Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Djupgående klistervallaguide


Carl A

Recommended Posts

Jag hade det på senaste Vasaloppet, det höll kanonbra hela vägen.

Nu var det ju rätt snabba spår och mycket stakåkning men fästet höll bra hela vägen.

Men man ska låta vallan härda ett par timmar innan man lägger på fästet på klistret.

En bra länk

Link to comment
Share on other sites

En sak med klister som jag tycker är lite konstig och det är att jag på samma skidor behöver väldigt mycket tjockare lag med klister än vad jag behöver med burkvalla för att få bra fäste. Är det generellt så att det behövs ett tjockt lag med klister för att få fäste och att det är därför som klisterskidor har högt spann eller är det något som sker med klistret (när man glider på skidan) när skidorna antagligen är lite låga?

 

En annan möjlighet är att jag sliter bort för mycket av klistret fram och back i fästsonen och det medför att jag får sämre fäste vid snabb diagonal i slaka backar för att fästsonen blir för kort.

 

Problemet är iallafall inte att klistret slits bort då det finns kvar en massa också efter turerna.

Link to comment
Share on other sites

Sen kan man ju oxå tänka sig att komplettera den utmärkta guiden ovan med ngn handfull olika nysnö ovanpå respektive klisterföre...

...........burkvalla :)

väntar bara på tråden "Djupgående burkvallanivå" ;)

 

Åkte i går kväll i Tveta och Gröndal. I Tveta var det blanka spår och i Gröndal grovsnö, hårt packad, med lätt nysnö på toppen. Inte lätt att lyckas med vallningen för bergfäste på båda ställena samtidigt. Orkade inte valla så jag tog skidorna från lördagens tävling med grundklister + violett klister + Blackmagic. Var väl knappt godkänt och givetvis ifrysning när jag var borta i Gröndal. Ska testa en specialare vid tillfälle och det är att toppa med WD40/5-56. Ja, jag menar smörjoljorna som finns på sprayburk och kostar en spottstyver. Funkar nämligen kanon att köra i kombination med ruggat. Kanske det håller undan värsta underfrysningen även i klister så slipper jag investera i Rex hydrex även om beskrivningen "WC elit nivå" lockar :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Jag hade det på senaste Vasaloppet, det höll kanonbra hela vägen.

Nu var det ju rätt snabba spår och mycket stakåkning men fästet höll bra hela vägen.

Men man ska låta vallan härda ett par timmar innan man lägger på fästet på klistret.

En bra länk

Har använt den som en grund vid både marcialonga och Vasaloppet. Enormt slitstarkt, men inget du kletar ihop på morgonen innan start. Påbörjas gärna ett dygn innan

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Sen kan man ju oxå tänka sig att komplettera den utmärkta guiden ovan med ngn handfull olika nysnö ovanpå respektive klisterföre...

...........burkvalla :)

väntar bara på tråden "Djupgående burkvallanivå" ;)

 

Åkte i går kväll i Tveta och Gröndal. I Tveta var det blanka spår och i Gröndal grovsnö' date=' hårt packad, med lätt nysnö på toppen. Inte lätt att lyckas med vallningen för bergfäste på båda ställena samtidigt. Orkade inte valla så jag tog skidorna från lördagens tävling med grundklister + violett klister + Blackmagic. Var väl knappt godkänt och givetvis ifrysning när jag var borta i Gröndal. Ska testa en specialare vid tillfälle och det är att toppa med WD40/5-56. Ja, jag menar smörjoljorna som finns på sprayburk och kostar en spottstyver. Funkar nämligen kanon att köra i kombination med ruggat. Kanske det håller undan värsta underfrysningen även i klister så slipper jag investera i Rex hydrex även om beskrivningen "WC elit nivå" lockar :D[/quote']

Fick du prövat WD40/5-56 lösningen?

Borde väl även fungera med siliconstift (sådant man har till bilens lister) till ruggade skidor för att undvika infrysning.

 

Tretjak

Link to comment
Share on other sites

Fick du prövat WD40/5-56 lösningen?

Borde väl även fungera med siliconstift (sådant man har till bilens lister) till ruggade skidor för att undvika infrysning.

