Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2013


andybalboa

Recommended Posts

Kan man inte fixa till hemsidan för Alliansloppet och sluta blanda gammal information med ny? Det är ju ändå ett STORT arrangemang med REJÄL budget! Banprofilen stämde väl när man hade annan startplats typ -09, datum blandas gamla och nya, och så alla dessa särskrivningar som gör en galen:

"Alliansloppet lockar årligen skid föreningar på läger då det erbjuds förmånliga boende priser för allianslopps åkare."

Finn tre fel! Lite proffsigare för väntar man väl sig ändå av landets största rull skids tävlings organisation!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply
Nu närmar sig rullsäsongen och med den Alliansloppet. Körde förra året på Swenor 2:or och det rullade inte jättebra, många hade betydligt bättre. En känslig fråga kanske, men vad hade ni som rullade riktigt lätt för hjul på stommarna?

Jag hade mina nyinköpta Skigo Carbon och de rullade fullt i klass med utlåningsskidorna, vad jag kunde se (fast de med lånade skidor som åkte i mitt tempo (2,21) hade ju ingen bra dag och kanske inte gav riktigt allt).

Nån som vet hur många par som lånas ut i år?

Link to comment
Share on other sites

Alpina borde det varit! Men de släppte väl igenom allt som var svart?

Med förutsättningarna att det ska vara träningshjul i gummi så vore enligt mig det bästa om man gjorde som i Norge på tävlingar och säger "HUSK 2er-hjul".

Jag förmodar att det var tanken men sedan kom Skigo in och "förstörde" det.

Och sedan då problemet med om det fanns en lättrullad batch 2or på utlåningsskidorna.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det är ju skandal detta med gummihjulen i Alliansloppet! Det blir ju sjukt orättvist för dom som väger lite mer! Ingen välbyggd åkare kan konkurrera med Auklands. Gummi 2:or rullar för dem som väger upp till ca. 75 kg sedan avtar rullet markant.

Väger du t.ex 90 kg är du chanslös! Tänk om Vasaloppet skulle kräva att alla skulle åka på ett spann för 70-75 kg åkare i seedningsloppen.

Link to comment
Share on other sites

Tycker också det är betydligt roligare och tävla på PU-hjul. Samtidigt tyckte jag Alliansloppet var klockrent, så många deltagare det lockar tyder på ett bra koncept.

Visst fanns det dem som hade bra rull men det finns även på lopp med PU-hjul.

Alliansloppet får gärna köra sitt upplägg med tvåor för mig, bara tävlingar och cuper likt Rullskidscupen kör på PU-hjul. Då finns det tävlingar för alla.

 

Jag tror inte att vi kan få alla motionärer att skaffa PU-hjul utan dem åker på sina träningsskidor som oftast har tvåor som standard. Väldigt trevligt med ett lopp som lockar många åkare och troligtvis kommer det locka ännu fler nästa år framförallt breddåkare och det är ett steg i rätt riktning.

När dem väl fått upp ögonen på riktigt för rullskidstävlingar finns en öppning att få dem att köpa PU-hjul och därefter deltaga på "riktiga" rullskidslopp med tävlingshjul.

Tyvärr har Ski Team Sweden ROLL Cup lagt avslutande deltävlingen i Alliansloppet. Detta blir ju helt åt skogen då tyngre åkare som åkt bra i de två första deltävlingarna är chanslösa på mjuka 2:or!

Link to comment
Share on other sites

förvisso en predikan för kyrkokören, men;

 

så trist detta med hjultramset. - jag är lite sugen på att tävla på rullskidor. Visst finns PU (vilket jag har), men tycker de rullar för lätt, inte främst pga säkerheten utan "känslan". Skulle föredra tävla på "drygt" 2:or tror jag, men visst 2:or vore helt OK, men inte som det är nu, inte en chans. En stor charm med rullistävling vore ju annars de lika förutsättningarna; att slippa valla o spannångesten; vilket iofs oxå har sin charm...

 

Hoppas detta kan lösa sig på ngt snyggt o enkelt vis. Det vore nog ett lyft för rullistävlandet. Vore så kul och nyttigt/intressant att kunna jfra sig med såväl snabbare som långsammare åkare på rullis visavi snö.

Link to comment
Share on other sites

Tycker också det är betydligt roligare och tävla på PU-hjul. Samtidigt tyckte jag Alliansloppet var klockrent' date=' så många deltagare det lockar tyder på ett bra koncept.

Visst fanns det dem som hade bra rull men det finns även på lopp med PU-hjul.

Alliansloppet får gärna köra sitt upplägg med tvåor för mig, bara tävlingar och cuper likt Rullskidscupen kör på PU-hjul. Då finns det tävlingar för alla.

 

Jag tror inte att vi kan få alla motionärer att skaffa PU-hjul utan dem åker på sina träningsskidor som oftast har tvåor som standard. Väldigt trevligt med ett lopp som lockar många åkare och troligtvis kommer det locka ännu fler nästa år framförallt breddåkare och det är ett steg i rätt riktning.

När dem väl fått upp ögonen på riktigt för rullskidstävlingar finns en öppning att få dem att köpa PU-hjul och därefter deltaga på "riktiga" rullskidslopp med tävlingshjul.[/quote']

Tyvärr har Ski Team Sweden ROLL Cup lagt avslutande deltävlingen i Alliansloppet. Detta blir ju helt åt skogen då tyngre åkare som åkt bra i de två första deltävlingarna är chanslösa på mjuka 2:or!

