Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pausglid


bjorn12

Recommended Posts

9/1. Test i tunneln. Skin Tec med 3 olika fästhudar. -5 grader.

 

ST Vanliga hudar. 1 min paus: -1,4%, 30 sek paus: -2,0%

ST -18,5cm bak. - " - : -1,5% - " - : -1,2%

ST -11cm fram/-8cm bak. - " - : -1,1% - " - : -3,6%

 

Konstigt! 30 sek paus ger bättre glid än 1 minuts paus. Men jag gjorde bara en glidning idag så resultatet är lite osäkert. Det tyder emellertid inte på att det går fortare för att man är mer utvilad. Faktum kvarstår: Det går alltid snabbare med paus även om det varierar lite.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Mkt intressant detta!

Kompisen och jag upplevde denna effekt idag trots olika skidor och preparering (stålsicklade Madshus resp. vallade Rossignol).

Undrar vad det är som händer?

För det är ju så man märker det!

Vi pratade om det på hemvägen och då mindes jag denna tråden.

Link to comment
Share on other sites

Mkt intressant detta!

Kompisen och jag upplevde denna effekt idag trots olika skidor och preparering (stålsicklade Madshus resp. vallade Rossignol).

Undrar vad det är som händer?

För det är ju så man märker det!

Vi pratade om det på hemvägen och då mindes jag denna tråden.

Kul att det är någon annan som vågat testa detta :)

Link to comment
Share on other sites

Mkt intressant detta!

Kompisen och jag upplevde denna effekt idag trots olika skidor och preparering (stålsicklade Madshus resp. vallade Rossignol).

Undrar vad det är som händer?

För det är ju så man märker det!

Vi pratade om det på hemvägen och då mindes jag denna tråden.

Kul att det är någon annan som vågat testa detta :)

Man vill ju inte dö nyfiken! ;)

Våran test är inte lika avancerad som din, men vi gled en sträcka i spåret och mätte tiden med våra gps-klockor. Vi testade både natursnö och konstsnö och fick samma resultat dvs. snabbare tid efter paus. Vi testade med 1 min paus 5 ggr och en gång 10 min paus vilket gav den största förändringen (snabbast tid) men det kan kanske knytas till att vi fikade och var lite piggare sen??

Varför vi bestämde oss för att testa var att vi helt enkelt upplevde "pausglid" och undrade om det verkligen var så!

Tack för inspirationen bjorn12! :)

Link to comment
Share on other sites

15/1. Skidtunneln. 6-7 grader minus. 1 minuts paus. Atomic Skin Tec, stålsicklade.

 

ST Vanliga hudar: -2,3%

ST -18,5cm bak: -3,3%

ST Vanliga hudar hård stakning: -3,9%

 

Körde också ett test där jag mätte vilken skillnad det blir om man inte stakar lika hårt vid

varje test. Att man är lite mer utvilad efter en paus och därför omedvetet stakar lite kraftfullare är ju en möjlig felkälla vid mätningarna. Med nästan maximal stakning jämfört med den vanliga måttliga stakningen fick jag ner tiden med 3,9% jämfört med glidtider utan paus. Då var det verkligen stor skillnad i stakningen och skillnaden blev ändå inte större. Jag tycker detta tyder på att "utviladeffekten" efter en paus inte är någon stor, om ens någon, felkälla. Däremot är det ju naturligtvis omöjligt att staka exakt lika hårt varje gång, vilket är en felkälla som kan göras mindre med många mätningar.

Link to comment
Share on other sites

Följer detta med stort intresse, men jag är inte bara oduglig på att åka i nerförsbackar jag saknar även hjärnkapacitet att komma på en lösning på gåtan. ;-)

 

Viloeffekten för kroppen kunde kanske lösas med tio armhävningar ?

Har funderat på det där med armhävningarna också men är rädd för följderna. Folk tycker redan att det ser underligt ut när jag står och filosoferar utan någon synbar anledning. Skulle jag göra armhävningar medan jag försöker hålla kvar skidbelagen mot snön så skulle jag nog bli misstänkt för någon helt ny sexuell avvikelse, säkerligen förbjuden! Visserligen älskar jag snö - men kanske inte riktigt på det viset ;) .

Link to comment
Share on other sites

Följer detta med stort intresse' date=' men jag är inte bara oduglig på att åka i nerförsbackar jag saknar även hjärnkapacitet att komma på en lösning på gåtan. ;-)

 

Viloeffekten för kroppen kunde kanske lösas med tio armhävningar ?[/quote']

Har funderat på det där med armhävningarna också men är rädd för följderna. Folk tycker redan att det ser underligt ut när jag står och filosoferar utan någon synbar anledning. Skulle jag göra armhävningar medan jag försöker hålla kvar skidbelagen mot snön så skulle jag nog bli misstänkt för någon helt ny sexuell avvikelse, säkerligen förbjuden! Visserligen älskar jag snö - men kanske inte riktigt på det viset ;) .

:)

 

Igår hjälpte inte ens pausglidet...hade sämsta glidet NÅGONSIN!!!

Förutsättningarna var konstsnö, + 3 C, regn. Mina skidor är stålsicklade.

Kompisens vallade gick hyfsat, men inte bra.

Link to comment
Share on other sites

Du bjorn12, som filosiferar så mkt, har du provat glid med skintec utan stighudarna? Skulle det gå att ha en blank platta att byta med? Stighud i första backen på VL för att sedan stanna och byta platta?

Har tagit av stighudarna en gång och försökt åka. Slutade efter 10 meter, det gick inte bra! Högg och hackade! Blank platta kanske skulle gå bra men mina försök med halvomskurna hudar har inte givit något bättre glid. Kanske skulle det gå bättre utan någon päls alls men det verkar inte som det hittills.

