Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pausglid


bjorn12

Recommended Posts

För ett par veckor sedan la jag märke till ett lustigt fenomen. Jag höll som vanligt på att åka runt i skidtunneln. Det var mycket folk och en hel del ungdomsgrupper. Jag höll också, som vanligt, på att göra en del glidtester medan jag åkte. När jag skulle ge mig av utför den sista nedförsbacken kom det en stor grupp med barn och åkte förbi. Jag fick därför vänta ett par minuter för att få "klart spår". När jag sedan åkte iväg gled skidorna plötsligt mycket bättre. Eftersom jag höll på med glidtester så kunde jag direkt konstatera att det inte bara var inbillning. Alla andra tider nedför backen hade legat på 38.96-39.30 sekunder men tiden jag fick efter pausen var 37.16, alltså en skillnad på ca 5%. Påföljande varv var tiderna uppe på normal nivå igen.

För att kolla att det inte bara var en tillfällighet så gjorde jag om samma sak förra veckan och fick resultat som var nästan precis identiska. Då var det inte en massa folk som hade åkt i spåret precis innan så det kan inte bero på det. Den enda förklaring jag kan komma på är att skidorna kyls ned när man står stilla på snö och detta förbättrar glidet tillfälligt. Skidorna jag använde var Atomic Skin Tec vilka är stålsicklade, så ingen valla är inblandad.

Jag pratade med en av killarna på Allsport om detta och han sa att han också tyckt sig märka att skidorna glider bättre alldeles efter en vätskepaus, dock hade han förstås inga tider utan det var mer en känsla. I hans fall var det fråga om glid-, och fästvallade skidor.

Är det någon annan som lagt märke till samma sak eller har någon bra förklaring?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply
Kanske kan det vara värdefull info för dem som testar skidor. Man kan ju få helt fel värden om man står och snackar en stund jämfört med om man kör skidorna direkt. OM nu det här gäller alltid, i alla typer av snö och i alla temperaturer. Det kan kanske förklara en del konstiga resultat som jag fått då och då när jag testat.
Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant. Gäller det bara för dina Skin-tec eller har du provat även andra vanliga skidor också?

 

5% och till och med så att du känner det direkt?

 

Om detta även gäller för vanliga skidor så är ju detta snudd på sensationell kunskap/upptäckt. Jag har aldrig hört det tidigare. Det har ju verkligen stor påverkan om hur man ska lägga upp sina glidtest om det slår på 5% med en enkel paus och glidtesterna utförs i nedförslut med hastighet/klockning mellan 2 punkter och kanske även markera total glidlängd som komplement.

 

Det här vrider ju upp och ned på allt skulle jag vilja påstå om detta är ett faktum.

 

Då måste skidorna alltså "nollas" genom att de körs en viss sträcka INNAN glidtestet i sig dvs INGEN paus och glidsträckan påbörjas direkt. Står man och väntar några sekunder blir mätningen ej representativ om det är sant som du säger och funnit i dina tester.

 

Ja nu så funderar du nog mest på varför det slog såpass mycket i dina noggranna tester som jag följer med stort intresse. Tack för att du delar med dig av dina tester förresten. Guld för detta.

 

Sensationellt Björn, det är vad det är.

 

Du har kommit något på spåret och jag vill höra mer om hur du hittar på ett sätt att "nolla" skidorna så att resultaten blir jämförbara. Antingen måste du vänta X sekunder på att skidan ska kallna eller sätta sig eller vad det nu kan vara. Alternativt köra dina glidtester "i flygande fläng" utan någon paus alls på några sekunder.

 

Hur tänker du testa vidare detta sensationella nya du nu upptäckt?

Den här upptäckten smäller ju riktigt högt.

Bra Björn, du är en klurig man som kan klura ut det mesta har jag förstått.

 

Vi följer nu fortsättningen med spänning VAD det är som påverkar glidtester.

