Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

snöskoter


Folkesson

Recommended Posts

Jag funderar på att skaffa en egen snöskoter eftersom de lokala skoterägarna inte är skidintresserade... Vilken typ av snöskoter är optimal för att dra spår med? Vilken övrig utrustning behövs?

det vet du väl redan men absolut viktigast är att du kikar på bred eller dubbelbandare eller ev en med något smalare matta men förlängd = skotern gräver inte ner sig.

 

smalbandare tar sig inte knappt fram själva ens, om det kommit lite ny-snö, så att dra spår med dom är som att försöka skajta med löparskidor när det kommit 100cm nysnö.

 

sen är väl nästa fråga vad du har för budget? det avgör vad du ska kika på vidare.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att skaffa en egen snöskoter eftersom de lokala skoterägarna inte är skidintresserade... Vilken typ av snöskoter är optimal för att dra spår med? Vilken övrig utrustning behövs?

det vet du väl redan men absolut viktigast är att du kikar på bred eller dubbelbandare eller ev en med något smalare matta men förlängd = skotern gräver inte ner sig.

 

smalbandare tar sig inte knappt fram själva ens' date=' om det kommit lite ny-snö, så att dra spår med dom är som att försöka skajta med löparskidor när det kommit 100cm nysnö.

 

sen är väl nästa fråga vad du har för budget? det avgör vad du ska kika på vidare.[/quote']

Att det ska vara en "modell bredare" hade jag väl lite på känn, men det känns som det finns väldigt många modeller på marknaden och alldeles för få på beganade marknaden (i min trakt).

 

Budgeten har jag inte funderat på alls men självklart så måste den pressas :( (låginkomsttagare)

Link to comment
Share on other sites

Som flera redan varit inne på, bredbandare eller om man gillar nostalgiskotrar, en dubbelbandare. Viktigt också med lågväxel och backväxel. Lågväxel för att motor och variator ska få jobba med rätt varvtal i de låga farter som man spårar (10-20km/h) och backväxel eftersom även bred eller dubbelbandare kommer att köra fast.

 

Redskapen bakom då...

En spårkälke är ju givet. Ju större och tyngre, desto bättre spår. Visst, de där lätta som säljs på blocket för att kunna dras bakom vilken leksaksskoter som helst gör fina spår för ögat, men det är ju kul om dom håller också och det finns lite stavfäste.

Vill du dessutom ha fasta och jämna spår så behöver du en sladd också. I sin enklaste form fungerar ett stycke armeringsmatta som dras i en kätting bakom skotern. En enkel sladd av vinkeljärn är bättre ändå.

 

Det är en vanlig missuppfattning att man kan packa snö med bara skotern. En skoter har mycket lägre marktryck än en skidåkare. Prova att köra rätt ut i en halvmeter lössnö och försök gå i skoterspåret. Går inte så bra... Inte ens på skidor bär det i ett nytt skoterspår. Tricket är att få ur luften i snön och det är det som en sladd, dragen i hög fart (>ca 30km/h) gör. På köpet får man spår som är jämna i längsled.

 

Så mitt köpråd blir:

Skoter: i första hand Lynx 6900 eller Yeti Pro. I andra hand vilken som med 50-matta (Lynx 5900, yamaha viking, arcticcat bearcat, skidoo scandic osv).

Redskap: Spårkälke (som sagt, gärna lite längre modell) och en sladd (svetsa ihop en själv eller leta på blocket).

 

EDIT: Har du tillgång till en fyrhjuling så kan ju en bandsats till den vara ett alternativ. Ligger på sådär 40000 och det får man ju ge för en skoter också, men man får en maskin mindre att rå om. Fyrhjulingen bör nog vara på minst 700 kubik även om jag sett band på klenare maskiner.

Link to comment
Share on other sites

Grizzlybrottarn, tack för ett fantastiskt svar, du verkar kunna detta!

 

Fyrhjuling har jag inte tillgång till men jag en hyfsat stark traktor däremot, finns det redskap som fungerar till en sådan? Det går ju kanske inte att köra på det minsta kostigarna men skogsvägar är ju inte några problem med 4wd...

