Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Uppdrag granskning


artur

Recommended Posts

  • Replies 354
  • Created
  • Last Reply

I chatten efteråt så påpekade ju reportrarna att dom hade tillgång till fler värden från hemliga källor (vilket väl iofs kan ifrågasättas) och att man inte hade gett sig på någon åkare som varit stabil i sina Hb-värden.

 

När det gäller Hb-tester så spelar det ju dock viss roll när proverna tas. Mitt allra högsta Hb-värde uppmättes dagen efter en rejäl snedfylla i ungdomen där jag ägnat en natt åt att kräkas upp det mesta jag hade av vätska i kroppen och då var jag nära den gräns som finns för att få starta i ett WC-lopp (VC-lopp hade jag annars fått nog av natten innan...). Tas proverna på morgonen innan lopp så bör de allra flesta ha en bra vätskebalans i kroppen, annars kommer man inte att kunna prestera. Tas prover efter en svettig 5-mil kan nog dehydrering driva upp Hb-värdena en aning så sådana saker måste man nog vara klar över när man jämför värden med varandra.

Link to comment
Share on other sites

Att ligga runt 170-175 är onormalt. Att ligga mellan 170-200 är sjukligt som indikerar att skidåkarna inte vet vad de sysslar med.

Trots att det är onormalt så är det folk som har sådana blodvärden på naturligt sätt.

 

Niklas Jonsson mätte opp 175 efter att han blev kontaktad av programet. Håller han på med bloddoping också efter karriären?

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra expressen

 

"Kommer inte ihåg grafen"

I "Uppdrag granskning" hänvisas till att Saltin har uppgifter på att alla medaljörer i Thunder Bay 1995 hade högre hemoglobinvärden än 17,5.

 

Nu säger Saltin så här:

 

– Det är en typisk sådan grej, det står på en graf som jag har haft ifrån 2003. Det är en lista jag har haft som hållpunkt för att kunna kommentera olika saker inom dopingvärlden. Ärligt talat så kommer jag inte ihåg att jag gjort den där grafen, men jag kommer ihåg att Thunder Bay var bland det värsta som hänt i längdskidåkningens historia.

 

– Jag har aldrig sett några data direkt på Björn Dählie."

 

-------------------------------------------------------------------

 

Han vet ikke hvor informasjonen hans kommer fra og han har aldri sett data på Dæhlie, men likevel er han sikker på at han er dopet? Litt tynt kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Nej, självklart är det inte kul att bli uthängd såsom Dæhli blir. Men nu är vi där och enda sättet att tvätta bort detta är att mer material kommer fram som bevisar hans oskuld.

 

Niklas Jonsson fick redan under sin karriär konstaterat att hans blodvärde låg på en hög nivå. Och så vitt jag förstår så fick han det även sanktionerat av FIS. Vi har andra exempel i Sverige som de tidigare sprintåkaren Peter Larsson som också hade dispens. Givetvis ska man få tävla om man på ett beprövat och vetenskapligt sätt kan visa man har ett genetiskt betingat högt grundvärde.

Link to comment
Share on other sites

Att ligga runt 170-175 är onormalt. Att ligga mellan 170-200 är sjukligt som indikerar att skidåkarna inte vet vad de sysslar med.

Trots att det är onormalt så är det folk som har sådana blodvärden på naturligt sätt.

Är det inte ganska osannonlikt ändå i så fall att den lilla del av befolkningen som har höga naturliga Hb-värden alla är värdselitskidåkare på 90-talet och som sen slutar åka skidor i början av 2000-talen när EPO-testerna kom...?

Link to comment
Share on other sites

Han vet ikke hvor informasjonen hans kommer fra og han har aldri sett data på Dæhlie, men likevel er han sikker på at han er dopet? Litt tynt kanskje?

Oj, Saltin framstår mer och mer som en gammal professor som vill bli känd på gamla dagar. Han säger mycket men argumenterar/dokumenterar för det han säger spesiellt mycket.

Link to comment
Share on other sites

Fra FIS idag, kommentar på Saltins påstand om at alle medaljevinnere hadde nivåer over 17.5:

 

«Dette bestrides av Peter Hemmingsson, FIS' medisinske oppsynsmann ved 1995-mesterskapet i Thunder Bay, som var involvert i testingen der. Han bekrefter at blodtester bare ble utført ved tre langrennsøvelser og én kombinertøvelse, og ingen svenske eller norske utøvere hadde hemoglobinnivåer over 17,5».

