Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsicklat sög rejält på vasaloppet...


MattaP

Recommended Posts

Kör på ett par Fischer rcr classic vasa, alltid tyckt att det är en riktig skitskida men det kanske är för att jag aldrig unnat mig HF-vallning. Har varit hård motståndare till vallaindustrin och bara kört sicklat, men jag börjar mer och mer tro att man måste ha lite HF för att få riktigt bra glid.

Om du inbillar dig att lite HF gör susen, varför letar då landslandslagsåkarna bland 200 par inför en tävling och tom väljer 15 år gamla favoritskidor?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply
Kör på ett par Fischer rcr classic vasa' date=' alltid tyckt att det är en riktig skitskida men det kanske är för att jag aldrig unnat mig HF-vallning. Har varit hård motståndare till vallaindustrin och bara kört sicklat, men jag börjar mer och mer tro att man måste ha lite HF för att få riktigt bra glid.[/quote']

Om du inbillar dig att lite HF gör susen, varför letar då landslandslagsåkarna bland 200 par inför en tävling och tom väljer 15 år gamla favoritskidor?

Men inte kör dom utan glidvalla.

Link to comment
Share on other sites

Kör på ett par Fischer rcr classic vasa' date=' alltid tyckt att det är en riktig skitskida men det kanske är för att jag aldrig unnat mig HF-vallning. Har varit hård motståndare till vallaindustrin och bara kört sicklat, men jag börjar mer och mer tro att man måste ha lite HF för att få riktigt bra glid. Men sen har jag ju inte all utrustning för optimal sickling (vem har råd med det?)[/quote']

Jag har själv ett par RCR också som jag inte åkte på i år. Mina RCR skiljer sig extremt mkt i designen mot mina Madshus som jag åkte på iår. Skillnaden är att RCR har inga tulpantoppar överhuvudtaget samt väldigt långa tryckzoner

Snälla, förkara lite mer utförligt vad tulpantoppar är så jag kan kolla på mina Madshus om dom har det.

Är det bra eller dåligt? Både och?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jag visste inte heller vad det var innan denna tråd. Om du tex pressar ihop skidorna kraftigt mot varandra kan du se om nosarna går isär kraftigt eller om glidytorna liksom ligger dikt an mot varandra. Går de isär har du tulpantoppar.

 

Det är absolut inte dåligt, men funkar bättre i vissa förhållanden. En teori är att det inte var optimalt med mjuka tulpantoppar och korta tryckzoner på årets vl. Verkar inte gå bra i extremt torr snö kombinerat med mjukare spår

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jag visste inte heller vad det var innan denna tråd. Om du tex pressar ihop skidorna kraftigt mot varandra kan du se om nosarna går isär kraftigt eller om glidytorna liksom ligger dikt an mot varandra. Går de isär har du tulpantoppar.

 

Det är absolut inte dåligt, men funkar bättre i vissa förhållanden. En teori är att det inte var optimalt med mjuka tulpantoppar och korta tryckzoner på årets vl. Verkar inte gå bra i extremt torr snö kombinerat med mjukare spår

Tack Matta P! :)

Ska gå ut och kolla, har kört tre ÖS på dom skidorna och dom har aldrig gått bra, speciellt är högfartsglidet riktigt dåligt.

Men dom går jättebra i hårda, isiga spår och allra bäst i underkylt regn (testat på tävling) då jag för första gången upplevde att jag hade bättre glid än alla omkring-härligt!! :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jag visste inte heller vad det var innan denna tråd. Om du tex pressar ihop skidorna kraftigt mot varandra kan du se om nosarna går isär kraftigt eller om glidytorna liksom ligger dikt an mot varandra. Går de isär har du tulpantoppar.

 

Det är absolut inte dåligt, men funkar bättre i vissa förhållanden. En teori är att det inte var optimalt med mjuka tulpantoppar och korta tryckzoner på årets vl. Verkar inte gå bra i extremt torr snö kombinerat med mjukare spår

Träffade en vän idag som också åkte VL, med enbart stålsicklat, och tyckte han hade kanonglid jämfört med de flesta andra (runt 6h). Kollade hans skidor, RCR, riktigt långa tryckzoner, låg emot i princip i hela vägen från strax framför vallazonen till precis innan böjen uppåt.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat. :)

Hur mycket ska det spreta??

Jag och kompisen kollade och bägge tyckte att mina skidor inte spretade alls, och att tryckzonerna var långa och låg ihop hela vägen (som på AndersH:s beskrivning av sin kompis skidor).

 

Edit: dom kanske är för mjuka??

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Du kanske ska stålsickla dom i fästzonen så blir dom lite högre om dom är för mjuka :-)

Jomen idén är inte så dum, bättre än du kanske tror:) - det är väl bara det att det är svårt få nån större "svacka" i belaget... Har du en icke sliten skida, kanske du kan få lite skillnad möjligen... Men helt klart är att jag absolut försöker tänka på att sickla lika mycket på fästzonen som på glidytorna... På samma sätt är det ju vid stenslipning... Men lite till kanske man skulle kunna ta på fästzonen möljigen :). Finns ju en på forumet här som uppfunnit en bindning som lyfter upp fästzonen lite när man sätter ner foten! :)

Link to comment
Share on other sites

Jo jag var faktiskt seriös med svaret. Esom vi pratar om 10/delar av en mm så borde det funka bra. Mät i en Skiselector, sickla mät igen.

Jag tror tom att när man ruggar upp ytan med sandpapper så avgör grovleken hur mkt du

"Lyfter" ytan dvs. Den färdigvallade.

Jag kommer nog att testa finare slippapper till kallföresskidorna esom det inte finns så mkt o gå på o grövre till klisterskidorna.

Varför ska man göra ngt enkelt, ha ha

Link to comment
Share on other sites

Det märks helt klart när man mäter en äldre skida som är ruggad mycket att den har fått högre spann. Det syns tydligt i en Skiselector, så du är inte fel ute

Kanske man i så fall bör köra halvgrovt sandpapper först o sickel sen, bara sickel av t ex Kuzmintyp tar väl inte särskilt mycket material?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...