Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallatips VL 2013?


MattaP

Recommended Posts

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply

Borde kanske vara i monstertråden, men kan någon ge en mycket kort redogörelse för när man borstar o.l. när man stålsicklar, rillar och lägger fluider?

 

Stämmer detta tycker ni?

 

1. stålsickla

2. lätta drag med fiberlen

3. borsta mycket med stål

4. rilla

5. borsta med nylon

6. lägga fluid

7. korka/borsta

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har erfarenhet av Toko Jetstream Red?

Mycket bra,inte så känsligt för snötypen.mycket allsidig är nog dock allra bäst vid ganska fuktig snö mellan 0 till -10.men helt klart ett pulver jag har i min vallabox :)

som prognosen ser ut nu väljer jag mellan det och fc8

Link to comment
Share on other sites

enl väderprognosen -10/-2 87%/62%

grund: Black Vasa

LAGER 2: H3/X3 alt T3/X3

MOO-3

 

alt microfiber på LAGER 2 och krita H2 eller T2 tunnt o korka/borsta på topp för kylan i inledningen

Hmpf' date=' om man inte har MOO-3 utan bara de andra då? ; )[/quote']

Då gäller det som står längst ner, alt microfiber på LAGER 2 etc....

eftersom microfiber saknar smältadditiv styr du hårdheten på vallningen med det paraffin du korkar in det i, till skillnad mot MOO-3 som redan har additiv som bestämmer hårdheten på vallningen.

Link to comment
Share on other sites

Prognoserna är fel, jag vet från säkrare källa hur det verkligen kommer att bli:

 

-25 i starten ( -30 i Tennäng)

kl 08:05 när de första motionärsleden når backen sker ett omslag till noll grader och nysnö/fallande snö.

Ja då ser jag ingen annan möjlighet än att plocka fram mitt gamla (och för det flesta av er okända) triumfkort nämligen min egen hemkokta valla "Lappgubbens trollvalla" från svunna tider.

Åker du själv i år ? Det vore kul att ses igen

Link to comment
Share on other sites

Prognoserna är fel' date=' jag vet från säkrare källa hur det verkligen kommer att bli:

 

-25 i starten ( -30 i Tennäng)

kl 08:05 när de första motionärsleden når backen sker ett omslag till noll grader och nysnö/fallande snö.[/quote']

Ja då ser jag ingen annan möjlighet än att plocka fram mitt gamla (och för det flesta av er okända) triumfkort nämligen min egen hemkokta valla "Lappgubbens trollvalla" från svunna tider.

Åker du själv i år ? Det vore kul att ses igen

Oj vad kan den bestå av? Swix polar och sandpapper? :)

Link to comment
Share on other sites

enl väderprognosen -10/-2 87%/62%

grund: Black Vasa

LAGER 2: H3/X3 alt T3/X3

MOO-3

 

alt microfiber på LAGER 2 och krita H2 eller T2 tunnt o korka/borsta på topp för kylan i inledningen

Hmpf' date=' om man inte har MOO-3 utan bara de andra då? ; )[/quote']

Då gäller det som står längst ner, alt microfiber på LAGER 2 etc....

eftersom microfiber saknar smältadditiv styr du hårdheten på vallningen med det paraffin du korkar in det i, till skillnad mot MOO-3 som redan har additiv som bestämmer hårdheten på vallningen.

Är det någon skillnad på att använda X2 istället för H2 för att toppa Microfibern enligt alt 2 (har bara X-klossarna att tillgå...)?

Link to comment
Share on other sites

Har inte vallat med klister och äger ingen tub.

Sprayer är sågade i tidigare trådar pga att det ska sitta i 30 min innan man kan köra vidare. Om det nu riskerar att bli klisterföre nämn ett klister att ha med i midjeväskan.

Lutar annars åt VR45 från start... 2 dagar kvar innan det är dags att börja putsa på skidorna :)

Link to comment
Share on other sites

Lutar åt det för mig också. Sen behöver man nog ha med en riktigt varm burk om det blir glatt i solbackarna. Men om allt är söndersaxat så kan man ju strunta i mjukare burk. Svårt att få fäste i det där lösa sockret ändå...

Har inte vallat med klister och äger ingen tub.

Sprayer är sågade i tidigare trådar pga att det ska sitta i 30 min innan man kan köra vidare. Om det nu riskerar att bli klisterföre nämn ett klister att ha med i midjeväskan.

Lutar annars åt VR45 från start... 2 dagar kvar innan det är dags att börja putsa på skidorna :)

Link to comment
Share on other sites

En klar skillnad mot ifjol är att det väntas snö på lördagen och att det kan ev hänga ngt i luften också på söndag. I år luktar det mer burkvallagrund och exempelvis VR45 än ifjol, då klistergrund var aktuellt. Ifjol var det strålande sol hela vägen och spår som frös till tågräls. Ser inte ut så nu tycker jag.
Link to comment
Share on other sites

... 2 dagar kvar innan det är dags att börja putsa på skidorna :)

Enligt MC Hammers monsterutläggning om belagens expansion vid värme och ihopdragning vid nedkylning så är min tidshorisont för att putsa på skidorna redan startad...

Om det tar veckor för belaget att få originalvolym så borde ju vallan "tryckas" ut belaget under samma tid. Och därmed borde belaget borstas i minst en vecka?

Min paraffin-glidvalla sitter redan på och har förhoppningsvis har belaget redan börjat återfå ursprunglig volym. Borstning börjar ikväll...

Pulver kan ju ske senare... det är paraffinet jag tänker på...

 

Fästvallning sker tidigast på fredag men troligtvis inte förrän på lördagen när prognosen börjar närma sig tvåsiffrig träffsäkerhets-procent.

 

MC Hammer, hur gör du?

Ska du delta förresten? I årets spektakel?

Link to comment
Share on other sites

Verkar tydligen bli liknande före som ifjol. Ni som skidade 2012, rillade ni någon struktur bak på skidorna? Om, vilken struktur och upplevde ni att ni hade nytta av det?

ja, rak 2.0 och ja.

Givetvis svårt att veta om rillningen gjorde någon skillnad men jag hade bra släpp i hög fart.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...