 

 

http://www.dagbladet.no/2013/02/28/sport/ski-

vm_2013/vm_i_val_di_fiemme/langrenn/doping/25984289/

 

----------------------------------------------------------------------

 

For meg ser det ut som Saltin er ute og sykler her, medmindre han kan underbygge påstanden atskillig bedre enn han har gjort til nå.

 

For at Saltin skal ha rett, må altså FIS ikke bare lyve på hemoglobinnivået, men også på hvor mange tester som ble utført.

Link to comment
Share on other sites

Att ligga runt 170-175 är onormalt. Att ligga mellan 170-200 är sjukligt som indikerar att skidåkarna inte vet vad de sysslar med.

Trots att det är onormalt så är det folk som har sådana blodvärden på naturligt sätt.

Är det inte ganska osannonlikt ändå i så fall att den lilla del av befolkningen som har höga naturliga Hb-värden alla är värdselitskidåkare på 90-talet och som sen slutar åka skidor i början av 2000-talen när EPO-testerna kom...?

Jag betvivlar inte att det förekom en hel del doping men om man ser på det som sades i dokumentären så tror jag att det är mer troligt att de som hade 192, 198 och damen med 173 var doppade än de med 175 och 170 och damen med 161.

Link to comment
Share on other sites

Fra FIS idag, kommentar på Saltins påstand om at alle medaljevinnere hadde nivåer over 17.5:

 

«Dette bestrides av Peter Hemmingsson, FIS' medisinske oppsynsmann ved 1995-mesterskapet i Thunder Bay, som var involvert i testingen der. Han bekrefter at blodtester bare ble utført ved tre langrennsøvelser og én kombinertøvelse, og ingen svenske eller norske utøvere hadde hemoglobinnivåer over 17,5».

 

 

http://www.dagbladet.no/2013/02/28/sport/ski-

vm_2013/vm_i_val_di_fiemme/langrenn/doping/25984289/

 

----------------------------------------------------------------------

 

For meg ser det ut som Saltin er ute og sykler her, medmindre han kan underbygge påstanden atskillig bedre enn han har gjort til nå.

Har han redovisat några fakta?

Link to comment
Share on other sites

Ja, pappren på bordet!

FIS framstår som alltmer korrupt där man likt IOK kliar varandras ryggar. Och vad gäller längdåkningen så härförs man av Norge.

 

B-E Bengtsson gjorde ju sitt yttersta för att dölja Muhleggs doping i Salt Lake. Man kan ju inte direkt tacka honom för den saken uppdagades.

Link to comment
Share on other sites

Fra FIS idag' date=' kommentar på Saltins påstand om at alle medaljevinnere hadde nivåer over 17.5:

 

«Dette bestrides av Peter Hemmingsson, FIS' medisinske oppsynsmann ved 1995-mesterskapet i Thunder Bay, som var involvert i testingen der. Han bekrefter at blodtester bare ble utført ved tre langrennsøvelser og én kombinertøvelse, og ingen svenske eller norske utøvere hadde hemoglobinnivåer over 17,5».

 

 

http://www.dagbladet.no/2013/02/28/sport/ski-

vm_2013/vm_i_val_di_fiemme/langrenn/doping/25984289/

 

----------------------------------------------------------------------

 

For meg ser det ut som Saltin er ute og sykler her, medmindre han kan underbygge påstanden atskillig bedre enn han har gjort til nå.[/quote']

Har han redovisat några fakta?

Ikke som jeg har fått med meg, men enig at det bør legges frem.

Link to comment
Share on other sites

Han vet ikke hvor informasjonen hans kommer fra og han har aldri sett data på Dæhlie' date=' men likevel er han sikker på at han er dopet? Litt tynt kanskje?[/quote']

Oj, Saltin framstår mer och mer som en gammal professor som vill bli känd på gamla dagar. Han säger mycket men argumenterar/dokumenterar för det han säger spesiellt mycket.

Bengt Sahltin vet vad han talar om. Han har sett värderna och han vill rensa upp ur i träsket.

