Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin föreläser+debatt


Lars-Erik

Recommended Posts

Vore ju kanonbra om Stevens fick möjlighet att delta i debatten och ännu bättre om Boljohan också kunnat vara med. Både besitter kunskaper långt över mitt förstånd men det är en fröjd att läsa inläggen.

Tack' date=' Stefan! Hade onekligen varit intressant att vara med men all min lediga tid går åt till en desperat jakt på snö just nu... ;)

Däremot ser jag verkligen fram emot att läsa era recensioner av debatten![/quote']

eller varför inte spela in en DVD å sälja:) haha Kuzmin är spektakulär om man ska skriva de snällt:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Tillbaka från ett givande Orsa-läger!

 

Jag snackade med Kuzmin Ski Technology igår och man kan samtidigt se på deras hemsida att de flesta har tackat nej. Iaf de med direkt anknytning till paraffin.

 

Jag kan även nämna att det i dagsläget är väldigt få som är anmälda till Sthlm så om det inte skulle bli en jätterusning så blir det bara i Uppsala. Så om Ni tänkt komma till Sthlm men ännu inte anmält Er så är det läge för det typ Nu!

 

" Vilka kommer?, 2007-01-22

 

 

 

Uppsala universitet 26 januari, kl. 17:30

 

Följande organisationer har valt att inte medverka i debatten: Swix, Tazzari, Toko, Ski-Go, Vauhti, Star Ski Wax, Holmenkol, Start Ski Wax, Solda.

 

Svenska Skidförbundets ledning har tillmötesgående ansträngt sig och har lovat att fortsätta anstränga sig för att in i det sista försöka komplettera debatten med en expert.

 

För att säkra en expertdebatt med olika perspektiv tillfrågades grundaren av RS-Rilller (rillerverktyg), Samuel Forslund. Bakgrund: Vallningsexpert, produktionschef för skid- och vallatillverkare.

 

Experter i paneldebatt just nu:

- Leonid Kuzmin, forskningsresultat

- Samuel Forslund, RS-Rillers perspektiv på glid

- Svenska Skidförbundet (?)

 

Platser finns kvar. Anmäl dig: kundtjanst@kuzmin.se

Aktiviteten är kostnadsfri. "

Link to comment
Share on other sites

Trist är väl bara förnamnet!.......jävla uselt vill jag utrycka det som. Eller varför inte fegt, löjeväckande och imbicillt.

 

Jag hoppas att de gör sig själva en björntjänst och får äta upp det 2 ggr om!

 

Så där ja, nu känns det lite bättre men man hade ju sett fram emot en givande debatt som åtminstonde rätat ut något frågetecken. Nu får Kuzmin ännu en gång stå oemotsagt och trumma ut sitt budskap. Känns som att hans version snart är sanningen...........

Link to comment
Share on other sites

Eftersom Kuzmin inte mera är en forskare utan en konkurrent så är det inte alls förvånande att intresset är litet. Om Ericsson hittar på någon ny teknik så bjuder de inte in Nokia, Motorola mfl för debatt. "Marknaden sköter resultatet" och så kommer det att vara också för Kuzmin.

 

Har själv inte glidvallat träningsskidorna sedan 1999 och i de flesta fören så klarar jag mig bra jämfört med motionärer som vallar skidorna med paraffin varje söndag.

 

Men tävling är tävling och där gäller för mig än så länge vallat. Vi hade FM här i Finland under helgen och där diskuterade jag vallning vs. stålsicklat. Vallaexperterna har nog provat det mesta men fortfarande gäller LF+ HF+ Pulver (och ibland fluid). I vissa extrema förhållanden typ Thunderbay (extremt smutsigt för några år sedan) används nog också andra koncept.

 

Men den dagen det viskas i vallbodarna att någon hade en kanon skida som var stålsicklad så blir Kuzmin miljonär. Vi får vänta och se.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom Kuzmin inte mera är en forskare utan en konkurrent så är det inte alls förvånande att intresset är litet. Om Ericsson hittar på någon ny teknik så bjuder de inte in Nokia, Motorola mfl för debatt. "Marknaden sköter resultatet" och så kommer det att vara också för Kuzmin.