Hur var det förr i tiden, innan PU kom, var gummi inte 1:or ännu mjukare och därmed borde lätta åkare haft bäst rull då?! Sedan tycker jag det är intressant att många har massa åsikter om hur det är att tävla på PU, men aldrig gjort det. Visst, PU rullar väldigt lätt och det är sällan jag tränar på det, men på tävling blir det nog så jobbigt och jag kommer hiskeligt snabbt upp i maxpuls, sedan är det det det absolut rättvisaste, med fritt.

Link to comment
Share on other sites

Tycker också det är betydligt roligare och tävla på PU-hjul. Samtidigt tyckte jag Alliansloppet var klockrent' date=' så många deltagare det lockar tyder på ett bra koncept.

Visst fanns det dem som hade bra rull men det finns även på lopp med PU-hjul.

Alliansloppet får gärna köra sitt upplägg med tvåor för mig, bara tävlingar och cuper likt Rullskidscupen kör på PU-hjul. Då finns det tävlingar för alla.

 

Jag tror inte att vi kan få alla motionärer att skaffa PU-hjul utan dem åker på sina träningsskidor som oftast har tvåor som standard. Väldigt trevligt med ett lopp som lockar många åkare och troligtvis kommer det locka ännu fler nästa år framförallt breddåkare och det är ett steg i rätt riktning.

När dem väl fått upp ögonen på riktigt för rullskidstävlingar finns en öppning att få dem att köpa PU-hjul och därefter deltaga på "riktiga" rullskidslopp med tävlingshjul.[/quote']

Tyvärr har Ski Team Sweden ROLL Cup lagt avslutande deltävlingen i Alliansloppet. Detta blir ju helt åt skogen då tyngre åkare som åkt bra i de två första deltävlingarna är chanslösa på mjuka 2:or!

Finns det verkligen några fakta bakom ditt uttalande? En av Aukland bröderna är ju stor och Jerry kom ju 4:a tror jag på Alliansloppet. Själv låg jag bakom en av de seedade tjejerna som säkert inte vägde mer än 60kg och hon hade dåligt rull. Och jag vägde nog runt 72 och hade också dåligt rull på mina Swenor.

Link to comment
Share on other sites

förvisso en predikan för kyrkokören, men;

 

så trist detta med hjultramset. - jag är lite sugen på att tävla på rullskidor. Visst finns PU (vilket jag har), men tycker de rullar för lätt, inte främst pga säkerheten utan "känslan". Skulle föredra tävla på "drygt" 2:or tror jag, men visst 2:or vore helt OK, men inte som det är nu, inte en chans. En stor charm med rullistävling vore ju annars de lika förutsättningarna; att slippa valla o spannångesten; vilket iofs oxå har sin charm...

 

Hoppas detta kan lösa sig på ngt snyggt o enkelt vis. Det vore nog ett lyft för rullistävlandet. Vore så kul och nyttigt/intressant att kunna jfra sig med såväl snabbare som långsammare åkare på rullis visavi snö.

När startskottet gått vill tänker man inte på att det går för fort, man vill snarare att det ska gå fortare ;)

Link to comment
Share on other sites

Tycker också det är betydligt roligare och tävla på PU-hjul. Samtidigt tyckte jag Alliansloppet var klockrent' date=' så många deltagare det lockar tyder på ett bra koncept.

Visst fanns det dem som hade bra rull men det finns även på lopp med PU-hjul.

Alliansloppet får gärna köra sitt upplägg med tvåor för mig, bara tävlingar och cuper likt Rullskidscupen kör på PU-hjul. Då finns det tävlingar för alla.

 

Jag tror inte att vi kan få alla motionärer att skaffa PU-hjul utan dem åker på sina träningsskidor som oftast har tvåor som standard. Väldigt trevligt med ett lopp som lockar många åkare och troligtvis kommer det locka ännu fler nästa år framförallt breddåkare och det är ett steg i rätt riktning.

När dem väl fått upp ögonen på riktigt för rullskidstävlingar finns en öppning att få dem att köpa PU-hjul och därefter deltaga på "riktiga" rullskidslopp med tävlingshjul.[/quote']

Tyvärr har Ski Team Sweden ROLL Cup lagt avslutande deltävlingen i Alliansloppet. Detta blir ju helt åt skogen då tyngre åkare som åkt bra i de två första deltävlingarna är chanslösa på mjuka 2:or!

Finns det verkligen några fakta bakom ditt uttalande? En av Aukland bröderna är ju stor och Jerry kom ju 4:a tror jag på Alliansloppet. Själv låg jag bakom en av de seedade tjejerna som säkert inte vägde mer än 60kg och hon hade dåligt rull. Och jag vägde nog runt 72 och hade också dåligt rull på mina Swenor.

Tror möjligen det kan ligga lite sanning bakom detta med att riktigt tunga åkare missgynnas av smala, mjuka hjul. Det blir slingrigt och därmed kanske långsammare. De som förespråkar denna teori menar att den negativa vikteffekten uppträder någonstans över 80 kg. Om du däremot väger 55 eller 75 kg spelar ingen roll. En möjlighet är väl att forska i historiska resultatlistar från gummi-ettan tiderna, samt möjligen från AL 012, men då räcker det inte med enstaka åkare som "bevis".

 

Eller ännu hellre att ngn åkare som väger ca 75 kg tar på sig en 20 kg ryggsäck och rulltestar seriöst gärna då både med gummi-ettor och tvåor samt med PU förstås, kanske även med Finstep tvåor. Alla hjul då med och utan 20 kg extra. Så hade nog Mythbusters gjort. Att tro är grunt - att testa är guld!

 

Man bör nog då istället för ingen ryggsäck använda en likvärdig väldigt lätt ryggsäck men med samma volym för att undvika inverkan av luftmotståndet. En annan variant kan vara att stoppa lite guldtackor i fickorna för att få upp vikten. De som redan väger 95 kg får svårare att testa, kanske med heliumballonger i ryggsäcken:) Andra mer seriösa förslag på hur testen skall utformas mottages gärna. Vore kul om flera testade under kommande helg!

