Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Stockholm


Perre

Recommended Posts

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply
Jag tror den kommentaren på Lida syftar till att jag tror det står på deras hemsida (lida.nu) att det inte är någon bestämd åkriktning. Är ganska många spår som binder ihop delar och slingor som innebär att man köra åt olika håll så det är säkert vettigt. Tycker ändå att man sällan möter någon, alla åker ändå åt samma håll. Kanske är ett större problem om man bara snurrar korta spåren vid själva Lida, jag brukar bara köra de långa (och dessutom starta vid Brantbrink). Som hans ton (han som skrev det på skidspår.se) verkar är jag dock glad att han håller sig borta, han verkar vara en sån jobbig som åker runt i spåren och skriker. Lida är super när pistmaskinen funkar!
Link to comment
Share on other sites

Tack för valla tipsen! Det blev en ut-och-njut-tur med tjejen, i det fina vädret, i dag. Inte fel det heller.

 

Hoppas det håller sig kallt nu, så man hinner få lite fler sådana är dagar.

 

Torwald: Du körde möjligtvis inte gula fischer och var bitvis i sällskap med en vit hund?

Nej! Men jag såg också ett par fischer och en hund så vi var nog ändå där samtidigt :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för valla tipsen! Det blev en ut-och-njut-tur med tjejen' date=' i det fina vädret, i dag. Inte fel det heller.

 

Hoppas det håller sig kallt nu, så man hinner få lite fler sådana är dagar.

 

Torwald: Du körde möjligtvis inte gula fischer och var bitvis i sällskap med en vit hund?[/quote']

Nej! Men jag såg också ett par fischer och en hund så vi var nog ändå där samtidigt :)

Det var ju bra för stämningen här inne på forumet, eftersom jag gav han med hunden "onda ögat" :)

 

Jag har röda gamla atomic beta race, men det var ju inte många som skejtade så vi var väl kanske i otakt. Du får morsa om vi ses någon annan dag! :)

Link to comment
Share on other sites

Gärdet igår kväll, i fullmåne utan pannlampa. Lite slitna spår, men helt ok o inga genomslag. Kunna åka mitt i en miljonstad är en riktig lyx!

Verkligen! Vissa vintrar känns det snudd på som man bor på ett fjällhotell, när man bara kan gå några hundar meter för att åka skidor eller snöra på sig skridskorna och nästan ta sig till örebro.

 

Dock lite dåligt med is detta år, men den som finns har ju ett lagom snötäcke som vid rätt väder borde kunna ge fina skejt förutsättningar så småningom.

Link to comment
Share on other sites

Stadion förresten! Ni har väl testat? Cool stämning i strålkastarna på kvällen, ofta förvånansvärt tomt. Grymt för stakintervaller. Fantastiskt fint med strålkastarljuset och lätt snöfall vissa kvällar. Inte i alla städer man kan träna skidor i en sommar-OS-arena!
Link to comment
Share on other sites

Jag tror den kommentaren på Lida syftar till att jag tror det står på deras hemsida (lida.nu) att det inte är någon bestämd åkriktning. Är ganska många spår som binder ihop delar och slingor som innebär att man köra åt olika håll så det är säkert vettigt. Tycker ändå att man sällan möter någon, alla åker ändå åt samma håll. Kanske är ett större problem om man bara snurrar korta spåren vid själva Lida, jag brukar bara köra de långa (och dessutom starta vid Brantbrink). Som hans ton (han som skrev det på skidspår.se) verkar är jag dock glad att han håller sig borta, han verkar vara en sån jobbig som åker runt i spåren och skriker. Lida är super när pistmaskinen funkar!

Jag håller med han som skrev på skidspar.se. För ett tag sedan hamnade jag i dispyt med en snubbe som körde gulvita elljuset motsols hela tiden. Han hävdade sin rätt eftersom det stod så på lida.nu.

Det är ju bara korta partier som sammanbinder varven som kan komma i fråga för tvåvägstrafik plus orangea "transiten" mellan Brantan och Lida.

Link to comment
Share on other sites

Lida svartvita ny maskinpistat. fantastiskt kring lunch! vad mkt snö som finns kvar. åkte med finskidorna inte en mikro repa

Valla?

start universal med lite rester av violett klister i botten. super! åk innan eller efter lunch

. solvärmen suger grymt på stakpartierns

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med han som skrev på skidspar.se. För ett tag sedan hamnade jag i dispyt med en snubbe som körde gulvita elljuset motsols hela tiden. Han hävdade sin rätt eftersom det stod så på lida.nu.

Det är ju bara korta partier som sammanbinder varven som kan komma i fråga för tvåvägstrafik plus orangea "transiten" mellan Brantan och Lida.