 

Åter till snöskotern, finns det några vettiga ÅF som säljer begagnat, eller är det blocket som gäller? Vill ju inte lägga för mkt pengar på den men om några fler i trakten lägger lite pengar så kanske det är värt att köpa en ny så får vi kanske lite mindre strul

Link to comment
Share on other sites

Finns det ingen skidklubb i närheten som du kan vara med i?

 

Jag skulle tro att det är möjligt att få en skidklkubb att satsa på maskiner, med kommunens hjälp också, om det bara finns någon so är villig att hjälpa till.

 

Hemmavid så är vi nu 7 stycken som samsas om att köra skoter åt klubben, det gör att det finns spår åt fler än bara de som kör. Hela kommunen har möjlighet att köra i våra spår och det finns erbjudanden om att köra fler spår än vid klubbstuga också, mot ersättning.

Men det är svårt att få tid till att köra flera spår med transporter av skoter etc. och sedan väldigt kort utnyttjandetid.

 

Så ett tips är kanske att realisera idéerna i någon klubb i närheten?

Kanske finns det redan utrustning men ingen som vill köra?

Link to comment
Share on other sites

Bortser helt från budget/kostnad och tipsar om följande:

 

Det bästa du kan köpa som spårkälke kommer från USA och heter Yellowstone Track System. Detta system använder de i Oxvreten (Nykvarn) och närmare pistmaskinspreppade spår går inte att komma :)

 

Kika här: Spårutrustning

 

Vad gäller skoter är jag helt novis men vad jag förstått så öser de beröm över 4-hjuling med bandsats i Mora. Framkomligheten ska vara betydligt bättre än skoter, framförallt lättare att styra dit man vill. Finns en del klipp på Youtube:

 

Link to comment
Share on other sites

Finns det ingen skidklubb i närheten som du kan vara med i?

 

Jag skulle tro att det är möjligt att få en skidklkubb att satsa på maskiner, med kommunens hjälp också, om det bara finns någon so är villig att hjälpa till.

 

Hemmavid så är vi nu 7 stycken som samsas om att köra skoter åt klubben, det gör att det finns spår åt fler än bara de som kör. Hela kommunen har möjlighet att köra i våra spår och det finns erbjudanden om att köra fler spår än vid klubbstuga också, mot ersättning.

Men det är svårt att få tid till att köra flera spår med transporter av skoter etc. och sedan väldigt kort utnyttjandetid.

 

Så ett tips är kanske att realisera idéerna i någon klubb i närheten?

Kanske finns det redan utrustning men ingen som vill köra?

Jo visst finns det klubbar fyllda med eldsjälar som gör spår men de ligger en bit bort... Denna tråd är väldigt spontan så...:)

 

Spårsläde finns det i byn som jag får använda (vet inte riktigt hur bra den är) men ingen bra fungerande skoter, (bara några räjsermaskiner som sällan fungerar)... så om jag förstått rätt så behövs en sladd som inte borde vara så svårt att snickra ihop samt en skoter med hyfsat brett band

Link to comment
Share on other sites

Grizzlybrottarn, tack för ett fantastiskt svar, du verkar kunna detta!

Håller med. Alltid roligt att ta del av Grizzlybrottarn´s välformulerade kunskaper.

 

Fyrhjuling har jag inte tillgång till men jag en hyfsat stark traktor däremot, finns det redskap som fungerar till en sådan? Det går ju kanske inte att köra på det minsta kostigarna men skogsvägar är ju inte några problem med 4wd...

Om du har kedjor till traktorn, det är hyfsat plant där du ska göra spåret och den har någorlunda markfrigång och det inte är 1meter snö som ska berabetas på en och samma gång känns det väl, spontant, som att du hjälpligt borde kunna få till ett singespår som ryms mellan hjulen. Att få hjälp med att kunna modifiera kopplingen så den passar till traktorns drag är nog det minsta problemet.

