Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pausglid


bjorn12

Recommended Posts

Vid skate så är ju skäret som når snön grovt räknat/gissat halva belaget och skidan befinner sig i den kalla fartluften 50% av tiden, dvs uppe i luften så då blir den "akumuletat halv-pausad" i och med fartvinden som kanske kyler ned belaget inunder. Det är ju då rätt mycket som är i luften eller kyls ned och summa summarum så kan det nog påverka såpass mycket som du mätt upp. (om det nu är friktionsvärme alternativt kylning och inte något mekaniskt med skidan som ger detta fenomen)

 

Jaha Björn, innebär detta att man inte kan använda skate eller saxning upp till punkten där man ska starta sitt glidtest och sedan glida ned och göra tidsmätningen för då blir det fel i jämförande glidmätningar mellan olika par?

 

Detta var ju i så fall en intressant vinkling på det hela. Då kommer man till frågan hur man ska "nolla" sina skateskidor så att jämförbara glidmätningar kan göras mellan olika par? Hur långt innan måste skidorna skejtas? Är det samma som vid klassiskt? 400 meter innan glidtestet ?

 

Har du någon koll på detta Björn i dina tester?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply
Vid skate så är ju skäret som når snön grovt räknat/gissat halva belaget och skidan befinner sig i den kalla fartluften 50% av tiden, dvs uppe i luften så då blir den "akumuletat halv-pausad" i och med fartvinden som kanske kyler ned belaget inunder. Det är ju då rätt mycket som är i luften eller kyls ned och summa summarum så kan det nog påverka såpass mycket som du mätt upp. (om det nu är friktionsvärme alternativt kylning och inte något mekaniskt med skidan som ger detta fenomen)

 

Jaha Björn, innebär detta att man inte kan använda skate eller saxning upp till punkten där man ska starta sitt glidtest och sedan glida ned och göra tidsmätningen för då blir det fel i jämförande glidmätningar mellan olika par?

 

Detta var ju i så fall en intressant vinkling på det hela. Då kommer man till frågan hur man ska "nolla" sina skateskidor så att jämförbara glidmätningar kan göras mellan olika par? Hur långt innan måste skidorna skejtas? Är det samma som vid klassiskt? 400 meter innan glidtestet ?

 

Har du någon koll på detta Björn i dina tester?

Kanske kan pausglidet delvis förklara att man alltid har bättre glid på en skateskida än på en klassisk skida. Jag menar att det inte bara är avsaknaden av fästvalla som gör att skateskidor glider bättre utan även den "kontinuerliga pauseffekten". Som du säger blir det ju dubbel effekt på skateskidor, dels att inte hela skidan ligger an mot snön och dels att skidan befinner sig i luften 50% av tiden. (Dessutom blir det lite olika effekt på skidorna i samma par. Jag tvingade just min son att tajma de olika faserna i skateåkningen, vid ett "torrtest" på vardagsrumsgolvet, och kom fram till att man (jag) tillbringar knappt 60% av tiden under skatecykeln på den skida som stakningen sker på (gäller tvåan).) Sonen är teoretisk filosof och verkar tycka att det här problemet är intressant även om det är av praktiskt slag.

Angående att det inte blev någon skillnad mellan pausade och icke-pausade skidor när jag gjorde längdglidtest: Då gled jag med så låg hastighet i början, och också i slutet, att det nästan blev en pauseffekt på skidorna och därmed kyldes de av på nästan samma sätt eftersom friktionen inte tillförde så mycket värme. (Denna teori bygger på få tester och på antagandet att det är temperaturförändringen som är boven i dramat och är därför lite osäker.)

Link to comment
Share on other sites

Ja det var ju intressant. Om det är som du säger att det har med temperaturen att göra

så skulle man ju kyla skidans glidbelag fast på ovansidan (där du satte din temp-givare i hålet du borrade)

 

Kyla skidbelaget under färd?

 

Om man kunde leda in kylluft som kyler belaget i någon slags "ventilationskanal" ovanför

belaget som då kylde glidbelaget kontinuerligt (ovanför glidytorna) i skidan så skulle därmed skidan glida bättre?

