Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsicklat sög rejält på vasaloppet...


MattaP

Recommended Posts

...ja, eller vad gjorde jag för fel? Jag gled inte i från en enda person under hela loppet och upplevde att skidorna gled sämre och sämre (förutom de isiga backarna på slutet där alla hade bra glid) I varenda backe kom folk och gled förbi mig på bägge sidor. Absolut värst var det i backarna som legat i skuggan.

 

Lite provokativ rubrik kanske men jag vill verkligen lära mig. Jag och kompisen stålsicklade med Kuzmin U och borstade för glatta livet med Swix stål + nylon. Vi hade en extremt fin yta på skidorna. Därefter la vi 1,0mm rak + julgran 0,5mm över hela skidan (minus fästvallazonen) Mer tryck bak och 2 drag på varje rill

 

Fästet var: Toko basewax + rode violett + rode super. Allt innanför klisterzonen och i pyramid. Kan inte tänka mig att fästet sög glid och dessutom ska vi ha misslyckats bägge två med fästet och det tror jag inte.

 

Vad gick fel? Borde vi haft glidvalla, skulle vi undvikit julgranen, pressat hårdare med rillern? Kuzmin +? Hjälp? Vill iinte råka ut för detta igen!

 

(Edit: startade i led 3 och var siste man att knipa medalj, så relativt långt fram)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Jag Sickla, borsta med stål o nylon sen körde jag med Primateria peak finish P1.

Jag körde in på 7:52 så jag var inte långt fram.

 

Jag hade riktigt bra glid tyckte jag, har dock aldrig haft chansen att prova topp vallade skidor.

 

Jag tycket att det sög till vissa gånger, men då var det vallan som sög in.

 

Det kanske var 5-8 st som jag märkte av gled ifrån mig i nedförsbackarna.

Mot slutet tyckte jag att jag gled om alla.

I de isiga backarna hade jag grymt bra glid!

Link to comment
Share on other sites

Du glömde nog något som heter grundstruktur, glidvalla och ev pulver som nog var viktigt i detta före... :) Hett tips!

Missförstå mig rätt... men det tipset är iskallt när det inte finns några andra parametrar med.

 

Som tex... vad det ska vara för struktur, vad det ska vara för glidvalla och ev, pulvret.

Dessutom hur man ska lägga på det...

 

Dessutom $ och tid som krävs för det...

Link to comment
Share on other sites

Du glömde nog något som heter grundstruktur, glidvalla och ev pulver som nog var viktigt i detta före... :) Hett tips!

Grundstruktur har man oavsett om man har stenslip eller stålsicklat, bara olika typer dessutom hade jag rill, förstår inte riktigt vad du menar?

 

Varför är glidvalla + pulver viktigt i just detta före? (jag har kört stålsicklat samt ovallat hela säsongen i GBG med bra glid + förra VL med mycket bra resultat)

 

Edit igen :-) Låt denna tråd endast handla om vad jag gjort för fel, inte stålsickel VS valla, kostnader och miljöpåverkan etc. Finns andra tråder om det. Även de som vallar borde intressera sig av tråden om det visar sig att andra ovallade haft grymt glid för då borde strukturen haft väldigt stor betydelse för glidet.

Link to comment
Share on other sites

Håller med helt och hållet, MattaP! Jag körde också stålsicklat och hade uselt glid. Kuzmin original, mycket handborstning, rillat med rak 1,0 fram och rak 2,0 bak. Alla gled ifrån mig, fick slita som ett djur för att hänga med i stakningen.

 

Jag hade också vallat extra kort, speciellt bak där jag kortat fästet flera centimeter innanför klisterzonen. Jag tror inte heller att det var fästet som sög.

Link to comment
Share on other sites

Du glömde nog något som heter grundstruktur' date=' glidvalla och ev pulver som nog var viktigt i detta före... :) Hett tips![/quote']

Missförstå mig rätt... men det tipset är iskallt när det inte finns några andra parametrar med.

