Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedningsgruppen hur resonerar de?


Elis

Recommended Posts

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply
En tanken...

 

Jag har en känsla av att det är rätt många förstagångsåkare i år och då kanske dom är tuffare när dom sätter gränserna...

Bara för att man seedar sig till led 1 innebär ju inte att man kommer att gå i mål på en led 1 tid!!!

Intressant...

 

Vad får dig att tro att det är fler förstagångsåkare än vanligt i år?

Tror snarare tvärt om, de som anmäler sig första 2 veckorna efter loppet är folk som är insatta (och med andra om inte förstagångsåkare) och sen var det fullt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att med det systemet de har så blir det självreglerande negativt när man bara har kapacitet att avancer ett led.

 

Man måste slå åkare från ledet bättre, som inte har fått stryk av någon från sämre led (för då räknas de inte). Alltså går det inte att per definition få en bättre seedning om man är själv med sitt startled.

 

Sen ju mer åkare desto mindre blir det här problemet eftersom de bättre man slagit räknas igen om de slår 20 andra från mitt led. Men med få deltagare, som exemplet från led 2 till led 1 i stort sätt oavsett tävling, kommer det bli väldigt svårt.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag hört så är det dåligt med folk i dom 2 främsta leden.

Sedan så släppte dom ju anmälan i samma stund som startskottet gick...

Dom 2 sakerna gör att jag tror att det är många förstagångsåkare...

 

Sedan kan ju mängden seedningslopp göra att seedningen blir tuffar...där måste Vasaloppet göra något...

Link to comment
Share on other sites

Man kan inte bara arrangera ett lopp idag utan man måste ha ett bra startfält från Led0-led3 för att få ett bra seedningsgrundande lopp.

Och att man som oseedad ska ha en bra chans att seeda sig till ett bättre startled. De flesta lopp i Dalarna klara det, och delvis de som ingår i TigerBalsam Tour.

Men alla uppstickare har det svårt och det visar väl också seddningstabellen Stockholm Ski Maraton, BisslingeSkiMaraton mm.

Ett stockholmslopp med led2 och sämre åkare blir ju inte så lockande att åka om man vill seeda sig bättre.

Hade det varit så att alla top åkare från stockholm hade prioriterat Värmdöloppet och inte kört andra lopp.

Så skulle seedningen sett ganska lika ut men förmodligen hade fler lyckats seeda sig till bättre led.

Helt klart tjänar klubbarna mycket pengar på tävlingarna, man får hoppas att det mesta går till skidåkningsverksamhet och inte till OL-delen.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag hört så är det dåligt med folk i dom 2 främsta leden.

Sedan så släppte dom ju anmälan i samma stund som startskottet gick...

Dom 2 sakerna gör att jag tror att det är många förstagångsåkare...

 

Sedan kan ju mängden seedningslopp göra att seedningen blir tuffar...där måste Vasaloppet göra något...

Man kan ju inte låta alla stå i främre leden. Man kanske skulle ta bort en del spår på startgärdet och göra det lite längre och införa fler led bakom 10:an. Där med slippa flaskhalsen lite, men bara lite. Dom längst bak i led 10 åker ju redan lite längre än eliten.

om man i 30år startar i led 10 och startgärdet är 800m så åker man 24km längre än en som alltid står i led0. Det är orättvist.

Link to comment
Share on other sites

Nä, det går ju inte...och det är mycket gnäll på seedningsgruppen...men tror man ska vara lite ödmjuk och självkritisk och verkligen ransaka sig själv om man verkligen platsar i ett led längre fram!

Bästa seedning får man ju på vasaloppet...

Fast om man är bättre på 40km än 90 får man förmodligen bättre seedning på de kortare :) ! Något att ha i åtanke, 5 mil skillnad kan ändå ge lite utslag i resultaten.

 

(alltså att 4 mil generellt passar en själv bättre än 9)

Link to comment
Share on other sites

Nä, det går ju inte...och det är mycket gnäll på seedningsgruppen...men tror man ska vara lite ödmjuk och självkritisk och verkligen ransaka sig själv om man verkligen platsar i ett led längre fram!

Bästa seedning får man ju på vasaloppet...

