Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallatips VL 2013?


MattaP

Recommended Posts

Glid: Start BWLF + 2 lager Swix Marathon, toppat med FC 8

Rill: Rak 1 mm över hela skidan, julgran 0/-10 bak

Fäste: Tokos grundwax invärmt, V40 ett lager, tre lager av Tokos nya röda (-2--10), tunt lager vr40 i dec i båda ändar.

Vallade i klisterzon.

Bra fäste till Oxberg. Glid: bättre än genomsnitt fram till Oxberg, sedan tvärstopp.

Lärdom: skulle tagit klisterskidorna med högre spann och vallat exakt likadant. Hade funkat mycket bättre i slutet på loppet.

Lärdom 2: tror på de som säger att man ska skippa julgranar på VL. Fastnar mer skit än i de raka strukturerna.

I mål på 5.13 och placering 1014.

Tänk att det alltid finns något nytt att lära.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply
Experter!

Vad gjorde jag för fel?

Hade Start BWLF i botten och Swix HF8 uppe på det. Borde inte det funkat hyfsat?

Det gjorde det inte. Tror inte jag gled förbi någon enda person i myrbackarna. Folk gled förbi mig till höger o vänster.

MEN

på slutet i några få isiga backar hade jag extremglid och forsade förbi alla!

Fäste hade jag blå extra toppat med viloett (v45) och det funkade bra hela vägen.

Hade ändå bara lagt fäste på klisterzonen.

Hur hade du borstat och rillat?

 

/TV-åkaren :)

Alternativt totalt fel skidtyp utifrån det före som var. Jag kan tänka mig att en riktig kallföresskida gick uselt igår. Då spelar det ingen roll hur man preppar.

HW: Fel skidtyp kan det förstås ha varit. Jag valde ändå det av mina par par som har kortast fästzon och högst spann. Men kallföresskidor eller ej vet jag inte. På vilket sätt glider klisterskidor bättre på is?

 

TV-åkaren: Ingen rill. Det är fortrfarande överkurs för mig. Kan det ha varit avgörande i just gårdagens före?

 

PS Jag är van från seedningslopp, träning etc att ha bättre glid än medel :)

Link to comment
Share on other sites

Det vore intressant om vallatillverkarna kommenterade om deras officiella vallatips var bra i efterhand. Detta så att man kan ta lärdom av de eventuella missarna.

 

Jag vallade fäste enligt Toko (1 grön, 1 blå, 3 röda lager). Glidet hade jag gjort allt för, slipade, struktur för söndagen, HF, pulver, roterande borstar och riller.

Men det kändes som att det var fästvallat under hela skidan. Skogen verkade vilja suga tag i mig och få mig att stanna kvar där i all evig tid, men jag tog mig i mål på 6.01.

 

Kanske skulle tagit mina gamla Fischer CS från 99, de rackarna går alltid bra.

Link to comment
Share on other sites

Tror att boven i dramat till dåligt glid är HF-paraffin. Tydligen var luftfuktigheten väldigt låg, dvs under 60%. Några av elitåkarna körde på pulver toppat med LF-paraffin tydligen.

Jag fick också höra detta om LF ovanpå pulver i efterhand. Inte vad man trodde dagen före. Har aldrig själv vallat så. Någon som har erfarenhet?

Link to comment
Share on other sites

Förstagångsåkare (tack till alla som gett rekommendationer/tips avseende allt möjligt!) Led 4. Grafit, HF80, HF6, F-mid pulver, ett drag julgran 0 - -10 & rak 1 mm över hela, hårdare bak. Toko grön, Start Universal i nollzon, tunna lager x 2 av blå, violett, Vahuti morot, rött, Racing Red (Stars rekommendation med undantag för att jag bytte ut till Toko grundwax, klistret & Vahuti morot). Bergfäste till Evertsberg, sen plusgrader och sockersnö, stakade resten. Bra glid (bra/bättre än många runt mig), sög en del sista milen. 05:42.
Link to comment
Share on other sites

Tror att boven i dramat till dåligt glid är HF-paraffin. Tydligen var luftfuktigheten väldigt låg' date=' dvs under 60%. Några av elitåkarna körde på pulver toppat med LF-paraffin tydligen.[/quote']

Jag fick också höra detta om LF ovanpå pulver i efterhand. Inte vad man trodde dagen före. Har aldrig själv vallat så. Någon som har erfarenhet?

Jag har gnuggat lf på pulver och korkat in det vid ett Vasalopp och något seedningslopp när det blivit kallare och torrare snö än prognos. Men jag hade aldrig chansen att jämföra om det gav någon effekt. Kan inte påstå att jag har något minne av några superskidor vid de tillfällena. Däremot har jag minnesbilder av ultrakasst glid med pulver, torr nysnö och,- 18 grader. Det bara ven om skidorna av torrfriktion. Som tur var hade jag ett annat par med bwlf den gången som gick bättre.