Link to comment
Share on other sites

Följer detta med stort intresse' date=' men jag är inte bara oduglig på att åka i nerförsbackar jag saknar även hjärnkapacitet att komma på en lösning på gåtan. ;-)

 

Viloeffekten för kroppen kunde kanske lösas med tio armhävningar ?[/quote']

Har funderat på det där med armhävningarna också men är rädd för följderna. Folk tycker redan att det ser underligt ut när jag står och filosoferar utan någon synbar anledning. Skulle jag göra armhävningar medan jag försöker hålla kvar skidbelagen mot snön så skulle jag nog bli misstänkt för någon helt ny sexuell avvikelse, säkerligen förbjuden! Visserligen älskar jag snö - men kanske inte riktigt på det viset ;) .

:)

 

Igår hjälpte inte ens pausglidet...hade sämsta glidet NÅGONSIN!!!

Förutsättningarna var konstsnö, + 3 C, regn. Mina skidor är stålsicklade.

Kompisens vallade gick hyfsat, men inte bra.

Jag har ju (nästan) bara testat i tunneln i -4 - -7 grader och hypotesen jag haft har varit att glidförbättringen berodde på avkylning av belaget pga att friktionen upphörde. Vid plusgrader kanske inte detta sker på samma sätt, det blir ju också mer vatten inblandat under belagen. Jag vet inte om din observation styrker min teori eller ej men ska försöka testa i olika förhållanden så snart förhållandena medger.

Återigen, kul att någon annan vill testa detta fenomen för att se under vilka andra förhållanden det existerar. :)

Link to comment
Share on other sites

18/1. Skidtunneln. -6 grader. En par sicklade och ett par vallade skateskidor.

 

1 minuts paus: (ca en minuts backe)

Madshus sicklade (M33): -2,5% 1:a hälften av backen: -3,9% 2:a hälften: -1,1%

Fischer vallade (F22): -1,2% - " - : -1,6% - " - : -0,8%

 

30 sekunders paus: (ca 30 sekunders backe)

M33: -1,9% - " - : -3,0% - " - : - 0,5%

 

Effekten av pausen avtar ganska snabbt.

Link to comment
Share on other sites

En teori till förklaring: Snö och is smälter under tryck! Alltså borde det genereras extra mycket vattenfilm som absorberas av skidans struktur när man står still. Denna extra vattenfilm drar man med sig en stund tills det extra vattnet har lämnat skidans undersida och man åter är tillbaka på normal vattenfilmsmängd!
Link to comment
Share on other sites

En teori till förklaring: Snö och is smälter under tryck! Alltså borde det genereras extra mycket vattenfilm som absorberas av skidans struktur när man står still. Denna extra vattenfilm drar man med sig en stund tills det extra vattnet har lämnat skidans undersida och man åter är tillbaka på normal vattenfilmsmängd!

Det är en ny teori. Jag vet inte hur mycket tryck som behövs för att smälta snö men det blir ett tryck på ungefär 40 gram/cm2 när jag står på skidorna utslaget på hela skidan. Det låter inte som så mycket, men jag är ingen fysiker som kan bedöma vad som är rimligt för att åstadkomma smältning. Å andra sidan lär ju bara någon promille av skidan vara i kontakt med snökristallerna på mikronivå och då blir det snabbt ett tryck på många kg/cm2. Men då blir det också en mycket mindre del av belagsstrukturen som absorberar vattnet. Trycket är dessutom detsamma oberoende av om skidorna står stilla eller glider. Din teori bygger på att mer vatten ger bättre glid medan min säger att mindre vatten, pga av avkylning under pausen, ger bättre glid. Båda teorierna skulle kunna stämma, men vid olika temperaturer, eftersom det ska vara vattenfilmens tjocklek som påverkar glidet.

Finns det ingen professor i fysik här på forumet som kan hjälpa till att reda ut begreppen?

Link to comment
Share on other sites

21/1. Tunneln. -6 grader. Skateskidor.

 

30 sekunders paus. Ca en minuts backe:

 

Fischer RCS vallade (F22): -1,4% 1:a hälften av backen: -2,3%, 2.a hälften: -0,5%

Madshus sicklade (M33): -0,8% - " - : -1,9%, - " - : +0,1%!

 

Pausglideffekten avtar snabbt igen. För första gången gick det långsammare än utan paus, bara under 2:a hälften visserligen och så lite att det är långt inom felmarginalen. (Jag brukar ha 1% som något slags gräns)

 

Jag har lagt in resultatet i diagrammet på sidan 3. Börjar bli ganska mycket där nu och en ganska tydlig trend.

Link to comment
Share on other sites

bjorn12;

skulle vara mycket intressant om kunde testa pausglidet i plusgrader, eftersom jag o kompisen upplevde att den effekten försvann helt då.

Ska göra det så snart jag får tillfälle. Mycket möjligt att det försvinner då eftersom det blir en helt annan temperatur och vattenfilm under skidan. Jag fick pausglid som i tunneln när jag testade utomhus för några dar sen i -2.

Link to comment
Share on other sites

31/1. Hovfjället (utomhus ;) ). Klassiska skidor. -2 grader. Hårda fina spår. 1 minuts paus.

 

Atomic Skin Tec, sicklade: -2,6%

Fischer RCS (sicklade) : -3,8%

 

Fösta riktiga testet (gjorde ett 6/1, men med fallande snö) utomhus och här blev det ju pausglid också.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 7 months later...

Körde ett lite pausglidtest i tunneln häromveckan för att se om det fortfarande fungerade. Och det gjorde det!

-2,0% (M33+K6), -4,4% (K10) och -2,7% (M33+K6) med tre olika par sicklade skateskidor och 30 sekunders paus.

Har lagt in det i diagrammet på sidan 3 i den här tråden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...