 

Som tex... vad det ska vara för struktur, vad det ska vara för glidvalla och ev, pulvret.

Dessutom hur man ska lägga på det...

 

Dessutom $ och tid som krävs för det...

Vill man ha det bästa så tar det både tid och kostar €€€ men kan man acceptera att i nästan alla fören ha relativt sätt sämre glid så är det säkert ett helt ok alternativ...

Dock är jag mer o mer övertygad om att rätt struktur under skidorna är väldigt viktigt för att få ett bra gllli...

Link to comment
Share on other sites

Jag hade kanonglid hela vägen och fick ploga eller byta spår i nästan varje utförskörning. Kuzminicklat av enklaresport.

Men så hade jag ju betydligt sämre åkare omkring mig då jag stod i led 7. Eller man kan ju i alla fall anta att de inte satsat lika mycket på glidet som de i led 3.

Link to comment
Share on other sites

Håller med helt och hållet, MattaP! Jag körde också stålsicklat och hade uselt glid. Kuzmin original, mycket handborstning, rillat med rak 1,0 fram och rak 2,0 bak. Alla gled ifrån mig, fick slita som ett djur för att hänga med i stakningen.

 

Jag hade också vallat extra kort, speciellt bak där jag kortat fästet flera centimeter innanför klisterzonen. Jag tror inte heller att det var fästet som sög.

Samma sak här, riktigt dåligt glid. Men jag tror det kan vara skidorna, de gick ännu sämre innan jag stålsicklade så jag ska inte klaga kanske!

Gillar dom ändå! :)

Link to comment
Share on other sites

...ja, eller vad gjorde jag för fel? Jag gled inte i från en enda person under hela loppet och upplevde att skidorna gled sämre och sämre (förutom de isiga backarna på slutet där alla hade bra glid) I varenda backe kom folk och gled förbi mig på bägge sidor. Absolut värst var det i backarna som legat i skuggan.

 

Lite provokativ rubrik kanske men jag vill verkligen lära mig. Jag och kompisen stålsicklade med Kuzmin U och borstade för glatta livet med Swix stål + nylon. Vi hade en extremt fin yta på skidorna. Därefter la vi 1,0mm rak + julgran 0,5mm över hela skidan (minus fästvallazonen) Mer tryck bak och 2 drag på varje rill

 

Fästet var: Toko basewax + rode violett + rode super. Allt innanför klisterzonen och i pyramid. Kan inte tänka mig att fästet sög glid och dessutom ska vi ha misslyckats bägge två med fästet och det tror jag inte.

 

Vad gick fel? Borde vi haft glidvalla, skulle vi undvikit julgranen, pressat hårdare med rillern? Kuzmin +? Hjälp? Vill iinte råka ut för detta igen!

 

(Edit: startade i led 3 och var siste man att knipa medalj, så relativt långt fram)

Efter att ha pratat med Leonid och dessutom läst om hur man preparerat skidorna så verkar det helt enkelt så att den lite torrare och sockrigare snön ställer mer krav på själva skidorna. Har man bra skidor med bra tryckpunkter så klarade man sig bättre. Vid de kallare och hårdare spåren så verkar stålsicklat, oavsett skidorna, alltid fungera bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade kanonskidor i 70 km sen dog de efter Hökberg. För första gången gled jag bättre eller lika bra som dom runt mig i backarna. I intervjun med Dan Moberg(18e plats) i lokaltidningen så kände han likadant att det blev sug sista 20 km. Han trodde han skulle behövt grövre rill där.

Jag körde med Kuzmin U. HS-brush. 1.0 hela och julgran bak 0/-10.

Link to comment
Share on other sites

Håller med helt och hållet, MattaP! Jag körde också stålsicklat och hade uselt glid. Kuzmin original, mycket handborstning, rillat med rak 1,0 fram och rak 2,0 bak. Alla gled ifrån mig, fick slita som ett djur för att hänga med i stakningen.