Link to comment
Share on other sites

Fäste: Swix VG35 (grundvax). Ett par varv V40 och slutligen tre lager VR45

Glid: BWLF+HF 7 som toppades med FC7. Fin rak stuktur fram och bak.

 

Dåligt glid till Smågan därefter gled det något bättre men aldrig riktigt bra. Växlade väldigt mkt men föret var väldigt sugande. Men mest av allt var det min kropp som sög....:)

Link to comment
Share on other sites

Fäste: Swix rekommendation VR40 + VR 45. Utmärkt till Evertsberg, sedan sämre men ok.

 

Glid: Start BWLF + HF7 toppat med FC8. Lite tungt fram till Mångsbodarna (körde mellan spåren), sedan mkt bra hela vägen.

 

Körde fc8 eftersom jag inte äger nåt annat, o med tanke på att det blev rätt varmt så var det nog ett bra val. Blev inte omåkt av många utför.

Sluttid 5:11

Link to comment
Share on other sites

Fäste: Grund, blå extra + V55 + BM invärmt. Funkade förutom i den sockriga sörjan (ca 20 km totalt).

 

Glid: grafit + BWLF + HF80 + FC7. Betydligt bättre glid än medel fram till Evertsberg, sen tvärtom.

 

Det var nog skidorna som avgjorde till 90% i söndagens före, tror inte att glidvallningen inverkade så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Glid: Start BWLF + 2 lager Swix Marathon, toppat med FC 8

Rill: Rak 1 mm över hela skidan, julgran 0/-10 bak

Fäste: Tokos grundwax invärmt, V40 ett lager, tre lager av Tokos nya röda (-2--10), tunt lager vr40 i dec i båda ändar.

Vallade i klisterzon.

Bra fäste till Oxberg. Glid: bättre än genomsnitt fram till Oxberg, sedan tvärstopp.

Lärdom: skulle tagit klisterskidorna med högre spann och vallat exakt likadant. Hade funkat mycket bättre i slutet på loppet.

Lärdom 2: tror på de som säger att man ska skippa julgranar på VL. Fastnar mer skit än i de raka strukturerna.

I mål på 5.13 och placering 1014.

Tänk att det alltid finns något nytt att lära.

Vi vallade nästan samma glid och körde lika fort. Ingen rill för mig dock. Tyckte du oxå det var segt till Mångsbodarna? FC8 som påverkade? Sen vände det och det gled väldigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Glid: Start BWLF + 2 lager Swix Marathon' date=' toppat med FC 8

Rill: Rak 1 mm över hela skidan, julgran 0/-10 bak

Fäste: Tokos grundwax invärmt, V40 ett lager, tre lager av Tokos nya röda (-2--10), tunt lager vr40 i dec i båda ändar.

Vallade i klisterzon.

Bra fäste till Oxberg. Glid: bättre än genomsnitt fram till Oxberg, sedan tvärstopp.

Lärdom: skulle tagit klisterskidorna med högre spann och vallat exakt likadant. Hade funkat mycket bättre i slutet på loppet.

Lärdom 2: tror på de som säger att man ska skippa julgranar på VL. Fastnar mer skit än i de raka strukturerna.

I mål på 5.13 och placering 1014.

Tänk att det alltid finns något nytt att lära.[/quote']

Vi vallade nästan samma glid och körde lika fort. Ingen rill för mig dock. Tyckte du oxå det var segt till Mångsbodarna? FC8 som påverkade? Sen vände det och det gled väldigt bra.

Nja, nästan tvärtom för mig. Gled ok i början, bra i mitten och uruselt på slutet. Men min känsla är väl att det framför allt var fel skidpar. Skulle tagit klisterskidorna tror jag. Möjligen också struntat i julgranen bak. Tror fc8:an funkade som den skulle.

Link to comment
Share on other sites

Som vanligt (?) inte lätt att dra några slutsatser vad jag kunnat se. Verkar ha varit klurigt i år. Tycker det är fascinerande när det blir stora skillnader till och med i toppen. Har tittat nu lite på loppet i efterhand och luckorna som Jens Eriksson fick var inte dåliga. Och han gick ju med fäste (från början).

 

Tror inte själv jag har något direkt att bidra med annat än att jag tyckte det var praktiskt att inte behöva tänka på att spara fästvallan. Gissar att det var därför många stod i spåren. Med medvinden tyckte jag det gick lika bra köra bredvid själv jämfört med att ligga precis bakom en åkare (i det tröga spåret, på myrarna). Något som vanligtvis går betydligt lättare. Jag försökte köra där ingen ens tryckt till snön tidigare. Tyckte det tappade lite av poängen att köra mellan spåren annars. Men det kan säkert varit inbillning också.