 

 

Åter till snöskotern, finns det några vettiga ÅF som säljer begagnat, eller är det blocket som gäller? Vill ju inte lägga för mkt pengar på den men om några fler i trakten lägger lite pengar så kanske det är värt att köpa en ny så får vi kanske lite mindre strul

Man ska väl inte skrämmas för mycket, men om du inte har så mycket mek-kunskaper och erfarenhet av gamla fordon är det nog lite lurigt med allt för gammalt. Om du måste lämna in grejerna, till en firma, när det inte fungerar eller för service blir det lätt ett dyrt äventyr. Snöskotrar är sånt där som efter att ha blivit stående några snöfattiga vintrar och sedan plötsligt i tio gradig kyla ska sparkas igång lätt är lite tjuriga. Och man har ju inte så mycket tid att vinka på när snön väl väller ner. Övrig utrustning kan också kräva lite handpåläggning då och då. Det bästa vore nog om du kunde få med någon i projektet som har lite kunskap och resurser för att ta hand om vård och underhåll.

 

Annars är ju idén klockren och det är ju inte direkt tråkigt att köra skoter..

Link to comment
Share on other sites

Jag kör själv med motsvarande utrustning som Stefan länkar till, förvisso en tiddtech istället för yellowstone, men samma princip. Fyrhjuling till det, en polaris 850XP med band. Grymma grejer för att få till snygga spår, men groomers löser inte problemet med packning av snön. De går lika högt i snön som skotrar. Så jag sladdar ändå en hel del innan spårning.

 

Fyrhjulingen är jag mycket nöjd med. En otrolig styrförmåga jämfört med skoter. Inget problem om man bara spårar ett vanligt spår, men har man lite stadionspår, geningar och sånt där man ibland behöver vända "på fel håll" så fixar skoter oftast inte svängradien. Dragkraften motsvarar ganska väl vår aktiv grizzly (dubbelbandad skoter alltså), men grizzlyn vinner i viss mån på att den kan köras aggressivare. Fyrhjulingen har å andra sidan bättre kontroll.

 

Men jag antar att det inte var prylar i klassen 100 000kr+ som TS var ute efter. Eller snarare uppåt 200 000 för en ny fyrhjuling, bandsats och groomer med spårplatta.

 

Angående traktor så var det någon här på forumet som höll på och testade att spåra med en sådan härom vintern. Kan det ha varit Vasa? Han var i alla fall i spårmaskinsbyggartagen för ett par år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Angående skidklubbar och skoterkörning så är tyvärr min erfarenhet att det är lätt att så tag i folk som gärna kör en repa i solskenet en lördag med lagom mycket nysnö i torr form. I regnblandad snö när träden ligger som ett plockepinn i skogen, när temperaturen kryper neråt -30 eller när nysnön ligger i meterdjupa drivor så brukar det vara mer tunnsått med intresset. Man skulle ju kunna säga att det är bra med de som i alla fall ställer upp ibland, men om de tar alla smörpass så blir det ju bara grispassen kvar. Och även den mest entusiastiske spårare kan behöva en solig lördag med fem cm nysnö ibland som omväxling. Men annars är de gnistrande, kalla, stjärnklara nätterna inte fel de heller...

 

Likaså så är det viktigt att man ställer upp en standard som de som spårar ska följa om man ska köra olika veckor. Annars får de ambitiösa ägna hela sina veckor åt att städa efter de som inte sladdar innan spårning eller inte breddar ut hela spårbredden. Städning som kan vara ganska jobbig om det töat och frusit om.

 

Så det är nog så viktigt att man är överens om när och hur man spårar om man är ett gäng som gör det ihop.

 

Den stora nackdelen med att göra bra spår är annars att folk som inte ens är medlemmar i skidklubben helt plötsligt börjar ställa krav på att spåren alltid ska vara bra, vilket kan vara lite svårt att realisera på ideel basis.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör själv med motsvarande utrustning som Stefan länkar till, förvisso en tiddtech istället för yellowstone, men samma princip. Fyrhjuling till det, en polaris 850XP med band. Grymma grejer för att få till snygga spår, men groomers löser inte problemet med packning av snön. De går lika högt i snön som skotrar. Så jag sladdar ändå en hel del innan spårning.

 

Fyrhjulingen är jag mycket nöjd med. En otrolig styrförmåga jämfört med skoter. Inget problem om man bara spårar ett vanligt spår, men har man lite stadionspår, geningar och sånt där man ibland behöver vända "på fel håll" så fixar skoter oftast inte svängradien. Dragkraften motsvarar ganska väl vår aktiv grizzly (dubbelbandad skoter alltså), men grizzlyn vinner i viss mån på att den kan köras aggressivare. Fyrhjulingen har å andra sidan bättre kontroll.

