Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa klassiska rullskidan?


MattaP

Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Tanken med diagonal är väl att man ska komma lagom fort och avslappnat upp en backe.

 

Vid bra diagonal teknik tror jag att man (oftast, de flesta) behöver bra fäste och att man mest använder sig av benen. Om man använder sig mycket av armarna tror jag att man gör fel eller har för dårligt fäste.

Link to comment
Share on other sites

för er som vill testa rullskidor så finns jag plats på Scandinavian Outdoor Games (http://sog2013.se/ ) i Falun 31 maj till 2 juni. Där får ni testa alla skidor som diskuteras ovan och flertalet fler skidor.

Går naturligtvis bra att handla samtidigt.

 

Om ni redan vet vad ni vill ha så är det visst kanonrea i min butik nu.....hemlig kod till det får ni om ni gillar oss på facebook ;)

Link to comment
Share on other sites

Tanken med diagonal är väl att man ska komma lagom fort och avslappnat upp en backe.

 

Vid bra diagonal teknik tror jag att man (oftast, de flesta) behöver bra fäste och att man mest använder sig av benen. Om man använder sig mycket av armarna tror jag att man gör fel eller har för dårligt fäste.

Det går inte att undvika att använda benen mycket i diagonalen, men jag tror att duktiga åkare använder armarna relativt mer än sämre dito, och därför åker fortare uppför backen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att alla vana åkare kan instämma i att rullskidstakning är lättare teknikmässigt och mer likt vanlig stakning än vad rullskiddiagonal är likt dito på snö' date=' jag upplever att armarna inte kan användas på samma sätt som på snö (vid rulldiagonal), troligen beroende på superfästet i kombination m sämre stavfäste.

 

Min skida, en ca 20 år gammal, vit swedski laser 610, är det samma skida som Elpex team 610, jag tänker ffa på hjulbredd etc, då bakhjulen börjar bli slitna och jag behöver nya?[/quote']

Jag tror (men är inte säker) att Swedski Laser är samma skida som Elpex Wasa.

Ok, tack, jag ska mäta hjulbredden och se vilken hjulmodell som passar.

Link to comment
Share on other sites

Tanken med diagonal är väl att man ska komma lagom fort och avslappnat upp en backe.

 

Vid bra diagonal teknik tror jag att man (oftast' date=' de flesta) behöver bra fäste och att man mest använder sig av benen. Om man använder sig mycket av armarna tror jag att man gör fel eller har för dårligt fäste.[/quote']

Det går inte att undvika att använda benen mycket i diagonalen, men jag tror att duktiga åkare använder armarna relativt mer än sämre dito, och därför åker fortare uppför backen.

Man ska ta i lika mycket med armarna som med benen!

Link to comment
Share on other sites

Det går inte att undvika att använda benen mycket i diagonalen, men jag tror att duktiga åkare använder armarna relativt mer än sämre dito, och därför åker fortare uppför backen.

Jag tror att det är tvärtom. Dyktiga åkare använder armarna mindre (jämfört med bena) än sämre åkare.

 

I ett längre lopp (allt över korta sprintar) så handlar det ju inte heller om att åka snabbast upp en backe utan att åka i en fart som man orkar hålla tills man kommer imål.

Link to comment
Share on other sites

Det går inte att undvika att använda benen mycket i diagonalen' date=' men jag tror att duktiga åkare använder armarna relativt mer än sämre dito, och därför åker fortare uppför backen.[/quote']

Jag tror att det är tvärtom. Dyktiga åkare använder armarna mindre (jämfört med bena) än sämre åkare.

 

I ett längre lopp (allt över korta sprintar) så handlar det ju inte heller om att åka snabbast upp en backe utan att åka i en fart som man orkar hålla tills man kommer imål.

Ja, vare sig man åker långt eller kort måste man orka hålla på tills man kommer imål :-).

 

Är det bara jag som upplever att man tar i relativt mer med armarna vid fartökning jmf med när man åker lugnt, hur många skulle spurta uppför en backe utan att använda armarna "mer" än vid lugn distansåkning.