 

Tummen upp! (Båda denna gången)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen aning om hur välkänt detta är i vallningskretsar, Xintrot. För mig var det helt nytt i alla fall. Jag har bara testat med stålsicklade skidor än, men både med Skin Tec och fästvallade Fischer RCS, och bara i tunneln. I eftermiddag tänker jag nog köra ett test med glidvallade skidor också. Vi får se hur det går.
Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att optimala glidfilmen är vid 4-5 grader kallt, i tunneln är det lite varmare, därför är det bättre med kallare skida. Är det kallare än 4-5t, borde det bli precis tvärt om, dvs man glider sämre efter en paus.

I tunneln har det varit 6-7 grader kallt på sistone pga det kalla vädret.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju redan utnämnt Bjorn12 for president. Men det var innan detta.

 

Björn for Kingkong? - han gör ju kingarnas kingkongkingkingkingkongkingkongkingkongkingkongkingarnaskingkingkongkingarnaskinkongkong - tester!!!

 

Synd de e så mkt snö i sthlm nu, så det inte är lika stor anledning dra t tunneln, igen, o hoppas stöta på Bjorn12

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att optimala glidfilmen är vid 4-5 grader kallt' date=' i tunneln är det lite varmare, därför är det bättre med kallare skida. Är det kallare än 4-5t, borde det bli precis tvärt om, dvs man glider sämre efter en paus.[/quote']

I tunneln har det varit 6-7 grader kallt på sistone pga det kalla vädret.

Kommer det inte värme underifrån och är väldigt fuktigt eller nått, så vätskefilmen ändå är för tjock vilket gör att kall skida glider bättre. Mysteriet i tunneln! Fästet borde väll snarare ta mer om man stått still? I alla fall är det efter stillastående jag brukar känna hugg ibland.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att optimala glidfilmen är vid 4-5 grader kallt' date=' i tunneln är det lite varmare, därför är det bättre med kallare skida. Är det kallare än 4-5t, borde det bli precis tvärt om, dvs man glider sämre efter en paus.[/quote']

I tunneln har det varit 6-7 grader kallt på sistone pga det kalla vädret.

Kommer det inte värme underifrån och är väldigt fuktigt eller nått, så vätskefilmen ändå är för tjock vilket gör att kall skida glider bättre. Mysteriet i tunneln! Fästet borde väll snarare ta mer om man stått still? I alla fall är det efter stillastående jag brukar känna hugg ibland.

Jo visst hackar det lite ibland efter stillastående men då är det väl för att det fryser fast snökorn i fästvallan.

Link to comment
Share on other sites

Björn, skulle du kunna testa när det "Planar ut" dvs efter hur många sekunders paus blir det inte bättre glid dvs du ökar i pausen?

 

Hur ser det ut där du står och väntar med skidorna? Står du i lite "fluffad snö"

eller är det hårt och platt som i ett spår?

Står du helt stilla eller vaggar du för att hålla värmen när du står still? Rör du på skidorna?

 

Innan du åker - kör du en "slalomstart" där du

kör skidorna fram och tillbaka i spåret för att

"få igång dem" innan du far iväg eller bara släpper du och glider iväg?

 

Jag försöker bara förstå vilken mekanism som gör denna

sensationella upptäck.

 

Det skulle vara intressant om du kunde hitta ut "bästa-fallet" med det bästa glidet dvs den största uppmätta skillnad du lyckas åstadkomma med samma skidpar genom

att pausa och hur du gjorde (eller inte gjorde) i pausen för att

få dem att uppvisa största möjliga skillnad.

 

Det skulle vara intressant om vi kunde få en verifiering

av fenoment från annat håll när du hitta ut vad som kan påverka mest

förutom pausens längd i sekunder som du står still.

 

Din kunskap kommer då sedan ligga till grund för hur man

bäst utför ett glidtest med tidmätning.

 

Parametrar som kan testas som förslag;

 

Om glidvalla påverkar och i så fall hur mycket?

Om stålsickling påverkar?

Om olika fästvalla påverkar?

Om snötemperaturen påverkar?

Om nyfrästa spår påverkar?

Om några drag med stålborste påverkar?