 

Har själv inte glidvallat träningsskidorna sedan 1999 och i de flesta fören så klarar jag mig bra jämfört med motionärer som vallar skidorna med paraffin varje söndag.

 

Men tävling är tävling och där gäller för mig än så länge vallat. Vi hade FM här i Finland under helgen och där diskuterade jag vallning vs. stålsicklat. Vallaexperterna har nog provat det mesta men fortfarande gäller LF+ HF+ Pulver (och ibland fluid). I vissa extrema förhållanden typ Thunderbay (extremt smutsigt för några år sedan) används nog också andra koncept.

 

Men den dagen det viskas i vallbodarna att någon hade en kanon skida som var stålsicklad så blir Kuzmin miljonär. Vi får vänta och se.

Visst ligger det något i vad du säger men om Ericsson skulle komma med en telefon som kostade 1/100 del av vad Nokia och Motorola gör och samtidigt säga att den är överlägsen just Nokia och Motorola så är jag helt övertygad om att inte Nokia och Motorola skulle stoppa huvudet i sanden och låta marknaden sköta resultatet!

Link to comment
Share on other sites

Eftersom Kuzmin inte mera är en forskare utan en konkurrent så är det inte alls förvånande att intresset är litet. Om Ericsson hittar på någon ny teknik så bjuder de inte in Nokia' date=' Motorola mfl för debatt. "Marknaden sköter resultatet" och så kommer det att vara också för Kuzmin.

 

Har själv inte glidvallat träningsskidorna sedan 1999 och i de flesta fören så klarar jag mig bra jämfört med motionärer som vallar skidorna med paraffin varje söndag.

 

Men tävling är tävling och där gäller för mig än så länge vallat. Vi hade FM här i Finland under helgen och där diskuterade jag vallning vs. stålsicklat. Vallaexperterna har nog provat det mesta men fortfarande gäller LF+ HF+ Pulver (och ibland fluid). I vissa extrema förhållanden typ Thunderbay (extremt smutsigt för några år sedan) används nog också andra koncept.

 

Men den dagen det viskas i vallbodarna att någon hade en kanon skida som var stålsicklad så blir Kuzmin miljonär. Vi får vänta och se.[/quote']

Visst ligger det något i vad du säger men om Ericsson skulle komma med en telefon som kostade 1/100 del av vad Nokia och Motorola gör och samtidigt säga att den är överlägsen just Nokia och Motorola så är jag helt övertygad om att inte Nokia och Motorola skulle stoppa huvudet i sanden och låta marknaden sköta resultatet!

Det ar nog sa att ar man elitvallare till sin profession och har tid och budget att valla upp och testa bland xx antal par, sa kan du nog med pulver etc fa till ett par vinnarskidor. Problemet ar vi motionarer atrar detta superglid till den grad att vi lagger ut 1000-tals kr i tron att battre glid gar i allafall inte att fa.

 

Jannes test i -17°C knirrsno var mycket intressant. Som jag ser det var vallningen optimal, men den stod sig slat/var likvardig mot de sicklade paret. Vad jag kan paminna mig, sa har jag tidigare last (innan Kuzmin dok upp) att vid just knirrsno, sa rekommenderades det bland experter att just stalsickla for att fa superfin struktur. Hur ar det med det?

 

Jag hoppas kunna gora ett test sasmaningom mot pulver i hog luftfuktighet. For mig blir det avgorande.

 

I helgen akte jag for ovrigt med mina +10 ar gamla stalsicklade Atomic ARC som klistervallade (+3 à +4°C glatta spar) gled battre an skate-akarna. :-)

Link to comment
Share on other sites

Eftersom Kuzmin inte mera är en forskare utan en konkurrent så är det inte alls förvånande att intresset är litet. Om Ericsson hittar på någon ny teknik så bjuder de inte in Nokia, Motorola mfl för debatt. "Marknaden sköter resultatet" och så kommer det att vara också för Kuzmin.

 

Har själv inte glidvallat träningsskidorna sedan 1999 och i de flesta fören så klarar jag mig bra jämfört med motionärer som vallar skidorna med paraffin varje söndag.