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har Ski Team Sweden ROLL Cup lagt avslutande deltävlingen i Alliansloppet. Detta blir ju helt åt skogen då tyngre åkare som åkt bra i de två första deltävlingarna är chanslösa på mjuka 2:or!

Finns det verkligen några fakta bakom ditt uttalande? En av Aukland bröderna är ju stor och Jerry kom ju 4:a tror jag på Alliansloppet. Själv låg jag bakom en av de seedade tjejerna som säkert inte vägde mer än 60kg och hon hade dåligt rull. Och jag vägde nog runt 72 och hade också dåligt rull på mina Swenor.

Tror möjligen det kan ligga lite sanning bakom detta med att riktigt tunga åkare missgynnas av smala' date=' mjuka hjul. Det blir slingrigt och därmed kanske långsammare. De som förespråkar denna teori menar att den negativa vikteffekten uppträder någonstans över 80 kg. Om du däremot väger 55 eller 75 kg spelar ingen roll. En möjlighet är väl att forska i historiska resultatlistar från gummi-ettan tiderna, samt möjligen från AL 012, men då räcker det inte med enstaka åkare som "bevis".

 

Eller ännu hellre att ngn åkare som väger ca 75 kg tar på sig en 20 kg ryggsäck och rulltestar seriöst gärna då både med gummi-ettor och tvåor samt med PU förstås, kanske även med Finstep tvåor. Alla hjul då med och utan 20 kg extra. Så hade nog Mythbusters gjort. Att tro är grunt - att testa är guld!

 

Man bör nog då istället för ingen ryggsäck använda en likvärdig väldigt lätt ryggsäck men med samma volym för att undvika inverkan av luftmotståndet. En annan variant kan vara att stoppa lite guldtackor i fickorna för att få upp vikten. De som redan väger 95 kg får svårare att testa, kanske med heliumballonger i ryggsäcken:) Andra mer seriösa förslag på hur testen skall utformas mottages gärna. Vore kul om flera testade under kommande helg![/quote']

Bara att banta då....:), en faktor som måste vara nog så viktig, temperaturen. Är det 20 grader varmt och solsken på varm asfalt kanske det är 80+ som inte bra. Är det 15+ och molnigt så kanske det är närmare 100kg som inte bra för bästa mjukgummirull. Hoppas det blir kallt och regnigt till Alliansloppet och Stockholm rollerski..., så idealvikt blir 86kg:)

Link to comment
Share on other sites

Finns det verkligen några fakta bakom ditt uttalande? En av Aukland bröderna är ju stor och Jerry kom ju 4:a tror jag på Alliansloppet. Själv låg jag bakom en av de seedade tjejerna som säkert inte vägde mer än 60kg och hon hade dåligt rull. Och jag vägde nog runt 72 och hade också dåligt rull på mina Swenor.

Tror möjligen det kan ligga lite sanning bakom detta med att riktigt tunga åkare missgynnas av smala' date=' mjuka hjul. Det blir slingrigt och därmed kanske långsammare. De som förespråkar denna teori menar att den negativa vikteffekten uppträder någonstans över 80 kg. Om du däremot väger 55 eller 75 kg spelar ingen roll. En möjlighet är väl att forska i historiska resultatlistar från gummi-ettan tiderna, samt möjligen från AL 012, men då räcker det inte med enstaka åkare som "bevis".

 

Eller ännu hellre att ngn åkare som väger ca 75 kg tar på sig en 20 kg ryggsäck och rulltestar seriöst gärna då både med gummi-ettor och tvåor samt med PU förstås, kanske även med Finstep tvåor. Alla hjul då med och utan 20 kg extra. Så hade nog Mythbusters gjort. Att tro är grunt - att testa är guld!

 

Man bör nog då istället för ingen ryggsäck använda en likvärdig väldigt lätt ryggsäck men med samma volym för att undvika inverkan av luftmotståndet. En annan variant kan vara att stoppa lite guldtackor i fickorna för att få upp vikten. De som redan väger 95 kg får svårare att testa, kanske med heliumballonger i ryggsäcken:) Andra mer seriösa förslag på hur testen skall utformas mottages gärna. Vore kul om flera testade under kommande helg![/quote']

Bara att banta då....:), en faktor som måste vara nog så viktig, temperaturen. Är det 20 grader varmt och solsken på varm asfalt kanske det är 80+ som inte bra. Är det 15+ och molnigt så kanske det är närmare 100kg som inte bra för bästa mjukgummirull. Hoppas det blir kallt och regnigt till Alliansloppet och Stockholm rollerski..., så idealvikt blir 86kg:)

För en annan som väger 110 pannor då?

Utför har jag bra rull jämfört med träningskompisar på 80kg, men det är väl tyngdlagen som skjuter på då kanske?

Jag åker på ett par gamla svensk skidor med standard hjul och upplever betydligt bättre rull vid +20 än vid +10!! Dessa hjul är väl ngt bredare än de flesta ändra 2:or idag va?

 

När jag tävlar med PU så ligger jag vid jämförelse resultat mässigt ungefär ett 1-1,5 led längre fram på tex vasaloppet!! (5e)Sedan om det är styrka eller storlek som är avgörande vet ja ej men att "vara stor, tung och stark funkar bra på hård asfallt, det svarar maximalt vid stakning och diagonal, stakning med frånskjut, men det samma på snö så känns det som jag gräver ner mig när man tar i! kraften försvinner ner i snön istället för att föra mig framåt!!

