Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vm 2013


Tallen

Recommended Posts

Kun 3 norske medaljer på første dag. Håper på bedring!

Northug syndromet verkar vara smittsamt:)

Han var lite drygare än vanligt i TV4 nu ikväll. Gnuggade in det fint på Emil. Det är väl för att det här är bara början av VM ;)

Intressant att notera att Kriukov och Harvey är de som jublar över mållinjen. "Second place is first loser"

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply
Han var lite drygare än vanligt i TV4 nu ikväll. Gnuggade in det fint på Emil

Jag gillar verkligen inte den här delen av skidåkning som Northug introducerat men i det här fallet får bara Jönsson vad han förtjänar. Jag tycker att Jönsson skall lägga ner sina försök att leka Northug och istället göra som Hellner och helt ignorera honom.

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker du om imorgon skiathlon? Ollson självständigt beslutat att inte delta?

Han resonerar nog så att det blir samlat fält och då blir det bara en hedersam topplacering.

Tråkigt att en som är så bra i båda disciplinerna ändå inte tror att det går att lyckas, utan sparar sig till individuell start, samt 5-milen där ju chansen är större att suga musten ur de andra med en långspurt eller så. Och stafetten förstås.

På damsidan däremot är det ju alltid fullt blås och aldrig gruppåkning, och därmed brukar Kallas fina skejt brukar bli "bortbränd", känns som att Wikén kan funka bättre.

Link to comment
Share on other sites

Kör dom några kombipass där dom blandar skejt och klassiskt?

Det verkar ju bli något med Kalla när hon går från klassiskt till skejt...

 

Jag vet från multisport att jag har svårt med bytet från cykel till löpning och tvärtom och det tränar man ju bort med att köra kombipass med både löpning och cykling.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Jönsson skall lägga ner sina försök att leka Northug och istället göra som Hellner och helt ignorera honom.

Har inte sett några sådana försök från Jönsson. Vad syftar du på?

Jönsson säger att han laddar upp med att titta på Petter på Youtube, skriver "Peter" på sina skidor, skickar vykort till Petter o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Sju norska åkare av de 8 första i dagens lopp. Av 12 medaljer hittills har Norge tagit 7. Hur är det möjligt???? Jag har så svårt att förstå att ingen av nationerna sverige, finland, ryssland, norge,italien, m fl inte kan få fram en åkare som kan bryta dominansen. Vad är hemligheten? Antar att de har en ocean att ösa ur vad gäller talanger för att år efter år vara så dominanta. Hoppas det inte finns en annan förklaring, för skidsportens skull!

(Liten kommentar i stil med surt sa räven men med veckans dokumentär färsk i mittet så...)

Link to comment
Share on other sites

För några år sedan var Norge inte så dominerande* (iallafall inte på herrsidan). Det var nestan bara Northug som vann på herrsidan och mest Björgen på damsidan. Nu verkar de ha fått en mycket bättre bred i toppen.

 

*I OS hade de inte ett väldigt bra lag. I oslo vm var det länge osäkert om de hade någon som kunde köra en bra 3 sträcka i staffeten och Emil Hegle Svensen var ett alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog lite mer status i Norge att hålla på med längdskidor...

Sedan finns det mer tävlingar tror jag...med bra konkurrens och många deltagare på...

 

Vet att min kusin sa att det va så...samma sak inom skidskyttet...

Ja, längd är nog en väldigt mycket större sport i Norge än i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Men som Kalla har uttryckt det, tränar man 20% mindre än motståndarna så kommer man där efter också. Hon skulle höja sin tränings dos tills nästa år.

Sen vet jag inte hur sammanhållet Norge tränar, men i Sverige har man väl en kultur att man vill träna själv.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Jönsson skall lägga ner sina försök att leka Northug och istället göra som Hellner och helt ignorera honom.

Har inte sett några sådana försök från Jönsson. Vad syftar du på?

Jönsson säger att han laddar upp med att titta på Petter på Youtube' date=' skriver "Peter" på sina skidor, skickar vykort till Petter o.s.v.[/quote']

I mina ögon är det inte att leka Northug. Nästan tvärtom. Men jag förstår att man kan se det på det sättet.

 

Snygg utdelning för Norge idag, förresten! Och riktigt skönt att se Cologna ta guld

Link to comment
Share on other sites

Sju norska åkare av de 8 första i dagens lopp. Av 12 medaljer hittills har Norge tagit 7. Hur är det möjligt???? Jag har så svårt att förstå att ingen av nationerna sverige, finland, ryssland, norge,italien, m fl inte kan få fram en åkare som kan bryta dominansen. Vad är hemligheten? Antar att de har en ocean att ösa ur vad gäller talanger för att år efter år vara så dominanta. Hoppas det inte finns en annan förklaring, för skidsportens skull!

(Liten kommentar i stil med surt sa räven men med veckans dokumentär färsk i mittet så...)

En stor skillnad är att de norska tjejerna åker väldigt fint allihop och mycket tekniskt. Kalla ser ibland ganska kantig ut i jämförelse för att inte nämna Kowa.

 

På herrsidan så ser man inte så stora skillnader och så får norskarna stryk ibland också. Northug gjorde ett stort taktiskt misstag som släppte Cologna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...