 

Jag hade också vallat extra kort, speciellt bak där jag kortat fästet flera centimeter innanför klisterzonen. Jag tror inte heller att det var fästet som sög.

Något liknande här - Kuzmin sickel och 1,0 riller, sedan fluid ovanpå det. Mycket dålig glid, sämsta under hela säsongen. Hade till och med kortat fästzonen och fästvallat minre än vanligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma upplevelse på ÖS söndag, dvs skidorna gled dåligt, speciellt över myrarna och i de spår överlag som inte var isiga. Sista 20 km gick de ok i isiga spåren men sög helt fast när man hamnade i mjuka spår. Fick sluttid på ca 6,30.

 

Skulle inte tro att det var fästet för min del heller, hade kortat ner fästzonen speciellt bak.

Hade minimalt med fäste över myrarna, var tvungen att föstvalla om mellan everstberg och oxberg först och ytterligare förbättra i oxberg med hjälp av vallahjälpen.

 

Hade sicklat med kuzmin u, stålborstat och nylonborstat. Rillat med kroksta riller, en bruten rak 1mm, drog den flera gånger med stor tyngd och borde ge en hel rak då. Fick en julgran riller pålagd på bakre glidzonen av en van "rillare" men av okänd modell.

 

Var en hel del skit/vallarester på glidytorna när jag kom i mål.

 

Skulle det ha varit fäste som sög borde det ha släppt i utförslöporna när jag la bakvikt.

 

Tror själv att jag hade för lite struktur, tycker att krogsta rillern ger riktigt dåligt med struktur. Själva spetsarna på rillern är ganska trubbiga. Kanske man borde värma skidan före man riller för att orka trycka ner mer mönster???

 

Kanske inte skidan jag åkte på var optimal i så pass varma förhållanden, har inget spret i bakre glidzonen, utan ligger ganska hårt i ända ut??

 

Har åkt på sicklat en stor del av träningen i vinter och så här dåligt glid tror jag inte jag har upplevt då...:-)

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha pratat med Leonid och dessutom läst om hur man preparerat skidorna så verkar det helt enkelt så att den lite torrare och sockrigare snön ställer mer krav på själva skidorna. Har man bra skidor med bra tryckpunkter så klarade man sig bättre. Vid de kallare och hårdare spåren så verkar stålsicklat, oavsett skidorna, alltid fungera bra.

Låter konstigt. Jag körde på relativt styva Madshus Nanosonic som varit grymma hela säsongen och kompisen på Fischer RCS som nog är något mjukare. Olika skidor och belag, samma resultat. P.S vi var förbi din vagn och du godkände min sickling men tyckte kompisen skulle slipa lite mer för att få bort all stenslip, vilket vi gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Körde stålsicklat, plussickel + flourborste från kuzmin, 1 mm rak rill + julgran bak. Tror att jag la fästet lite för långt fram och det gjorde att det sög en del. Kände att det sög redan på startgärdet.

 

Generellt tyckte jag att jag hade likvärdiga eller något bättre glid än medel.

Något jag upplevde var att det yttersta spåret (vänstra) gled bäst efter typ Evertsberg och in.

Gled ikapp en kille i en utförsbacke i det vänstra spåret, inför nästa utförsbacke valde jag att gå ut i spåret till höger för att kunna glida om. Denna gång gled han dock om och förbi mig rejält..

 

Någon annan som upplevde liknande? Låg annars mycket i vänstra spåret efter Evertsberg och gled om många utför de sista milen och tog ca 400 placeringar från Evertsberg och in.

Link to comment
Share on other sites

...ja, eller vad gjorde jag för fel? Jag gled inte i från en enda person under hela loppet och upplevde att skidorna gled sämre och sämre (förutom de isiga backarna på slutet där alla hade bra glid) I varenda backe kom folk och gled förbi mig på bägge sidor. Absolut värst var det i backarna som legat i skuggan.

