Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Djupgående klistervallaguide


Carl A

Recommended Posts

Har sökt massor på såväl denna sajt som på wäbben.

 

Tycker mig dock inte ha hittat ngt lite mer djupgående angående klistervallning i olika fören.

 

Tillverkarnas tuber säger ju ofta inte så mkt, vad betyder tex "svåra förhållanden"...

 

Ngn som känner till ngn avhandling i ämnet?

Link to comment
Share on other sites

Det här forumet är nog späckat med infon du söker men kanske inte i ett enkelt paket. Här är den sammanfattning jag plockat ihop från diverse inlägg. Funkar bra för det mesta.

 

Rode Blått - alltid underst

Rode Violet - isiga spår (0 till -5)

Rode Silver - smuts och/eller vatten i spåret

Rode Rossa - Mjuk och varmare (t.ex. då solen skiner), fuktigare snö

Rode Multigrade - Växlande före

Rode Gialla - då det är för varmt för Rossa

Genomblött före: Rode Base/blått klister + Wide + Rossa special

 

Swix KR30 Blå, Isigt från nån minus och nedåt, täck med BMburk eller Blå burk

Swix KR50 Flexi varierande snö runt 0, täck med typ VR50, bättre bett än Start Universial

Start Universial, blanda med Rode eller täck med typ VR60 vid skiftande förhållanden.

Rode Rossa Special, lite mjukare.

Swix KR70, genomblöt snö Rossa eller Violet under.

Link to comment
Share on other sites

Nog borde väl Rode Chola nämnas också?

 

Så fort det är mer slitande före (konstsnö) så har jag grundvalla och i klistervariant så är det Rode Chola som blivit mitt val.

De flesta klistertillverkare har väl en grundklistervariant?

 

Blått är väl bara en kall klistervalla? Ingen grundvalla?

Är det inte som att grunda med t ex Swix grön?

Link to comment
Share on other sites

Nog borde väl Rode Chola nämnas också?

I (så gott som) alla dessa rekommendationer ingår grundvalla, ansåg det så självklart att jag inte skrev ner det. Det är Chola eller Toko Base som anses bäst som grund, så där generellt. Själv har jag bara använt Swix KR30 (skarklister) som bas och tycker det funkar bra (Magnars rekommendation).

Link to comment
Share on other sites

Jag klarar mig bra med tre klister. Ett skarklister som även kan användas till underlag, ett universalklister och ett klister för varmföre. Dessa går att blanda i olika mängd och även täcka med burkvalla.

I och för sig inte svar på trådens fråga, men jag tycker att man ska göra det lite enkelt för sig själv.

Link to comment
Share on other sites

Nej för faan, man skall krångla till det.

 

tack för ovanstående, men den infon har jag till största delen redan. - Jag önskar lite mer analys av fören och klister mm på mer "vetenskaplig nano-nivå" :-)

Då ska jag dela med mig av min högst personliga "bibel" och vad jag noterat på de klistertuber som jag har i min samling. Sammanställt av egna erfarenheter, diskussioner här på forumet och med andra skidåkare. Detta under förutsättning att jag har en gratis fika vid lämpligt tillfälle ;)

 

Rode Chola Grundklister, tunt lager i botten på all klistervallning utom när det är riktigt varmt

Swix KR30 Isiga spår utan lös snö, minusgrader. Täck med Black magic eller blå burkvalla

Rode Violett Isiga spår och grovkornigt, minusgrader. Kan täckas/blandas med Black magic

Swix KR50 Varierande snö och noll eller någon minusgrad, täck gärna med VR50

Rode Rossa Grov fuktig snö runt nollan

Start universal Skiftande förhållanden plus/minus. Kan blandas med Rossa eller täckas med VR60 eller Ski-Go HF röd

Swix K21n silver universal Skiftande förhållanden plus/minus med solbackar och finkornigt vid skuggpartier

Rode Rossa Special Våt snö väl på plussidan, finare snö

Swix KR70 Genomblött och varmt, Rosse eller violett i botten istället för grundklister

Rode GiallaGenomblött när man vill få extra bett i fästet.