 

Men jag antar att det inte var prylar i klassen 100 000kr+ som TS var ute efter. Eller snarare uppåt 200 000 för en ny fyrhjuling, bandsats och groomer med spårplatta.

 

Angående traktor så var det någon här på forumet som höll på och testade att spåra med en sådan härom vintern. Kan det ha varit Vasa? Han var i alla fall i spårmaskinsbyggartagen för ett par år sedan.

Tiddtech såg riktigt fin ut. Får nog ta mig en tur till Gimo någon gång och provåka dina spår :)

Link to comment
Share on other sites

Angående traktor så var det någon här på forumet som höll på och testade att spåra med en sådan härom vintern. Kan det ha varit Vasa? Han var i alla fall i spårmaskinsbyggartagen för ett par år sedan.

Ja det stämmer.

Fungerade bra när det var en del snö den vintern, då fyrhjulingen utan band inte har en suck så rullar traktorn sakta framåt och man kan väl lasta i princip vad som helst för att tynga ner släden.

 

Så har du en traktor så prova med det först.

Men det är ju på vägar eller åkrar som det fungerar.

På mossar går det ju inte, eller om du ska över någon passage med typ klen träbro.

 

Här har vi ett större myrområde som de spårar och för att vi ska kunna träna stakning kör de med en Iller. Skotern fungerar då bra som komplettering.

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=14974

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag gjorde i två delar med en kulhandske som drag. Först en bredare med mönster som manchester. Sedan en av och påkopplingsbar spårkälke bakom.

Du får prova dig fram tills spåren blir perfekta! :)

Den får inte gräva ner sig och samla snö, om det blir tö.

 

315.3.2 Skidspåret bör läggas på sådant sätt att man får en god skidföring och utan att glidmomentet påverkas av bromsning från bindningen eller skidskon. Avståndet mellan de båda enskilda spårens mitt bör vara 17-30 cm mätt från det enskilda spårets mitt. Spårdjupet bör vara 2-5 cm även i hård frusen snö.

315.3.3 Läggs två eller flera spår bör avståndet mellan respektive spår vara 1.00 – 1.20 meter mätt från det enskilda spårets mitt.

 

http://www.skidor.com/ImageVaultFiles/id_9533/cf_7/Slutliga%20T%C3%A4vlregler%202011_10.PDF

 

Tittar man på spår dragna med vanliga gamla skoterkälkar brukar de vara ganska grunda och breda i botten och raka kanter upp.

Spåren borde bli hållbarare om det är precisare bredd för skidan nertill och mer vinklade kanter.

Då kan inte skidan vobbla och förstöra spåren, men pjäxan måste få plats så då måste det snedda en del.

 

Sedan är det bredden, det blir stabilare med längre mellan spåren utför men lättare att diagonala med smalare mellan spåren uppför.

Link to comment
Share on other sites

Redskapen bakom då...

En spårkälke är ju givet. Ju större och tyngre, desto bättre spår. Visst, de där lätta som säljs på blocket för att kunna dras bakom vilken leksaksskoter som helst gör fina spår för ögat, men det är ju kul om dom håller också och det finns lite stavfäste.

Vill du dessutom ha fasta och jämna spår så behöver du en sladd också. I sin enklaste form fungerar ett stycke armeringsmatta som dras i en kätting bakom skotern. En enkel sladd av vinkeljärn är bättre ändå.

http://www.vssk.nu/Natsladd.htm

 

Skulle en sån här fungera bra som sladd? Ligger ju och dräller sådana mattor överallt i byn som några timmars svets skulle kunna fixa... vore ju utmärkt

Link to comment
Share on other sites

Hej Jag är ny här på forumet. Jag har dragit upp spår med traktor ganska många år. Har en vält med 8st bilhjul ihop satta med gängstång, fungerar alldeles utmärkt sen beror det på snön om jag har spårkälken direkt efter eller om man får vänta innan man drar spåren. Ibland kan det vara problem om det är mycket nysnö att snön pressas framför så att hjulen inte roterar. Men oftast blir resultatet bra. Det brukar bli kanonbra stavfäste
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...