 

Tretjak

Jodå, jag han prova 1 gång. Resultat var inget vidare och det var mer för att den löste upp klistret. Jag sprayade på hemma i garaget och kanske det skulle funka bättre om allt är kallt, det han jag aldrig prova. Men det ser inte lovande ut :)

 

Silicon spray har ju använts på ruggat så kanske det funkar, värt ett försök är det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej

 

Funderar på att utöka klistersamlingen med ett skarklister.

Swix KR 30 eller Rode blå special, vilken tror passar bäst med nedan samling?

Det jag har idag är;

Klister base spray

Swix Universal k22

Swix kx35

Start Universal wide

Rode Rossa

 

Silver klister, används det mest som smutsstötande eller för att minska frystendenser (då i kombination med andra klister vallor)?

Eller rent av båda?

 

Mvh Tretjak

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Funderar på att utöka klistersamlingen med ett skarklister.

Swix KR 30 eller Rode blå special, vilken tror passar bäst med nedan samling?

Det jag har idag är;

Klister base spray

Swix Universal k22

Swix kx35

Start Universal wide

Rode Rossa

 

Silver klister, används det mest som smutsstötande eller för att minska frystendenser (då i kombination med andra klister vallor)?

Eller rent av båda?

 

Mvh Tretjak

Swix KR30 är nog lite bredare än Rode Blå special. Rode blir väldigt hård men funkar bra i skarföre. Är kanske lite "Expressen eller Aftonbladet" vilket du väljer. Men om du bara ska ha 1 så kör KR30

 

Om du vill kika på min samling klister så se mitt inlägg nr8

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Funderar på att utöka klistersamlingen med ett skarklister.

Swix KR 30 eller Rode blå special' date=' vilken tror passar bäst med nedan samling?

Det jag har idag är;

Klister base spray

Swix Universal k22

Swix kx35

Start Universal wide

Rode Rossa

 

Silver klister, används det mest som smutsstötande eller för att minska frystendenser (då i kombination med andra klister vallor)?

Eller rent av båda?

 

Mvh Tretjak[/quote']

Swix KR30 är nog lite bredare än Rode Blå special. Rode blir väldigt hård men funkar bra i skarföre. Är kanske lite "Expressen eller Aftonbladet" vilket du väljer. Men om du bara ska ha 1 så kör KR30

 

Om du vill kika på min samling klister så se mitt inlägg nr8

Blev inköp igår av en tub KR 30....:)

Tack Stefan

Link to comment
Share on other sites

Efter jag dragit ut klistret m fingret så det iofs redan är mkt jämnt o fint brukar jag värma lite lagom m varmluftspistol så det blir mkt mkt jämnt o fint.

 

täcka klister m burk kan upplevas som guds straff mot mänskligheten. Men ser man till att kyla skidan m klistret på ganska bra först så klistret hårdnat brukar det kunna funka rätt ok. Sedan får man klossa försiktigt, tex med klossen ngt "uppvinklad" så den inte hugger fast. Vissa klister kan jag dock uppleva att om de är för kalla - kanske blåa islister - blir för "glatta" för att burkvallan skall fästa på. Men då är det bara att värma klistret lite lite grann.

 

att försöka täcka klister m burk utan väl kylt klister låter som mission impossible

Link to comment
Share on other sites

Efter jag dragit ut klistret m fingret så det iofs redan är mkt jämnt o fint brukar jag värma lite lagom m varmluftspistol så det blir mkt mkt jämnt o fint.

 

täcka klister m burk kan upplevas som guds straff mot mänskligheten. Men ser man till att kyla skidan m klistret på ganska bra först så klistret hårdnat brukar det kunna funka rätt ok. Sedan får man klossa försiktigt, tex med klossen ngt "uppvinklad" så den inte hugger fast. Vissa klister kan jag dock uppleva att om de är för kalla - kanske blåa islister - blir för "glatta" för att burkvallan skall fästa på. Men då är det bara att värma klistret lite lite grann.

 

att försöka täcka klister m burk utan väl kylt klister låter som mission impossible

Tack för svar på frågan! då fortsätter jag lägga på som vanligt för det har i 9 av 10 fall fungerat bra så.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...