Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rillerköp


TNordman

Recommended Posts

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Gjorde slag i saken och slängde i väg en beställning igår kväll..

..

..

..och det blev Finite Finish-boxen i Skistart-luckan! A3-puls minuterna innan midnatt när jag klickade på "Bekräfta köp". (Kände mig dock lite lurad när jag såg att erbjudandet låg kvar idag också)

 

Så nu kan vi avsluta tråden ;) ..eller är det någon som har bra rillertips för dessa rullar? Har sett två olika guider från tillverkaren. Bra?

Link to comment
Share on other sites

Utdrag ifrån mejlkontakt med Skistarts kundtjänst (som är utmärkt för övrigt) angående gängad struktur:

 

"Ang. struktur som ej går i längsriktningen så fick jag en fysik lektion för några år sen av Kuzmin, tittar du hur förhållandet är i en bilmotor så går kolven i cylindern i tvärsemot räfflorna i cylindern då oljan skapar mest oljefilm på det viset.

Det handlar alltså om att skapa rätt vattenfilm och det är inte alltid logiken stämmer :)".

Link to comment
Share on other sites

Utdrag ifrån mejlkontakt med Skistarts kundtjänst (som är utmärkt för övrigt) angående gängad struktur:

 

"Ang. struktur som ej går i längsriktningen så fick jag en fysik lektion för några år sen av Kuzmin, tittar du hur förhållandet är i en bilmotor så går kolven i cylindern i tvärsemot räfflorna i cylindern då oljan skapar mest oljefilm på det viset.

Det handlar alltså om att skapa rätt vattenfilm och det är inte alltid logiken stämmer :)".

Då måste jag få fråga vilka "räfflor" i cylindern det är du talar om?

Link to comment
Share on other sites

Utdrag ifrån mejlkontakt med Skistarts kundtjänst (som är utmärkt för övrigt) angående gängad struktur:

 

"Ang. struktur som ej går i längsriktningen så fick jag en fysik lektion för några år sen av Kuzmin' date=' tittar du hur förhållandet är i en bilmotor så går kolven i cylindern i tvärsemot räfflorna i cylindern då oljan skapar mest oljefilm på det viset.

Det handlar alltså om att skapa rätt vattenfilm och det är inte alltid logiken stämmer :)".[/quote']

Då måste jag få fråga vilka "räfflor" i cylindern det är du talar om?

Jag själv talar inte om några räfflor. Jag saxade bara svaret jag fick. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag mest inne på att köpa det "kuggade" setet som någon tidigare i tråden hade slagit till på. Men då undrar jag istället om jag kommer att sakna de gängade strukturerna, eller om det går att klara sig utan dem :)

Personligen vill jag höja ett varningens finger till alla "kuggade" riller. Må vara om man bara lägger raka strukturer men det kan vara illa nog redan där. Rullen roterar ju baklänges. Är inte ytfinishen nog bra river den upp i belaget. Och samtliga märken har väldigt "råa" ytor och kanter på de brutna rullarna då de till synes inte fått någon efterbehandling utan verkar komma direkt från skärande bearbetning.

Link to comment
Share on other sites

Köpte till i år samma riller, ingick en 0,5 V till den. Tänkte köpa fler rullar nu inför vasan, blir nog en 0,75 rak och en 1,0 V. Sen verkar det inte finns grövre än 1,0 mm rillar till denna modell. Tänkte därför komplettera med en RC 2,0 rak, till riktigt blöta förhållanden.

 

http://www1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_415608/cf_87178/3750b590e9.PDF

 

Kan rekommendera denna pdf från swix, står väldigt bra hur de tänker angående deras produkter.

 

Kör man bara klassiskt verkar det, enligt dem, räcka med rak och V (bruten) riller, sne är för skate?

 

nu när det ändå snackas rillers så har jag en fråga.

 

i vasaloppstältet förra året drabbades jag ju som vanligt av 'hjälp-tänk-om-jag-får-uselt-glid'-frossan. ivrigt påhejad av en säljare så köpte man ju sig ur ångesten. förra året blev det ett riller-kit från swix (inte den skärande utan den pressande varianten). har två rullar: 0,75 rak och 0,5 V.

Vid vilka fören skulle ni använda dom? Är det ngn jag saknar för att få ett hyfsat komplett motionärsset?

