Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lågt och högt spann


Styv Stav

Recommended Posts

Har funderat lite på det här med spann. Man läser ibland att klisterskidor ska ha ett högt och kort spann och det kan man ju kanske förstå eftersom man vill att klistret ska gå fritt och inte hugga.

Men varför skulle man egentligen vilja ha ett lägre spann vid andra fören/kallvalla? Det är väl alltid bra att fästzonen går ordentligt fritt, bara man kan trycka ner den?

Jag premiäråkte mina nya Salomon EQ10 idag och var inte jättenöjd med glidet. De har ett ganska långt och lågt spann jämfört med mina Fischer RCR. Kändes som fästzonen gick i och bromsade vid flera tillfällen. Föret var dock kärvt, ca -15 och tunn nysnö, om det kan påverka.

Link to comment
Share on other sites

-15 o nysnö; läs labradorens dogma! - men jag kan avslöja att då stannar man hemma o kramas.

 

Högt spann= svårare få fäste. Typ tar ju längre tid trycka ner det.annars skulle man väl såklart försöka få till spannhöjd på ngn e ngra cm om nu mtrl ger förutsättning för det.

Link to comment
Share on other sites

Bröderna Aukland skrev lite om detta i sin bok. Enligt deras förklaring så resulterar höga spann i att tryckpunkterna i glidsonerna passar dårligt för kallföre. De hade själva testat höga spann på kallföre men utan att få det helt till för ett par sesonger sedan.

Låter rimligt. En hög spannkurva följt med lite spret (som för en klisterskida) gör ju en kortare glidyta. Men jag har ett par med högt spann och långa glidytor - så det går att förena. Ska prova dem på lördag om jag blir frisk (- eller om jag fortfarande är sjuk också tror jag, men då har jag inga planer på tider... :()

Link to comment
Share on other sites

Detta är ju något som är väldigt individuellt från märke till märke hur deras spänn är mest optimala.

 

Madshus allround bör ha en höjd på ca, 1,0-1,2 mm. Fischer är fort uppåt 1,2-1,3 mm. Däremot har du Rossignol som har lite av det du pratar om, ett högt spann och lätt att trycka ner. Dem ligger uppåt 1,4-1,5. Detta är pga deras konstruktion. Men sedan är det hur spannet ser ut utöver det. stupar spannet väldigt kraftigt på slutet ut mot glidzonerna? Hur är tryckzonerna och framförallt hur är bärigheten i skidan. Mycket som spelar in och olika från märke till märke.

Link to comment
Share on other sites

Detta är ju något som är väldigt individuellt från märke till märke hur deras spänn är mest optimala.

 

Madshus allround bör ha en höjd på ca, 1,0-1,2 mm. Fischer är fort uppåt 1,2-1,3 mm. Däremot har du Rossignol som har lite av det du pratar om, ett högt spann och lätt att trycka ner. Dem ligger uppåt 1,4-1,5. Detta är pga deras konstruktion. Men sedan är det hur spannet ser ut utöver det. stupar spannet väldigt kraftigt på slutet ut mot glidzonerna? Hur är tryckzonerna och framförallt hur är bärigheten i skidan. Mycket som spelar in och olika från märke till märke.

Hur mäter man bärigheten i skidan? Är det slutspann du menar?

Läste en gång att, om jag minns rätt, att ifrån full vikt skulle man kunna trycka ned slutspannet med 40-50% av sin vikt, kan det stämma?

Dvs. om jag står på ett ben så krävs det 40 kg tryck utöver min vikt för att få skidan att bottna om jag väger 80.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man måste ha någon typ av spannmätare. Minimum en Madshus sin variant för att få sett det hyffsat men bästa är Eikermålaren. Bärighet och slutspann är inte det samma. Slutspann är när du skall ha fästa och lägger hela din kroppsvikt på. Bärigheten är lite mer när du stakar och vill ha en svikt i skidan utan att den kollapsar så att vallan går ner och subbar.

Att du ska kunna trycka ner skidan med halva kroppsvikten låter väldigt orimligt i mina öron. Allt för mjukt. Däremot kanske runt 70% av den om du vill ha en skida som är lätt att få fästa på

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Att man vill ha långt spann på burk beror lite på att vid burkvalla försöker man gå på så len valla som möjligt, vilket skapar mindre med friktion och då behövs en större yta, åker man på ett par med kort fästzon så är de mycket lättare att börja få tjuvsläpp när man fuskar med tekniken.

 

Vart lite svårtolkat men hoppas ni förstår vad som menas!

Link to comment
Share on other sites

Har funderat lite på det här med spann. Man läser ibland att klisterskidor ska ha ett högt och kort spann och det kan man ju kanske förstå eftersom man vill att klistret ska gå fritt och inte hugga.

Men varför skulle man egentligen vilja ha ett lägre spann vid andra fören/kallvalla? Det är väl alltid bra att fästzonen går ordentligt fritt, bara man kan trycka ner den?

Jag premiäråkte mina nya Salomon EQ10 idag och var inte jättenöjd med glidet. De har ett ganska långt och lågt spann jämfört med mina Fischer RCR. Kändes som fästzonen gick i och bromsade vid flera tillfällen. Föret var dock kärvt, ca -15 och tunn nysnö, om det kan påverka.

Man vill ha ett högre spann på klisterskidor för att tjockleken på fästvallningen i regel är mycket, mycket tjockare när du vallar med klister i +2°, än med blå burk i -7°.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...