Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Stockholm


Perre

Recommended Posts

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply

Som den lokalpatriot man ändå är säger jag Kärrtorp/Björkhagen. Spåren är oftast fulla med hundar, joggare, barnfamiljer, grenar, barr, grus, omkullblåsta träd och annat elände. Men ibland när det är nyspårat och föret är perfekt finns det inget annat ställe i världen jag hellre skulle åka på. Man känner varenda krök utan och innan och omkädningsrummet/vallaboden/hemmaspaet ligger 5 minuter bort.

Men på frågan vilket man skulle rekommendera till andra skulle jag nog säga Ågesta eller Rudan om man befinner sig söder om stan.

Link to comment
Share on other sites

Nån som varit ute i Haninge eller Farsta senaste dagarna? Tänkte sticka ut i morgon så jag skulle vara jtte tacksam för lite update när det gäller dessa spår

 

Ågetsa, det är väl där ute mellan farsta och huddinge, va? Med golfbanan? Och rudan vid pendeltåget?

 

Går det att åka i någon av deras ordinarie spår eller måste man plöja runt på ängarna? Vilken av dom är bäst?

Link to comment
Share on other sites

Måste också lyfta fram Ågesta, det är obegripligt hur de lyckas få till så bra spår i ur och skur. TUSENTALS människor i förmiddags men ändå kanonspår. Heja Stockholm!!

Verkligen. Kan bara instämma. I dag blev det helt klart säsongens bästa pass hittills. Kul också att se hur stockholms-åkarna utvecklats den senaste tiden. En helt annan genomsnitts nivå nu jämfört med för något år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Nu: Ågesta - håller med föregående. Ger både för stakning (8km) och lite konditionsträning med backar (6km elljuset). Bra spårat just nu!

 

Om snö: Ekerö - vackert och "fjällenkänsla" emellanåt. Både stakning och backar. Seriösa spårare.

 

Om snö2: Bisslinge - fina spår - perfekt för stakning - dock saknas här backar. Men för långa distanspass kan man stå och mata länge. Seriösa spårare.

Link to comment
Share on other sites

Blev lite sugen på att testa Ekerö.

 

Vad heter anläggningen?

 

Är det många spår? Vilken är trevligast om man även vill njuta av "natur upplevelsen"?

Ekebyhov (tror jag att HaakSan menar).

 

På dagen eller med pannlampa: Gröna/orangea spåren 10 resp 4 km - kuperat, mycket vackra och varierande spår, just nu lite slitna

 

Elljusspår: Gula/röda 5km - skate delvis möjligt, lätt kuperat, också fint spår

Link to comment
Share on other sites

Laktare.com featuring Ågesta rockar ju.

 

- Men kan ngn förklara varför de envisas med att oftast lägga enkelspår - i mitten - på elljuset. Dels har de väl dubbla spårare, så det vore väl bara att haka på på pistmaskinen och dels - och framför allt, verkar de ju verkligen ha pejl på läget, så det finns säkert ngn högst vettig förklaring.

Link to comment
Share on other sites

Laktare.com featuring Ågesta rockar ju.

 

- Men kan ngn förklara varför de envisas med att oftast lägga enkelspår - i mitten - på elljuset. Dels har de väl dubbla spårare, så det vore väl bara att haka på på pistmaskinen och dels - och framför allt, verkar de ju verkligen ha pejl på läget, så det finns säkert ngn högst vettig förklaring.

Verkligen. Förstår inte alls. Förut har det varit dubbla spår. Men inte nu. Why?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet ju inte hur det är i just Ågestas fall, men jag som ofta försöker klämma in en skatedel när jag spårar får inbland skit för att spåret ligger för långt ut åt sidan. Det brukar komma dels från de som tror de är toppåkare men inte kan diagonala utan promt ska staka sig uppför varenda backe och därför måste ha betongstavfäste, överallt, och dels från alla som inte kan åka utför och tycker att det är så läskigt när det inte är minst en meter pistad snö på båda sidorna av spåret som de kan vingla fritt på. Samma fenomen får man ju med dubbelspår, av naturen får man ibland ena (eller båda) spåren långt ut.

