Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gräns mellan saxning och skatetag för klassisk åkning!?


Blåamannen

Recommended Posts

Åkte ett av förra söndagens seedningslopp i de småländska skogarna. I början av loppet, där jag låg med bland de 30 främsta, så var det en del saxbackar. Blev dock både förvånad och irriterad när åkaren framför mig inte sedvanligt sprang med skidorna upp i saxstil utan tog, dock inte långa, skateskär uppför.

 

Jag kanske har haft fel i alla år vad som är tillåtet för saxstil så jag önskar svar på vad som är ok samt om man ska bry sig om någon går över gränsen?

 

I detta lopp så påverkades förmodligen inte utgången för denna sydliga led 1 åkare som också är relativt aktiv på detta forum för att skateliknande tag togs men är tävlingklassen en viss stil så ska den hållas på alla delar oavsett hur bra man anser att man är på att staka!

 

Ge gärna förtydliganden om hur en ren saxning utförs så man gör rätt nästa söndag :-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply
Så fort du glider på "skären" så blir det skate.

Då borde det vara förbjudet att göra ett skate tag när man har bytt spår som alla på topp nivå gör? Lika så i en del svängar.

Nej, vid spårbyte och i kurvor är det OK.

Vid upprepade spårbyten i snabb följd, blir det en bedömningsfråga.

Link to comment
Share on other sites

Så fort du glider på "skären" så blir det skate.

Då borde det vara förbjudet att göra ett skate tag när man har bytt spår som alla på topp nivå gör? Lika så i en del svängar.

Nej det är tillåtet att ta skateskär vid de situationer du nämner, spårbyten och riktningförändringar.

 

Tycker tyvärr också att man ser skate allt för ofta vid klassiska lopp, är spåren borta är det saxning(om man inte orkar staka eller diagonala) som gäller uppför det är en del av den klassiska stilen.

Link to comment
Share on other sites

Rejält gränsland i den här frågan, men man känner nog själv om man fuskar eller ej och man väljer själv om man vill göra det. Svårt att kontrollera på långlopp, funktionärerna behövs nog till annat. Fler, längre och brantare backar hade löst problemet, det var nog ingen som körde på blanka skidor i t.ex Lövhultsloppet, som hade rejäla stigningar.
Link to comment
Share on other sites

Helt okej att skriva mitt namn om du vill Blåmannen som du ser så står det i signaturen och jag går inte ut under fejkade pseudonymer och anklagar folk för händelser som aldrig har skett, så GreatSki här kommer mitt "försvar":

Jag saxade.

Ring gärna på 0709-497733 för mer info.

Link to comment
Share on other sites

BTW: Vilken växel är detta' date=' klassisk eller skate?[/quote']

Först kör han ju den gammal klassikern enbensskejt och sedan i branten går han över till skejt, 1ans växel.

Enbensskejten sitter ju i en annan sen SkidO-karriären...

Visst är det ettans växel, men satan vilket tempo, motsvarande treans. Fascinerande att han har koll på alla grejer.

Link to comment
Share on other sites

Helt okej att skriva mitt namn om du vill Blåmannen som du ser så står det i signaturen och jag går inte ut under fejkade pseudonymer och anklagar folk för händelser som aldrig har skett, så GreatSki här kommer mitt "försvar":

Jag saxade.

Ring gärna .......... för mer info

Jag vet ju inte om du har använt "skate" eler inte, men du har ju med ovanstående inlägg i alla fall bevisat att du själv har egenskaper som består av samma typ av bokstäver; "stake" :)

Link to comment
Share on other sites

Åkte ett av förra söndagens seedningslopp i de småländska skogarna. I början av loppet, där jag låg med bland de 30 främsta, så var det en del saxbackar. Blev dock både förvånad och irriterad när åkaren framför mig inte sedvanligt sprang med skidorna upp i saxstil utan tog, dock inte långa, skateskär uppför.

 

Jag kanske har haft fel i alla år vad som är tillåtet för saxstil så jag önskar svar på vad som är ok samt om man ska bry sig om någon går över gränsen?

 

I detta lopp så påverkades förmodligen inte utgången för denna sydliga led 1 åkare som också är relativt aktiv på detta forum för att skateliknande tag togs men är tävlingklassen en viss stil så ska den hållas på alla delar oavsett hur bra man anser att man är på att staka!

 

Ge gärna förtydliganden om hur en ren saxning utförs så man gör rätt nästa söndag :-)

"som också är relativt aktiv på detta forum" Men du verkar inte så aktiv då det är ditt första inlägg?

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Åkte ett av förra söndagens seedningslopp i de småländska skogarna. I början av loppet' date=' där jag låg med bland de 30 främsta, så var det en del saxbackar. Blev dock både förvånad och irriterad när åkaren framför mig inte sedvanligt sprang med skidorna upp i saxstil utan tog, dock inte långa, skateskär uppför.

 

Jag kanske har haft fel i alla år vad som är tillåtet för saxstil så jag önskar svar på vad som är ok samt om man ska bry sig om någon går över gränsen?