 

Det som försvårar är att det råder sekretess kring de här värderna. Det måste få ett slut, värderna skall inte bara vara en angelägenhet för den enskilde åkaren och det nationella förbundet.

 

När Hasse Svens konfronterade Ingaard Lerheim blev han fly förbaskad. Lerheim vill skydda de norska skidåkarna.

 

Bengtsson visade med all tydlighet vilken ståndpunkt FIS har. De vill skydda "familjen" och försöker att mörka höga blodvärden. Detta hände även när det uppdagades att Virpi Kuitinen hade för höga blodvärden under en tävling i Lu Clusaz för ca 10 år sedan.

 

Bengtssons agerande och uttalanden var en skam för FIS och lita att det kommer att grävas framöver..

Link to comment
Share on other sites

Bengt Sahltin vet vad han talar om. Han har sett värderna och han vill rensa upp ur i träsket.

Om du läser tråden och en del länkar så verkar det tyvärr som han inte kommer ihåg eller vet vad han talar om.

 

Generellt är jag skeptiskt till att bara lite på en källa då experter ofta inte håller med varandra och inte alltid har rätt. Att professorer och andra autoriteter på ålderns höst börjar utala sig kontroversiellt och kanske helt felaktigt är inte så ovanligt.

 

Det skulle vara bra om folket på alla sidor av den här saken är mer öppna med allt de vet och inte vet.

Link to comment
Share on other sites

Jag skall redovisa alla resultat från VM och OS mellan 1992-1999. Under denna tid ökade snittet för HB för män/kvinnor.

 

VM i Falun 1993 DAMER: 5 km 1. Lazutina ( dopad)

2. Egorova (dopad)

3. Hartz-Dyberdahl

 

Pursuit: 1. Belmondo ( troligt med systematisk doping Från Italien. Di Centa har uppvisat skyhöga blodvärden,likaså Fauner. Dess förinnan de Zolt mfl.

 

2. Lazutina (dopad)

3. Egorova (dopad)

 

15 km 1. Välbe ( systematisk doping i Ryssland där alla hennes lagkamrater har åkt dit. Nu högste chef i rysk skidåkning..

2. M-L Kirvesniemi ( vars man,Harri, dopade sig vid 40 års ålder. Systematis doping inom fins skidåkning i årtionden.

3. Marjut Rolig ( systematisk doping inom fins skidåkning)

 

30 km :1.Belmondo( se tidigare inlägg)

2. Di Centa ( uppnått Hb på 173 när maxgräns idag är 160..)

3. Egorova (dopad)

 

Stafett 1. Ryssland

2. Italien

3. Norge

 

Detta är bara början av ett mörkt decennium.. Jag ser ingen skillnad mellan cykellag och landslag i skidåkning. Det krävdes doping för att hävda sig på 90-talet annars fick man kämpa om platserna mellan 5-25..precis som inom cyklingen.

Link to comment
Share on other sites

Bengt Sahltin vet vad han talar om. Han har sett värderna och han vill rensa upp ur i träsket.

Om du läser tråden och en del länkar så verkar det tyvärr som han inte kommer ihåg eller vet vad han talar om.

 

Generellt är jag skeptiskt till att bara lite på en källa då experter ofta inte håller med varandra och inte alltid har rätt. Att professorer och andra autoriteter på ålderns höst börjar utala sig kontroversiellt och kanske helt felaktigt är inte så ovanligt.

 

Det skulle vara bra om folket på alla sidor av den här saken är mer öppna med allt de vet och inte vet.

Jag tror också att Saltin vet betydligt mer än han säger. Men pga tystnadsplikt får han inte säga detaljer om enskilda åkare tex men att frustrationen över det utbredda fusket gör att han inte kan vara helt tyst kring detta längre.

Link to comment
Share on other sites

Bengt Sahltin vet vad han talar om. Han har sett värderna och han vill rensa upp ur i träsket.

Om du läser tråden och en del länkar så verkar det tyvärr som han inte kommer ihåg eller vet vad han talar om.

 

Generellt är jag skeptiskt till att bara lite på en källa då experter ofta inte håller med varandra och inte alltid har rätt. Att professorer och andra autoriteter på ålderns höst börjar utala sig kontroversiellt och kanske helt felaktigt är inte så ovanligt.