 

Det är förutsatt att omgivningstemperaturen är lägre än belagets temperatur så att

avkylning kan ske. Värmeutbyte mellan kylluften och glidbelaget.

 

En ny uppfinning kanske?

 

lättvikts-skidor med kylda glidytor med hjälp av integrerade ventilationskanaler?

Tänk om det gick att göra en sådan och prova? Kanalerna finns ju redan i dagens

lättade wafer-konstruktion så i så fall är det bara att skapa längs-gående

kanaler och in och utlopp för kylluften som ska föra bort värmet (energin av friktion) från belaget.

 

Om jag tänker rätt nu så har du redan listat ut detta eller så har du redan

funderat på hur man kan kyla belagen under färd för bättre glid på skidorna?

 

Har du också redan funderat i dessa banor, Björn?

Link to comment
Share on other sites

Ja det var ju intressant. Om det är som du säger att det har med temperaturen att göra

så skulle man ju kyla skidans glidbelag fast på ovansidan (där du satte din temp-givare i hålet du borrade)

 

Kyla skidbelaget under färd?

 

Om man kunde leda in kylluft som kyler belaget i någon slags "ventilationskanal" ovanför

belaget som då kylde glidbelaget kontinuerligt (ovanför glidytorna) i skidan så skulle därmed skidan glida bättre?

 

Det är förutsatt att omgivningstemperaturen är lägre än belagets temperatur så att

avkylning kan ske. Värmeutbyte mellan kylluften och glidbelaget.

 

En ny uppfinning kanske?

 

lättvikts-skidor med kylda glidytor med hjälp av integrerade ventilationskanaler?

Tänk om det gick att göra en sådan och prova? Kanalerna finns ju redan i dagens

lättade wafer-konstruktion så i så fall är det bara att skapa längs-gående

kanaler och in och utlopp för kylluften som ska föra bort värmet (energin av friktion) från belaget.

 

Om jag tänker rätt nu så har du redan listat ut detta eller så har du redan

funderat på hur man kan kyla belagen under färd för bättre glid på skidorna?

 

Har du också redan funderat i dessa banor, Björn?

Japp! Jag har konstruerat en sådan skida och den börjar säljas på onsdag;) Tillvidare använder jag freon som kylmedium. Kompressorn bärs i en ryggsäck eller dras i en liten släde, tillsammans med bilbatteriet som driver den.

Link to comment
Share on other sites

Test 30/12. Skidtunneln. Minus 4-5 grader. Skateskidor.

 

K6 (sicklade): -3,3% med 2 minuters paus

M33 (sicklade): -3,3% med 2 minuters paus

 

K6 (sicklade): -1,8% med 15 sekunders paus

 

K6 (sicklade): -1,9% paus 280 m före nedförsbacken

 

Resultaten inlagda i diagrammet på sidan 3 i denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressanta tester Björn. Kan denna upptäckt förklara varför nysicklade skidor går så bra i jämförelse med osicklade. Jag har själv testat att köra helt opreparerade skidor över en hel säsong. Till slut blev belaget så slitet att glidytorna frös vid nysnöföre. Jag har också testat stenslipade skidor utan vidare preparering, vilket inte heller gled som vid sickling.

 

Den håriga ytan på mikronivå skapar säkert en hel del friktionsvärme. Vad tror du?

 

 

Den gamla idéen om vattenfilm mm: Är det ett stort feltänk?

Link to comment
Share on other sites

Råkade läsa denna om att värma skidorna för bättre glid, kanske bara gäller vid riktigt kallt före så att det handlar om att få skidorna till "rätt temperatur"?

 

http://bloggen.fi/vallnaf/2012/01/30/aka-skidor-i-kold/

ur den "Under den veckan gjorde vi ett test med att värma upp skidorna och på det sättet få bättre glid. Glidet är klart bättre med en varm skida. Värmeeffekten bibehölls i ungefär 10-12 minuter eller ungefär till första skjutningen. Denna finess användes också i FM i Keuruu i söndags."

Link to comment
Share on other sites

Råkade läsa denna om att värma skidorna för bättre glid, kanske bara gäller vid riktigt kallt före så att det handlar om att få skidorna till "rätt temperatur"?

