Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snöpremiär på hemmaplan


Stefan Sand

Recommended Posts

Åkte femman i Tveta idag med start från Gröndal. Fina spår hela vägen, inget genomslag alls. Inga problem att ta finskidor. Osäker på om milen var spårad men jag tror det. Det var iaf folk som hade åkt där. I så fall troligen något lösare spår och sämre stavfäste där.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Med risk för att trampa på några ideella tår måste jag säga att jag blev grymt besviken på spåren i Tveta idag. Efter gårdagens snöfall med fuktig fin nysnö trodde jag på perfekta förhållanden. Men av detta blev intet. Det är dåligt packat, en stor snövall mellan spåren och dåligt stavfäste. Man måste helt enkelt dragit ut med spårkälken direkt, kört 2 varv och så har det blivit en vall mellan spåren och inget packat.

 

Hoppas och tror att det finns en tillfällig orsak bakom och att det snart är ordning på spåren. I morgon blir det Lida för min del

Link to comment
Share on other sites

Bekräftar delvis det Stefan säger. Spåren är klart åkbara men definitivt inte perfekta. Vallen mellan spåren är också väldigt oregelbunden, på vissa håll hård på andra nästan som lössnö.

 

Tyckte dock att Stavfäste var klart sämre på gröndal (åkte onsdag kl 20-21)

 

Men med tanke på att det är snö så säger jag ändå ut och åk!! =)

 

Förhoppningsvis Lida på söndag

Link to comment
Share on other sites

Fruktade detta. Måste man då ställa ut skidorna i kylan efter att man lagt på klistret/innan man lägger på burkvallan?

ja

 

Å andra sidan heter det ju att glidet är oviktigt på träning så kanske bara klister funkar då.

Glidet är nog ofta oviktigt för träning men om skidorna huger hela tiden och/eller det fastnar en massa snö under så går det helt klart utöver träningen.

Link to comment
Share on other sites

du bör absolut kyla skidan så mkt det bara går innan du lägger på burken, annars blir det klibbigt.

 

Lyckas man kyla skidan ordentligt är det oftast ingen konst täcka ordentligt tycker jag, numer...

 

Valla klister - och täcka - är inte så jävligt som det kan verka. - klister tycker jag ofta numer är enklare / snabbare att valla än burk.

 

http://www.blocket.se/goteborg/R400_FRYSRUM_med_golv_35006740.htm?ca=11&w=3

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att trampa på några ideella tår måste jag säga att jag blev grymt besviken på spåren i Tveta idag. Efter gårdagens snöfall med fuktig fin nysnö trodde jag på perfekta förhållanden. Men av detta blev intet. Det är dåligt packat, en stor snövall mellan spåren och dåligt stavfäste. Man måste helt enkelt dragit ut med spårkälken direkt, kört 2 varv och så har det blivit en vall mellan spåren och inget packat.

 

Hoppas och tror att det finns en tillfällig orsak bakom och att det snart är ordning på spåren. I morgon blir det Lida för min del

Det är precis som Stefan skriver. Jag åkte i Tveta i dag. Innan hemfärd kom spårarna med skoter, en med sladd och en med spårkälke. Drog iväg på milen, sedan elljusspåret. Vad gör dom? Kör sladden på ca. 1 meters bredd framför spårmaskinen. Ok, vänster spår blev som innan, högerspår var lite sladdrigt innan, men åkbart. Nu blev nästan inget kvar.

Kanterna som höll ihop innan blev bortsladdade. Spårkälken gled på den hårda ytan under. Skolexempel på hur man inte skal dra spår.

Nu har dom möjligheten att dra in snö från kanterna, sladda ner det gamla ordentligt och få suveräna spår. Dom tar inte chansen.

Besk kritik,visst. Men jag vet vad jag talar om. Tror ni dom ens tog bort vallen i mitten? Icke, sa Nicke.

Jag skall testa Oxvretens superspår sedan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...