 

Den som används minst är Rode Gialla, tuber som är lite "överkurs" (om det nu finns) är KR50, K21n och KR70 enligt min mening. Kvar är då resten som rena "måsteprodukter" :)

 

KR30 funkar också som grundklister, men Rode Chola luktar så gott

Rode violett kan täckas med många burkvallor, inte bara BM. Det har ju kommit en hel del toppningsvallor (Star Top violett, Rode TopLine osv) som också funkar att använda

Rode Rossa blandat med Start universal = en klassisk vallning som funkar mycket bra. Just i föret kring noll är risken för underfrysning störst. Du vet när man tar ett kliv utanför spåret och så hade man helt plötsligt platåskidor under fötterna. Detta är lite marigt att komma ifrån med jag ska prova Rex Hydrex (dyrt som satan). Man kan också täcka med fluider (Cera, Ski-Go mm) men det har jag aldrig provat.

 

Valla i lager och kyl emellan utom när du blandar (Rossa + Start univ) då du lägger varanan klutt av de 2 klister som skall blandas. Att använda tummen för att fixa den sista finishen är överlägset, man får en bra feedback på att lagret är jämntjockt och fint.

 

Var försiktig med gasolvärmning, lätt att bränna både skidan och för att inte tala om byxben och annat när man ställer ner tuben med lågan på. Bäst är ett vallajärn eller en varmluftspistol. Värm tuben lätt innan du applicerar så att du får fina "kluttar" utan allt för mycket "trådar" som hänger efter och hamnar lite här och där.

 

Det är ett jädra klet så bra att ha till hands är vallaväck och trasor att torka av händer (tummen) med.

 

Har du transporterat skidorna inne i bilen (och därmed garanterat kletat ner inredningen) så tänk på att kyla skidorna innan du börjar åka annars är underfrysning en 100% säkerhet.

 

Rengör skidorna efter åkturen och om inte så förvara inte skidorna stående i värmen. Då rinner klistret ner för hela skidorna och i bästa fall även ner på din fina heltäckningsmatta :)

 

Hoppas det hjälper dig!

Link to comment
Share on other sites

Många verkar gilla Chola. Hur står det sig mot KR20? Använde det + KR30 + burk på vasan, bra tills det försvann.

Tja, det är väl hårfin skillnad skulle jag tro. Kör mest med Chola då den alltid funnits i boxen. Cholan är i alla fall mycket slitstark. Läggs i ett tunt lager, lägg glest mellan "kluttarna" och värm för att sedan klossa ut med vallakloss så får man ett tunt fint lager. Tänk också på att rugga fästzonen med sandpapper, det ökar slitstyrkan.

Link to comment
Share on other sites

Nej för faan' date=' man skall krångla till det.

 

tack för ovanstående, men den infon har jag till största delen redan. - Jag önskar lite mer analys av fören och klister mm på mer "vetenskaplig nano-nivå" :-)[/quote']

Då ska jag dela med mig av min högst personliga "bibel" och vad jag noterat på de klistertuber som jag har i min samling. Sammanställt av egna erfarenheter, diskussioner här på forumet och med andra skidåkare. Detta under förutsättning att jag har en gratis fika vid lämpligt tillfälle ;)

 

Rode Chola Grundklister, tunt lager i botten på all klistervallning utom när det är riktigt varmt

Swix KR30 Isiga spår utan lös snö, minusgrader. Täck med Black magic eller blå burkvalla

Rode Violett Isiga spår och grovkornigt, minusgrader. Kan täckas/blandas med Black magic

Swix KR50 Varierande snö och noll eller någon minusgrad, täck gärna med VR50

Rode Rossa Grov fuktig snö runt nollan

Start universal Skiftande förhållanden plus/minus. Kan blandas med Rossa eller täckas med VR60 eller Ski-Go HF röd

Swix K21n silver universal Skiftande förhållanden plus/minus med solbackar och finkornigt vid skuggpartier

Rode Rossa Special Våt snö väl på plussidan, finare snö

Swix KR70 Genomblött och varmt, Rosse eller violett i botten istället för grundklister

Rode GiallaGenomblött när man vill få extra bett i fästet.

 

Den som används minst är Rode Gialla, tuber som är lite "överkurs" (om det nu finns) är KR50, K21n och KR70 enligt min mening. Kvar är då resten som rena "måsteprodukter" :)

 

KR30 funkar också som grundklister, men Rode Chola luktar så gott

Rode violett kan täckas med många burkvallor, inte bara BM. Det har ju kommit en hel del toppningsvallor (Star Top violett, Rode TopLine osv) som också funkar att använda

Rode Rossa blandat med Start universal = en klassisk vallning som funkar mycket bra. Just i föret kring noll är risken för underfrysning störst. Du vet när man tar ett kliv utanför spåret och så hade man helt plötsligt platåskidor under fötterna. Detta är lite marigt att komma ifrån med jag ska prova Rex Hydrex (dyrt som satan). Man kan också täcka med fluider (Cera, Ski-Go mm) men det har jag aldrig provat.