 

Men tävling är tävling och där gäller för mig än så länge vallat. Vi hade FM här i Finland under helgen och där diskuterade jag vallning vs. stålsicklat. Vallaexperterna har nog provat det mesta men fortfarande gäller LF+ HF+ Pulver (och ibland fluid). I vissa extrema förhållanden typ Thunderbay (extremt smutsigt för några år sedan) används nog också andra koncept.

 

Men den dagen det viskas i vallbodarna att någon hade en kanon skida som var stålsicklad så blir Kuzmin miljonär. Vi får vänta och se.

Visserligen kan det hända att de ser honom som en konkurrent numera, men de var å andra sidan inte intresserade av att bemöta hans påståenden när han enbart var forskare heller.

 

Jag tror inte att vi (med nuvarande belagsmaterial är väl bäst att tillägga) kommer att komma till det läget att stålsickling ger vinnarskidor på elitnivå. Det är inte det det handlar om heller, utan snarare att det kan vara tillräckligt bra för motionärer och över längre distanser. Och det är ju just detta som är hotet för vallatillverkarna. Enda skälet jag kan se att de inte kommenterar hans påståenden är att de saknar argument.

 

Sen tror jag inte heller att Kuzmin nånsin kommer att bli miljonär på en så en så enkel produkt som en stålsickel. Den är allt för lätt att kopiera.

Link to comment
Share on other sites

Mario och Boljohan sammanfattar bra hur mina tankar har gått:

Det ar nog sa att ar man elitvallare till sin profession och har tid och budget att valla upp och testa bland xx antal par, sa kan du nog med pulver etc fa till ett par vinnarskidor. Problemet ar vi motionarer atrar detta superglid till den grad att vi lagger ut 1000-tals kr i tron att battre glid gar i allafall inte att fa.
Jag tror inte att vi (med nuvarande belagsmaterial är väl bäst att tillägga) kommer att komma till det läget att stålsickling ger vinnarskidor på elitnivå. Det är inte det det handlar om heller, utan snarare att det kan vara tillräckligt bra för motionärer och över längre distanser. Och det är ju just detta som är hotet för vallatillverkarna. Enda skälet jag kan se att de inte kommenterar hans påståenden är att de saknar argument.

För moptionärer som inte jagar sekunder i Vasaloppet eller andra lopp är det ju rätt intressant om det går att enkelt, snabbt och billigt fixa bra fäste och glid i de flesta fören.

 

Jagar man sekunder finns ju fler alternativ att jämföra nu, och är skillnaden i glid liten så tillkommer ju också faktorn att om man kan lägga mindre tid på att pyssla med belagen och i stället hinner träna mer så kan man ju vinna lite tid i spåren på det också. Skall bli intressant att följa hur utvecklingen går. =)

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag tror att stålsicklat gäller även på elitnivå framöver, problemet är ju att man initialt kan tappa lite och då förlora värdefull draghjälp. För motionärer är det ju inget snack då stålsicklat jämförs med tävlingsvalla.

 

(Edit: Tog bort det där med att personer i Joels klunga hade tävlingsvallat för en viss summa då jag missuppfattade honom. Det kan kosta upp emot 1600 för en tävlingsvallning och inget annat!)

 

Tester får visa om man man kan toppa med lite högfluor längst upp som läggs på så mycket så att det nöts bort efterhand.

 

Hursomhelst så visade tester i Orsa att det verkligen är stålsicklat som gäller! :-)

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag tror att stålsicklat gäller även på elitnivå framöver, problemet är ju att man initialt kan tappa lite och då förlora värdefull draghjälp. För motionärer är det ju inget snack då stålsicklat jämförs med tävlingsvalla. Joel Fries berättade ju att ngn (eller några) i hans grupp körde på tävlingsvallade skidor som hade kostat 1800 :- att preparera och ändå gled han ifrån dem på slutet. (Jag såg gruppen vid ungefär 2 mil och då fick den som låg bakom verkligen krypa ihop och det länge för att hänga med)

 

Tester får visa om man man kan toppa med lite högfluor längst upp som läggs på så mycket så att det nöts bort efterhand.

