Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallatips VL 2013?


MattaP

Recommended Posts

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply
Blir

 

LF Grafit

Ski Go HF grön/orange blandning beroende på temp - ev. ultiman om gamaggresiv snö!

Ev pulver' date=' racewax?

 

Någon rak riller beroende på snön. Julgran bak?[/quote']

Julgran är alltid bra! :)

Ja, bara de att här och där nämns det att man ev. ska akta sig för icke-raka strukturer på längre lopp! Då det täpps igen/samlar smuts lite lättare!

 

Ifjol hade jag julgran bak och ett jävla mosterglid!

Link to comment
Share on other sites

Klart.se just nu säger 0-gradigt och snöfall.

 

Dags att ta en (djup) titt i skidbudgeten i så fall...

Äh, så djupt är det inte:

http://www.skistart.com/swe/langdskidakning-langdskidor/langdskidor/superklipp-madshus-hypersonic-classic-zero-langdskidor.html

 

Helnöjd med mina, fast jag har bara fått användning för dem två gånger. Som att åka med backspärr...

Link to comment
Share on other sites

Glid

 

lf grafit

swix marathon

 

led 8

Kanske lite fel tråd för min fråga' date=' men brukar du köra på swix marathon? Är den bra, likvärdig med de mer temp specade swix HF? Väljer du den pga det relativt stora temperaturspannet på vasan eller håller den längre?[/quote']

Den är hårdare och håller längre. Tycker den är idealisk för vasaloppet :) toppa med pulver så finns det inte många som har bättre glid under 9 mil...

Link to comment
Share on other sites

Blir

 

LF Grafit

Ski Go HF grön/orange blandning beroende på temp - ev. ultiman om gamaggresiv snö!

Ev pulver' date=' racewax?

 

Någon rak riller beroende på snön. Julgran bak?[/quote']

Julgran är alltid bra! :)

Ja, bara de att här och där nämns det att man ev. ska akta sig för icke-raka strukturer på längre lopp! Då det täpps igen/samlar smuts lite lättare!

 

Ifjol hade jag julgran bak och ett jävla mosterglid!

Samma här (julgran bak) och monsterglid på Rallarloppet!

Jag kör på det! :)

Link to comment
Share on other sites

Blir

 

LF Grafit

Ski Go HF grön/orange blandning beroende på temp - ev. ultiman om gamaggresiv snö!

Ev pulver' date=' racewax?

 

Någon rak riller beroende på snön. Julgran bak?[/quote']

Julgran är alltid bra! :)

Ja, bara de att här och där nämns det att man ev. ska akta sig för icke-raka strukturer på längre lopp! Då det täpps igen/samlar smuts lite lättare!

 

Ifjol hade jag julgran bak och ett jävla mosterglid!

Du verkar vara en stark en som kör med extra handicap, både julgran o moster bakpå! :)

Link to comment
Share on other sites

Yes, nu verkar det bli kallt = Kärlek! Undrar hur många gånger man kommer att kolla prognosen fram till 3:e mars?

 

Hoppas på lite nysnö dagarna innan så man får använda Rode burkarna som lärt mig gilla denna säsong

Lämna bara skidorna till mig så ska jag fixa dom åt dig, så slipper du nojja dig i drygt en hel vecka till.

Du kommer antingen vara grymt nöjd med fäste eller glid!

Link to comment
Share on other sites

Yes' date=' nu verkar det bli kallt = Kärlek! Undrar hur många gånger man kommer att kolla prognosen fram till 3:e mars?

 

Hoppas på lite nysnö dagarna innan så man får använda Rode burkarna som lärt mig gilla denna säsong[/quote']

Lämna bara skidorna till mig så ska jag fixa dom åt dig, så slipper du nojja dig i drygt en hel vecka till.

Du kommer antingen vara grymt nöjd med fäste eller glid!

Tack du, du har ett specialklister som heter Karlssons som passar bra på hela skidan va? ;)

 

Jag tror det blir skitbra före. Lite varmt i veckan som fryser på lite mot helgen och lite nysnö dagarna innan. Perfekt, blå extra spår å en varmkorv uppe på myrarna :)

Link to comment
Share on other sites

Det är bra det. Kan bli lagom hårda spår iom tempväxlingarna och sedan lite nysnö på lördagen för lite bett. Fräser om detta under natten och perfekta spår på söndag givet att tempen håller sig mellan -5 och -10 under söndagen. Jag är mest rädd för att det ska bli många + grader halvvägs på söndagen och spåren blir sockriga utan möjlighet till fäste.
Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut om prognosen står sig. Lite plusgrader ons, tor, fre och kallt däremellan. Söndag startar på -9-10 grader och stiger till -2. Väldigt snarlikt med förra året.

 

EDIT: lite puder som bromsar dem där framme också ;)

Ingen snö på lördag längre, mkt plusgrader i veckan, därmed väldigt likt förra året.

Med vetskapen att Vasaloppet har spårutrustning med kraft nog att fräsa sönder en glaciär och dessutom kör om spåren nästan varje dag så blir det inte det isföre som det blivit på random elljuspår hemmavid. Soligt och en minusgrad på dagen kommer helt klart bli sockriga solbackar sista halvan med den prognosen.

Så återigen är frågan klister i botten eller inte klister i botten. Körde förra året med klister i botten och burk ovanpå och hade bra skidor, tror dock att klistret sög något på myrarna då snön var finare än väntat. Tror i det läget att Blå Extra inte är något som kommer att ge fäste sista halvan, Lila Multigrade eller Super Gialla kanske?