Link to comment
Share on other sites

Finns det verkligen några fakta bakom ditt uttalande? En av Aukland bröderna är ju stor och Jerry kom ju 4:a tror jag på Alliansloppet. Själv låg jag bakom en av de seedade tjejerna som säkert inte vägde mer än 60kg och hon hade dåligt rull. Och jag vägde nog runt 72 och hade också dåligt rull på mina Swenor.

Tror möjligen det kan ligga lite sanning bakom detta med att riktigt tunga åkare missgynnas av smala' date=' mjuka hjul. Det blir slingrigt och därmed kanske långsammare. De som förespråkar denna teori menar att den negativa vikteffekten uppträder någonstans över 80 kg. Om du däremot väger 55 eller 75 kg spelar ingen roll. En möjlighet är väl att forska i historiska resultatlistar från gummi-ettan tiderna, samt möjligen från AL 012, men då räcker det inte med enstaka åkare som "bevis".

 

Eller ännu hellre att ngn åkare som väger ca 75 kg tar på sig en 20 kg ryggsäck och rulltestar seriöst gärna då både med gummi-ettor och tvåor samt med PU förstås, kanske även med Finstep tvåor. Alla hjul då med och utan 20 kg extra. Så hade nog Mythbusters gjort. Att tro är grunt - att testa är guld!

 

Man bör nog då istället för ingen ryggsäck använda en likvärdig väldigt lätt ryggsäck men med samma volym för att undvika inverkan av luftmotståndet. En annan variant kan vara att stoppa lite guldtackor i fickorna för att få upp vikten. De som redan väger 95 kg får svårare att testa, kanske med heliumballonger i ryggsäcken:) Andra mer seriösa förslag på hur testen skall utformas mottages gärna. Vore kul om flera testade under kommande helg![/quote']

Bara att banta då....:), en faktor som måste vara nog så viktig, temperaturen. Är det 20 grader varmt och solsken på varm asfalt kanske det är 80+ som inte bra. Är det 15+ och molnigt så kanske det är närmare 100kg som inte bra för bästa mjukgummirull. Hoppas det blir kallt och regnigt till Alliansloppet och Stockholm rollerski..., så idealvikt blir 86kg:)

Temperaturen kan troligen/möjligen var viktig för skillnaden, test alltså vid olika temperaturer också av samma åkare.

Link to comment
Share on other sites

Tycker också det är betydligt roligare och tävla på PU-hjul. Samtidigt tyckte jag Alliansloppet var klockrent' date=' så många deltagare det lockar tyder på ett bra koncept.

Visst fanns det dem som hade bra rull men det finns även på lopp med PU-hjul.

Alliansloppet får gärna köra sitt upplägg med tvåor för mig, bara tävlingar och cuper likt Rullskidscupen kör på PU-hjul. Då finns det tävlingar för alla.

 

Jag tror inte att vi kan få alla motionärer att skaffa PU-hjul utan dem åker på sina träningsskidor som oftast har tvåor som standard. Väldigt trevligt med ett lopp som lockar många åkare och troligtvis kommer det locka ännu fler nästa år framförallt breddåkare och det är ett steg i rätt riktning.

När dem väl fått upp ögonen på riktigt för rullskidstävlingar finns en öppning att få dem att köpa PU-hjul och därefter deltaga på "riktiga" rullskidslopp med tävlingshjul.[/quote']

Tyvärr har Ski Team Sweden ROLL Cup lagt avslutande deltävlingen i Alliansloppet. Detta blir ju helt åt skogen då tyngre åkare som åkt bra i de två första deltävlingarna är chanslösa på mjuka 2:or!

Finns det verkligen några fakta bakom ditt uttalande? En av Aukland bröderna är ju stor och Jerry kom ju 4:a tror jag på Alliansloppet. Själv låg jag bakom en av de seedade tjejerna som säkert inte vägde mer än 60kg och hon hade dåligt rull. Och jag vägde nog runt 72 och hade också dåligt rull på mina Swenor.

Ja, självklart finns det det. Åk till en mekanisk verkstad och gör ett flat-Brinellprov på ett par nya swenor 2:or och ett par PU så behöver vi inte diskutera saken längre. För övrigt räcker det gott med de praktiska erfarenheterna.

Ett antal tyngre åkare kunde inte alls hänga med i Alliansloppet.

Samtliga säger att hjulen var för svampiga. Det var inte endast det dåliga rullet som var problemet utan för några var det tom. svårt att stå kvar i en del kurvor. Där blev dom omåkta av "lättisar" då hjulen började vobbla och dra sig utåt. Swenors 2:or är optimala upp till 75 kg. Vid 80 kg börjar det rulla tyngre. Om du väger 60 eller 72 kg spelar ingen roll. Snarare rullar det lite bättre för 72:an! För en åkare på 90 -95 kg är det inte ens tävlingsbart längre. Vilken tyngre elitåkare som helst kan också intyga att man får svårare att hänga med de lättare åkarna på träningspassen när man kör på 2:or! Observera att snöskideliten är i regel lätta gossar mellan 70-80 kg. Medelvikten för svenska män är 82 kg. Rullskidåkare från södra Sverige är ofta välbyggda och ligger över medelvikten. Som det blir nu i Alliansloppet har man tillrättalagt materialet för lättare snöskidåkare vilket är osportsligt och oacceptabelt! Men jag pratade egentligen inte om Alliansloppet som sådant. Jag avsåg att det var okunnigt och dåligt av skidförbundet att ge sista deltävlingen i nya cupen till Alliansloppet. Tyngre åkare som gått bra i de två första deltävlingarna blir chanslösa i sista och avgörande deltävlingen pga. material som dom inte kan åka på!!!