Ja, det är klart du har rätt Mario, allra enklast är det med bestämd åkrikning. Blir jobbigt om man kör en kortare slinga och vill köra hårt och möter en åkare. Klurigt på vissa ställen i Lida med åkriktning, men de borde kanske skriva (även på skyltar) att "Ingen bestämd åkriktning i systemet, men åkriktning medsols i alla slingor rekommenderas starkt". Fri åkriktning funkar bara så länge alla är uppmärksamma på hur 99% av alla andra åker... Det har dock funkat fint de gånger jag varit i Lida i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Där jag åker är det bara en väldigt liten del av spåren som har en bestämd åkriktning (och det är rätt inofficiellt och en hel del bryr sig inte) och det fungerar bra. Det är ju bara för alla att åka i högerspåret och om man åker i vänster spåret så får man flytta på sig om någon kommer imot.
Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det varit magiskt i Lida de senaste dagarna. Åkte både i lördags och igår. Klarade mig faktiskt med burk igår (Magnar 3).

 

Åkriktningen ja... Verkar vara de mest uråldriga som åker mot åkriktningen (transitspår). Mötte tom några som åkte mot åkriktningen i den långa diagonalbacken i slutet. Har nog inte sett det tidigare utan mest på de platta partierna innan man svänger av på 18-kmslingan. Var dock nära att krocka med några dårar för ngt år sedan. De kom precis kom runt kröken efter nedförsbacken som är strax innan ovanstående avfart. Så mkt har jag inte skrikit o gormat någonsin i ett skidspår! :)

 

En annan sak man blir förvånad över är att det finns folk som faktiskt går i skidspåren trots att det ligger så långt bort från bostadshus. Jag sa till en kärring igår som förvirrat vaggade omkring strax efter backen jag nämnde ovan. En som jag inte vågade säga till var han som drog en cykel i spåret i lördags! :( Han hade nämligen lös Dobermann med sig förutom cykeln...

Link to comment
Share on other sites

Lasse i pistmaskinen på Ågesta låter meddela att det imorgon 28/2 blir "Skejttorsdag" då han pistar om elljussexan till skatebädd!

De som hann åka förra gången detta skedde vet vad man kan se fram mot.

 

Bädden packas kl 22.00 ikväll och man har sedan ett dygn på sig att njuta.

Ett tillfälle att åka av sig lite vasaångest? Enligt många människor har Ågesta6an en balsamliknande inverkan på själen.

 

Om responsen blir positiv kanske skateåkningen kan få lite mer plats än nu!

Link to comment
Share on other sites

Lasse i pistmaskinen på Ågesta låter meddela att det imorgon 28/2 blir "Skejttorsdag" då han pistar om elljussexan till skatebädd!

De som hann åka förra gången detta skedde vet vad man kan se fram mot.

 

Bädden packas kl 22.00 ikväll och man har sedan ett dygn på sig att njuta.

Ett tillfälle att åka av sig lite vasaångest? Enligt många människor har Ågesta6an en balsamliknande inverkan på själen.

 

Om responsen blir positiv kanske skateåkningen kan få lite mer plats än nu!

Såg samma sak. Grymt kul imorgon då! Är iof ingen skejtåkare snittade 3.15min/km i skejt tempo på golfen i södags när jag gick på max så då har jag ett tillfälle att träna teknik!!

Link to comment
Share on other sites

Lasse i pistmaskinen på Ågesta låter meddela att det imorgon 28/2 blir "Skejttorsdag" då han pistar om elljussexan till skatebädd!

De som hann åka förra gången detta skedde vet vad man kan se fram mot.

 

Bädden packas kl 22.00 ikväll och man har sedan ett dygn på sig att njuta.

Ett tillfälle att åka av sig lite vasaångest? Enligt många människor har Ågesta6an en balsamliknande inverkan på själen.

 

Om responsen blir positiv kanske skateåkningen kan få lite mer plats än nu!

Låter kalas. Ett skatepass på förmiddagen, lite slösurf på jobbet, lunch, fikarast och sen ett skridskopass på ÖIP. Kommer bli en bra dag imorgon!

Link to comment
Share on other sites

Ågesta Skejt på skogs 6an rekommenderas!

Körde 4 varv, jämnt o hårt är det går att köra riktigt fort innan o efter plusgraderna på dan.

Kanon bra initiativ Av spårdragarna. Många skulle likt mig bara uppskatta om ni struntar i spår o bara kör manchester, det är ju ändå bara högst 2v kvar kanske för snön blir självklart mer kvalitet på rundan då man kan åka skejt på tunnare snöbädd..

Link to comment
Share on other sites

Ågesta Skejt på skogs 6an rekommenderas!

Körde 4 varv, jämnt o hårt är det går att köra riktigt fort innan o efter plusgraderna på dan.

Kanon bra initiativ Av spårdragarna. Många skulle likt mig bara uppskatta om ni struntar i spår o bara kör manchester, det är ju ändå bara högst 2v kvar kanske för snön blir självklart mer kvalitet på rundan då man kan åka skejt på tunnare snöbädd..

Hann med 2 varv på 6 km spåret. Fin-fin skatebädd, fortfarande manchesterkänsla när jag åkte på morgonen. F.ö. kul spår med en del (för mig) tuffa backar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...