Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Favoritställe


Klas

Recommended Posts

Tror kanske att tråden varit uppe förut, men jag behöver lite inspiration. Efter 35 år i Hemfjällstangeln har vi nu testat lite nya ställen, Tännäs, Bruksvallarna, Harsa, Orsa, Mora, Gopshus. Letar efter stället för familjen med bra längdspår utan att det känns som ett träningsläger. Tännäs/Bruksvallarna är lite långt bort (från Täby) och rätt dyrt. Harsa är kanon, men kanske inte ett ställe man hänger en vecka med familjen och Grönklitt passar perfekt för träningshelg med gubbarna. Vilka favoriter har ni? Björnrike, Vålådalen.... bring it on
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply
Det kanske du redan sett, men själv blev jag väldigt sugen på "Lappen´s" tips: http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=8979

Yes. Lappen har bokat lägenhet i Levi till sportlovet. Det är familjens favorit för alpbyn och upplevelsespa. Men långtifrån billigt, trots låg eurokurs. Själv föredrar jag nog Ylläs, pga mer skidspår att välja på; 330km.

Link to comment
Share on other sites

Ska det vara fjällåkning är ju Funäsfjällen en klass för sig!

Vemdalen är inte heller så pjåkigt och en "fjälltur" från Storhogna väldigt trivsamt.

Lite närmare Täby så kanske Säfsen kan vara ett alternativ. För 10 år sedan hade de fina längdspår längs skogsbilvägar och över myrar. Vet dock inte aktuell status

Link to comment
Share on other sites

Trysil är fint. Norefjell är också bra, men rätt tuffa spår när man ska röra sig mellan höjdnivåerna. Sitter just nu och dreglar lite över Hafjell. Nära (till Göteborg), bland Skandinaviens bästa alpinåkning, dryga 30 mil spår i Birken-miljö och sist men inte minst 4 km lyselöype.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker hundfjäller/tandådalen är underskattat, du har bra möjlighet för familjen att åka alpint eller hitta på andra saker.

Längdmässigt har du mycket spår alt.

Du kan köra hela vägen upp till högfjället 7 km enkel resa och där har du 5, 7, 10 km slinga.

Du har kalvenrunt i hundfjället ca 12 km. Eljuspåret på ca 4 km

Myrflodammen och andra alt. på andra sidan vägen. Kanske 70 km åkning där.

Så åker man alla längder får du säkert ihop ca 150 km spår med varierad terräng och fina höjder.

Link to comment
Share on other sites

Pontresina, Engadin Schweiz - längdcenter på hög höjd (1800 m) och vandrarhem med alla faciliteter och spår till t ex 2 glaciärer och ut mot dalen mellan Maloja och Zernez dvs 8 mil soldränkt dalgång. Finns även tävlingsspår. Man kan sitta i solen redan i december osv.
Link to comment
Share on other sites

Hundratals kilometer med bra spår och utan att det känns som träningsläger = Helsingfors.

 

Hundratals kilometer med bra spår och det känns som träningsläger = Ylläs

Jo men för Vasaloppssvensken som är van att stressa runt runt på på ett kilometerspår för att om möjligt seeda upp sig ett startled till vasan kommer även det att bli en total chock av skidnjutning. Och sen detta att folk faktiskt skejtar...

 

Helsingfors? Ok. Stadiin hiihtämään!

Link to comment
Share on other sites

sist men inte minst 4 km lyselöype.

Skrev du fel? Hade trott att de hade mycket längre lysløyper i Hafjell (men jag har aldrig varit där).

 

Det finns väldigt mycket bra spår och områden i Norge. Om man vill ha storstad och skidåkning så är Oslo bra. Lite mindre stad och bra åkning så är trondheim bra (20-30km lysløyper). Alpin skidåkning, toppturer och längd i rätt alpin miljö finns i Oppdal.

 

Men det finns egentligen skidspår av bra kvalitet nestan överallt i Norge.

 

http://skisporet.no/

 

Nackdelen är att det är rätt dyrt.

Link to comment
Share on other sites

I gränstrakter är det helt naturligt att passera gränser utan att det är någon som tänker på det. Min egen normala skateträningssträcka är inne i finland en sväng helt enkelt för att det är naturligt att fördas den sträckningen. Och tex. Naimakkaloppet passerar gränsen flera gånger
Link to comment
Share on other sites

I gränstrakter är det helt naturligt att passera gränser utan att det är någon som tänker på det. Min egen normala skateträningssträcka är inne i finland en sväng helt enkelt för att det är naturligt att fördas den sträckningen. Och tex. Naimakkaloppet passerar gränsen flera gånger

Då kan man ju passa på och fylla vätskebältet med finsk diesel eller stanna till och sälja snusdosan till någon norrman, så får man lite ekonomi i skidåkandet :)

 

Skämt å sido, när man har 50mil eller nåt, till närmsta gräns känns det ganska kul att man kan åka skidor in och ut ur ett land, bara så där.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...