Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Stockholm


Perre

Recommended Posts

Hur är det' date=' förresten, ute på ekerö? Finns det någon chans att man kan åka där på lördag? Är sugen att prova det där trevliga spåret ni nämde tidigare i tråden.[/quote']

Just nu troligen ganska dåligt, senaste rapporten från 26/1. Snötäcket var redan före regnet ganska tunt.

 

Spåren är kuperade och går huvudsakligen i skog. När det är isigt blir åkningen tekniskt svår i Ekebyhov.

Tack för info :)

 

Får hoppas på en omgång snö till så man hinner köra en repa där ute.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply

"Nya" spår uppfrästa på golfbanan som är, utifrån förutsättningarna, grymt bra. Åter igen bara att ta av sig hatten och bocka för spårmakarna. Eller ska man säga trollkonstnärerna.

 

För er som inte varit där, är "golfbana" lite missvisande då det inte är fullt så flackt som det brukar vara på golfbanor. Kan varmt rekomendera ett besök. Dubbla spår med rejäl skatebädd i mitten.

Link to comment
Share on other sites

Haha, jaha, är det där, på laktare.com man hittar spårmakarna!?

 

Då ska jag genast gå in och försöka hitta en mailadress och skicka lite digitala rosor, eller nåt :)

 

Var du där i dag?

Jepp, det e grabbarna :) Som sagt, är helt otroligt vad dom kan göra av nästan ingen snö alls!

Körde själv 3 varv på golfen där idag, Bästa skidpasset hittils den här sässongen. Sol, -4 och hård snabb räls! plus en driljard glada åkare i spåren:)

Link to comment
Share on other sites

har vi någon färsk rapport från stockholm, där det dragits spår under kvällen (onsdag) eller om ni läser under morgondagen (torsdag).

 

ursvik?

ekerö?

ågesta?

annat?

Lurigt före i Ågsta igårkväll, det var preppat och såg funt ut med manchester, men sjäva spåren var fortfarande isiga. Körde på mjuk burkvalla men det funkade inte alls. Tror att jag hörde någon av spårgubbarna (hjältarna) säga att de skulle spåra idag igen.

Link to comment
Share on other sites

har vi någon färsk rapport från stockholm' date=' där det dragits spår under kvällen (onsdag) eller om ni läser under morgondagen (torsdag).

 

ursvik?

ekerö?

ågesta?

annat?[/quote']

Lurigt före i Ågsta igårkväll, det var preppat och såg funt ut med manchester, men sjäva spåren var fortfarande isiga. Körde på mjuk burkvalla men det funkade inte alls. Tror att jag hörde någon av spårgubbarna (hjältarna) säga att de skulle spåra idag igen.

http://www.laktare.com/ dom brukar vara duktiga på att lägga upp info där om ågesta :-)

Jag gjorde samma miss som föregående talare igår, valla med vr70. Noll fäste förutom vissa backar där nysnön låg kvar.

Tror ni på klisterföre imorn om det fryser på ikväll? Eller blir det mindre isigt om dom fräser nya spår idag?

Link to comment
Share on other sites

ok. perfekt att vi kan hjälpa varandra.

 

det blev en snabbis ut till ursvik nu mitt på dagen (torsdag) för min del

 

färsk rapport, från 12.30:

 

helt ny preppat på 10/5km.

utifrån förutsättningarna riktigt bra spår. förhållandevis hårda och bra packade. (men vi pratar fortfarande om spår gjorda med tempen klart på plussidan)

få eller inga genomslag, snön täcker bra. enda egentliga problemet är dom två korta branta uppförsbackar.

extremt torr snö (beaktat att det var 5+ vid starten)

snön innheåller extremt lite vatten/fukt.

det är redan en "blank" och förhållandevis hård yta men allt eftersom det fyller på med åkare kommer spåret tryckas ihop/ poleras upp ännu mer, om inget drastiskt händer med tempen.

blir det kallare frammåt kvällen finns förutsättningar för riktigt bra spår, med alla mått mätt.

 

mitt förslag just nu är mjuk burk. senare i kväll om det blir kallare; lämpligt klister.

 

själv hade jag klister, skigo violett under skidorna redan och blev sugen på att testa, trots att det var för varmt och fel snö, det gick förhållandevis bra, så länge man hade fart på skidorna var glid och fäste helt godkännt. minsta malör vid sidan av spåret, saxning eller annat trampande vid sidan av spåret riskerade att bygga på under. fick stanna och skrapa två gånger. men det kan man leva med när solen tittar fram och fåglarna börjat kvittra..

Link to comment
Share on other sites

Får tacka för tipsen om Ekerö. Äntligen blev det av och det var väl värt mödan att ta sig dit. Tack! :)

 

 

Helt färsk rapport 10km rundan:

 

ganska exakt noll grader vid starten.

snön som kommit senaste dagarna är förhållandevis torr (har ej varit omfrusen) och lagt sig i spåret och därefter blivit uppkörd av åkarna själva. runt den stora slingan är snön i spåret ganska lös, max 10pers som kört, dock hårda spår under, ingen is men något blankare spår runt kortare slingan.

 

körde VR60 och det funkade perfekt, dock tilltog snöandet när jag åkte därfirån.