 

Lite provokativ rubrik kanske men jag vill verkligen lära mig. Jag och kompisen stålsicklade med Kuzmin U och borstade för glatta livet med Swix stål + nylon. Vi hade en extremt fin yta på skidorna. Därefter la vi 1,0mm rak + julgran 0,5mm över hela skidan (minus fästvallazonen) Mer tryck bak och 2 drag på varje rill

 

Fästet var: Toko basewax + rode violett + rode super. Allt innanför klisterzonen och i pyramid. Kan inte tänka mig att fästet sög glid och dessutom ska vi ha misslyckats bägge två med fästet och det tror jag inte.

 

Vad gick fel? Borde vi haft glidvalla, skulle vi undvikit julgranen, pressat hårdare med rillern? Kuzmin +? Hjälp? Vill iinte råka ut för detta igen!

 

(Edit: startade i led 3 och var siste man att knipa medalj, så relativt långt fram)

Förutom det enklaresport sa om skidorna (vilket nog är allra viktigast) så tror jag att du skulle lagt rak 2.0.

Lite moddat tips från RS-Riller med fin diagonal hela skidan, rak 1.0 fram och rak 2.0 bak funkade riktigt bra enligt de jag pratat med som körde på det!

Link to comment
Share on other sites

...ja, eller vad gjorde jag för fel? Jag gled inte i från en enda person under hela loppet och upplevde att skidorna gled sämre och sämre (förutom de isiga backarna på slutet där alla hade bra glid) I varenda backe kom folk och gled förbi mig på bägge sidor. Absolut värst var det i backarna som legat i skuggan.

 

Lite provokativ rubrik kanske men jag vill verkligen lära mig. Jag och kompisen stålsicklade med Kuzmin U och borstade för glatta livet med Swix stål + nylon. Vi hade en extremt fin yta på skidorna. Därefter la vi 1,0mm rak + julgran 0,5mm över hela skidan (minus fästvallazonen) Mer tryck bak och 2 drag på varje rill

 

Fästet var: Toko basewax + rode violett + rode super. Allt innanför klisterzonen och i pyramid. Kan inte tänka mig att fästet sög glid och dessutom ska vi ha misslyckats bägge två med fästet och det tror jag inte.

 

Vad gick fel? Borde vi haft glidvalla, skulle vi undvikit julgranen, pressat hårdare med rillern? Kuzmin +? Hjälp? Vill iinte råka ut för detta igen!

 

(Edit: startade i led 3 och var siste man att knipa medalj, så relativt långt fram)

sorry här finns ju det fakta jag saknade :)

Jag anser att Kuzmin U ger alldeles för fin struktur för att klara rejäl vattenfilm. Har fått jättesug då jag testat den i fören varmare än minus tre på mina bra kallföresskidor. Har du en skida med kort tryckzon i fram kan den fungera något bättre men inte i högfart. Rillning hjälper lite men tar inte bort grundproblemet. Rodevallorna utan fluor är bra i detta före och var inte boven. Det är ett strukturproblem och inte ett vallaproblem

Link to comment
Share on other sites

Helt nöjd med glidet i ÖS måndag och då körde jag ändå Skintec. Borstarna bromsade nog lite där det var lös snö i spåret men när det blev glatt och utför gled jag ifrån nästan alla där det var kall snö, trots Skintec. Körde Kuzmin+, primateria p och 1,00 rak rill.
Link to comment
Share on other sites

Åkte VL 2011 på stålsicklat av enklaresport. Kompletterade med rill. Då upplevde jag ett bättre glid än genomsnittet. I årets VL så lämnade jag in skidorna i Sälen för Kuzminsickling, FPC, rill och fäste. Tyvärr hade jag uselt glid de första 35 km till Risberg. Tappade 500 placeringar mellan Smågan och Mångsbodarna. Var övertygad om att det var fästet som var problemet och stannade och bad dem ta bort allt klister och bara använda burkvalla. De drog även på något över glidytorna men jag vet inte vad. Hursomhelst gled skidorna bättre. Jag upplevde att jag hade nästan lika bra glid som övriga runt mig och på slutet till och med lite bättre. Vill helst tro att det var fästet jag fick med klister som var boven i dramat men jag undrar om det är hela sanningen. Vill gärna tro på stålsickling och köpa egna men är inte helt övertygad efter detta VL. Gick i mål på 6.52 (startade i led 5) men kände att jag fick slita i 'onödan'.