 

Hursomhelst så visade tester i Orsa att det verkligen är stålsicklat som gäller! :-)

1800 att preparera? hur får man ihop det? slängde han vallan som blev över eller?

 

så länge ingen vinner wc är de inge snack att vallat är bättre än stålsiklat, nån bytävling me amatörer säger ingenting.

 

MEN! jag tror stålsiklat är ett bra alternativ för att ha hyffsade skidor i alla fören för motionären. med tanke på hur dålig vissa motionärer är på att valla.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, "bytävling med amatörer säger ingenting". Intressant inställning att kalla den hand som föder dig för "amatörer" och deras tävlingar för "bytävling". Nu vet jag inte om Finn2 är en del av branschen men av hans inlägg att dömma så är han åtminstone en mycket duktig skidåkare som då garanterat har spons. Det gör honom till en del av branschen.

 

Men är det inte just den inställningen som genomsyrar branschen hela förhållningsätt till "vallat/stålsicklat" debatten? "Vi i brasnchen och med de oerhörda kunskaperna om produkter och processer VET att vi vet bäst och därför kommer vi inte sjunka så lågt att vi pratar med amatörerna"........kunderna.......som betalar kalaset!?!?!?!

 

Eftersom det aldrig redovisas vad repsektive åkare hade under skidorna från ett världscup lopp kommer jag lägga noll trovärdighet på vad de säger. Den dagen de vågar visa sina testresultat, vad de vallat med och hur, och de tar en debatt kommer jag lyssna. Till den dagen kommer jag fortsätta med att göra mina egna tester och jag hoppas fler gör på samma sätt och redovisar dem!

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag tror att stålsicklat gäller även på elitnivå framöver, problemet är ju att man initialt kan tappa lite och då förlora värdefull draghjälp. För motionärer är det ju inget snack då stålsicklat jämförs med tävlingsvalla. Joel Fries berättade ju att ngn (eller några) i hans grupp körde på tävlingsvallade skidor som hade kostat 1800 :- att preparera och ändå gled han ifrån dem på slutet. (Jag såg gruppen vid ungefär 2 mil och då fick den som låg bakom verkligen krypa ihop och det länge för att hänga med)

 

Tester får visa om man man kan toppa med lite högfluor längst upp som läggs på så mycket så att det nöts bort efterhand.

 

Hursomhelst så visade tester i Orsa att det verkligen är stålsicklat som gäller! :-)

Men nu tror jag minsann diskussionen spårat ur igen..

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, "bytävling med amatörer säger ingenting". Intressant inställning att kalla den hand som föder dig för "amatörer" och deras tävlingar för "bytävling". Nu vet jag inte om Finn2 är en del av branschen men av hans inlägg att dömma så är han åtminstone en mycket duktig skidåkare som då garanterat har spons. Det gör honom till en del av branschen.

 

Men är det inte just den inställningen som genomsyrar branschen hela förhållningsätt till "vallat/stålsicklat" debatten? "Vi i brasnchen och med de oerhörda kunskaperna om produkter och processer VET att vi vet bäst och därför kommer vi inte sjunka så lågt att vi pratar med amatörerna"........kunderna.......som betalar kalaset!?!?!?!

 

Eftersom det aldrig redovisas vad repsektive åkare hade under skidorna från ett världscup lopp kommer jag lägga noll trovärdighet på vad de säger. Den dagen de vågar visa sina testresultat, vad de vallat med och hur, och de tar en debatt kommer jag lyssna. Till den dagen kommer jag fortsätta med att göra mina egna tester och jag hoppas fler gör på samma sätt och redovisar dem!

Ja ja kaske va lite hård men börjar lessna, pga att jag är annonym och inte har någon ekonomisk intresse om amatrörer köper valla eller inte. Det påverkar inte min livssituation så tycker jag att jag bara delar med mig av de erfarenheter jag har fått under åren. Jag har bra insik hur de jobbar i landslaget i sverige, valla fabrikanter m.m. sjävklart har det testast stålsiklat.

