Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kontrollremmar


henwale

Recommended Posts

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Fick också extremt ont i händerna av swix-remmen, på kanten av handen på motsatt sida av tummen...(fan vilken luddig beskrivning). Remmarna liksom skar in i handen oavsett inställning på remmen. Har redan storlek L men kanske ska prova XL då.

 

Bytte och satte dit Kv+ handtag+kontrollrem som är helt underbar. Dock var handtaget kortare så nu är staven 1 cm kortare än innan, vilket ställer till det lite. Bara byta remmen gick inte då den var tunnare än Swix och därmed bara gled ur.

Link to comment
Share on other sites

Har testat en hel del... :)

Swix gamla pro fit (Tror de bytte modell för 1-2 år sedan), swix nya pro fit, ski go samt one way.

För mina ganska små finlemmade händer är rangordningen enl följande:

1 Swix nya (stl M). Sitter i stort sett kanon, men skaver något mot insidan tummen.

2 Ski go (stl L). Funkar bra för små händer.

3 One way (stl L). Väldigt lik Ski Go. Sannolikt samma tillverkare.

4 Swix gamla (stl L). Klart sämst. Stor, klumpig och skaver på flera ställen

Link to comment
Share on other sites

Hej.

 

Tänkte köpa Madshus kontrollrem. Passar den till Swix CT1?

 

Har ni tips på någon annan kontrollrem som är bra? Jag får ont av Swixremmen som sitter på mina CT1:or.

Ja, den passar perfekt. Jag alternerar mellan Swix och Madshus remmar på mina CT1.

Link to comment
Share on other sites

Fick också extremt ont i händerna av swix-remmen, på kanten av handen på motsatt sida av tummen...(fan vilken luddig beskrivning). Remmarna liksom skar in i handen oavsett inställning på remmen. Har redan storlek L men kanske ska prova XL då.

 

Bytte och satte dit Kv+ handtag+kontrollrem som är helt underbar. Dock var handtaget kortare så nu är staven 1 cm kortare än innan, vilket ställer till det lite. Bara byta remmen gick inte då den var tunnare än Swix och därmed bara gled ur.

Är det den nya (svart/grå) pro fit remmen, eller den gamla (svart/röd) som du har?

Hade liknande problem med mina Triac-remmar, det berodde på plastspännet som man drar remmen igenom tryckte på utsidan handen. På både Triac-remmen och den nya pro fit remmen, sitter det på utsidan handen. På den gamla pro fit modellen, hamnar spännet på tummsidan. De har liksom vänt på spännet på de nya.

Jag bytte till den gamla modellen, då försvann även problemet.

Link to comment
Share on other sites

Är det den nya (svart/grå) pro fit remmen, eller den gamla (svart/röd) som du har?

Hade liknande problem med mina Triac-remmar, det berodde på plastspännet som man drar remmen igenom tryckte på utsidan handen. På både Triac-remmen och den nya pro fit remmen, sitter det på utsidan handen. På den gamla pro fit modellen, hamnar spännet på tummsidan. De har liksom vänt på spännet på de nya.

Jag bytte till den gamla modellen, då försvann även problemet.

Det är den nya svart/grå. Precis som du säger, där plastspännet sitter gör det förbannat ont! Tack för tipset, får väl testa det!

 

Passar remmen rakt av eller måste man byta handtag också?

Link to comment
Share on other sites

Har Madshusremmarna och dom är bra! Jag fick också skavsår av ct1:s remmar. Men överlägset bäst passform har mina kv+ (löstagbara), helt underbara.

Lite OT, sorry, men måste passa på att fråga: Hur funkar KV+-remmarna till One Way-handtag? Och då menar jag inte klick-varianten. Ngn som vet?

Link to comment
Share on other sites

Madshus remmarna är enligt min uppfattning överlägset bäst... Slapp blåsor och ont efter att bytt till dem... De är dock överdrivet stora så att jag kan inte ha large på kontrollremmen, utan kör small (storlek 10 på skidhandskar).

 

Kör dessa på både One-way och swix-stavar.

Link to comment
Share on other sites

Någon mer som har erfarenhet av Madshus-remmarna?

Jag kör enbart med Madshus remmar. Till både Madshus' date=' Swix och Exel stavar. Den nyare varianten är bra men min favorit är den gamla varianten (de bytte förra året).[/quote']

Får du i Madshus-remmarna i Exel-handtagen (Evolution)? Jag trodde de var för breda. Filar du upp "ingången"?

 

Senaste året har jag dragit av två Exel-remmar. Senast var det på uppvärmningen innan Åkulla och som tur var hade jag ett par stavar till med mig, men de var 5 cm längre vilket ändå kanske passade det stakpasset.

 

Lite tveksam till Exels låskonstruktion för det är rätt vassa tänder som äter sig igenom remmarna. Och remmarna är inte i det mest hållbara materialet som t.ex. Swix har.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par gamla orange World cup med Evolution handtag. Visst får man dit remmarna med det är lite meck för att få det bra. Det är med dessa stavar som det har hänt en gång att remmen har gått av. Kanske är det som larsbern säger här ovan.
Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par gamla orange World cup med Evolution handtag. Visst får man dit remmarna med det är lite meck för att få det bra. Det är med dessa stavar som det har hänt en gång att remmen har gått av. Kanske är det som larsbern säger här ovan.

Bara för att vara tydlig, är det World Cup-handtag, med extra remingång på sidan (verkar vara bredare remmar på World Cup)

http://www.nordicskater.com/exel/WorldCupGrip.jpg

eller är det X-Force/Evo/Evolution-varianten?

Exel_X-Force_handtag2_1627.jpg

 

De gula tänderna är som sagt lite aggresiva mot lite mindre tåliga Exel-remmar om än sköna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par gamla orange World cup med Evolution handtag. Visst får man dit remmarna med det är lite meck för att få det bra. Det är med dessa stavar som det har hänt en gång att remmen har gått av. Kanske är det som larsbern säger här ovan.

Bara för att vara tydlig' date=' är det World Cup-handtag, med extra remingång på sidan (verkar vara bredare remmar på World Cup)

http://www.nordicskater.com/exel/WorldCupGrip.jpg

eller är det X-Force/Evo/Evolution-varianten?

https://www.lindellssport.se/pub_images/medium/Exel_X-Force_handtag2_1627.jpg

 

De gula tänderna är som sagt lite aggresiva mot lite mindre tåliga Exel-remmar om än sköna.[/quote']

Det handtaget på den nedre bilden som jag pressat in Madshusremmarna i.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...