 

http://bloggen.fi/vallnaf/2012/01/30/aka-skidor-i-kold/

ur den "Under den veckan gjorde vi ett test med att värma upp skidorna och på det sättet få bättre glid. Glidet är klart bättre med en varm skida. Värmeeffekten bibehölls i ungefär 10-12 minuter eller ungefär till första skjutningen. Denna finess användes också i FM i Keuruu i söndags."

Jag hade också den uppfattningen att en värmd skida skulle glida bättre och jag vet att det finns diverse patent på detta ända till Björn12 hittade fenomenet med "Paus-glid".

 

Det skulle vara roligt att få det utrett vilka parametrar som påverkar glidet på skidan.

 

Frågan är hur de utförde sitt glidtest? För att kunna göra jämförande glidtesterer så måste man ju bevisligen ha de kunskaper Björn12 har experimenterat fram. Annars kan det slå ordentligt fel har jag förstått det i Björns12:s fantastiska experiment.

 

Ja detta är nog bara början på ett intressant område som det bör forskas vidare om det är ju helt klart.

 

Gjordes repeterade glitester under dessa 12 minuter som Storvall-Stefan utförde sina glidtester, tro? (utan paus samt "on-the-fly" med skidning/nollning minst 500m före glidtestets start?)

 

Han kanske tog en "nollmätning" eller referens och pausade i 10 minuter och sedan utförde glidtestet på skidan och såg en förbättring av glidet med sisådär en 4-5% kanske gissningsvis?

 

Då drog han kanske slutsatsen att effeketen av värmningen höll i minst 10-12 minuter...

 

Tja, det skulle vara roligt att veta hur testet utfördes och få veta HUR många sekunder skidorna pausades innan glidtestet. Det är ju ingen som klockar hur många sekunder en skida står still förutom Björn12, mig veterligen.

 

Ja det blir bara mer spännande detta ämne.

Link to comment
Share on other sites

Det vore intressant om någon annan kunde göra liknande experiment under andra förhållanden. Det är ju ganska lätt gjort. Tyvärr har snön regnat bort där jag bor så just nu har jag bara tunneln att tillgå (vilket inte är det sämsta). Att fenomenet existerar i tunneln vet jag redan. Nu är det bara att ta reda på vilken paus som ger mest effekt och när effekten avtar. Men fortfarande vet jag inte vad som händer utomhus under andra förutsättningar.
Link to comment
Share on other sites

Mycket intressanta tester Björn. Kan denna upptäckt förklara varför nysicklade skidor går så bra i jämförelse med osicklade. Jag har själv testat att köra helt opreparerade skidor över en hel säsong. Till slut blev belaget så slitet att glidytorna frös vid nysnöföre. Jag har också testat stenslipade skidor utan vidare preparering, vilket inte heller gled som vid sickling.

 

Den håriga ytan på mikronivå skapar säkert en hel del friktionsvärme. Vad tror du?

 

 

Den gamla idéen om vattenfilm mm: Är det ett stort feltänk?

Vet inte riktigt om pausglidet kan ha någon betydelse i det du nämner först.

Vattenfilmen måste väl existera, något annat skulle ju strida mot fysikens lagar. Men jag skule vara tacksam om någon person som är kunnig i fysik kunde göra en uppskattning om vilken temperaturökning som är rimlig i kontaktytan mellan snö och belag vid normal åkhastighet och hur mycket denna i så fall kan tänkas värma upp belaget tillfälligt. Det måste väl gå att räkna ut om man känner till friktionskoefficienten.

Link to comment
Share on other sites

Råkade läsa denna om att värma skidorna för bättre glid, kanske bara gäller vid riktigt kallt före så att det handlar om att få skidorna till "rätt temperatur"?

 

http://bloggen.fi/vallnaf/2012/01/30/aka-skidor-i-kold/

ur den "Under den veckan gjorde vi ett test med att värma upp skidorna och på det sättet få bättre glid. Glidet är klart bättre med en varm skida. Värmeeffekten bibehölls i ungefär 10-12 minuter eller ungefär till första skjutningen. Denna finess användes också i FM i Keuruu i söndags."

Jag har lagt märke till detta också. Jag har inte testat det men jag har skrivit lite om det i kommentaren till 3 september 2010 i tråden "Björnglid i tunneln".