 

F.ö. Ska man bara lägga ett spår, och inte har plats för skatedel så vill jag ändå ha det lite åt ena kanten så det blir gott om pistad yta att köra om på brevid spåret.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet ju inte hur det är i just Ågestas fall, men jag som ofta försöker klämma in en skatedel när jag spårar får inbland skit för att spåret ligger för långt ut åt sidan. Det brukar komma dels från de som tror de är toppåkare men inte kan diagonala utan promt ska staka sig uppför varenda backe och därför måste ha betongstavfäste, överallt, och dels från alla som inte kan åka utför och tycker att det är så läskigt när det inte är minst en meter pistad snö på båda sidorna av spåret som de kan vingla fritt på. Samma fenomen får man ju med dubbelspår, av naturen får man ibland ena (eller båda) spåren långt ut.

 

F.ö. Ska man bara lägga ett spår, och inte har plats för skatedel så vill jag ändå ha det lite åt ena kanten så det blir gott om pistad yta att köra om på brevid spåret.

+ på det!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Helt aktuell rapport från ågesta 6km elljusslinagn:

 

Var det bra spår? Så klart inte.

 

Var det bra spår utifrån omständigheterna? Ja, verkligen. Blev oerhört överraskad. Har åkt vasaloppet i sämre spår. Första 200m ser lite tråkiga ut, sedan är det bara att stå på, inga genomslag, fortfarande har snön lyckats suga upp det mesta av vattnet så det är inte blött eller riktigt tö-före. Perfekt stavfäste. Snön har ju legat en tid så självklart finns lite mjuk materia i spåren, i form av kvistar mm ändå inte alls så farligt.

 

Valla: klister för grov /korning snö, +2, snön ligger precis mellan isig och våt.

 

Jag hade nå´n gammal tub från "skigoo" som var lila och det funkade ypperligt.

 

Om det inte vräker ner regn och slår om till +15 skulle jag bli oerhört förvånad om det inte går att åka minst hela helgen.

 

Om det slår om och blir en riktig frostnatt finns goda förutsättningar för den som vill slå personbästa och eller är trött på att leva att lösa båda problemen. Seriöst; fryser det på är det inget för nybörjare, inga problem att komma upp i 50+ km/h bland backarna där. Dock inge fara som det ser ut nu, med någon +grad

 

En hel del åkare på golfbanan, åkte dock ej själv.

Link to comment
Share on other sites

Laktare.com featuring Ågesta rockar ju.

 

- Men kan ngn förklara varför de envisas med att oftast lägga enkelspår - i mitten - på elljuset. Dels har de väl dubbla spårare' date=' så det vore väl bara att haka på på pistmaskinen och dels - och framför allt, verkar de ju verkligen ha pejl på läget, så det finns säkert ngn högst vettig förklaring.[/quote']

Verkligen. Förstår inte alls. Förut har det varit dubbla spår. Men inte nu. Why?

I dagsläget så skrev spårpatrullen på ågesta att dom bara la ett spår på elljuset nu för att få bra förutsättningar att lägga bra dubbelspår när kylan kommer tillbaka.

Dom har ju en tendens att nästan kunna trolla fram snö ibland när man tror att det ska vara barmark :)

 

Åkte själv på golfen igår, satan i gatan va snabba spår det va! Skulle köra ett lugnt lite längre pass, men hade samma snitthastighet som när jag kör på :) Men bröt tyvärr staven på tredje varvet..

Link to comment
Share on other sites

Hur är det, förresten, ute på ekerö? Finns det någon chans att man kan åka där på lördag? Är sugen att prova det där trevliga spåret ni nämde tidigare i tråden.

Just nu troligen ganska dåligt, senaste rapporten från 26/1. Snötäcket var redan före regnet ganska tunt.

 

Spåren är kuperade och går huvudsakligen i skog. När det är isigt blir åkningen tekniskt svår i Ekebyhov.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...