1. Är stålsicklat mindre bra i fören som det som var i årets VL?

2. Är FPC (flourpolymer coating) överskattat eller fel metod just i år?

3. Rillstruktur vid liknande före, rak eller julgran?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom man ofta läser att skidan, tryckfördelning, spann etc, är viktigast sedan strukturen och sist vallan kan det väl vara så som Enklaresport säger.

 

"Efter att ha pratat med Leonid och dessutom läst om hur man preparerat skidorna så verkar det helt enkelt så att den lite torrare och sockrigare snön ställer mer krav på själva skidorna. Har man bra skidor med bra tryckpunkter så klarade man sig bättre."

 

Då är det kanske fel fokus och fundera på struktur och valla och istället försöka lista ut vilken skidtyp som gick bra.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha pratat med Leonid och dessutom läst om hur man preparerat skidorna så verkar det helt enkelt så att den lite torrare och sockrigare snön ställer mer krav på själva skidorna. Har man bra skidor med bra tryckpunkter så klarade man sig bättre. Vid de kallare och hårdare spåren så verkar stålsicklat' date=' oavsett skidorna, alltid fungera bra.[/quote']

Låter konstigt. Jag körde på relativt styva Madshus Nanosonic som varit grymma hela säsongen och kompisen på Fischer RCS som nog är något mjukare. Olika skidor och belag, samma resultat. P.S vi var förbi din vagn och du godkände min sickling men tyckte kompisen skulle slipa lite mer för att få bort all stenslip, vilket vi gjorde.

Aha, där ser man. Ja, dina skidor såg bra ut och lite lustigt (?) att bägge upplevde samma sak. Eftersom stålsicklat gått bra hela veckan med bra och fina spår där det viktigaste är att ha en fin och hård yta ställs det andra krav vid mjukare underlag men det är väl höjden av otur att just den gången då skall vara på det viktigaste loppet. Spåren drogs ju också väldigt sent så de kanske inte blev så hårda som de borde blivit.

Link to comment
Share on other sites

Då är det kanske fel fokus och fundera på struktur och valla och istället försöka lista ut vilken skidtyp som gick bra.

Kanske ligger det något i det. Åkte inte i år men hade kanonglid på kuzmin original förra året (+1 mm rill). Snacket i bussen hem var att många med samma preparering (kuzmin och samma fästvallatjänst) upplevde glidet olika. Dom med skidmärke A hade upplevt dåligt glid, samtidigt som de med skidmärke F hade upplevt bra glid. Vad jag förstår skall A och F ha olika principer för spannet, stämmer det?

Link to comment
Share on other sites

Allt var ju mjukt denna gången. Var djupa fåror utmed spåren efter stavarna.

Efter att ha pratat med Leonid och dessutom läst om hur man preparerat skidorna så verkar det helt enkelt så att den lite torrare och sockrigare snön ställer mer krav på själva skidorna. Har man bra skidor med bra tryckpunkter så klarade man sig bättre. Vid de kallare och hårdare spåren så verkar stålsicklat' date=' oavsett skidorna, alltid fungera bra.[/quote']

Låter konstigt. Jag körde på relativt styva Madshus Nanosonic som varit grymma hela säsongen och kompisen på Fischer RCS som nog är något mjukare. Olika skidor och belag, samma resultat. P.S vi var förbi din vagn och du godkände min sickling men tyckte kompisen skulle slipa lite mer för att få bort all stenslip, vilket vi gjorde.