Link to comment
Share on other sites

gjorde några skidtester under julhelgen och testade också ”pausglid”. I normala snöförhållanden (-4 - -15) fick jag ingen förbättring om jag pausade före testet.

 

Björns resultat kanske beror på den smutsiga snön som gör att tunneln skiljer sig från normala spår.

– glidet bättre efter att man kört skate --> Skatebanan är renare så skidan ”tvättas” när den körs på skatebanan

- glidet bättre efter en paus --> smutsen som samlats under skidan kyls ner och glider en kort stund bättre tills friktionen värmer upp belaget och vattenfilmen ”sugs” in i smutsen igen

 

Om orsaken inte är förhållandena i tunneln så kanske pausglidet inte beror på skidorna utan åkaren-->. Det att ”pausglidet” var försumbart vid start utan stakning leder till följande spekulation: När du vilat 30 sek är din muskler varma men återhämtade -->du tror dig trycka på lika hårt men du har mera kraft än om du stakat hela varvet utan paus -->bättre glid.

När du sedan stått stilla 3 min börjar musklerna styvna och du tappar kraft --> sämre glid

 

 

@Xintrot: Storvall är vallachef för finska landslaget och deras test med uppvärmda skidor före sprint i -18 skulle jag inte ifrågasätta. Men det skall vara riktigt knirr-före nära köldgränsen för att uppvärmingen skall ge resultat

Link to comment
Share on other sites

gjorde några skidtester under julhelgen och testade också ”pausglid”. I normala snöförhållanden (-4 - -15) fick jag ingen förbättring om jag pausade före testet.

 

Björns resultat kanske beror på den smutsiga snön som gör att tunneln skiljer sig från normala spår.

– glidet bättre efter att man kört skate --> Skatebanan är renare så skidan ”tvättas” när den körs på skatebanan

- glidet bättre efter en paus --> smutsen som samlats under skidan kyls ner och glider en kort stund bättre tills friktionen värmer upp belaget och vattenfilmen ”sugs” in i smutsen igen

 

Om orsaken inte är förhållandena i tunneln så kanske pausglidet inte beror på skidorna utan åkaren-->. Det att ”pausglidet” var försumbart vid start utan stakning leder till följande spekulation: När du vilat 30 sek är din muskler varma men återhämtade -->du tror dig trycka på lika hårt men du har mera kraft än om du stakat hela varvet utan paus -->bättre glid.

När du sedan stått stilla 3 min börjar musklerna styvna och du tappar kraft --> sämre glid

 

 

@Xintrot: Storvall är vallachef för finska landslaget och deras test med uppvärmda skidor före sprint i -18 skulle jag inte ifrågasätta. Men det skall vara riktigt knirr-före nära köldgränsen för att uppvärmingen skall ge resultat

Det finns väl mer som kan spela in tex konstsnö/natursnö, hastighet, vallning mm. Annars tror jag mest på det som du är inne på, dvs temperaturen. Optimal glidtemperatur kanske är ca -2 grader. Väldigt subjektivt så känns det så i alla fall. Åtminstone kan vi alla vara överens om det glider klart sämre vid +10 och -35.

 

Skidorna blir genom friktion för varma i tunneln och det lönar sig att pausa, dvs kyla ner dem.

 

Vid -18 lönar det givetvis att värma upp skidan. Ditt test var delvis rätt kallt -15 grader.

 

Sannolikt är det också så att det är medeltemperaturen av skidornas belag och snön i spåret som bör räknas inte luft eller snötemp.

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen vatten man gider på, vet man det? För mig känns det troligare att det är luft eller ånga i kombination med ren torrfriktion när det går som mest optimalt. Bara vatten är ju kass (+10) och bara is (-35) lika dåligt (har faktiskt provat, oj,oj,oj).
Link to comment
Share on other sites

Nej,självklart ifrågasätter jag inte testet med värmda skidor

för jag har ingen aning om hur det utfördes.

Ingen kritik mot vallachefen eller testet från min sida.

 

Jag undrar bara nyfiket HUR dessa tester var utförda.

Det är fantastiskt intressant att få veta själva test-proceduren.

 

FRÅGAN ÄR;

Hur utförs ett korrekt glidtest där man ska jämföra tex skidpar och vallning?