Link to comment
Share on other sites

Ågesta golf, förhållande 15:00 i dag, lördag:

 

Inget nyprepparerat för dagen.

 

Utifrån förusättningar, mängd åkare, senaste dagarnas väderlek; förhållandevis bra spår & skatebädd. Ingen brist på snö i alla fall.

 

Inga problem med stakfäste, dock har den stora mängden "stak-stockholmare" lyckats karva ur/komprimera ihop sidorna av spåret så det ligger i nivå 5-10cm under själva skidspåret. Korta stavar blir med andra ord extremt korta.

 

Spåren är fortfarande hårda, snön ligger ganska precis mitt i mellan is och våt. Absolut inte våt så det suger, men inte heller hård som "kärn-is".

 

Blir det varmare kan mjuk burk funka.

Blir det kallare (utan omfräsning av spår) är klister oundvikligt.

 

Just nu funkade listeri KR40 perfekt.

 

Ut och åk! :)

Link to comment
Share on other sites

Körde ett varv i brantbrink idag svart vita 18 km. För det mesta riktigt bra spår. Bra med snö men en hel del skräp i spåren. Harbro delen var lite sämre men fullt åkbar. Klisterföre där nu, hade dåligt fäste med vr70, så det blev stakträning.

Körde också där idag och det funkade bra med universal klister, även Rode rossa funkade.

Link to comment
Share on other sites

Isiga spår i ågesta nu. Verkar ha blivit preppade sedan igår. Rent klisterföre. Förvånasvärt kallt och inte mycket till blidväder där ute.

 

Verkar vara lite av ett kall-hål som alltid håller sig någon grad kallare än prognoser och andra platser i sthlm.

 

Någon som sett nån termometer, någonstans där ute? Tittade vid spårkartan, där det brukar sitta, men hittade ingen.

Link to comment
Share on other sites

Åkte i Ursvik nyss, långspåret, -1 grad och blöt till hård snö beroende på skog/öppet fält. Helt okej spår nästan riktig bra på vissa delar. Hade VG30, 2 lager Swix blå, 2 lager violett och 2 lager VR45 under skidorna, kanonfäste. (Glöm ej Pannlampa på kvällstid)
Link to comment
Share on other sites

Inget roligt pass på golfen i ågesta idag' date=' kraftig vind och mycket nysnö inblåst i spåren. Elljuset va klart bättre men inte ågesta klass :-)

Men nu är sista passet inför ös avklarat iaf! Så nu blir det bunkra krubb o vila :-)[/quote']

Vad vallade du med? :)

Swix vr50 :-) bra fäste utan ifrysningar, fast sög lite glid till och från. Fast det va nog mitt fel till viss del, skulle kortat fästzonen lite :-)

Link to comment
Share on other sites

Åkte i Ursvik nyss, långspåret, -1 grad och blöt till hård snö beroende på skog/öppet fält. Helt okej spår nästan riktig bra på vissa delar. Hade VG30, 2 lager Swix blå, 2 lager violett och 2 lager VR45 under skidorna, kanonfäste. (Glöm ej Pannlampa på kvällstid)

milspåret är torrt hela vägen, nära is i botten, en hel del lös nysnö/drevsnö på sina håll i spåren. annars utifrån förutsättningarna fint.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ut till ågesta i dag men pga av förvirrande tempuppgifter (+2 hemma och någon på skidspår.se som yrade om -6 i ågesta) fick skate-skidorna följa med. Riktigt bra förhållanden för skate, men trist att inte kunna ägna sig åt älsklinssysselsättningen; diagonala i sådana bra spår.

 

 

 

Någon som vet om det finns en termomter ute vid ågesta och vart den sitter?

 

Tips på hur man via nätet kan få lite koll på tempen där ute? Smhi har en station i farsta men upplever att det aldrig stämmer med ågesta.

 

Var det någon som körde där i dag? Vilken valla gav ok fäste?

 

Tacksam för svar inför morgondagen, ser ut att bli en lika fin dag då.

Link to comment
Share on other sites

Jag var i ågesta idag, körde också skate, väldigt fina förhållanden.

 

Tjejen fick VR50 och hade väl OK fäste tror jag.

 

Tillägg: Detta gällde golfbanan. Ganska isigt på elljusspåret, hade kört skarklister där. Fanns dessutom ingen skatebädd så jag fick staka runt med lite för långa stavar.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ut till ågesta i dag men pga av förvirrande tempuppgifter (+2 hemma och någon på skidspår.se som yrade om -6 i ågesta) fick skate-skidorna följa med. Riktigt bra förhållanden för skate, men trist att inte kunna ägna sig åt älsklinssysselsättningen; diagonala i sådana bra spår.

 

 

Någon som vet om det finns en termomter ute vid ågesta och vart den sitter?

 

Tips på hur man via nätet kan få lite koll på tempen där ute? Smhi har en station i farsta men upplever att det aldrig stämmer med ågesta.

 

Var det någon som körde där i dag? Vilken valla gav ok fäste?

 

Tacksam för svar inför morgondagen, ser ut att bli en lika fin dag då.

VR50 funkade kl 10 och framåt ett par timmar. Blev ju varmare vartefter dagen led.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...