 

Valla i lager och kyl emellan utom när du blandar (Rossa + Start univ) då du lägger varanan klutt av de 2 klister som skall blandas. Att använda tummen för att fixa den sista finishen är överlägset, man får en bra feedback på att lagret är jämntjockt och fint.

 

Var försiktig med gasolvärmning, lätt att bränna både skidan och för att inte tala om byxben och annat när man ställer ner tuben med lågan på. Bäst är ett vallajärn eller en varmluftspistol. Värm tuben lätt innan du applicerar så att du får fina "kluttar" utan allt för mycket "trådar" som hänger efter och hamnar lite här och där.

 

Det är ett jädra klet så bra att ha till hands är vallaväck och trasor att torka av händer (tummen) med.

 

Har du transporterat skidorna inne i bilen (och därmed garanterat kletat ner inredningen) så tänk på att kyla skidorna innan du börjar åka annars är underfrysning en 100% säkerhet.

 

Rengör skidorna efter åkturen och om inte så förvara inte skidorna stående i värmen. Då rinner klistret ner för hela skidorna och i bästa fall även ner på din fina heltäckningsmatta :)

 

Hoppas det hjälper dig!

Det här var ju en sammanställning i min klass, mycket bra. Några saker bara.

 

Som grund funkar Chola, blått (av olika märken, och även violett (av olika märken) under blåtföresklister ungefär lika bra, det viktiga är att man lägger något segare och värmer in.

 

 

 

 

Swix Gröna KX20 och Toko Basekliister funkar utmärkt och är det jag använder mest. Dock jäkligt svåra att lägga på, mycket sega, då känns det ju också som att dom sitter kvar bättre. Om det är så vet jag ej.

 

Swix har ju en ny serie som hter KX där dom tre varmaste 45, 65 och 75 är ändrade (till det bättre menar Swix), dock finns det ingen flexi med silver i längre. Så jag uppmanar alla att köpa en KR50 om ni hittar, skönt att slippa blanda.

 

Swix K22 VM universial är ju ett klassiskt blötföresklister som även funkar i nån minusgrad. Lite som Rossa och Rossa Special i samma.

 

Rode Multigrade har grymt bett i grov snö under 0, typ som violet.

 

Vauhti har 2 fördigblandade klistermixer av Universial/Violet 25/75 och 50/50 som finns i butik. Ganska bra att slippa blanda själv i varierande fören. Sådant finns från andra tillverkare också men det brukar bara gå ut till landslagen.

 

Min egen klisteruppsättning blir nog följande

 

Toko Base

Swix KX30

Rode Violett Special

Swix KX35

Swix KR50

Swix KX45

Rode Violet

Vauhti Universial/Violet 25/75

Rode Multigrade

Start Universial

Vauhti Fluor Universial Special

Rode Rossa

Swix KR60 (gamla med silver i)

Swix K22 VM Universial

Rode Rossa Special

Swix KX75

Rode Gialla

 

Man behöver absolut inte alla.

Link to comment
Share on other sites

Det här var ju en sammanställning i min klass, mycket bra.

Kan bero på att en del av infon är "snodd" av dig i tidigare diskussioner :)

 

Har nog aldrig upplevt att klistervallningen försvunnit och därmed inte sökt något annat underlagsklister en Chola, men visst tusan funkar blått klister det med. Ska prova något av de gröna någon gång.

 

Swix nya KX har jag inte provat, har kvar av gamla KR klister och väljer oftast Rode så mina KR räcker länge.

 

Rode multigrade har jag men ser att den inte är med i mitt lilla excelark, är nu åtgärdat :)

 

Vauhti hittar jag inte de färdigblandade, finns de med här?:

Vauhti

 

Har du provat Rex Hydrex?

 

Och jag väntar än på dagen någon kommer på en klistertub som inte läcker klister i vallaboxen. Ska det vara så svårt att få till?

Link to comment
Share on other sites

Smöreboka av bröderna Aukland, där får du enkla och avancerade tips på fäste och glid för olika temperaturer.