Vad är rätt rätt och vad är fel sätt? Vad ska man tänka på?

 

Det kanske är helt omöjligt att återupprepa en "Björn-Paus" utanför tunneln?

Finn lyckades ju inte återskapa "paus-glidet" med egna tester vid olika temperaturer.

 

Åkaren spelar in?

Visst kan det bero på åkaren men jag tror ändå helhjärtat på Björn12 och

hans repeterbarhet samt hans starka vilja att försöka förstå vilka

parametrar som påverkar fenomenet.

 

Det är få människor som orkar behålla den

intensitet i sina försök som Björn12 har. De flesta skulle inte orka bry sig alls, eller bara orka prova en liten stund och tröttna, men Björn12 är inte av den naturen. Jag är ytterst tacksam för alla timmar han lägger ned på detta och delger resultaten här på forumet.

 

 

Björn, kan du kanske beskriva hur man utför ett test för att

få en stor skillnad så att andra även kan testa ute i naturen?

 

Beskriv lite om proceduren i detalj:

Hur man kör skidorna innan referensmätningen, hur många mätningar du tar medelvärdet av, hur du sedan pausar och hur man kör "paus-glid" mätningarna för att få

den största skillnaden (eller i alla fall en snabbare tid)

Vilken tidpunkt du startar tidmätningen och när du stänger av den - är

det i accelerationen eller konstantfart, retardation?

 

Ja lite sånt.. dvs den test-procedur som du kör med. Vad man ska tänka på.

 

Vi kanske då får in lite andra testare i tråden med flera resultat?

Link to comment
Share on other sites

gjorde några skidtester under julhelgen och testade också ”pausglid”. I normala snöförhållanden (-4 - -15) fick jag ingen förbättring om jag pausade före testet.

 

Björns resultat kanske beror på den smutsiga snön som gör att tunneln skiljer sig från normala spår.

– glidet bättre efter att man kört skate --> Skatebanan är renare så skidan ”tvättas” när den körs på skatebanan

- glidet bättre efter en paus --> smutsen som samlats under skidan kyls ner och glider en kort stund bättre tills friktionen värmer upp belaget och vattenfilmen ”sugs” in i smutsen igen

 

Om orsaken inte är förhållandena i tunneln så kanske pausglidet inte beror på skidorna utan åkaren-->. Det att ”pausglidet” var försumbart vid start utan stakning leder till följande spekulation: När du vilat 30 sek är din muskler varma men återhämtade -->du tror dig trycka på lika hårt men du har mera kraft än om du stakat hela varvet utan paus -->bättre glid.

När du sedan stått stilla 3 min börjar musklerna styvna och du tappar kraft --> sämre glid

 

 

@Xintrot: Storvall är vallachef för finska landslaget och deras test med uppvärmda skidor före sprint i -18 skulle jag inte ifrågasätta. Men det skall vara riktigt knirr-före nära köldgränsen för att uppvärmingen skall ge resultat

Kul att någon annan testat lite. Hur gjorde du dina tester Finn och vad blev resultatet, "ingen förbättring" låter lite vagt. Skilde det något mellan - 4 och -15? Använde du skateskidor eller klassiska? Sicklat eller vallat? Är själv spänd på att testa ute också när tillfälle ges.

Har också haft några funderingar kring om skidan skulle tvättas av den renare snön på skatedelen, skrev lite om detta i "Björnglid i tunneln", 19 augusti 2010. Men att skidan skulle "tvättas" strider ju mot att den skulle skulle ta upp mer och mer smuts vilket ständigt är det som hävdas i detta sammanhang.

Din andra teori om att smutsen kyls ner låter intressant och det är ju i så fall en variant på min teori om temperaturförändringen.

Angående att man skulle vara mer utvilad efter en paus så har jag funderat på detta också men inte fått det att gå ihop riktigt. Jag tycker inte att en liten paus borde ge den effekten men ska försöka testa detta också på lämpligt sätt.