Om du kliver av resp. står på skidorna under din "Björn-paus"?

 

 

Sammanfattningsvis så här långt så har jag insett att man

kan göra bort sig MYCKET genom att genomföra glidtester

och inte känna till den kunskap du har presenterar här.

 

 

Nytt begrepp infört i skidglid-testar-ordbokens Wiki;

 

"Björn-paus"

 

"Björn paus" dvs några sekunders paus innan utförandet av ett glidtest

kan förstöra hela tidsmätningen i ett jämförande glidtest så att tiden

slår fel på upp till 5% (?) eller strax därunder om det vill sig illa.

En "Björn-paus" kan påverka "Paus-glidet" dvs skidglidet blir beroende

av antalet sekunder du stod stilla innan skidglidtestet utfördes.

 

Slutrapport?

När du är klar Björn så kanske instruktionen för "allmänt om glidtester" ska uppdateras

så att begreppet "Björn-paus" och "Paus-glid" finns med för de som använder klocka i sina glidtester. Så att de utförs på rätt sätt och blir jämförbara.

 

Erkänn Björn, det är som ett gift att hitta nya upptäcker för

det är ju en forskares dröm att hitta något nytt som ingen annan

har upptäck. Lyckas man på toppen av detta förklara fenomenet samt återupprepa

försöken och få grepp om vilka mekanismer det handlar om - ja

då ska man verkligen ha credit för sin upptäkt och rön

 

+ 1 på King-Kong-presidentutnämningen från Carl A förresten.

 

Keep up the good work!

Link to comment
Share on other sites

Tack för allt beröm Xintrot! Vi verkar vara lite själsfränder.

Du har rätt i att det är som ett gift att ta reda på nya saker och sedan försöka förklara dem. Denna upptäckt skedde ju emellertid av en tillfällighet (som så många andra stora upptäckter i mänsklighetens historia ;) )

Jag har också funderat i de banor som du nämner. Dvs att ta reda på hur lång pausen kan vara innan effekten planar ut. Jag ska flyttat pausplatsen lite närmare utförsbacken (Nu är det ett avstånd på ca 20 sekunder därifrån till där jag börjar utförsmätningen). Kanske kan man också ta mellantider i utförsbacken. Det är bara det att felmarginalen blir större ju kortare intervall man mäter. Backen brukar ta mellan 33 och 39 sekunder.

Sedan ska jag också testa med skidor utan fästvalla. Att samma sak gäller för sicklade - vallade, Skin Tec - vallade och skidor med olika fästvalla har jag redan fått indikationer på - om än i lite olika grad.

En annan sak jag har funderat på är att borra hål i en skida och sticka ner en termometersensor där så att den kommer så nära belaget som möjligt. Jag vet inte om det går att mäta någon temperaturskillnad på detta sätt (om det nu är det det beror på, vilket är min huvudteori). Men om glidet ändras så mycket så måste ju temperaturen ändras också (enl. min teori), frågan är bara hur mycket. Jag har ingen aning om vad som kan vara en rimlig temperaturskillnad mellan belaget på glidande och stillastående skidor.

Nu är det naturligtvis inte säkert att detta fenomen förekommer i alla sammanhang. Jag har ju bara testat i tunneln hittills - visserligen med 4 par olika skidor med olika fäst- och glidpreparering. Tanken slog mig t.o.m. när jag stod där och pausade att det var något särskilt med snön på just den fläcken, något som kanske inte förkommer någon annanstans i världen. Men så kan det väl inte vara eller... .

Svar på dina frågor: Det är lite fluffad snö för det är på skatedelen av banan, precis där jag vänder på min "testbana". Jag står stilla och håller skidan tryckt mot snön. Jag sticker bara iväg utan några andra förberedelser.

Som sagt - jag fortsätter att testa så får vi se vad det leder till. Det kanske inte alls blir samma resultat utomhus t.ex. Eller så blir det olika resultat i olika förhållanden och då blir det säkert ett hästjobb att lista ut vad det beror på.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...