Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur främja längdskidssportens framtid?


enklaresport

Recommended Posts

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply
Tittade på RIS sin hemsida och om man ville ha information om medlemskap så skulle man sända ett mail. Jag tror att det ska vara enklare än detta om man vill ha medlemmar.

När det gäller vår hittillsvarande förening, Rotebro IS OK, så har det inte funnits något fokus alls på att aktivt få nya skidåkande medlemmar. Framöver, inom ramen för Attunda, så ska det bli ändring på detta. Som flera har sagt så har vi känt att det måste hänga ihop: först när vi vill/kan erbjuda något vettigt UTÖVER att "bara" dra skidspår, så kan vi börja rekrytera fler skidåkande medlemmar.

 

Sen ser vi dock alla stora fördelar med att det är BÅDE orientering OCH skidåkning. Inte minst har alla stor nytta av varandra när det gäller större tävlingar och arrangemang, men även "stordriftsfördelar" när det gäller styrka i kontakter mot kommun och när det gäller rekrytering och upptagning. Slutligen så är det lättare att hitta frivilliga till förenings-poster om man har EN styrelse istället för TVÅ att bemanna...

Förhoppningsvis kan vi konstruera en hemsida där man ändå kan lätt hitta info om "sin" sport. Och på sommaren kan det nog vara en kul variation att springa i skogen ibland - även för skidåkare. Rullisar kan bli ganska enahanda tycker en del...

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är så många...men det är en känsla jag får...att man lägger om sin satsning mot långlopp...inget fel i det...men där vinner man inga mästerskapsmedaljer ;)

 

 

Visst kan det vara så...men jag har inte sett det på de längdskidtävlingar jag varit på som jag gjorde det på orienteringstävlingarna som ungdom...

Om man tittar på de stora seedningsloppen...hur många av dom har klasser för de yngre?

Link to comment
Share on other sites

Många föreningar tar

Klubbavgift 400kr

Sektionsavgift 250kr

 

Andrar har bara en klubbavgift på 250-300kr

 

RIS tar 750kr vad jag kan förstå, men man förklarar väldigt lite vad man får tillbaka.

 

Vad får jag tillbaka med att vara med i en förening? Det är ett budskap som föreningar har svårt att förmedla.

Medlemsavgift i Rotebro eller Tureberg har kostat 250kr sen länge. Ingen sektionsavgift för skidåkare. 750kr känner jag inte igen. (Du kanske råkat kollat på fotbollens hemsida?)

 

Men det visar väl kanske annars på att vi varit för dåliga på att göra en lättförståelig och tilltalande hemsida? Vi får skylla på att vi varit alltför upptagna med att dra bra skidspår på Bisslinge :) :)

 

Från i sommar någongång kommer det bli mer fokus på att få till en vettig hemsida för skidåkare, då för Attunda OK, men tills dess vill vi först få in fler namn på intresserade skidåkare som anmäler intresse för att deltaga i nästa vinters verksamhet.

 

Vi måste ta det i rätt ordning: först när vi får ihop ett antal medlemmars önskemål så kan vi precisera hur vi tänker oss verksamheten, och först då är det rätt att berätta om detta på en hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Det ena (ungdomar och aktiv klubbverksamhet) behöver inte utesluta det andra (vuxna som mest tränar själva och åker vasaloppet). Ska man söka pengar från kommunen eller sponsring från företag är det totala antalet medlemar också viktigt. Klubbens medlemar och antalet tävlingsaktiva åkare är det som är lätt att redovisa om man vill motivera bidrag för utveckling av en anläggning. Antalet andra som tränar i spåren är betydligt svårare att använda som motiv för att en anläggning ska utvecklas, eftersom de inte syns i statestiken.

 

En annan bra sak om man vill få in kommunen som anläggningssponsor är att visa på hur bra man är på att erbjuda aktiviteter även för andra än de som är tävlingsåkare - tänk friskvård. Gör någon mer lättåkt slinga, bygg en grillplats osv. Att ändamålet egentligen är att kunna anlägga längre spår behöver man ju inte säga...

På köpet får vi en grogrund för sporten genom att föräldrar med barn kommer ut och barnen förhoppningsvis förknippar skidåkning med något positivt från låg ålder. De flesta mellansvenska elljusspår är inte en positiv upplevelse för en fyraåring varesig med avseende på kupering eller tempo på de som kör om...

Link to comment
Share on other sites

Medlemsavgift i Rotebro eller Tureberg har kostat 250kr sen länge. Ingen sektionsavgift för skidåkare. 750kr känner jag inte igen. (Du kanske råkat kollat på fotbollens hemsida?)

Fel av mig jag tittade på familje priset. Satt och löste lite annat arbete samtidigt.

http://www8.idrottonline.se/RotebroISOK/Klubben/Avgifter/

Dock tolkar jag ändå att avgiften är 100kr till moder och 150kr till sektionen. lr?

Och på skidsektionens lila flik under spårbidrag har ni gömt texten för 250kr som medlem.

 

Toni jag tycker för övrigt att ni har gjort ett väldigt fint jobb i år. Alltid fint med önskemål vi som kommer ifrån Viby över stäketbron finns det möjlighet att köra skotern en repa nedanför klubbhuset igenom kollonilotten?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...