 

 

Och som jag sa förut nån gång! Varför skulle ett världsledande bilmärke i tex. F1 berätta för allmänheten om hur dom jobbar och villka inställningar dom har på sin bil? jag ser det samma som vallning i landslaget. Om du nu jobbar, testar för att den du jobbar åt ska vara så framgångsrik som möjligt skulle du då gå ut till allämänheten med de? är du bitter för du inte får till vallningen varje gång eller? ;)

 

 

Skulle stålsiklat gå bäst hade då ett landlsag med sträng ekonomi ha 12(?) vallare och köpa en slipmasin för nästan en miljon som en skenmanöver då? köpa valla för 100000tals kronor varje år! landslaget får inte valla dom köper de mesta.

 

Sen är det ju känsligt för dem att gå ut me vallaresultat, eftersom det skulle gynna vissa vallafabrikanter mer än andra som är med i poolen

Link to comment
Share on other sites

så länge ingen vinner wc är de inge snack att vallat är bättre än stålsiklat, nån bytävling me amatörer säger ingenting.

 

MEN! jag tror stålsiklat är ett bra alternativ för att ha hyffsade skidor i alla fören för motionären. med tanke på hur dålig vissa motionärer är på att valla.

Så länge motsatsen inte är bevisad lutar det åt arr stålsicklat gäller för oss långloppsmotionärer. Vad eliten gör med skidorna på korta WC-lopp, som vi varken har kunskap, ekonomi eller resurser att efterlikna är av mindre intresse. Intressantast är faktiskt bytävlingar med amatörer som liknar min egen situation bäst.

 

ska bli intressant att se vem som ska betalar utveckling av av nya vallor när vi motionärer slutar subventionera den?

 

teroin bygger ju också på att stålsicklat är sämrer kortare distanser och bättre på längre, hur ofta gör landslagen vallatester för längre än ett par mil? de kör ju knappr aldrig tävlingar över 30km längre.

 

det är liksom inte samma diskussion, faktum är att det kan visa sig att båda sidor har rätt utifrån sin egna förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

så länge ingen vinner wc är de inge snack att vallat är bättre än stålsiklat' date=' nån bytävling me amatörer säger ingenting.

 

MEN! jag tror stålsiklat är ett bra alternativ för att ha hyffsade skidor i alla fören för motionären. med tanke på hur dålig vissa motionärer är på att valla.[/quote']

Så länge motsatsen inte är bevisad lutar det åt arr stålsicklat gäller för oss långloppsmotionärer. Vad eliten gör med skidorna på korta WC-lopp, som vi varken har kunskap, ekonomi eller resurser att efterlikna är av mindre intresse. Intressantast är faktiskt bytävlingar med amatörer som liknar min egen situation bäst.

 

ska bli intressant att se vem som ska betalar utveckling av av nya vallor när vi motionärer slutar subventionera den?

 

teroin bygger ju också på att stålsicklat är sämrer kortare distanser och bättre på längre, hur ofta gör landslagen vallatester för längre än ett par mil? de kör ju knappr aldrig tävlingar över 30km längre.

 

det är liksom inte samma diskussion, faktum är att det kan visa sig att båda sidor har rätt utifrån sin egna förutsättningar.

OK! Då får ni diskutera vidare på era långloppsvallningar. så slutar jag skriva här hoppas ja hjälpt nån..... Mena de e ju inte samma snö, belag m.m. på långlopp som "riktiga" tävlingar;)

 

 

 

2007-01-23 16.41 loggar ut.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte bitter...

 

Nä, jag skulle absolut inte betala 1800 för en vallning och det var visst inte så mycket heller. Jag hörde fel... Det var 1600,00. (Inlägget ändrat då jag missuppfattade Joel, se högre upp)

 

Huruvida stålsicklat är bäst på långlopp även för eliten kommer ju framtiden att visa då fler och fler använder det.

 

Jag har än så länge bara hört positivt från de som använt Kuzminmetoden, antingen de sicklat själv eller fått sicklat från mig.

 

Hej hopp! Ligger också lite lågt ett tag! :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja ja kaske va lite hård men börjar lessna, pga att jag är annonym och inte har någon ekonomisk intresse om amatrörer köper valla eller inte. Det påverkar inte min livssituation så tycker jag att jag bara delar med mig av de erfarenheter jag har fått under åren. Jag har bra insik hur de jobbar i landslaget i sverige, valla fabrikanter m.m. sjävklart har det testast stålsiklat.