Det här otyget att tvinga alla att åka på mjuka hjul förstör ju nu en sport som var rättvis oavsett vad du väger. Många tyngre har satsat på rullskidåkning just för att den är "viktobjektiv" till skillnad mot snöskidåkningen där tyngre inte har en chans.

Det allra mest tokiga är att Vasalopet krävt att för seedningen i Alliansloppet skall man åka på 2:or??? Det är ju samma sak som att alla skulle åka på samma spann i seedningsloppen

på snö!!! Det här med 2:orna har gått över styr och riskerar förstöra rullskidsporten.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har Ski Team Sweden ROLL Cup lagt avslutande deltävlingen i Alliansloppet. Detta blir ju helt åt skogen då tyngre åkare som åkt bra i de två första deltävlingarna är chanslösa på mjuka 2:or!

Finns det verkligen några fakta bakom ditt uttalande? En av Aukland bröderna är ju stor och Jerry kom ju 4:a tror jag på Alliansloppet. Själv låg jag bakom en av de seedade tjejerna som säkert inte vägde mer än 60kg och hon hade dåligt rull. Och jag vägde nog runt 72 och hade också dåligt rull på mina Swenor.

Ja' date=' självklart finns det det. Åk till en mekanisk verkstad och gör ett flat-Brinellprov på ett par nya swenor 2:or och ett par PU så behöver vi inte diskutera saken längre. För övrigt räcker det gott med de praktiska erfarenheterna.

Ett antal tyngre åkare kunde inte alls hänga med i Alliansloppet.

Samtliga säger att hjulen var för svampiga. Det var inte endast det dåliga rullet som var problemet utan för några var det tom. svårt att stå kvar i en del kurvor. Där blev dom omåkta av "lättisar" då hjulen började vobbla och dra sig utåt. Swenors 2:or är optimala upp till 75 kg. Vid 80 kg börjar det rulla tyngre. Om du väger 60 eller 72 kg spelar ingen roll. Snarare rullar det lite bättre för 72:an! För en åkare på 90 -95 kg är det inte ens tävlingsbart längre. Vilken tyngre elitåkare som helst kan också intyga att man får svårare att hänga med de lättare åkarna på träningspassen när man kör på 2:or! Observera att snöskideliten är i regel lätta gossar mellan 70-80 kg. Medelvikten för svenska män är 82 kg. Rullskidåkare från södra Sverige är ofta välbyggda och ligger över medelvikten. Som det blir nu i Alliansloppet har man tillrättalagt materialet för lättare snöskidåkare vilket är osportsligt och oacceptabelt! Men jag pratade egentligen inte om Alliansloppet som sådant. Jag avsåg att det var okunnigt och dåligt av skidförbundet att ge sista deltävlingen i nya cupen till Alliansloppet. Tyngre åkare som gått bra i de två första deltävlingarna blir chanslösa i sista och avgörande deltävlingen pga. material som dom inte kan åka på!!!

Det här otyget att tvinga alla att åka på mjuka hjul förstör ju nu en sport som var rättvis oavsett vad du väger. Många tyngre har satsat på rullskidåkning just för att den är "viktobjektiv" till skillnad mot snöskidåkningen där tyngre inte har en chans.

Det allra mest tokiga är att Vasalopet krävt att för seedningen i Alliansloppet skall man åka på 2:or??? Det är ju samma sak som att alla skulle åka på samma spann i seedningsloppen

på snö!!! Det här med 2:orna har gått över styr och riskerar förstöra rullskidsporten.[/quote']

Jag försvarar inte att tävla på 2or men i väldigt många sporter så har en viss kroppstyp en stor fördel. Om nu de två första loppen gynnar stora åkare så kan du väl bjuda de tunna åkarna på ett lopp där de har fördel :). 95 kg åkare har ju betydligt större kraft i åkningen på PU än oss lättviktare, jmf rodd där ingen lättviktare har någon chans. Tycker att din syn på rättvisa är väldigt färgad...

Link to comment
Share on other sites

Finns det verkligen några fakta bakom ditt uttalande? En av Aukland bröderna är ju stor och Jerry kom ju 4:a tror jag på Alliansloppet. Själv låg jag bakom en av de seedade tjejerna som säkert inte vägde mer än 60kg och hon hade dåligt rull. Och jag vägde nog runt 72 och hade också dåligt rull på mina Swenor.

Ja' date=' självklart finns det det. Åk till en mekanisk verkstad och gör ett flat-Brinellprov på ett par nya swenor 2:or och ett par PU så behöver vi inte diskutera saken längre. För övrigt räcker det gott med de praktiska erfarenheterna.

Ett antal tyngre åkare kunde inte alls hänga med i Alliansloppet.

Samtliga säger att hjulen var för svampiga. Det var inte endast det dåliga rullet som var problemet utan för några var det tom. svårt att stå kvar i en del kurvor. Där blev dom omåkta av "lättisar" då hjulen började vobbla och dra sig utåt. Swenors 2:or är optimala upp till 75 kg. Vid 80 kg börjar det rulla tyngre. Om du väger 60 eller 72 kg spelar ingen roll. Snarare rullar det lite bättre för 72:an! För en åkare på 90 -95 kg är det inte ens tävlingsbart längre. Vilken tyngre elitåkare som helst kan också intyga att man får svårare att hänga med de lättare åkarna på träningspassen när man kör på 2:or! Observera att snöskideliten är i regel lätta gossar mellan 70-80 kg. Medelvikten för svenska män är 82 kg. Rullskidåkare från södra Sverige är ofta välbyggda och ligger över medelvikten. Som det blir nu i Alliansloppet har man tillrättalagt materialet för lättare snöskidåkare vilket är osportsligt och oacceptabelt! Men jag pratade egentligen inte om Alliansloppet som sådant. Jag avsåg att det var okunnigt och dåligt av skidförbundet att ge sista deltävlingen i nya cupen till Alliansloppet. Tyngre åkare som gått bra i de två första deltävlingarna blir chanslösa i sista och avgörande deltävlingen pga. material som dom inte kan åka på!!!