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut om prognosen står sig. Lite plusgrader ons' date=' tor, fre och kallt däremellan. Söndag startar på -9-10 grader och stiger till -2. Väldigt snarlikt med förra året.

 

EDIT: lite puder som bromsar dem där framme också ;)[/quote']

Ingen snö på lördag längre, mkt plusgrader i veckan, därmed väldigt likt förra året.

Med vetskapen att Vasaloppet har spårutrustning med kraft nog att fräsa sönder en glaciär och dessutom kör om spåren nästan varje dag så blir det inte det isföre som det blivit på random elljuspår hemmavid. Soligt och en minusgrad på dagen kommer helt klart bli sockriga solbackar sista halvan med den prognosen.

Så återigen är frågan klister i botten eller inte klister i botten. Körde förra året med klister i botten och burk ovanpå och hade bra skidor, tror dock att klistret sög något på myrarna då snön var finare än väntat. Tror i det läget att Blå Extra inte är något som kommer att ge fäste sista halvan, Lila Multigrade eller Super Gialla kanske?

Ifjol hade jag supertunnt med Rode Chola + riktigt tunnt med Start Universial i botten. Sedan täckt med 10 lager burk ... Hade kanonfäste och inget sug från fästvallan under hela loppet.

Klistergrund eller ej beror helt och hållet på vilka skidor du har. Ett par klisterskidor med bra bärighet. Inga problem att lägga klister i botten. Ett par madshus kallföresskidor utan bärighet och dessutom med lågt spann. Förmodligen inte speciellt bra alls.

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet av fjolåret var att isklistret sög i spåret från Evertsberg och in. Jag stod mellan spåren och stakade hela vägen för att det skulle gå lättare. Håller med ovanstående att de tydligen kan fräsa upp en glaciär! Jag tror inte att klistret behövdes ifjol, och ser det ut som det gör nu i prognoserna känns burkvalla typ VR45 ganska allround. Min kompis körde utan och hade superbra skidor. Mjukare burk under foten för solen senare på dagen.
Link to comment
Share on other sites

Som satsande förstagångsåkare tänkte jag sköta glidvallnignen själv. Tänkte investera i mitt första pulver (har bra grund i vallalådan med bla grafit och HF70 osv).

 

Hur mkt jag än läser på så har jag svårt att komma till någon slutsats. Vilket pulver ska jag köpa till på söndag? Blir ju lite kallare så man janske kan ha pulvret till något seedningslopp nästa år också. Många rek FC8 genbrellt för vasaloppet(antar bra allround ffa runt nollan). Har nu starka funderingar på Star F-mid (har mkt Star generellt). Fox zerofox/goldfox? C105? FC7 (pga sluitstyrka. Toko jetstream?

 

Lutar kanske mest mot FC8. Kanske mesta allround, kan nog inte gå fel (suger kanske lite första milen)?

 

Tacksam för alla råd och tips jag kan få (behöver handla idag innan kl 14)!!

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut om prognosen står sig. Lite plusgrader ons' date=' tor, fre och kallt däremellan. Söndag startar på -9-10 grader och stiger till -2. Väldigt snarlikt med förra året.

 

EDIT: lite puder som bromsar dem där framme också ;)[/quote']

Ingen snö på lördag längre, mkt plusgrader i veckan, därmed väldigt likt förra året.

Med vetskapen att Vasaloppet har spårutrustning med kraft nog att fräsa sönder en glaciär och dessutom kör om spåren nästan varje dag så blir det inte det isföre som det blivit på random elljuspår hemmavid. Soligt och en minusgrad på dagen kommer helt klart bli sockriga solbackar sista halvan med den prognosen.

Så återigen är frågan klister i botten eller inte klister i botten. Körde förra året med klister i botten och burk ovanpå och hade bra skidor, tror dock att klistret sög något på myrarna då snön var finare än väntat. Tror i det läget att Blå Extra inte är något som kommer att ge fäste sista halvan, Lila Multigrade eller Super Gialla kanske?

Ifjol hade jag supertunnt med Rode Chola + riktigt tunnt med Start Universial i botten. Sedan täckt med 10 lager burk ... Hade kanonfäste och inget sug från fästvallan under hela loppet.

Klistergrund eller ej beror helt och hållet på vilka skidor du har. Ett par klisterskidor med bra bärighet. Inga problem att lägga klister i botten. Ett par madshus kallföresskidor utan bärighet och dessutom med lågt spann. Förmodligen inte speciellt bra alls.

Jag har rätt bra koll på mina skidor och zonerna, men minns speciellt från förra årets lopp att snön var mkt finkornigare än vad jag och många andra hade trott och förväntat, förmodligen beroende på att man spårar nästan varje dag med rejäla grejer. Många körde även förra året på ren burk och var nöjda med det.

 

Noterade följande efter förra årets lopp:

"Hade helt OK skidor, glidet(ståliskclat plus rill) var bra första halvan och mkt bra sista halvan relativt omgivningen. Kanske tog fästet något på myrarna, men inte mycket iaf, hade lagt tunt skarklister botten och ett lager tunt Start Universalklister, har aldrig lagt klister så tunt som nu. Ovanpå det 5-6 lager av den legendariska Rode Super Gialla (pölderklassiker) och något lager Rode Blå Extra på toppen. Hade fäste hela vägen. Klisterlängd på vallningen och ganska tunt jämfört med en normal klistervallning. Tror många la klistret för tjockt.

"

Skulle kanske varit något lager mindre Gialla och något lager Blått till för att ha vart optimalt. Giallan får ju helt klart åka med i fickan på söndag.

Kan nog bli något liknande på söndag?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...