 

Det skulle vara bra om folket på alla sidor av den här saken är mer öppna med allt de vet och inte vet.

Jag tror också att Saltin vet betydligt mer än han säger. Men pga tystnadsplikt får han inte säga detaljer om enskilda åkare tex men att frustrationen över det utbredda fusket gör att han inte kan vara helt tyst kring detta längre.

Han säger ju själv att han inte har sett några blodvärden från Dæhli och Dæhli är ju huvudpersonen i allt detta eftersom han var den norrmanen som vann en massa på 90 talet mot åkare som vi idag tror är dopade.

 

Om man inte har några indikationer/bevis mot Dæhli så kan man inte säga något med säkerhet om den tiden oberoende av hur mycket bevis man har mot tex finnarna.

Link to comment
Share on other sites

Det krävdes doping för att hävda sig på 90-talet annars fick man kämpa om platserna mellan 5-25..precis som inom cyklingen.

Och det är detta vi inte vet om det stämmer.

Öppna ögonen! Titta på vilka som senare åkt fast. Hört talas om Veerpalu, Myllylä, Kuitonen, Muhlegg och massor av ryska damer framför allt? Alla dessa har varit vinnare i VM/OS under 90-talet och tidigt 2000-tal. Sen har du Italienare som Fauner och DiCenta som haft misstänkt höga Hb-värden och samarbetat med en av de mest kända bloddopingläkarna från cyklingen men som aldrig åkt fast.

Link to comment
Share on other sites

Det krävdes doping för att hävda sig på 90-talet annars fick man kämpa om platserna mellan 5-25..precis som inom cyklingen.

Och det är detta vi inte vet om det stämmer.

Öppna ögonen! Titta på vilka som senare åkt fast. Hört talas om Veerpalu' date=' Myllylä, Kuitonen, Muhlegg och massor av ryska damer framför allt? Alla dessa har varit vinnare i VM/OS under 90-talet och tidigt 2000-tal. Sen har du Italienare som Fauner och DiCenta som haft misstänkt höga Hb-värden och samarbetat med en av de mest kända bloddopingläkarna från cyklingen men som aldrig åkt fast.[/quote']

Jag förstår inte vad du menar. På vilket sätt bevisar detta att Dæhli, Jonsson, Alsgaard, Mogren, Svan, Dybendahl och alla andra som inte åkt ditt för doping men som kom bättre än 5 på 90 talet dopade sig?

Link to comment
Share on other sites

Vad vi vet är att det förekommit systematisk dopning som tydligörs av Dr Dooms lista. Det är ett faktum att det var så den saken behöver väl egentligen inte diskuteras.

 

Men sett i ljuset av den då utbredda dopingen som förekom; är det då rimligt att tro att det gick en hög mur runt Norge och Sverige som innebar att allt det "onda" bara fanns utanför den muren?

Link to comment
Share on other sites

Bengt Sahltin vet vad han talar om. Han har sett värderna och han vill rensa upp ur i träsket.

Om du läser tråden och en del länkar så verkar det tyvärr som han inte kommer ihåg eller vet vad han talar om.

 

Generellt är jag skeptiskt till att bara lite på en källa då experter ofta inte håller med varandra och inte alltid har rätt. Att professorer och andra autoriteter på ålderns höst börjar utala sig kontroversiellt och kanske helt felaktigt är inte så ovanligt.

 

Det skulle vara bra om folket på alla sidor av den här saken är mer öppna med allt de vet och inte vet.

Jag tror också att Saltin vet betydligt mer än han säger. Men pga tystnadsplikt får han inte säga detaljer om enskilda åkare tex men att frustrationen över det utbredda fusket gör att han inte kan vara helt tyst kring detta längre.

Hvor har du det fra at han har taushetsplikt? Jeg har ikke fått med meg at dette skulle begrense hans muligheter til å uttale seg og burde i så tilfelle vært nevnt i programmet. Han har jo allerede sagt at Dæhlie må ha vært dopet. Og hvorfor henviser han ikke til taushetsplikten hvis det er det som ligger bak, isteden for å si at han ikke husker hvor han har info fra og at han aldri har sett data på Dæhlie?

 

Jeg får ikke dette til å henge helt sammen....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...