Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet


Padrone78

Recommended Posts

  • Replies 142
  • Created
  • Last Reply
Har anmält mig till loppet den 17:e, men hittar ingen information om hur banan är kuperad eller inte. Kan ni som hänger på Högbo för jämna berätta för mig om vad jag har att vänta mig? :)

Första halvan på varje varv, är i princip helt platt. Sedan är det lite småkuperat, inga långa backar, 20-30sek kanske.

Link to comment
Share on other sites

Jo det finns lite backar. framförallt sista 3km är ju ett el-ljudspår och de är ju så gott som alltid backiga. Men värre än så är det inte. De backar jag mins är dels den klassiska vid starten. Och så är det ett motlut efter en vätskekontroll mitt på spåret. och sedan el-ljuset på slutet.

 

Någon som har koll på spår kvalitén, skit i spåren osv?

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

Det är väldigt flackt. Fram till 3 km kvar på varje varv. Då kommer blixtabackarna, 5-6 backar med en stigning på ca 10 m var, rätt branta. Saxning utlovas, speciellt sista varvet.

 

I övrigt har Högbo de bästa spåren varje dag i Gästrikland. Grymma spårmakare. Mycket bra spår har de haft hela säsongen.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara mycket tacksam om någon med insikt kunde ge information om hur spåren längs HELA varvet förväntas vara på söndag, eller åtminstone hur det är nu. Mildvädret kan göra mycket med snön, även om det inte blir varmare än runt noll. Mjuka/hårda? "Dammiga"/isiga? Framför allt, bra eller dåligt stavfäste?

 

Tackar på förhand ödmjukast för svar!

Link to comment
Share on other sites

Just nu är det bra med snö i spåren, något mjuka skidspår då det är runt nollan just nu. Pistmaskin preparerar HELA sträckan, har varit grymt bra stavfäste hela vintern. Väldigt plan bana fram till 3-4 km på varje varv där det bjuds på saxning i 5-6 backar.

 

Kan tänka mig att det blir lite uppkört med så många löpare samtidigt, men de har alltid haft grymt bra spår hela säsongen (har åkt ca 30 mil totalt i Högbo denna säsong).

 

Jag kör med småtrugorna. Fästet vill jag inte uttala mig om förrens kvällen innan. Jag ska åka i Högbo på lördag, återkommer med tips då.

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar det som att det kommer vara +1 på lördag, någon minus på lördagnatt. Runt nollan vid start.

Racewax, tips??

Stebe, tips?

 

Fästvalla?? eller kör vi utan fäste.... :-)

Eftersom jag så gott som alltid vallar bort mig, lämnar jag över vallatips till Racewax, eller någon annan. Om man skall åka blankt bör nog vara rätt så stark stakare, det är ändå 3 varv och alla backarna ligger i slutet av banan. Jag kommer att gå med fäste (om jag får till det) Brukar sluta med bakhalt eller trötthet så att man ändå får staka mot slutet! Spåren har varit grymma hela vintern, men med 800 åkare och 3 varv blir nog stavfästet ändå uppkört.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte för några år sedam men kommer inte ihåg om det var någon längre slakmotta eller om alla backar var mer saxbackesvarianten. Om så är fallat skulle man ju kunna chansa på blanka skidor och saxa i backarna.men det blir ju jobigt om backen är längre typ ett par hundra meter.

Är det någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Finns nog en backe som jag kommer på rak arm som kan bli lite trixig, halvlång (~60 meter med svagt/medel lut). Jag är halvokej på staknining och kan staka den backen, även om det blir jobbigt och inte känns optimalt. Är man bra på stakningen ser jag inga hinder att staka och saxa igenom allt. Den går lite i etapper, man hinner "vila" sig emellan

 

Lite diffust å beskriva hur man är på att staka, men jag den typiska led 5-åkaren :-)

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag att du grejar, sen om det blir bättre än att ha fäste törs jag inte utlova. Är det något lopp man ska gå utan fäste så är det detta lopp.

 

Ska åka hela slingan imorgon EM, återkommer med höjdstigningar (barometrisk klocka) å kanske lite bilder på de svårare partierna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...