Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Norge lämnar inte ut blodvärden


HW

Recommended Posts

http://www.svt.se/sport/vintersport/norge-vi-lamnar-inte-ut-blodvardena

 

Oerhört trist. Det är bara full transparens som kan rensa bort alla spekulationer. Men eftersom de enligt Löfshus har åkare med höga blodvärden hoppas de väl vinna på att lägga locket på.

Köper inte heller att blodvärden inte är för allmänheten. Det är allmänheten som genom skidintresset (åskådare, tv-tittande, reklamkonsumption, prylköp, engagemang, osv) som skapar ekonomiska förutsättningar för sporten. De flesta av oss vill nog gärna och tycker oss ha rätten att veta att sporten är ren! Många är de förbund, utövare, ledare inom olika idrotter som gråtande bedyrat sin oskuld och som sedan visat sig vara svartare än svartast. Sånt tär på förtroendet oavsett land. Ingen är skyldig innan motsatsen bevisats är ack så sant, men på ett känslomässigt plan är det ändå bara transparens som gäller.

Link to comment
Share on other sites

http://www.svt.se/sport/vintersport/norge-vi-lamnar-inte-ut-blodvardena

 

Oerhört trist. Det är bara full transparens som kan rensa bort alla spekulationer. Men eftersom de enligt Löfshus har åkare med höga blodvärden hoppas de väl vinna på att lägga locket på.

Köper inte heller att blodvärden inte är för allmänheten. Det är allmänheten som genom skidintresset (åskådare, tv-tittande, reklamkonsumption, prylköp, engagemang, osv) som skapar ekonomiska förutsättningar för sporten. De flesta av oss vill nog gärna och tycker oss ha rätten att veta att sporten är ren! Många är de förbund, utövare, ledare inom olika idrotter som gråtande bedyrat sin oskuld och som sedan visat sig vara svartare än svartast. Sånt tär på förtroendet oavsett land. Ingen är skyldig innan motsatsen bevisats är ack så sant, men på ett känslomässigt plan är det ändå bara transparens som gäller.

Svagt tycker jag. Vilka ska då följa svenskarnas exempel?

Link to comment
Share on other sites

http://www.svt.se/sport/vintersport/norge-vi-lamnar-inte-ut-blodvardena

 

Oerhört trist. Det är bara full transparens som kan rensa bort alla spekulationer. Men eftersom de enligt Löfshus har åkare med höga blodvärden hoppas de väl vinna på att lägga locket på.

Köper inte heller att blodvärden inte är för allmänheten. Det är allmänheten som genom skidintresset (åskådare' date=' tv-tittande, reklamkonsumption, prylköp, engagemang, osv) som skapar ekonomiska förutsättningar för sporten. De flesta av oss vill nog gärna och tycker oss ha rätten att veta att sporten är ren! Många är de förbund, utövare, ledare inom olika idrotter som gråtande bedyrat sin oskuld och som sedan visat sig vara svartare än svartast. Sånt tär på förtroendet oavsett land. Ingen är skyldig innan motsatsen bevisats är ack så sant, men på ett känslomässigt plan är det ändå bara transparens som gäller.[/quote']

Svagt tycker jag. Vilka ska då följa svenskarnas exempel?

Alla som inte juksar.

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått det rätt så handlar den där artikeln om dagens åkare.

 

Vad är egentligen poängen att visa blodvärden för åkare som har blodpass som redan kontrolleras av antidoping folk? Att visa max och min värden som svenskarna gjorde tror jag ändå inte ger tillräkligt med information för att dra några slutsatser.

 

Blodvärden från 90talet kan vara mycket mer intressant då de inte kontrollerade på samma sätt och dopade åkare inte gjorde något för att dölja eventuellt doping. Problemet är att testerna inte gjordes på samma sett varje gång och sämre noggranhet.

Link to comment
Share on other sites

Poängen är att det skulle effektivt ta död på all spekulation och kanske också öka förståelsen för hur blodvärden fungerar. Som jag ser det finns det ingen anledning att INTE vara öppen med detta.
Link to comment
Share on other sites

http://www.svt.se/sport/vintersport/norge-vi-lamnar-inte-ut-blodvardena

 

Oerhört trist. Det är bara full transparens som kan rensa bort alla spekulationer. Men eftersom de enligt Löfshus har åkare med höga blodvärden hoppas de väl vinna på att lägga locket på.