Det här otyget att tvinga alla att åka på mjuka hjul förstör ju nu en sport som var rättvis oavsett vad du väger. Många tyngre har satsat på rullskidåkning just för att den är "viktobjektiv" till skillnad mot snöskidåkningen där tyngre inte har en chans.

Det allra mest tokiga är att Vasalopet krävt att för seedningen i Alliansloppet skall man åka på 2:or??? Det är ju samma sak som att alla skulle åka på samma spann i seedningsloppen

på snö!!! Det här med 2:orna har gått över styr och riskerar förstöra rullskidsporten.[/quote']

Jag försvarar inte att tävla på 2or men i väldigt många sporter så har en viss kroppstyp en stor fördel. Om nu de två första loppen gynnar stora åkare så kan du väl bjuda de tunna åkarna på ett lopp där de har fördel :). 95 kg åkare har ju betydligt större kraft i åkningen på PU än oss lättviktare, jmf rodd där ingen lättviktare har någon chans. Tycker att din syn på rättvisa är väldigt färgad...

Det du skriver var bland det lustigaste jag läst. De två första loppen gynnar inte stora åkare och missgynnar inte lätta åkare. Det sista loppet missgynnar stora åkare och gynnar lätta åkare. PU hjul gynnar inte stora åkare och missgynnar inte lätta åkare. 2:or gynnar lätta åkare och missgynnar stora åkare! Alltså 2.or är orättvisa! Vi skall ha hjul som inte gynnar någon eller missgynnar någon. PU hjul är det enda rättvisa då de inte missgynnar någon. Förutsättningarna blir ju lika för alla lätt som tung. Vikten spelar ingen roll vad materialet beträffar och det är materialet vi pratar om här - inte dina egna förutsättningar. Det skall inte i något sammanhang få tillrättaläggas för lätta åkare. På snöskidor är det snön som missgynnar tunga åkare då de sjunker ner samt trycker ner stavarna mer än lätta åkare. Det kan vi inte göra någonting åt. Asfalt bär tyngre åkare och blir därför rättvist för alla åkare i förhållande till snö.

Nu menar du på fullt allvar att tyngre åkare skall lämna handikapp genom att åka på hjul som inte bär? Man tar sig för pannan!

Link to comment
Share on other sites

Det fina med rulltävlingar är enligt mig att man slippet hysterin med valla, spann å struktur mm. Har man det bästa (snabbaste) så räcker det med det, men med tvåor så kommer hysterin tillbaka med prat om vilka som är snabbast, hur man trimmar mm!!! Snälla låt oss ha våra PU och lämna 2orna till träning
Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' självklart finns det det. Åk till en mekanisk verkstad och gör ett flat-Brinellprov på ett par nya swenor 2:or och ett par PU så behöver vi inte diskutera saken längre. För övrigt räcker det gott med de praktiska erfarenheterna.

Ett antal tyngre åkare kunde inte alls hänga med i Alliansloppet.

Samtliga säger att hjulen var för svampiga. Det var inte endast det dåliga rullet som var problemet utan för några var det tom. svårt att stå kvar i en del kurvor. Där blev dom omåkta av "lättisar" då hjulen började vobbla och dra sig utåt. Swenors 2:or är optimala upp till 75 kg. Vid 80 kg börjar det rulla tyngre. Om du väger 60 eller 72 kg spelar ingen roll. Snarare rullar det lite bättre för 72:an! För en åkare på 90 -95 kg är det inte ens tävlingsbart längre. Vilken tyngre elitåkare som helst kan också intyga att man får svårare att hänga med de lättare åkarna på träningspassen när man kör på 2:or! Observera att snöskideliten är i regel lätta gossar mellan 70-80 kg. Medelvikten för svenska män är 82 kg. Rullskidåkare från södra Sverige är ofta välbyggda och ligger över medelvikten. Som det blir nu i Alliansloppet har man tillrättalagt materialet för lättare snöskidåkare vilket är osportsligt och oacceptabelt! Men jag pratade egentligen inte om Alliansloppet som sådant. Jag avsåg att det var okunnigt och dåligt av skidförbundet att ge sista deltävlingen i nya cupen till Alliansloppet. Tyngre åkare som gått bra i de två första deltävlingarna blir chanslösa i sista och avgörande deltävlingen pga. material som dom inte kan åka på!!!

Det här otyget att tvinga alla att åka på mjuka hjul förstör ju nu en sport som var rättvis oavsett vad du väger. Många tyngre har satsat på rullskidåkning just för att den är "viktobjektiv" till skillnad mot snöskidåkningen där tyngre inte har en chans.

Det allra mest tokiga är att Vasalopet krävt att för seedningen i Alliansloppet skall man åka på 2:or??? Det är ju samma sak som att alla skulle åka på samma spann i seedningsloppen

på snö!!! Det här med 2:orna har gått över styr och riskerar förstöra rullskidsporten.[/quote']

Jag försvarar inte att tävla på 2or men i väldigt många sporter så har en viss kroppstyp en stor fördel. Om nu de två första loppen gynnar stora åkare så kan du väl bjuda de tunna åkarna på ett lopp där de har fördel :). 95 kg åkare har ju betydligt större kraft i åkningen på PU än oss lättviktare, jmf rodd där ingen lättviktare har någon chans. Tycker att din syn på rättvisa är väldigt färgad...