 

I detta lopp så påverkades förmodligen inte utgången för denna sydliga led 1 åkare som också är relativt aktiv på detta forum för att skateliknande tag togs men är tävlingklassen en viss stil så ska den hållas på alla delar oavsett hur bra man anser att man är på att staka!

 

Ge gärna förtydliganden om hur en ren saxning utförs så man gör rätt nästa söndag :-)[/quote']

"som också är relativt aktiv på detta forum" Men du verkar inte så aktiv då det är ditt första inlägg?

 

/Mats

??? Över 900 inlägg måste väl ändå betraktas som relativt aktivt, då det är rible12 som åsyftas.

Men nu är ju frågan om det är Blåamannens ögon det är fel på, eller rible12's tolkning av reglerna som sviktar? Men det är ett faktum att det fuskas friskt med "tjuvskejt" i saxbackar bland dom som har dåligt fäste eller kör utan fäste, även bland eliten, har själv sett det med egna ögon.

Link to comment
Share on other sites

Rejält gränsland i den här frågan, men man känner nog själv om man fuskar eller ej och man väljer själv om man vill göra det. Svårt att kontrollera på långlopp, funktionärerna behövs nog till annat. Fler, längre och brantare backar hade löst problemet, det var nog ingen som körde på blanka skidor i t.ex Lövhultsloppet, som hade rejäla stigningar.

Det finns många gränsland i taktik och teknik i längdskidåkning, men just den här är inte ett sånt kan jag tycka. Springande saxning och ettans skateväxel är i mina ögon helt olika tekniker. I springande saxning har du ett ständigt frånskjut och riskerar snarare att glida bakåt än frammåt. Det går inte att kombinera med en glidfas.

Link to comment
Share on other sites

??? Över 900 inlägg måste väl ändå betraktas som relativt aktivt, då det är rible12 som åsyftas.

När senmathal skriver "du" så syftar han på Blåamannen som i och med den här tråden skrev sitt första inlägg.

 

När det gäller skate i backar var det rent av löjligt i gårdagens ÖS. Skulle gissa på att 90% hade dåligt fäste efter Evertsberg och många körde odiskutabel skate även i små uppförsbackar.

Link to comment
Share on other sites

Rejält gränsland i den här frågan' date=' men man känner nog själv om man fuskar eller ej och man väljer själv om man vill göra det. Svårt att kontrollera på långlopp, funktionärerna behövs nog till annat. Fler, längre och brantare backar hade löst problemet, det var nog ingen som körde på blanka skidor i t.ex Lövhultsloppet, som hade rejäla stigningar.[/quote']

Det finns många gränsland i taktik och teknik i längdskidåkning, men just den här är inte ett sånt kan jag tycka. Springande saxning och ettans skateväxel är i mina ögon helt olika tekniker. I springande saxning har du ett ständigt frånskjut och riskerar snarare att glida bakåt än frammåt. Det går inte att kombinera med en glidfas.

Tänkte mer allmänt på skateskär i klassisk åkning. Själv glider jag ofta när jag saxar, dock inte i åkriktningen....

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte ute efter att "hänga ut" någon och har inte intresse av att älta det som varit, den som jag körde efter och som jag anser inte gjorde en ren saxning vet mycket väl min åsikt då jag sa till om detta under just utförandet, dock så är varken jag eller förmodligen någon annan direkt sugen på att ställa sig och diskutera detta under loppet :-)

 

Med mina år inom klassiska långlopp samt medhåll från annan skidlöpare i loppet så är jag ganska säker på att det inte var regelrätt och jag håller med Stigdaniel att det går inte att få till glid i saxning om man inte använder ettans växel i skate, har själv testat efteråt.

 

Jag är helt färsk på forumet med att göra inlägg (och det är inte säkert att jag kommer att göra något mer) men kände att det var viktigt att höra era åsikter här på skidforumet om man ska bry sig eller inte vid sådanahär tillfällen, på ovanstående inlägg så verkar det ju mer vanligt än vad jag själv upplevt tidigare.

 

Ser jag mer liknande framöver så kommer jag fortsätta att säga till men inte lägga mer energi på det.

 

Önskar alla lycka till till målet i Mora!

Link to comment
Share on other sites

och jag håller med Stigdaniel att det går inte att få till glid i saxning om man inte använder ettans växel i skate, har själv testat efteråt.

Jag var också skeptiskt och har testat lite de senaste dagarna och har nu kommit fram till att det är möjligt att glida lite framåt av misstag när man saxar. När det inte är väldigt brant (där man egentligen inte ska saxa) och försöker saxa i bra tempo så gled jag ibland. Igår när det var väldigt hårt hände det också att jag någon gång gled lite framåt trots att det var riktigt brant.

 

Om man glider lite hela tiden har man fel teknik men något glid lite då och då av misstag är nog möjligt.

 

Är det ingen som har någon liten film om hur det ser ut på långloppen?

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte ute efter att "hänga ut" någon och har inte intresse av att älta det som varit, den som jag körde efter och som jag anser inte gjorde en ren saxning vet mycket väl min åsikt då jag sa till om detta under just utförandet, dock så är varken jag eller förmodligen någon annan direkt sugen på att ställa sig och diskutera detta under loppet :-)

 

Med mina år inom klassiska långlopp samt medhåll från annan skidlöpare i loppet så är jag ganska säker på att det inte var regelrätt och jag håller med Stigdaniel att det går inte att få till glid i saxning om man inte använder ettans växel i skate, har själv testat efteråt.

