ;) - det var väl ungefär det som vissa åkte på...)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Brukar det bli fullt? När är sista anmälan?

 

Angående hjul tycker jag att det är bra att alla ska köra på 2er. Jag tränar en del rullskidor men inga tävlingar (än så länge), så att köpa PU för en tävling är inte aktuellt. Att ställa upp med 2er om PU tillåts är inte heller aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

Brukar det bli fullt? När är sista anmälan?

 

Angående hjul tycker jag att det är bra att alla ska köra på 2er. Jag tränar en del rullskidor men inga tävlingar (än så länge), så att köpa PU för en tävling är inte aktuellt. Att ställa upp med 2er om PU tillåts är inte heller aktuellt.

+1

Link to comment
Share on other sites

Brukar det bli fullt? När är sista anmälan?

 

Angående hjul tycker jag att det är bra att alla ska köra på 2er. Jag tränar en del rullskidor men inga tävlingar (än så länge), så att köpa PU för en tävling är inte aktuellt. Att ställa upp med 2er om PU tillåts är inte heller aktuellt.

Det visade sig väl förra gången att vanliga 2or inte heller var konkurrenskraftiga.

Link to comment
Share on other sites

Brukar det bli fullt? När är sista anmälan?

 

Angående hjul tycker jag att det är bra att alla ska köra på 2er. Jag tränar en del rullskidor men inga tävlingar (än så länge)' date=' så att köpa PU för en tävling är inte aktuellt. Att ställa upp med 2er om PU tillåts är inte heller aktuellt.[/quote']

Det visade sig väl förra gången att vanliga 2or inte heller var konkurrenskraftiga.

Var det fuskare med i loppet då?

Link to comment
Share on other sites

Brukar det bli fullt? När är sista anmälan?

 

Angående hjul tycker jag att det är bra att alla ska köra på 2er. Jag tränar en del rullskidor men inga tävlingar (än så länge)' date=' så att köpa PU för en tävling är inte aktuellt. Att ställa upp med 2er om PU tillåts är inte heller aktuellt.[/quote']

Det visade sig väl förra gången att vanliga 2or inte heller var konkurrenskraftiga.

Var det fuskare med i loppet då?

Det beror väl på hur man ser på saken. Får du igenom hjulen vid kontrollen så är de ju godkända...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...