Link to comment
Share on other sites

visst är det mkt svårare att få till bra diagonal på rullisar är skidor och för många tror jag det handlar om balansen. Det är svårare att få bra balans på korta rullskidor med ett smalt hjul längst fram istället för skidspår och långa skidor. Pga detta är det också svårare att ta långa mjuka avslappnade diagonalskär. Och har man fullt upp med att koncentrera sig på balansen är det lätt hänt att man "glömmer" att luta sig framåt, trycka ner ordentligt, svinga med armarna etc. Sen är det klart att man lär sig....men nog kan man köra med riktigt bra teknik på snö för att sedan vara rätt vinglig när man kliver på rullisarna, det är jag själv ett bevis på.

 

Och vänder man då på det så kan man visst träna i första hand stakning på rullisarna och sen lägga några timmar på kuperade banor under vintern för att få bra diagonalteknik om man vill

Link to comment
Share on other sites

Ha! Idag lossnade det ordentligt med diagonalen, bara att ut och fortsätta nöta.Funkade riktigt bra med 2or på platt underlag. För oss som håller på att lära oss tror jag att det är viktigt att använda stavarna ganska lite i början så att de inte blir stöttepelare för balansen. Målet är väl som Ironman skriver att kunna trycka både med stavar och ben
Link to comment
Share on other sites

Har varit på Udéns sport och lånat ett par demoskidor nu, Elpex Wasa.

 

Den butiksanställda jag pratade med sade att det inte var någon vidare skillnad varken på balans eller skidlikhet på några av skidorna. Först rekommenderade han de billigaste till mig, Oneway, men jag sade att jag läst på nätet att det oftast avråds från dessa.

 

Jag förklarade min situation att jag är total nybörjare och aldrig har stått på ett par skidor, men ska åka Vasaloppet, och han sade att det kvittade i princip vilka skidor jag tog.

 

Hur som helst fick jag låna ett par Wasa ett par dagar. Fick rekommendationen att tänka på tekniken, testa på frånskjut utan stavar och ta det lugnt till en början och undvika backar. Men det känns ändå osäkert när jag knappt vet hur åkningen går till väga. Väger 64 kg ungefär för övrigt, har det betydelse för skidval?

 

Frågan är om jag kan ge en rättvis bild av skidorna när jag inte har något annat att jämföra med? Känns mest som att jag testar lite smått, tänker att det känns okej, och köper dem. Behöver ju köpa både stavar och pjäxor också. Är det några ni kan rekommendera där?

 

Stavar känns väl egentligen skit samma? Han hade något extrapris på några för 595 sade han. Pjäxorna jag lånar var Salomon någonting....

 

Kan ni ge mig några tips på vad jag ska tänka på nu när jag ger mig ut och testar skidorna?

Link to comment
Share on other sites

Var och lämnade tillbaka demoskidorna idag. Jag har sjukt svårt med balansen! Men enligt expediten var det ingen större skillnad på One Way och Elpex Wasa, så han rekommenderade de förstnämnda eftersom de var billigare. Ville jag ha något som gick mjukare så var det Swenor han rekommenderade, men det känns som om jag mest kommer att stakträna och försöka öva in diagonalen, och att de billigare därför duger?

Kommer dröja väldigt länge innan jag vågar mig ut på vägarna känner jag, livsfarligt utan broms, balans och kontroll!

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara återkoppla eftersom jag startade tråden. Köpt ett par Elpex Evolution X och är förbannat nöjd med dem. Körde Swenor finestep tidigare. Köpte 3or bak och jag upplever nog att det gör 30-45sec/km.

Upplever dem som väldigt stabila i nedförsbackar men också sköna att "ploga" med. Väldigt skön dämpning och de rullar fint på sämre asfalt och över ojämnheter. Tycker det är lättare att få till diagonalen på dessa än med mina finestep, vet inte vad det beror på, kanske 3or gör att det går lagom trögt, kanske är det att de är mer riktningsstabila...hur som är jag väldigt nöjd :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...