 

Edit: nu när jag kollat in RS-rillers rekommendationer ser det ut som jag skulle kunna klara mig ganska bra på dom här två rullarna, givet att min 0,5V ger hyfsat samma effekt som deras diagonal fin. skönt isåfall :)

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag mest inne på att köpa det "kuggade" setet som någon tidigare i tråden hade slagit till på. Men då undrar jag istället om jag kommer att sakna de gängade strukturerna' date=' eller om det går att klara sig utan dem :)[/quote']

Personligen vill jag höja ett varningens finger till alla "kuggade" riller. Må vara om man bara lägger raka strukturer men det kan vara illa nog redan där. Rullen roterar ju baklänges. Är inte ytfinishen nog bra river den upp i belaget. Och samtliga märken har väldigt "råa" ytor och kanter på de brutna rullarna då de till synes inte fått någon efterbehandling utan verkar komma direkt från skärande bearbetning.

Är detta något du har varit med om själv? Jag själv har blivit informerad om att ett kuggat alternativ är bättre, och det aktuella paketet är mycket prisvärt. Ett liknande paket av Swix skulle ha haft ett betydligt högre pris

Tycker du at man ska gå på ett swik-kit istället med 10 utbytbara rullar? Står dessvärre ingen modellbeteckning på handtaget.

Detta köp kommer att bli min första riller (vill ha ett komplett kit), så jag är tacksam för all information ni ger.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag mest inne på att köpa det "kuggade" setet som någon tidigare i tråden hade slagit till på. Men då undrar jag istället om jag kommer att sakna de gängade strukturerna' date=' eller om det går att klara sig utan dem :)[/quote']

Personligen vill jag höja ett varningens finger till alla "kuggade" riller. Må vara om man bara lägger raka strukturer men det kan vara illa nog redan där. Rullen roterar ju baklänges. Är inte ytfinishen nog bra river den upp i belaget. Och samtliga märken har väldigt "råa" ytor och kanter på de brutna rullarna då de till synes inte fått någon efterbehandling utan verkar komma direkt från skärande bearbetning.

Vad grundar du denna åsikt på? Egna erfarenheter?

Vad jag förstår så används ju "kuggade" verktyg av många landslag.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag mest inne på att köpa det "kuggade" setet som någon tidigare i tråden hade slagit till på. Men då undrar jag istället om jag kommer att sakna de gängade strukturerna' date=' eller om det går att klara sig utan dem :)[/quote']

Personligen vill jag höja ett varningens finger till alla "kuggade" riller. Må vara om man bara lägger raka strukturer men det kan vara illa nog redan där. Rullen roterar ju baklänges. Är inte ytfinishen nog bra river den upp i belaget. Och samtliga märken har väldigt "råa" ytor och kanter på de brutna rullarna då de till synes inte fått någon efterbehandling utan verkar komma direkt från skärande bearbetning.

Vad grundar du denna åsikt på? Egna erfarenheter?

Vad jag förstår så används ju "kuggade" verktyg av många landslag.

Själv så äger jag ingen riller alls. Bara en glad motionär som fortsatt med skidor sen ungarna slutade. Men intresserad av tekniska prylar och ett arbete där jag utan problem skulle kunna tillverka marknadens samtliga riller så törs jag säga att jag vet jag pratar om beträffande ytfinish och kvalitet.

 

Sen kan ju ni som har erfarenhet och kunskap om skidprepparering förklara begreppet "rilla grovt" då det är blött, typ 2.0. Det är ju inte hela strukturens profil på rullen som trycks in. Det blir ju bara hälften så många spår mot ex, en 1.0 så då ska ju enligt erat resonemang mindre rillat vara bättre på blött?

Link to comment
Share on other sites

Köpte till i år samma riller, ingick en 0,5 V till den. Tänkte köpa fler rullar nu inför vasan, blir nog en 0,75 rak och en 1,0 V. Sen verkar det inte finns grövre än 1,0 mm rillar till denna modell. Tänkte därför komplettera med en RC 2,0 rak, till riktigt blöta förhållanden

Är det kuuggade setet du köpt? Är du isf nöjd? Klarar man sig på de strukturer som medföljer. Äe just att det inte är några gängade strukturer med som gör att jag tvekar (åker även skate)och funderar på andra alternativ:

 

http://www.skistart.com/swe/langdskidakning-langdskidor/riller-strukturverktyg/swix-rillerkit.html (Mest strukturer).

 

http://www.skistart.com/swe/langdskidakning-langdskidor/riller-strukturverktyg/finite-pressbox-d-kit6.html (Bra kvalitet, gängad struktur medföljer).