För övrigt vänder jag mig mot resonemanget att man inte kan ifrågasätta det som en vallachef kommit fram till. Naturligtvis är landslagsvallarna de som är mest kunniga inom detta område och resultatet med uppvärmda skidor är väl helt i linje med vad man kan förvänta sig, men titeln, vallachef, i sig är ju ingen garanti. Men OM nu pausglidet är en faktor som man inte räknat med under vissa förutsättningar så måste man ju kunna ifrågasätta alla resultat där det kan spela in.

Link to comment
Share on other sites

Mina egna tester fokuserade på skid och strukturtest (skidorna slipade med Mantec och strukturer med Speedy Skiroller). Testade både skate och klassiska skidor (med och utan fästvalla). Mätte både tid (20 sek) och distans tills skidan stannade (ca 400 meter). Körde samma par 2-3 ggr och hade ingen statistisk förändring om jag startade direkt eller höll en 20 sek paus. Mitt mål var dock inte att testa pausglid utan skidor och strukturer och vallor. Eftersom backen var ganska lång, toppfarten hög och tiden startade när farten redan stigit så kan ju förstås pausglidet redan nollats?

 

En smutsig skida tvättas nog om du skidar den på renare underlag. Prova köra ett par skidor i tunnel eller ute i smutsigt blötföre. När det sedan blir lite kallare/renare tar du den ena skidan och skidar 10 km. Putsa sedan båda skidorna så ser du att skidan som du kört på i renare snö har tvättats. I tunneln sker nog samma sak på skatebanan där snön inte innehåller lika mycket rester av fästvalla.

 

Landslaget har ett antal par ”noll skidor”. När de nollat 2 par ändras strukturen, vallan eller i detta fall temperaturen på det ena paret. Sedan körs referenstest mot det andra paret. Och referenstestet visade att den uppvärmda skidan fungerade bättre i 10-12 min sedan gick den igen lika ”dåligt” som referensskidan.

Link to comment
Share on other sites

Test 2/1. Skidtunneln. Skateskidor, stålsicklade (M33). Minus 5 grader.

 

1,30 minuters paus: -1,6%

15 sekunders paus: -1,4%

1 minuts paus 185 m före nedförsbacken: -1,5%

 

Lite mindre skillnad är vanligt och lite sämre glid än vanligt med mer modd och mer folk i spåret vilket orsakar lite störningar i testandet. Tiderna varierade därför lite mer än vanligt. Har lagt in resultaten i diagrammet på sidan 3.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gjorde första utomhustestet 6/1 på Hovfjället. Inte speciellt pålitligt eftersom det snöade hela tiden och det var en del andra åkare i 1,2kmspåret jag körde. Ibland hade det alltså gått en minut sedan föregående åkare och ibland var det drygt 5 minuter sedan jag själv åkte i spåret. Det hann bli lite fjun i spåret på 5 minuter. Temperaturen var -1 med fasta spår under nysnön. Jag använde ett par Fischer RCS (F32) och ett par Atomic Skin Tec, båda sicklade.

Jag ser i alla fall ett mönster: Varje varv som jag gjorde en paus på 1 minut hade snabbare tid än föregående och efterföljande varv då jag inte gjorde någon paus. Skillnaderna var -2,0% och -4,7%. Jag gjorde fyra mätningar med varje skidpar (2 med paus och 2 utan). Jag tar resultatet med en nypa salt men det ger en liten indikation på pausglid.

Link to comment
Share on other sites

7/1. Test i tunneln. 3 par klassiska skidor, 2 Fischer RCS (F30, F32) ett par vallade och ett par sicklade. Skin Tec, sicklade. -5 grader. 1 minuts paus. Gjorde testet från stillastående för att se vilken effekt det skulle få. Tidigare har jag testat med flygande start och då haft känslan av att jag har högre begynnelsehastighet efter paus, vilket jag tolkat så att skidorna gått lättare och det har också känslan varit. I det här testet blir det även en liten paus med "icke-paus" men bara ca 3-5 sekunder) och farten under testet blir något lägre. Detta borde betyda mindre skillnad än normalt.

Resultat:

Fischer RCS vallade: -2,4%

Fischer RCS sicklade: -2,0%

Skin Tec sicklade: -2,2%

 

Som synes blev det en skillnad och lite mindre än vanligt. Återstår nu bara en metod som eliminerar den eventuella uppiggande effekten som en paus ger.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...