Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur långt åker ni per träng?


M74

Recommended Posts

Hej

 

Ja som rubriken säger, hur långt kör ni per pass? Jag själv försöker att köra 2,5-3 mil per gång, samt att jag försöker att åka skidor 5-6 ggr per vecka (varannan vecka).

 

Tid att slå Öppet spår sönadg 2013 7h 53 min

Link to comment
Share on other sites

Varierar mellan 5 km och 6 mil. Kör oftast 1 lång pass varje helg och några kortare pass under veckan. Långpassen gärna över 3 mil. Korta passen kan vara allt från "fullt ös hela vägen" till stak och backintervaller på lunchen. Ibland kan man ju bara dra på sig skidorna och åka ut och njuta lite också, det är ju lätt någonting man glömmer i all träning.
Link to comment
Share on other sites

Har inte fått till nån rutin ännu (började åka i slutet januari 2012), men förra barmarkssäsongen blev det 14 km rullskidor/ veckan (helger). När snön kom för denna säsongen så har mina korta pass (mån-fre) varit 22 km 1-2 gg/v och mina långa pass (helger) har varit allt mellan 30-50, tror dock att det kommer landa på 44 km 1 gg/v. Rullskid-distansen för den kommande barmarssäsongen kommer sannolikt att öka, kanske till 22 km 1 gg/v (helger).

 

Rikard

Link to comment
Share on other sites

3 träningspass i veckan inklusive seedningslopp/långpass

 

Kör 15-20km pass på vardagarna i relativt högt tempo, alternativt rullisar, löpning eller stavgång. Till Helgen ett lite längre pass på ca 30-42km.

 

Svaren är ju lite ointressanta egentligen om man inte relaterar träningen till vilken ambition på VL tex. Jag siktar på medalj i år och körde på strax under 6h förra året med ung samma upplägg

Link to comment
Share on other sites

"Variera din träning så att din frus älskare kan aldrig veta när du kommer hem!"

 

(1) Korta pass

 

(a) Superlungt 40-50 min

(b) 30 min utan stavar + 30 min stakning

© "4 x 4" på norskt vis (tot. 50-55 min)

 

(2) Långa pass

 

(a) "Vasaloppstempo" 30 km (inte varje vecka och aldrig när jag känner mig trött)

(b) "Tempo-/tröskelfart" 5+10+5+20, 10+10+10+10 eller 10+20+10 min, (tot. 2 h)

© "Fullt ös" i motbackarna (tot, 2 h)

 

(3) Superlånga pass

 

(a) 50 km lungt; 10-15 s med "snabba muskelceller" varje 10-15 min

(b) 60-70 km superlungt, 2-3 x 2-3 km "Vasaloppstempo"

 

 

Det blir åtta pass i veckan men det finns bara sju dagar och jag behöver en vilodag; det varierar vilka två pass lämnas till nästa väcka. (Försöker köra efter en kvalitetsvecka-normalvecka-mängdvecka-lättvecka- träningsmodel...)

Link to comment
Share on other sites

Brukar inte vara så fokuserad på längden utan mer tids bestämd.

De pass som är planerade blir alltid 2 timmar.

Det händer att man enbart kan åka i 1.20 men då är det spontana pass.

 

Min fokus punkt har varit att alltid hålla jämna km tider istället. Efter 3km så får man ett bra snitt med runkeeper vilken km tid man har. Ligger runt 4,35min/km och försöker hålla mig där i 2 timmar för att få en stabil träning.

De pass som är riktade på distansen är alltid bestämda på 3 timmars intervall, brukar ligga runt 4mil.

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Ja som rubriken säger, hur långt kör ni per pass? Jag själv försöker att köra 2,5-3 mil per gång, samt att jag försöker att åka skidor 5-6 ggr per vecka (varannan vecka).

 

Tid att slå Öppet spår sönadg 2013 7h 53 min

Din inställning låter för enkelspårig. Generellt, med all träning, kan man nog utan att ta i säga att likformighet inte lönar sig i längden. Variera både längd, intensitet och mängd!

Link to comment
Share on other sites

När det är hyfsade förhållanden försöker jag köra minst tre ggr/vecka.

 

I 19 fall av 20 är det fullt blås i 20km som gäller. Det där med A1 och allt vad det heter, stakträning och köra lugna pass tycker jag känns lite för trist för att "slösa" bort ett helt träningspass på. Vintern är kort, möjligheterna att åka få, roligare att "stå på" dom förhållandevis få gånger man kan åka.

Link to comment
Share on other sites

Kan vara allt mellan 2 km ospårat ute i naturen på fulskidorna till 35 km träning.

Jag åker så mycket jag kan för att skidor är min stora kärlek här i livet. :)

4-6 dagar/vecka blir det om det finns snö.

Kan både mysåka och träna, när jag tränar kör jag oftast A2-tempo. Eller tröskelfart kanske man kan kalla det. Ingen slöåkning!

Åker oftast med kompisen (kille) som är mycket bättre än mig så jag ligger i för att hålla honom inom synhåll ungefär. ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...