Köper inte heller att blodvärden inte är för allmänheten. Det är allmänheten som genom skidintresset (åskådare, tv-tittande, reklamkonsumption, prylköp, engagemang, osv) som skapar ekonomiska förutsättningar för sporten. De flesta av oss vill nog gärna och tycker oss ha rätten att veta att sporten är ren! Många är de förbund, utövare, ledare inom olika idrotter som gråtande bedyrat sin oskuld och som sedan visat sig vara svartare än svartast. Sånt tär på förtroendet oavsett land. Ingen är skyldig innan motsatsen bevisats är ack så sant, men på ett känslomässigt plan är det ändå bara transparens som gäller.

Håller med.

Link to comment
Share on other sites

Poängen är att det skulle effektivt ta död på all spekulation och kanske också öka förståelsen för hur blodvärden fungerar. Som jag ser det finns det ingen anledning att INTE vara öppen med detta.

Nei, det skulle inte ta död på alla spekulationer. Alla gjenom dopade syklister har ju tex klarat att hålla sitt blodvärde under 50% hcrit. Två av svenskarn hade ju också rätt spesiella värden, mannen med 17.7 som max och kvinnan med stora skillnader mellan min och max.

 

Jag skulle också villja ha mer öppenhet men då bör också allt vara tillgjängligt, alla värdena med datum så att man kan se eventuella svängningar.

Link to comment
Share on other sites

Poängen är att det skulle effektivt ta död på all spekulation och kanske också öka förståelsen för hur blodvärden fungerar. Som jag ser det finns det ingen anledning att INTE vara öppen med detta.

Nei' date=' det skulle inte ta död på alla spekulationer. Alla gjenom dopade syklister har ju tex klarat att hålla sitt blodvärde under 50% hcrit. Två av svenskarn hade ju också rätt spesiella värden, mannen med 17.7 som max och kvinnan med stora skillnader mellan min och max.

 

Jag skulle också villja ha mer öppenhet men då bör också allt vara tillgjängligt, alla värdena med datum så att man kan se eventuella svängningar.[/quote']

Ja, du har säert rätt i punkt 1.

Sedan håller jag helt med om att alla datum också ska vara tillgängliga. Men någonstans måste man börja och att gå från noll till full öppenhet över en natt brukar inte ske. Sverige tog steg ett. Skulle Norge följt efter hade det definitivt satt en ny grundnivå på öppenhet!

Link to comment
Share on other sites

Man förstår ju att Sverige gärna släpper värden från 90-talet. Om de dopat sig måste de isf vara världens sämsta på det området med tanke på resultaten...

 

Tror f.ö inte Sverige och Norge dopat sig organiserat. Alla andra stora länder tror jag definitivt har gjort det dvs Ryssland, Italien, Österrike, Finland etc. även Smirnov (Kazachstan fd Sovjetisk provins/stat).

 

Dock är det anmärkningsvärt med Norges enorma framgångar från 90-talet och framåt med tanke på deras inte jättestora framgångar fram till dess. Råkade hitta stafetten från VM -91 på Youtube med norska kommentatorer och de sa att Norge bara vunnit 5 herrstafetter sedan 1937 och hoppades att Sverige unnade dem segern som redan hade så många... :(

 

Sedan dess har de tagit 11 VM-stafetter eller ngt liknande. De måste verkligen ha gjort allt rätt om de inte dopade sig under ett väldigt smutsigt 90-tal.

Link to comment
Share on other sites

Man förstår ju att Sverige gärna släpper värden från 90-talet. Om de dopat sig måste de isf vara världens sämsta på det området med tanke på resultaten...

 

Tror f.ö inte Sverige och Norge dopat sig organiserat. Alla andra stora länder tror jag definitivt har gjort det dvs Ryssland, Italien, Österrike, Finland etc. även Smirnov (Kazachstan fd Sovjetisk provins/stat).