Men här får man dem gratis (så när som på en fika dårå) :)

Lejonet är ett lysande exempel på en som delat med sig av sin kunskap många gånger, både nyanserat och initierat. Några till har också bidragit med fina kunskaper. Hoppas att även jag dragit något strå till stacken. Men jag är också nyfiken på Auklands "Smörebok". Får se om det blir en investering på den.

 

Köpte en iBook av en norrman, "Go gli" hette den visst. Även fästvallatips i den men den var väldigt enkel och inget som jag rekommenderar. Det som står där hittar man här på forumet på 10 min, och som sagt, helt gratis.

Link to comment
Share on other sites

Vad rekommenderas i dessa konstsnö tider då? Har åkt en del i Borås på senare, där det varit mellan 0 - +5 och "halv"-isiga spår. Har haft svårt att få bra fäste med Swix Universal.

Du får blanda i Universalen med rött (Rossa) i lagom mängd.

Link to comment
Share on other sites

Nej för faan' date=' man skall krångla till det.

 

tack för ovanstående, men den infon har jag till största delen redan. - Jag önskar lite mer analys av fören och klister mm på mer "vetenskaplig nano-nivå" :-)[/quote']

Då ska jag dela med mig av min högst personliga "bibel" och vad jag noterat på de klistertuber som jag har i min samling. Sammanställt av egna erfarenheter, diskussioner här på forumet och med andra skidåkare. Detta under förutsättning att jag har en gratis fika vid lämpligt tillfälle ;)

 

Rode Chola Grundklister, tunt lager i botten på all klistervallning utom när det är riktigt varmt

Swix KR30 Isiga spår utan lös snö, minusgrader. Täck med Black magic eller blå burkvalla

Rode Violett Isiga spår och grovkornigt, minusgrader. Kan täckas/blandas med Black magic

Swix KR50 Varierande snö och noll eller någon minusgrad, täck gärna med VR50

Rode Rossa Grov fuktig snö runt nollan

Start universal Skiftande förhållanden plus/minus. Kan blandas med Rossa eller täckas med VR60 eller Ski-Go HF röd

Swix K21n silver universal Skiftande förhållanden plus/minus med solbackar och finkornigt vid skuggpartier

Rode Rossa Special Våt snö väl på plussidan, finare snö

Swix KR70 Genomblött och varmt, Rosse eller violett i botten istället för grundklister

Rode GiallaGenomblött när man vill få extra bett i fästet.

 

Den som används minst är Rode Gialla, tuber som är lite "överkurs" (om det nu finns) är KR50, K21n och KR70 enligt min mening. Kvar är då resten som rena "måsteprodukter" :)

 

KR30 funkar också som grundklister, men Rode Chola luktar så gott

Rode violett kan täckas med många burkvallor, inte bara BM. Det har ju kommit en hel del toppningsvallor (Star Top violett, Rode TopLine osv) som också funkar att använda

Rode Rossa blandat med Start universal = en klassisk vallning som funkar mycket bra. Just i föret kring noll är risken för underfrysning störst. Du vet när man tar ett kliv utanför spåret och så hade man helt plötsligt platåskidor under fötterna. Detta är lite marigt att komma ifrån med jag ska prova Rex Hydrex (dyrt som satan). Man kan också täcka med fluider (Cera, Ski-Go mm) men det har jag aldrig provat.

 

Valla i lager och kyl emellan utom när du blandar (Rossa + Start univ) då du lägger varanan klutt av de 2 klister som skall blandas. Att använda tummen för att fixa den sista finishen är överlägset, man får en bra feedback på att lagret är jämntjockt och fint.

 

Var försiktig med gasolvärmning, lätt att bränna både skidan och för att inte tala om byxben och annat när man ställer ner tuben med lågan på. Bäst är ett vallajärn eller en varmluftspistol. Värm tuben lätt innan du applicerar så att du får fina "kluttar" utan allt för mycket "trådar" som hänger efter och hamnar lite här och där.

 

Det är ett jädra klet så bra att ha till hands är vallaväck och trasor att torka av händer (tummen) med.

 

Har du transporterat skidorna inne i bilen (och därmed garanterat kletat ner inredningen) så tänk på att kyla skidorna innan du börjar åka annars är underfrysning en 100% säkerhet.

 

Rengör skidorna efter åkturen och om inte så förvara inte skidorna stående i värmen. Då rinner klistret ner för hela skidorna och i bästa fall även ner på din fina heltäckningsmatta :)

 

Hoppas det hjälper dig!