Det du skriver var bland det lustigaste jag läst. De två första loppen gynnar inte stora åkare och missgynnar inte lätta åkare. Det sista loppet missgynnar stora åkare och gynnar lätta åkare. PU hjul gynnar inte stora åkare och missgynnar inte lätta åkare. 2:or gynnar lätta åkare och missgynnar stora åkare! Alltså 2.or är orättvisa! Vi skall ha hjul som inte gynnar någon eller missgynnar någon. PU hjul är det enda rättvisa då de inte missgynnar någon. Förutsättningarna blir ju lika för alla lätt som tung. Vikten spelar ingen roll vad materialet beträffar och det är materialet vi pratar om här - inte dina egna förutsättningar. Det skall inte i något sammanhang få tillrättaläggas för lätta åkare. På snöskidor är det snön som missgynnar tunga åkare då de sjunker ner samt trycker ner stavarna mer än lätta åkare. Det kan vi inte göra någonting åt. Asfalt bär tyngre åkare och blir därför rättvist för alla åkare i förhållande till snö.

Nu menar du på fullt allvar att tyngre åkare skall lämna handikapp genom att åka på hjul som inte bär? Man tar sig för pannan!

Det var då ett jäkla gnäll, skit i alliansloppet och kör bara PU tävlingar då. Man kan ju lika gärna vända på det och säga att PU är orättvist då det ger fördel för tunga åkare (visst materialet gör ingen skillnad men slutresultatet blir ju ändå att tunga åkare får fördel). Givetvis ska det inte vara något handikapp system avseende vikten men inse att olika tävlingar gynnar olika typer av åkare. Även jag tar mig för pannan ;). Väldigt synd om dig, du får två tävlingar där du har nytta av din vikt men kan inte acceptera att du i en tävling får en nackdel. Det är en stor backe i starten av alliansloppet vilket gynnar lätta åkare, tycker du borde meddela organisatören att ändra banprofil också. Träna hårdare, för bevisligen kan Thynell vinna VL trots sina dryga 90 kg.

Link to comment
Share on other sites

tror du predikar för redan frälsta. Det är arrangören du skall påverka inte oss rullskidnördar som redan skriker om detta med 2:or sen flera år tillbaka.

Självklart, det kommer! Kritiken kommer bara att öka. Folk är upprörda och det kommer att mixtras ordentligt med 2:orna! Vi är på väg mot en situation som kan förstöra sporten som var hur bra som helst fram till förra årets Allianslopp.

Link to comment
Share on other sites

Jag försvarar inte att tävla på 2or men i väldigt många sporter så har en viss kroppstyp en stor fördel. Om nu de två första loppen gynnar stora åkare så kan du väl bjuda de tunna åkarna på ett lopp där de har fördel :). 95 kg åkare har ju betydligt större kraft i åkningen på PU än oss lättviktare' date=' jmf rodd där ingen lättviktare har någon chans. Tycker att din syn på rättvisa är väldigt färgad...[/quote']

Det du skriver var bland det lustigaste jag läst. De två första loppen gynnar inte stora åkare och missgynnar inte lätta åkare. Det sista loppet missgynnar stora åkare och gynnar lätta åkare. PU hjul gynnar inte stora åkare och missgynnar inte lätta åkare. 2:or gynnar lätta åkare och missgynnar stora åkare! Alltså 2.or är orättvisa! Vi skall ha hjul som inte gynnar någon eller missgynnar någon. PU hjul är det enda rättvisa då de inte missgynnar någon. Förutsättningarna blir ju lika för alla lätt som tung. Vikten spelar ingen roll vad materialet beträffar och det är materialet vi pratar om här - inte dina egna förutsättningar. Det skall inte i något sammanhang få tillrättaläggas för lätta åkare. På snöskidor är det snön som missgynnar tunga åkare då de sjunker ner samt trycker ner stavarna mer än lätta åkare. Det kan vi inte göra någonting åt. Asfalt bär tyngre åkare och blir därför rättvist för alla åkare i förhållande till snö.

Nu menar du på fullt allvar att tyngre åkare skall lämna handikapp genom att åka på hjul som inte bär? Man tar sig för pannan!

Det var då ett jäkla gnäll, skit i alliansloppet och kör bara PU tävlingar då. Man kan ju lika gärna vända på det och säga att PU är orättvist då det ger fördel för tunga åkare (visst materialet gör ingen skillnad men slutresultatet blir ju ändå att tunga åkare får fördel). Givetvis ska det inte vara något handikapp system avseende vikten men inse att olika tävlingar gynnar olika typer av åkare. Även jag tar mig för pannan ;). Väldigt synd om dig, du får två tävlingar där du har nytta av din vikt men kan inte acceptera att du i en tävling får en nackdel. Det är en stor backe i starten av alliansloppet vilket gynnar lätta åkare, tycker du borde meddela organisatören att ändra banprofil också. Träna hårdare, för bevisligen kan Thynell vinna VL trots sina dryga 90 kg.

Kan du inte läsa innantill? Det här är ju pinsamt! Alliansloppet ingår ju i Cupen. Du kan ju inte skilja på material och personliga egenskaper. PU ger inte fördel för någon. PU ger lika förutsättningar för alla då de är oberoende av vikten. Du blandar ihop personliga egenskaper och material. 2:or ger enorma fördelar för en lätt åkare och bär inte ens en tung åkare. Han kan inte tävla på 2:or. Ingen skall få fördelar pga. materialet! PU hjul är lika för tung som lätt.