Aha, där ser man. Ja, dina skidor såg bra ut och lite lustigt (?) att bägge upplevde samma sak. Eftersom stålsicklat gått bra hela veckan med bra och fina spår där det viktigaste är att ha en fin och hård yta ställs det andra krav vid mjukare underlag men det är väl höjden av otur att just den gången då skall vara på det viktigaste loppet. Spåren drogs ju också väldigt sent så de kanske inte blev så hårda som de borde blivit.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha pratat med Leonid och dessutom läst om hur man preparerat skidorna så verkar det helt enkelt så att den lite torrare och sockrigare snön ställer mer krav på själva skidorna. Har man bra skidor med bra tryckpunkter så klarade man sig bättre. Vid de kallare och hårdare spåren så verkar stålsicklat' date=' oavsett skidorna, alltid fungera bra.[/quote']

Låter konstigt. Jag körde på relativt styva Madshus Nanosonic som varit grymma hela säsongen och kompisen på Fischer RCS som nog är något mjukare. Olika skidor och belag, samma resultat. P.S vi var förbi din vagn och du godkände min sickling men tyckte kompisen skulle slipa lite mer för att få bort all stenslip, vilket vi gjorde.

Aha, där ser man. Ja, dina skidor såg bra ut och lite lustigt (?) att bägge upplevde samma sak. Eftersom stålsicklat gått bra hela veckan med bra och fina spår där det viktigaste är att ha en fin och hård yta ställs det andra krav vid mjukare underlag men det är väl höjden av otur att just den gången då skall vara på det viktigaste loppet. Spåren drogs ju också väldigt sent så de kanske inte blev så hårda som de borde blivit.

Vad skall man göra då för att få en stålsicklad skida att gå bra/bättre i mjukare underlag?

Link to comment
Share on other sites

...ja' date=' eller vad gjorde jag för fel? Jag gled inte i från en enda person under hela loppet och upplevde att skidorna gled sämre och sämre (förutom de isiga backarna på slutet där alla hade bra glid) I varenda backe kom folk och gled förbi mig på bägge sidor. Absolut värst var det i backarna som legat i skuggan.

 

Lite provokativ rubrik kanske men jag vill verkligen lära mig. Jag och kompisen stålsicklade med Kuzmin U och borstade för glatta livet med Swix stål + nylon. Vi hade en extremt fin yta på skidorna. Därefter la vi 1,0mm rak + julgran 0,5mm över hela skidan (minus fästvallazonen) Mer tryck bak och 2 drag på varje rill

 

Fästet var: Toko basewax + rode violett + rode super. Allt innanför klisterzonen och i pyramid. Kan inte tänka mig att fästet sög glid och dessutom ska vi ha misslyckats bägge två med fästet och det tror jag inte.

 

Vad gick fel? Borde vi haft glidvalla, skulle vi undvikit julgranen, pressat hårdare med rillern? Kuzmin +? Hjälp? Vill iinte råka ut för detta igen!

 

(Edit: startade i led 3 och var siste man att knipa medalj, så relativt långt fram)[/quote']

sorry här finns ju det fakta jag saknade :)

Jag anser att Kuzmin U ger alldeles för fin struktur för att klara rejäl vattenfilm. Har fått jättesug då jag testat den i fören varmare än minus tre på mina bra kallföresskidor. Har du en skida med kort tryckzon i fram kan den fungera något bättre men inte i högfart. Rillning hjälper lite men tar inte bort grundproblemet. Rodevallorna utan fluor är bra i detta före och var inte boven. Det är ett strukturproblem och inte ett vallaproblem

och som alltid spelar skidorna största rollen. Hur är tryckfördelningen, åkytor spann eyc. Har själv ett par nya atomic som gör mig smått galen. Går som troll iblan orillat med fin struktur i fel före och tappar med rill när det ska vara rill, mkt glip som en våtföres men finaste slip som för värsta kallföres. Vid fuktig nysnö -4/.2 går de oslagbart annars bara i högfart. Min analysav årets vasalopp är att det skulle vara lång tryckzon samt medel struktur och rejäl rillning

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...