 

http://www.skistart.com/swe/langdskidakning-langdskidor/riller-strukturverktyg/finite-finish-kit-5.html (Kuggdriven, färre rullar. Saknas gängad struktur).

 

Vilka av dessa skulle ni ha valt och varför? Bortse ifrån priset.

Link to comment
Share on other sites

Förklara för mig. Har tillverkare olika benämningar/mättsätt på hur grov en struktur är ?

 

RS har följande raka: 1 mm, 2 mm, 3, mm.

Swix har följande raka: 0,75 , 1 mm

I Finite Finish Kit - 5 ingår följande raka:0,2 mm, 0,4mm

 

Är ju ingen logik i det...

Link to comment
Share on other sites

Förklara för mig. Har tillverkare olika benämningar/mättsätt på hur grov en struktur är ?

 

RS har följande raka: 1 mm, 2 mm, 3, mm.

Swix har följande raka: 0,75 , 1 mm

I Finite Finish Kit - 5 ingår följande raka:0,2 mm, 0,4mm

 

Är ju ingen logik i det...

Här är en bild på 0,2 mm som ingår i sista ovanstående kit: Gör den verkligen något jobb?

 

http://www.acecosportgroup.com/shop/finite-ski-tools/finite-finish-structure-rollers/l02-structure-roller.html

Link to comment
Share on other sites

Förklara för mig. Har tillverkare olika benämningar/mättsätt på hur grov en struktur är ?

 

RS har följande raka: 1 mm, 2 mm, 3, mm.

Swix har följande raka: 0,75 , 1 mm

I Finite Finish Kit - 5 ingår följande raka:0,2 mm, 0,4mm

 

Är ju ingen logik i det...

Är nu helt inne på på swixkittet... Är inte med någon fin/rak i det. Däremot en fin julgran. Är det tillräckligt?

Link to comment
Share on other sites

Swixkitet blir säkert ett bra köp. Du får med de vanligaste strukturerna.

Det man skulle kunna fundera över är hur länge "huset" håller och om mässingsrullarna är tillräkligt hårda för att hålla kvaliteten över en längre tids användning. Vill dock påpeka att här har jag ingen aning om hur det är men Swix byter själva till rostfritt i sina dyra WC verktyg och de finska Skiroller och Finite har ju även de rostfritt.

 

Du frågade tidigare om Finite 0,2 gör något jobb. Eftersom min klubb har tillgång till ett verktyg så har vi kört mycket med 0,2 och 0,4 i vinter och de gör sina jobb väl. I kall fin och kärv snö känns de riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Swixkitet blir säkert ett bra köp. Du får med de vanligaste strukturerna.

Det man skulle kunna fundera över är hur länge "huset" håller och om mässingsrullarna är tillräkligt hårda för att hålla kvaliteten över en längre tids användning. Vill dock påpeka att här har jag ingen aning om hur det är men Swix byter själva till rostfritt i sina dyra WC verktyg och de finska Skiroller och Finite har ju även de rostfritt.

 

Du frågade tidigare om Finite 0,2 gör något jobb. Eftersom min klubb har tillgång till ett verktyg så har vi kört mycket med 0,2 och 0,4 i vinter och de gör sina jobb väl. I kall fin och kärv snö känns de riktigt bra.

Själv saknar jag en grövre rak i Finite. Vad anser du om det? Har ni kompleterat, eller "löser ni sånt före" med någon annan struktur?

Link to comment
Share on other sites

Swixkitet blir säkert ett bra köp. Du får med de vanligaste strukturerna.

Det man skulle kunna fundera över är hur länge "huset" håller och om mässingsrullarna är tillräkligt hårda för att hålla kvaliteten över en längre tids användning. Vill dock påpeka att här har jag ingen aning om hur det är men Swix byter själva till rostfritt i sina dyra WC verktyg och de finska Skiroller och Finite har ju även de rostfritt.

 

Du frågade tidigare om Finite 0' date='2 gör något jobb. Eftersom min klubb har tillgång till ett verktyg så har vi kört mycket med 0,2 och 0,4 i vinter och de gör sina jobb väl. I kall fin och kärv snö känns de riktigt bra.[/quote']

Själv saknar jag en grövre rak i Finite. Vad anser du om det? Har ni kompleterat, eller "löser ni sånt före" med någon annan struktur?