Det innebär att du har lika materiella förutsättningar som en tung person i de 2 första tävlingarna i cupen och fördel i den sista - alltså fullständigt orättvist! Om Tynell kan vinna Vasaloppet har han personliga egenskaper som är så bra. I Alliansloppet var han över 7 min efter på en åktid av endast 1.50h!!! Detta alltså trots sina fysiska egenskaper. Då borde tom du fatta vad orättvist det blir med 2:or. Alla andra gör det. Om du nu är så oinsatt i fysiologi och fysikaliska lagar att du inbillar dig att en tung person har någon som helst fördel i en långdistanssport får du väl bygga upp dig och lägga på dig muskler, inte kräva att tunga personer skall tvingas åka på sämre material.

Sedan börjar du svamla om en backe??? I Idre blir det 2 backtävlingar med 400 m stigning. Det skall bli kul, jag gillar backtävlingar under förutsättning att inte vissa åkare ges rent materiella fördelar!

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver var bland det lustigaste jag läst. De två första loppen gynnar inte stora åkare och missgynnar inte lätta åkare. Det sista loppet missgynnar stora åkare och gynnar lätta åkare. PU hjul gynnar inte stora åkare och missgynnar inte lätta åkare. 2:or gynnar lätta åkare och missgynnar stora åkare! Alltså 2.or är orättvisa! Vi skall ha hjul som inte gynnar någon eller missgynnar någon. PU hjul är det enda rättvisa då de inte missgynnar någon. Förutsättningarna blir ju lika för alla lätt som tung. Vikten spelar ingen roll vad materialet beträffar och det är materialet vi pratar om här - inte dina egna förutsättningar. Det skall inte i något sammanhang få tillrättaläggas för lätta åkare. På snöskidor är det snön som missgynnar tunga åkare då de sjunker ner samt trycker ner stavarna mer än lätta åkare. Det kan vi inte göra någonting åt. Asfalt bär tyngre åkare och blir därför rättvist för alla åkare i förhållande till snö.

Nu menar du på fullt allvar att tyngre åkare skall lämna handikapp genom att åka på hjul som inte bär? Man tar sig för pannan!

Det var då ett jäkla gnäll' date=' skit i alliansloppet och kör bara PU tävlingar då. Man kan ju lika gärna vända på det och säga att PU är orättvist då det ger fördel för tunga åkare (visst materialet gör ingen skillnad men slutresultatet blir ju ändå att tunga åkare får fördel). Givetvis ska det inte vara något handikapp system avseende vikten men inse att olika tävlingar gynnar olika typer av åkare. Även jag tar mig för pannan ;). Väldigt synd om dig, du får två tävlingar där du har nytta av din vikt men kan inte acceptera att du i en tävling får en nackdel. Det är en stor backe i starten av alliansloppet vilket gynnar lätta åkare, tycker du borde meddela organisatören att ändra banprofil också. Träna hårdare, för bevisligen kan Thynell vinna VL trots sina dryga 90 kg.[/quote']

Kan du inte läsa innantill? Det här är ju pinsamt! Alliansloppet ingår ju i Cupen. Du kan ju inte skilja på material och personliga egenskaper. PU ger inte fördel för någon. PU ger lika förutsättningar för alla då de är oberoende av vikten. Du blandar ihop personliga egenskaper och material. 2:or ger enorma fördelar för en lätt åkare och bär inte ens en tung åkare. Han kan inte tävla på 2:or. Ingen skall få fördelar pga. materialet! PU hjul är lika för tung som lätt.

Det innebär att du har lika materiella förutsättningar som en tung person i de 2 första tävlingarna i cupen och fördel i den sista - alltså fullständigt orättvist! Om Tynell kan vinna Vasaloppet har han personliga egenskaper som är så bra. I Alliansloppet var han över 7 min efter på en åktid av endast 1.50h!!! Detta alltså trots sina fysiska egenskaper. Då borde tom du fatta vad orättvist det blir med 2:or. Alla andra gör det. Om du nu är så oinsatt i fysiologi och fysikaliska lagar att du inbillar dig att en tung person har någon som helst fördel i en långdistanssport får du väl bygga upp dig och lägga på dig muskler, inte kräva att tunga personer skall tvingas åka på sämre material.

Sedan börjar du svamla om en backe??? I Idre blir det 2 backtävlingar med 400 m stigning. Det skall bli kul, jag gillar backtävlingar under förutsättning att inte vissa åkare ges rent materiella fördelar!

Märker att du inte tillhör den ironiska generationen eller så är det din ilska som gör att du har vissa begränsningar att läsa mellan raderna. Kul att reta upp dig i alla fall :). Helt övertygad om att du överdriver en hel del angående 2or och vikt.

 

Kul att du med ditt enorma intellekt inser att förhållandet långsamma/snabba muskler inte har något att göra med om man är uthållig eller inte utan det är endast totala vikten som avgör om man är duktig eller inte (OBS rolf nu är jag ironisk...). Tror många håller med om att för rullskidor och PU hjul så är det främst totala VO2max som har avgörande och inte VO2max/kg. Och då kan du fundera på om det ligger något i att tyngre åkare har fördel.

Nu svarar jag inte mer på denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

Om du nu är så oinsatt i fysiologi och fysikaliska lagar att du inbillar dig att en tung person har någon som helst fördel i en långdistanssport

Rodare är väl inte spesiellt lätta. Syklister som är bra på platt tempo eller spurt behöver inte heller vara spesiellt lätta. Långloppsåkare som är bra i platta lopp behöver inte vara spesiellt lätta. De med högst totalt vo2 max är rätt tynga.

 

Det är nog så att vikt är en nackdel i backar men ofta är en fördel när det är platt i sporter där man rullar eller glider.

 

Att det generellt gäller att tynga personer har sämre glid på skidor visste jag inte heller.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...