Link to comment
Share on other sites

Jag försökte köra där ingen ens tryckt till snön tidigare. Tyckte det tappade lite av poängen att köra mellan spåren annars. Men det kan säkert varit inbillning också.

Samma här, tror inte det var inbillning :)

 

I spåren: alla passerade mig och tveklöst dålig glid - sämsta under hela säsongen.

Utanför spåren: höll jämnt eller passerade andra.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade riktigt bra glid (i alla fall i led 5-omgivningen) tills det började frysa i min grundvalla:

Ski-Go lila XC-Start BWLF-Swix HF7 (2ggr)-Swix FC8x pulver. Handborstat med nylon + tagel, sedan rotoborstat med tagel + nylon. Rillade julgran (red-creeks) ett drag med extra tryck just framför och bakom fästzonen.

 

Fästet: Invärmd swix grundburk + Ski-Go blå XC, blå XC igen på det. Sedan några lager ski-go röd xc (0 till -2) och toppade med några lager ski-go blå XC igen. De två första (bas + blå) för att få en rejäl grund att vallan skulle sitta på. Rött för att få fäste runt nollan och lite kallare. Blått överst för glidet och minska risken för ifrysning och ändå ha bra fäste i första backarna.

 

Funkade kanon tills jag stakat för länge utanför spåret (skoterspåret på myrarna gav riktigt bra glid) och nött bort mina yttersta vallor. När de porösa saxbackarna och Lundbäcksbackarna kom började jag trycka fast snö i fästet med katastrofglid som följd. Stannade två gånger för att klossa bort isen och det funkade, men det blev att köra på armarna de sista milen...

 

Lärdom: Skulle ha vallat tjockare burk. Och vågat valla på nytt istället för att bara klossa rent från is.

 

Slut i kroppen efter halva loppet, men spurtade hårt in på 6:30.

 

Ska uthållighetsträna mer till nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade riktigt bra glid (i alla fall i led 5-omgivningen) tills det började frysa i min grundvalla:

Ski-Go lila XC-Start BWLF-Swix HF7 (2ggr)-Swix FC8x pulver. Handborstat med nylon + tagel, sedan rotoborstat med tagel + nylon. Rillade julgran (red-creeks) ett drag med extra tryck just framför och bakom fästzonen.

 

Fästet: Invärmd swix grundburk + Ski-Go blå XC, blå XC igen på det. Sedan några lager ski-go röd xc (0 till -2) och toppade med några lager ski-go blå XC igen. De två första (bas + blå) för att få en rejäl grund att vallan skulle sitta på. Rött för att få fäste runt nollan och lite kallare. Blått överst för glidet och minska risken för ifrysning och ändå ha bra fäste i första backarna.

 

Funkade kanon tills jag stakat för länge utanför spåret (skoterspåret på myrarna gav riktigt bra glid) och nött bort mina yttersta vallor. När de porösa saxbackarna och Lundbäcksbackarna kom började jag trycka fast snö i fästet med katastrofglid som följd. Stannade två gånger för att klossa bort isen och det funkade, men det blev att köra på armarna de sista milen...

 

Lärdom: Skulle ha vallat tjockare burk. Och vågat valla på nytt istället för att bara klossa rent från is.

 

Slut i kroppen efter halva loppet, men spurtade hårt in på 6:30.

 

Ska uthållighetsträna mer till nästa gång.

Fråga: Hur kunde det börja frysa i grundvallan? Var det inte så att det i så fall frös i det mjuka röda lagret? Tror ju inte att det hade hjälp med tjockare lager valla...

Link to comment
Share on other sites

Jag hade riktigt bra glid (i alla fall i led 5-omgivningen) tills det började frysa i min grundvalla:

Ski-Go lila XC-Start BWLF-Swix HF7 (2ggr)-Swix FC8x pulver. Handborstat med nylon + tagel' date=' sedan rotoborstat med tagel + nylon. Rillade julgran (red-creeks) ett drag med extra tryck just framför och bakom fästzonen.

 

Fästet: Invärmd swix grundburk + Ski-Go blå XC, blå XC igen på det. Sedan några lager ski-go röd xc (0 till -2) och toppade med några lager ski-go blå XC igen. De två första (bas + blå) för att få en rejäl grund att vallan skulle sitta på. Rött för att få fäste runt nollan och lite kallare. Blått överst för glidet och minska risken för ifrysning och ändå ha bra fäste i första backarna.

 

Funkade kanon tills jag stakat för länge utanför spåret (skoterspåret på myrarna gav riktigt bra glid) och nött bort mina yttersta vallor. När de porösa saxbackarna och Lundbäcksbackarna kom började jag trycka fast snö i fästet med katastrofglid som följd. Stannade två gånger för att klossa bort isen och det funkade, men det blev att köra på armarna de sista milen...