Bra lista! :)

Link to comment
Share on other sites

Det här var ju en sammanställning i min klass' date=' mycket bra.[/quote']

Kan bero på att en del av infon är "snodd" av dig i tidigare diskussioner :)

 

Har nog aldrig upplevt att klistervallningen försvunnit och därmed inte sökt något annat underlagsklister en Chola, men visst tusan funkar blått klister det med. Ska prova något av de gröna någon gång.

 

Swix nya KX har jag inte provat, har kvar av gamla KR klister och väljer oftast Rode så mina KR räcker länge.

 

Rode multigrade har jag men ser att den inte är med i mitt lilla excelark, är nu åtgärdat :)

 

Vauhti hittar jag inte de färdigblandade, finns de med här?:

Vauhti

 

Har du provat Rex Hydrex?

 

Och jag väntar än på dagen någon kommer på en klistertub som inte läcker klister i vallaboxen. Ska det vara så svårt att få till?

Vauhtis klisterblandningar finns inte med i någon officiell katalog men butiker som har Vauhti kan ju ta hem dom, om dom har den kunskapen.

 

Exempelvis har Rode en blandning av Multigrade och Rossa men den brukar inte finnas i butik. Landslagen har ju en massa blandningar, egentligen så är de inte något speciellt med dom, det är bara enklare med färdigblandat.

 

Har inte provat Rex Hydrex men som användare av Vauhti så har jag använt deras Foxgel (fluid) över klister. Håller inte nån längre tid men känns som det förbättrar glidet, Vauhti förordar också det på burk runt 0, men hur ska man hinna testa allt.

Link to comment
Share on other sites

Vad rekommenderas i dessa konstsnö tider då? Har åkt en del i Borås på senare' date=' där det varit mellan 0 - +5 och "halv"-isiga spår. Har haft svårt att få bra fäste med Swix Universal.[/quote']

Du får blanda i Universalen med rött (Rossa) i lagom mängd.

Helt riktigt även om jag har upplevt att Swix KR60 släpper bättre från konstsnö.

 

Viktigt att veta med konstsnö är att den, isig som den är, oftast dränerar vatten bra och inte blir lika genomsur som natursnö, så det räcker oftast med Rossa för att få fäste och man behöver inte gå på mjukare klister.

Link to comment
Share on other sites

en klisterfråga. Vad säger man om nedre temperaturgräns för att köra med klister? Ska upp till oslo i helgen och som det ser ut nu, sägs det ca 5 minus. Tror inte det har snöat på länge och det har säkert vart både plus o minus där på senare tid. Är det burk som gäller?
Link to comment
Share on other sites

Brutal kick ass motha fucka good shit!

- ska skriva ut o rama in i vallaboden.

 

Hade det även varit lite fiosofiska vetenskapliga utvikningar om olika snötyper o hur de sam eller icke samagerar på tribologisk nanobasis med olika klistertyper osv mm olikn ... ; då hade det kilat i kallingen på mig.

men den listan m förklaringar är mer än vad jag hoppats på o dessutom m tillägg av lejonet 2.

 

Stefan, du ska få fetfika vid tillfälle. Ser jag fram emot!

Link to comment
Share on other sites

en klisterfråga. Vad säger man om nedre temperaturgräns för att köra med klister? Ska upp till oslo i helgen och som det ser ut nu, sägs det ca 5 minus. Tror inte det har snöat på länge och det har säkert vart både plus o minus där på senare tid. Är det burk som gäller?

Har kört i Asker utanför Oslo idag. -1 grad, ganska isigt. Det har varit varmt och regnat här också. Körde på Rode violet. Funkade kanon! Mina norska vänner sa att jag måste täcka med burk, men det struntade jag i, och det gick som sagt utmärkt ändå.

Link to comment
Share on other sites

Allmänt tipsar jag att precis som när det gäller burk hålla sig till nånstans mellan 3 - 5 olika och hellre lära sig bland lagom än att ha massor med olika varianter.

 

Ett typ blått kall skare/is/underlagsklister,

ett typ violett grov snö och minus,

ett typ universal/silver för allmänt grov/blöt/skitig/gammal snö,

ett rött för grov, isig o lite blöt snö

och ett gult/regnklister för riktigt blött o varmt

 

Ser inte att en normalmotionär skulle behöva eller hinna använda fler än ungefär så.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...