 

Jag är helt färsk på forumet med att göra inlägg (och det är inte säkert att jag kommer att göra något mer) men kände att det var viktigt att höra era åsikter här på skidforumet om man ska bry sig eller inte vid sådanahär tillfällen, på ovanstående inlägg så verkar det ju mer vanligt än vad jag själv upplevt tidigare.

 

Ser jag mer liknande framöver så kommer jag fortsätta att säga till men inte lägga mer energi på det.

 

Önskar alla lycka till till målet i Mora!

RS-Riller skrev om detta samt om ideliga spårbyten med tjuvsktate på sin Facebook sida efter Bessemerloppet. Så du har definitivt medhåll därifrån. Under Vasaloppet är ju tjuvskate mer regel än undantag i de saxbackar som bara består av snömos men för mig som jagar plats 3000 typ så spelar lite tjuvskate ingen roll så länge det inte övergår i fullskate! De finns de som praktiserar den varianten också.

Link to comment
Share on other sites

Har tyvärr sett en del i vinter som inte bara kör 1:ans skate utan även 2:ans skate i saxbackar på seedningslopp (ex. Sthlm ski marathon och Engelbrektsloppet). Och är det 2:ans växel är det inte gärna misstag, dock kanske det lätt blir så om man tränar en del skate så man har rörelsen i kroppen, kanske också tillhör de som skatar uppför saxbackar på klassisk träning (har sett många som gör det).

 

Förstås inte kopplat till den specifika händelsen som tråden handlade om från början, kan vara bra att förtydliga!

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte ute efter att "hänga ut" någon och har inte intresse av att älta det som varit, den som jag körde efter och som jag anser inte gjorde en ren saxning vet mycket väl min åsikt då jag sa till om detta under just utförandet, dock så är varken jag eller förmodligen någon annan direkt sugen på att ställa sig och diskutera detta under loppet :-)

 

Med mina år inom klassiska långlopp samt medhåll från annan skidlöpare i loppet så är jag ganska säker på att det inte var regelrätt och jag håller med Stigdaniel att det går inte att få till glid i saxning om man inte använder ettans växel i skate, har själv testat efteråt.

 

Jag är helt färsk på forumet med att göra inlägg (och det är inte säkert att jag kommer att göra något mer) men kände att det var viktigt att höra era åsikter här på skidforumet om man ska bry sig eller inte vid sådanahär tillfällen, på ovanstående inlägg så verkar det ju mer vanligt än vad jag själv upplevt tidigare.

 

Ser jag mer liknande framöver så kommer jag fortsätta att säga till men inte lägga mer energi på det.

 

Önskar alla lycka till till målet i Mora!

Jag hörde klart o tydligt din påpekan och precis som du skriver så var det ju inte läge att ställa oss där uppe på krönet och diskutera detta då det var fullt upp att hålla balansen utför i Sixten Järnberg spåret. :)

 

Vidhåller ju fortfarande min åsikt om att jag inte "skatade" uppför backen men tolkningar under lopp av åkare med 90% av maxpuls tenderar till att bli aningen subjektiva och "i stridens hetta" är det lätt att man gärna ser mer än vad man ser.

 

Men nog om detta och poängen som du säkert vill komma fram till genom att använda mig som exempel är problematiken som uppstår vid just saxning och som alltid har funnits är att det ska vara just saxning och inte en kombination av "1:ans skateväxel och sanning"

 

Anledningen till att man ser detta allt som oftast ute på våra härliga seedningslopp och skidtävlingar är nog att detta inte är ett prioriterat åksätt som folk ställer ut och tränar på, vilket kan få som påföljd bland främst oss motionärer att man i pressade situationer (tävlingar och annat) använder benen först och huvudet sist.

 

Jag uppmuntrar gärna att om det är möjligt att arrangörer av tävlingar gärna har en kontroll i deras brantarebackar och faktiskt delar ut en varning eller diskar folk som inte följer regelboken.

 

Är det någon som vet någon som blivit varnad eller diskad för att de har "skateat" på klassiskalopp?

Link to comment
Share on other sites

och jag håller med Stigdaniel att det går inte att få till glid i saxning om man inte använder ettans växel i skate' date=' har själv testat efteråt.[/quote']

Jag var också skeptiskt och har testat lite de senaste dagarna och har nu kommit fram till att det är möjligt att glida lite framåt av misstag när man saxar. När det inte är väldigt brant (där man egentligen inte ska saxa) och försöker saxa i bra tempo så gled jag ibland. Igår när det var väldigt hårt hände det också att jag någon gång gled lite framåt trots att det var riktigt brant.

 

Om man glider lite hela tiden har man fel teknik men något glid lite då och då av misstag är nog möjligt.

 

Är det ingen som har någon liten film om hur det ser ut på långloppen?

En fin teknikstudie på hur det kan se ut. :)

8:03 in i filmen:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...