Jo, vi har ju tillgång till grövre raka. Både 1.0 och 2.0

Vi har dock märkt i test att det inte alltid är 2.0 som är bäst i blötföre utan att 1.0 är bättre både som bruten och rak samt gängad. (B-Ivar var väl inne på hur 2.0 fungerade tidigare i tråden också)

Även fast du ligger på med full kraft så får du ju inte ner hela profilen på en 2.0 dessutom så pressas väl inte allt belagsmaterial ner i skidan utan det flyttas i sidled och bildar en "vall". Det optimal mönstret varierar beronde på vilken slip du har eller om du kör stålsicklat.

Link to comment
Share on other sites

Swixkitet blir säkert ett bra köp. Du får med de vanligaste strukturerna.

Det man skulle kunna fundera över är hur länge "huset" håller och om mässingsrullarna är tillräkligt hårda för att hålla kvaliteten över en längre tids användning. Vill dock påpeka att här har jag ingen aning om hur det är men Swix byter själva till rostfritt i sina dyra WC verktyg och de finska Skiroller och Finite har ju även de rostfritt.

 

Du frågade tidigare om Finite 0' date='2 gör något jobb. Eftersom min klubb har tillgång till ett verktyg så har vi kört mycket med 0,2 och 0,4 i vinter och de gör sina jobb väl. I kall fin och kärv snö känns de riktigt bra.[/quote']

Själv saknar jag en grövre rak i Finite. Vad anser du om det? Har ni kompleterat, eller "löser ni sånt före" med någon annan struktur?

Jo, vi har ju tillgång till grövre raka. Både 1.0 och 2.0

Vi har dock märkt i test att det inte alltid är 2.0 som är bäst i blötföre utan att 1.0 är bättre både som bruten och rak samt gängad. (B-Ivar var väl inne på hur 2.0 fungerade tidigare i tråden också)

Även fast du ligger på med full kraft så får du ju inte ner hela profilen på en 2.0 dessutom så pressas väl inte allt belagsmaterial ner i skidan utan det flyttas i sidled och bildar en "vall". Det optimal mönstret varierar beronde på vilken slip du har eller om du kör stålsicklat.

Hade faktiskt beställt ett swixkit, men de kunde inte lova mig leverans innan fredag, så jag avbeställde. Så nu sitter jag här igen och funderar på hur jag ska göra. :)

Det som jag saknar mest i swixkittet är en "finare rak" (och möjligtvis en riktigt grov rak), annars är ju det hyfsat komplett. Om man tar hänsyn till det du påpekar angående plasthandtag, och mässing rullar, så blir ju även RC ett alternativ, då jag får "slitaget" på fler handtag, som dessutom har stålrullar. Det klockrena med swix är dock att jag har allt samlat in en förvaringsväska.

Tack gode gud att det snart är dags för rullskidor. ;)

Link to comment
Share on other sites

Själv saknar jag en grövre rak i Finite. Vad anser du om det? Har ni kompleterat' date=' eller "löser ni sånt före" med någon annan struktur?[/quote']

Jo, vi har ju tillgång till grövre raka. Både 1.0 och 2.0

Vi har dock märkt i test att det inte alltid är 2.0 som är bäst i blötföre utan att 1.0 är bättre både som bruten och rak samt gängad. (B-Ivar var väl inne på hur 2.0 fungerade tidigare i tråden också)

Även fast du ligger på med full kraft så får du ju inte ner hela profilen på en 2.0 dessutom så pressas väl inte allt belagsmaterial ner i skidan utan det flyttas i sidled och bildar en "vall". Det optimal mönstret varierar beronde på vilken slip du har eller om du kör stålsicklat.

Hade faktiskt beställt ett swixkit, men de kunde inte lova mig leverans innan fredag, så jag avbeställde. Så nu sitter jag här igen och funderar på hur jag ska göra. :)

Det som jag saknar mest i swixkittet är en "finare rak" (och möjligtvis en riktigt grov rak), annars är ju det hyfsat komplett. Om man tar hänsyn till det du påpekar angående plasthandtag, och mässing rullar, så blir ju även RC ett alternativ, då jag får "slitaget" på fler handtag, som dessutom har stålrullar. Det klockrena med swix är dock att jag har allt samlat in en förvaringsväska.

Tack gode gud att det snart är dags för rullskidor. ;)

Ja, det finns för mycket att välja på;) Men tycker man som jag att det är kul att testa skidor så är det ju bra.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...