Din tankegång stämmer för de som åker varje år och ligger på en konstant träningsnivå. Men får man ett uppehåll på ett par år blir man oseedad och då måste det ju finnas rimliga chanser att seeda upp sig dit man hör hemma (med självkritik). Sedan blir det väl gnäll i och med den ojämna bedömningen av olika lopp. Ligger man i gränszonen mellan två led är det ofta slumpen och inte prestationen som avgör var man hamnar känns det som.

Link to comment
Share on other sites

Det kostar en hel del att seeda sig om man börjar från led10. Jag har nog bränt en hel del på tre lopp.

Bilresa 135mil*25kr/mil=3375

Start Avgifter 425+500+350=1275

Tot: 4650kr

Men det ger ju rätt mycket att tävla också. Det är ju inte alla som har möjlighet att köra fler lopp än ett innan vasan för att seeda sig, men då ska man nog titta noga på startlistan så att startfältet är bra samt välja ett redan etablerat lopp. Seedningsgruppen gör nog ett väldigt bra jobb, och det kan väl inte alltid bli rättvist eller vem bestämmer rättvisheten? Det är ju trotts dom som bestämmer. Dom har ju också uttalat att man seedar sig lättast i deras egna lopp. Seedningen på halvvasan är snällare än på Intersportloppet det är ju ändå samma sträcka......

Link to comment
Share on other sites

Nä' date=' det går ju inte...och det är mycket gnäll på seedningsgruppen...men tror man ska vara lite ödmjuk och självkritisk och verkligen ransaka sig själv om man verkligen platsar i ett led längre fram!

Bästa seedning får man ju på vasaloppet...[/quote']

Fast om man är bättre på 40km än 90 får man förmodligen bättre seedning på de kortare :) ! Något att ha i åtanke, 5 mil skillnad kan ändå ge lite utslag i resultaten.

 

(alltså att 4 mil generellt passar en själv bättre än 9)

Sant, sant.

Seedad i led 7 från ÖS måndag, men skulle aldrig kunna hamna i led 7 via ett 40-km lopp. (Bättre på 90 km än på 40 km.)

Link to comment
Share on other sites

Räcker ju med ett bra lopp...

När seedningen är fixad så satsar man på att köra lite vanliga lopp så man får upp farten lite...

Hur vet man att ett lopp är bra?

I mitt fall så har jag flyttat mig i loppen från L10, L5, L4, L3 tror inte jag klar att komma längre med endast 30 mil skidor just nu.

Link to comment
Share on other sites

Vad som är ett "bra lopp" beror lite på vilken nivå man är på. Vill man in i led 1 eller elitled (kanske även led 2) handlar det om att hitta lopp med många riktigt bra åkare.

 

Är man ute efter att seeda sig till led längre ner så har det förr lönat sig att åka korta, lättåkta lopp eftersom seedningen från led 3 till led 7-8 ungefär nästan alltid varit 10min/led, oavsett hur ihoptryckt eller utdragen tävlingen blivit. Och det blir naturligtvis mindre utdraget på korta, lättåkta lopp än på långa, tunga. Undantaget är möjligen tävlingar på icke varvbana i snöfall där täten ogärna går på, men det är ju bara ett fåtal lopp som har dessa förutsättningar.

I år har dock flera av de längre seedningsloppen (50km och uppåt) fått längre tid per led generellt. Bra, kan ju jag som är med och arrangerar ett av dessa längre lopp tycka...

Link to comment
Share on other sites

om det är ditt debut år mibo! så tycker jag du ska vara supernöjd med led 3. Speciellt med 30 mil i benen bara.

Inte första, problemet är ju att om man inte åker varje år så får man ju "börja om". Livet är ju inte bara skidåkning utan det finns mycket roligt man vill hinna med. Så ja, jag är super nöjd i år dock är det två veckor kvar och barnen drar väl hem nåt skit från dagis snart.

 

2006 med 59mil i innan start, start i L3 pl. ~1100

2008 med 24mil innan start, start i L4 pl ~1650

2012 med 22 mil innan start, start i L4 pl DNS

2013 nu 34mil

Brukar hinna med ca 150h träning per år. Men det gäller ju att träna effektivt och mycket teknik, och fartlek, där tror jag att alla som på senare år börjat åka skidor och satsar på att staka skulle ha väldigt mycket att vinna på att lära sig diagonala med god teknik. Åk utan stavar. Som motionär har man inte elitens träningsmängd och motor och orkar då inte staka som dem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...