 

Dock är det anmärkningsvärt med Norges enorma framgångar från 90-talet och framåt med tanke på deras inte jättestora framgångar fram till dess. Råkade hitta stafetten från VM -91 på Youtube med norska kommentatorer och de sa att Norge bara vunnit 5 herrstafetter sedan 1937 och hoppades att Sverige unnade dem segern som redan hade så många... :(

 

Sedan dess har de tagit 11 VM-stafetter eller ngt liknande. De måste verkligen ha gjort allt rätt om de inte dopade sig under ett väldigt smutsigt 90-tal.

En sak som inte nämns när man pratar om Norges 90-tal är den "ekonomiska dopingen".

Det kan åtminstone förklara en del. Man pumpade in enorma pengar i skidsporten för att göra bra resultat i Lillehammer och om jag inte minns helt fel så var norska skidförbundet nära eller rentav gick i konkurs några år senare men sportsligt sett hade man lyckats enormt bra.

Link to comment
Share on other sites

http://www.svt.se/sport/vintersport/norge-vi-lamnar-inte-ut-blodvardena

 

Oerhört trist. Det är bara full transparens som kan rensa bort alla spekulationer. Men eftersom de enligt Löfshus har åkare med höga blodvärden hoppas de väl vinna på att lägga locket på.

Köper inte heller att blodvärden inte är för allmänheten. Det är allmänheten som genom skidintresset (åskådare, tv-tittande, reklamkonsumption, prylköp, engagemang, osv) som skapar ekonomiska förutsättningar för sporten. De flesta av oss vill nog gärna och tycker oss ha rätten att veta att sporten är ren! Många är de förbund, utövare, ledare inom olika idrotter som gråtande bedyrat sin oskuld och som sedan visat sig vara svartare än svartast. Sånt tär på förtroendet oavsett land. Ingen är skyldig innan motsatsen bevisats är ack så sant, men på ett känslomässigt plan är det ändå bara transparens som gäller.

Dette høres merkelig ut. Skipresident Røste har jo gått ut og sagt at blodverdien siste 18 år skal offentliggjøres, både på NRK og i aviser. Enten har de foretatt en rask u-turn, eller så er de ikke enig med seg selv. Mistenker det siste. Skulle det komme en kontra på dette så burde jo den komme fra Røste selv. Men vi får se. Og skulle de ha ombestemt, burde de begrunne det bedre. Hvis de ikke kan gi en god begrunnelse, ser jo dette utrolig dumt ut.

 

Eller kanskje artikkelen rett og slett beror på en misforståelse?

 

http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10114238

Link to comment
Share on other sites

NRK, publisert nå. I full gang med kartlegging av blodverdier.

 

http://www.nrk.no/sport/skiforbundet-har-startet-innsamling-1.10935523

 

Kan ikke skjønne annet enn at det som ble opplyst på SVT/Nettavisen tidligere idag, må være feil.

 

Edit:

 

Og der fant en artikkel som bekrefter at opplysningene fra SVT er feil.

 

http://sport.aftenposten.no/sport/langrenn/article270999.ece

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med HW och konstaterar samtidigt att Norges hållning till denna fråga om blodvärden är mycket märklig. Påståenden om doping skulle mycket enkelt kunna motbevisas om man offentliggjorde nivåerna. Men istället hänvisar man till att det skulle kränka den "personliga integriteten"?? Jag tycker att Per Elofsson har varit en förebild och hoppas att Björn Dählie och hans kompisar ställer upp på Elofssons upprop. Så länge Norge inte spelar med öppna kort kvarstår dessvärre tvivlet, vilket känns lika trist som onödigt.
Link to comment
Share on other sites

Håller helt med HW och konstaterar samtidigt att Norges hållning till denna fråga om blodvärden är mycket märklig. Påståenden om doping skulle mycket enkelt kunna motbevisas om man offentliggjorde nivåerna. Men istället hänvisar man till att det skulle kränka den "personliga integriteten"?? Jag tycker att Per Elofsson har varit en förebild och hoppas att Björn Dählie och hans kompisar ställer upp på Elofssons upprop. Så länge Norge inte spelar med öppna kort kvarstår dessvärre tvivlet, vilket känns lika trist som onödigt.