 

Lärdom: Skulle ha vallat tjockare burk. Och vågat valla på nytt istället för att bara klossa rent från is.

 

Slut i kroppen efter halva loppet, men spurtade hårt in på 6:30.

 

Ska uthållighetsträna mer till nästa gång.[/quote']

Fråga: Hur kunde det börja frysa i grundvallan? Var det inte så att det i så fall frös i det mjuka röda lagret? Tror ju inte att det hade hjälp med tjockare lager valla...

Jag har inte fått problem med den röda vallan tidigare, men visst kan det vara så. Jag vallar ofta tunnt då jag gillar att staka på lite, men med tjockare lager menas kanske "normal" tjocklek. Men som du skriver, det är inte säkert att det hjälpt ändå. En rejäl klossning (ett stopp) + omvallning hade kanske varit klokast.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde Skigos vallatips och jag hade kanonfäste i uppförs- och nerförsbackar. ALLA gled förbi mig och jag tappade säker 2500 placeringar i nerförsbackarna..

Problemet var fästet som frös in' date=' jag har pratat med 4 andra åkare som hade samma problem med den vallningen.

Surt men bara ta nya tag till nästa år[/quote']

Helt otroligt. Jag körde på SkiGo's tips med undantag för att jag inte hade fullängd på klistret. XC Blå som grund framför och bakom. Lite, lite Rode Violett överst som backvalla också.

 

Fästet kändes lite slipprigt flourigt så, precis lagom. Absolut inget sug i relativa termer. Klart det gick lite trögare i kallsnön, men inte mer än naturligt. En enda person gled om mig på hela loppet. Han var väldigt mycket tyngre än mig dock. Dessutom tror jag att jag tog det krönet lite dåligt. I merparten av alla nedförslöpor hade jag vulgärt bra driv. Lite segare in mot Mora, men fortfarande känslan av bättre glid än alla andra.

 

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med SkiGo's rekommendation. Det är tveksamt om jag vågat lägga HF Violett annars...

 

Led fyra. 5.42.

Jag hade kortat min fästzon 10 cm fram och 5 cm bak, har en hög och fin spannkurva på mina skidor och hade inte vallat för tjockt fäste.

Men jag har pratat med fler som följt samma vallatips, en del hade kanonskidor och andra lika katastrofala som jag med infrysning. Det verkar som att de stod i fyran och framåt hade bättre lycka med den här vallningen, MEN inte alla..

Link to comment
Share on other sites

Jag körde Skigos vallatips och jag hade kanonfäste i uppförs- och nerförsbackar. ALLA gled förbi mig och jag tappade säker 2500 placeringar i nerförsbackarna..

Problemet var fästet som frös in' date=' jag har pratat med 4 andra åkare som hade samma problem med den vallningen.

Surt men bara ta nya tag till nästa år[/quote']

Helt otroligt. Jag körde på SkiGo's tips med undantag för att jag inte hade fullängd på klistret. XC Blå som grund framför och bakom. Lite, lite Rode Violett överst som backvalla också.

 

Fästet kändes lite slipprigt flourigt så, precis lagom. Absolut inget sug i relativa termer. Klart det gick lite trögare i kallsnön, men inte mer än naturligt. En enda person gled om mig på hela loppet. Han var väldigt mycket tyngre än mig dock. Dessutom tror jag att jag tog det krönet lite dåligt. I merparten av alla nedförslöpor hade jag vulgärt bra driv. Lite segare in mot Mora, men fortfarande känslan av bättre glid än alla andra.

 

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med SkiGo's rekommendation. Det är tveksamt om jag vågat lägga HF Violett annars...

 

Led fyra. 5.42.

Jag hade kortat min fästzon 10 cm fram och 5 cm bak, har en hög och fin spannkurva på mina skidor och hade inte vallat för tjockt fäste.

Men jag har pratat med fler som följt samma vallatips, en del hade kanonskidor och andra lika katastrofala som jag med infrysning. Det verkar som att de stod i fyran och framåt hade bättre lycka med den här vallningen, MEN inte alla..

Kollade precis in mina skidor, trotts HF klistergrund (mkt tunt) så har det slitits bort ganska mkt valla, känns helt sjukt att jag uppfattade det som fäste under loppet. ca 10 cm bak och 15 fram, då körde jag fäste inom klisterzonen på skidorna.

Men det jag reagerar på är vad Mr Majbäck förklarade för mig i tältet, att när basvallan väl kommer fram, vilket den gör under 9 mil, är att HF violett klister inte suger lika mkt som bas burkvalla. Den uppfattningen har jag fått efter loppet oxå, men behöver ju inte varit en avgörande faktor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...