 

Och som jag sa förut nån gång! Varför skulle ett världsledande bilmärke i tex. F1 berätta för allmänheten om hur dom jobbar och villka inställningar dom har på sin bil? jag ser det samma som vallning i landslaget. Om du nu jobbar, testar för att den du jobbar åt ska vara så framgångsrik som möjligt skulle du då gå ut till allämänheten med de? är du bitter för du inte får till vallningen varje gång eller? ;)

 

Skulle stålsiklat gå bäst hade då ett landlsag med sträng ekonomi ha 12(?) vallare och köpa en slipmasin för nästan en miljon som en skenmanöver då? köpa valla för 100000tals kronor varje år! landslaget får inte valla dom köper de mesta.

 

Sen är det ju känsligt för dem att gå ut me vallaresultat, eftersom det skulle gynna vissa vallafabrikanter mer än andra som är med i poolen

kaske? amatrörer? insik? allämänheten? me?

Vad är det för ord? Erfarenheter genom åren?? Genomskinligt.

Link to comment
Share on other sites

Ja ja kaske va lite hård men börjar lessna' date=' pga att jag är annonym och inte har någon ekonomisk intresse om amatrörer köper valla eller inte. Det påverkar inte min livssituation så tycker jag att jag bara delar med mig av de erfarenheter jag har fått under åren. Jag har bra insik hur de jobbar i landslaget i sverige, valla fabrikanter m.m. sjävklart har det testast stålsiklat.

 

Och som jag sa förut nån gång! Varför skulle ett världsledande bilmärke i tex. F1 berätta för allmänheten om hur dom jobbar och villka inställningar dom har på sin bil? jag ser det samma som vallning i landslaget. Om du nu jobbar, testar för att den du jobbar åt ska vara så framgångsrik som möjligt skulle du då gå ut till allämänheten med de? är du bitter för du inte får till vallningen varje gång eller? ;)

 

Skulle stålsiklat gå bäst hade då ett landlsag med sträng ekonomi ha 12(?) vallare och köpa en slipmasin för nästan en miljon som en skenmanöver då? köpa valla för 100000tals kronor varje år! landslaget får inte valla dom köper de mesta.

 

Sen är det ju känsligt för dem att gå ut me vallaresultat, eftersom det skulle gynna vissa vallafabrikanter mer än andra som är med i poolen[/quote']

kaske? amatrörer? insik? allämänheten? me?

Vad är det för ord? Erfarenheter genom åren?? Genomskinligt.

Och jag som blivit kritiserad för att vara petig "messer". Om man förstår vad som menas måste man väl inte vara rättstavningsprogram. I ett forom slänger man ihop nå´t snabbt, och stavfel är en lagervara.

 

Själv håller jag helt med dig finn2. Och det vet jag att minst 98% av alla seriösa skidåkare gör. Men jag har ju själv testat sicklat, och visst duger det mer än väl till träning. Säkert också till en stor del av alla sveriges motionärer. Men till tävling vill jag ha mer bevis än vad som finns idag, och jag tror vettiga tester kommer dröja flera år. Men jag har nu sicklat iordning ett par träningsskidor till en kompis i klubben - och en sak är säker. Jag kommer aldrig åka om honom om han åker på dessa skidor om jag så skulle pulvervalla. Allting är relativt om hur "snabba" skidor är om man inte gör vettiga tester...

 

(Oj jag stavade fel på forum - hu... katastrofo... Säkert några fler stavfel.)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan även nämna att det i dagsläget är väldigt få som är anmälda till Sthlm så om det inte skulle bli en jätterusning så blir det bara i Uppsala. Så om Ni tänkt komma till Sthlm men ännu inte anmält Er så är det läge för det typ Nu!

Ett massmail till lite folk som är aktiva i skidklubbarna runt sthlm kanske är en idé? Tycker det är synd om debatten inte blir av, även om det är ytterst tveksamt om jag själv kan komma. (Jag har väl massa adresser, och jag kan väl göra denna reklam ifall önskemål finns.)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...