Prova Google Translate på mina innlägg ;)

Link to comment
Share on other sites

Men om det mot förmodan skull visa sig att t. ex Björn Dählie skulle ha genomgående onormalt höga värden, vad gör dom då? Kan vi förstå vad som står på spel för Norge i ett sådant fall? För Norge är väl skidåkning i stort sett allt i sportsammanhang. Men det är kanske det dom har kollat upp medan dom har dröjt med svaret. Nu har dom funnit att inget finns att dölja och säger då att dom ska samla ihop värdena och lämna ut dom.

 

Lite märkligt dock att Northug inte vill ha sina värden offentliggjorda. Måste erkänna att jag har svårt att förstå vad blodvärden har med personlig integritet att göra. Så vitt dom inte är manipulerade tycker jag att det borde vara ungefär lika känsliga uppgifter som hårfärg eller hur lång man är. Om någon har naturligt höga värden verkar det ju som att även det går att plocka fram.

 

Men låt oss hoppas att det är Uppdrag Granskning som får stå där med skägget i brevlådan. Det har dom samlat ihop till efter alla halvsanningar och hårt vinklade inslag.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

För Norge är väl skidåkning i stort sett allt i sportsammanhang.

Nja, det stämmer nog inte. Däremot har den hög status som nationalidrott.

 

Måste erkänna att jag har svårt att förstå vad blodvärden har med personlig integritet att göra.

Medicinska uppgifter är väl alltid lite känsliga, även om det är svårt att se vad någon skulle kunna göra rent praktiskt om de fick tag på ens blodvärden.

Link to comment
Share on other sites

Men om det mot förmodan skull visa sig att t. ex Björn Dählie skulle ha genomgående onormalt höga värden, vad gör dom då? Kan vi förstå vad som står på spel för Norge i ett sådant fall? För Norge är väl skidåkning i stort sett allt i sportsammanhang. Men det är kanske det dom har kollat upp medan dom har dröjt med svaret. Nu har dom funnit att inget finns att dölja och säger då att dom ska samla ihop värdena och lämna ut dom.

Det är faktiskt en bra fråga vad man skulle göra om det visar sig att personer haft höga blodvärden? Hb-värdena i sig räcker ju inte för att kunna fälla någon för doping och några positiva dopingprover kan man ju knappast få fram retroaktivt. Så det enda som skulle hända är att ett antal personer blir uthängda och smutskastade som troliga men inte bevisade dopare men får behålla sina medaljer såvida inte någon plötsligt erkänner efter 20 år...

Link to comment
Share on other sites

NRK, publisert nå. I full gang med kartlegging av blodverdier.

 

http://www.nrk.no/sport/skiforbundet-har-startet-innsamling-1.10935523

 

Kan ikke skjønne annet enn at det som ble opplyst på SVT/Nettavisen tidligere idag, må være feil.

 

Edit:

 

Og der fant en artikkel som bekrefter at opplysningene fra SVT er feil.

 

http://sport.aftenposten.no/sport/langrenn/article270999.ece

Det vore bra om svt har fel i sin artikel!

Konstigt dock att Löfshus säger som han gör till svt. Men det finns säkert lite olika viljor kring detta.

Link to comment
Share on other sites

NRK' date=' publisert nå. I full gang med kartlegging av blodverdier.

 

http://www.nrk.no/sport/skiforbundet-har-startet-innsamling-1.10935523

 

Kan ikke skjønne annet enn at det som ble opplyst på SVT/Nettavisen tidligere idag, må være feil.

 

Edit:

 

Og der fant en artikkel som bekrefter at opplysningene fra SVT er feil.

 

http://sport.aftenposten.no/sport/langrenn/article270999.ece[/quote']

Det vore bra om svt har fel i sin artikel!

Konstigt dock att Löfshus säger som han gör till svt. Men det finns säkert lite olika viljor kring detta.

Ja, det er merkelig med Løfshus. Nesten så jeg undrer om Nettavisen/SVT har resirkulert gamle uttalelser fra Løfshus. (SVT har hentet artikkelen fra norske Nettavisen).

 

Men nå kan det ikke være tvil om at disse blodverdiene skal offentliggjøres. Mange i ledelsen har bekreftet dette, senest langrennssjefen Skinstad. http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10101143

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...