Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Aukland tog stakningen till en ny nivå


Willie

Recommended Posts

Inom både skidor och simning kallas det ju fri stil. Det skulle vara kull att sen någon som åkte klassiskt i ett fristilslopp och en som simmade bröstsim på 100 m fritt. För det borde väl vara tillåtet.

Bland motionärer är det inte så ovanligt. Kolla på ett fristlslopp som Engadin Ski Maraton i Schweiz, där är det vissa som åker i de vanliga skispåren som finns vid sidan om skejtbädden.

 

I Skejtvasan 2010 var det kallt och trögt före. Då var vi många som stod och stakade i spåret en hel del eftersom det gick lättare.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Alla sporter utvecklas

Eller optimeras...

exakt!

 

Dom som är emot utvecklingen/optimeringen mot mer stakning' date=' är ni fortfarande emot det där att ta skridskoskär.....[/quote']

Brottning är också en sport som både optimerats och utvecklats och sedan slutat i en avgrund ...

All utveckling är per definition inte positivt. Vi får se vad som händer med all stakning framöver. Att det kommer att bli mer både bland elit och motionärer är jag övertygad om. Om det sedan är positivt eller negativt får tiden utvisa. Personligen tycker jag att rena staklopp är både tråkiga att åka och titta på.

Link to comment
Share on other sites

Inom både skidor och simning kallas det ju fri stil. Det skulle vara kull att sen någon som åkte klassiskt i ett fristilslopp och en som simmade bröstsim på 100 m fritt. För det borde väl vara tillåtet.

Alla simsätt är tillåtna i frisim är jag ganska säker på. Frågan hur det är med ryggsim som man ju inte startar från pallen men det spelar väl ingen roll när det är frisim antar jag. Bara att dyka i och vända och börja simma rygg.

Link to comment
Share on other sites

För att ta död på två avarter i en smäll tycker jag man ska förbjuda fluor i valla. Då kan vi rädda hälsan på våra stackars vallare samtidigt som det blir mindre lönsamt att staka sig ovallad genom ett lopp.

Blir det för byråkratiskt så kan vi förbjuda all glidvallning och samtidigt krympa alla skidklubbars sargade budgetar med några sköna procent.

 

Säger Daniel som sticker ut hakan så långt att han tippar frammåt =)

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt og så på Årefjellsloppet der Frederik Aukland var sidekommentator. Syns så tydelig han sa at Jørgen trente 650 timer rulleski..med påfølgende og gjentagende betennelser i håndbaken...men uansett så var det viktigste at de kjører intervall på slutten av de lange treningsøktene..veldig mange som klarer å holde følge om de kjører på i et jevnt tempo, blir det derimot mange rykk opp mote melkesyregrensa vil de aller fleste få syre og stivne etterhvert. Ved å trene på nettopp dette vil det bare være et tidsspørsmål før de får en luke.

Slik Aukland har fått i flere av de store løpene i år.

 

Ellers er min oppfatning etter å ha gått Vasaloppet 3 ganger, samt Intersportloppet og Evertsbegrennett at den vanlige skiløper i Sverige er gode til å stake i forhold til oss nordmenn. De er heller ikke så utstyrsgale som nordmenn:-) Heldigvis. Har flere ganger opplevd å bli frastaket på slutten løp av løpere med (slik jeg oppfatter det) ganske dårlig teknikk og med ski som har Vasaloppsmerker fra de siste 10-15 årene:-)

 

Jeg har etter å ha gått Vasaloppet i fjor på 4.59 innsett at for å gå noe særlig fortere må jeg bli bedre i staking og har derfor trent en god del på dette i år. Hår hatt bra framgang og kan nå stake (bruker en del dobbelttak med fraspark i motbakke, det går ganske fort) der jeg før måtte gå diagonalgang. På Vasaloppet går det så fort over myrene at det eneste som går raskt nok om man ønsker en god tid er ren stakning.

 

For 2 år siden gikk jeg på 6.03 og da holdt jeg fram til Oxberg, da var det helt slutt. I fjor holdt jeg ganske jevn fart, manglet bare å holde en høyere marsfart (tapte litt på slutten her også). I år har jeg økt treningsdosene til ca 600 t/året og blir å stake mye i sommer:-)

Link to comment
Share on other sites

....och när vi ändå är igång så förbjuder vi även skidskytte eftersom de inte åker skidor på "rätt" sätt.

Även jag tycker att det är lite tråkigt att man kan vinna Vasaloppet och andra långlopp genom att bara staka (är dock oerhört imponerad av Jörgen A.), men det går ju uppenbarligen snabbare än att åka traditionellt. Om det är en bra utveckling av skidsporten kan man nog diskutera länge. Jag är lite kluven i mina tankar.

Link to comment
Share on other sites

Eller optimeras...

exakt!

 

Dom som är emot utvecklingen/optimeringen mot mer stakning' date=' är ni fortfarande emot det där att ta skridskoskär.....[/quote']

Brottning är också en sport som både optimerats och utvecklats och sedan slutat i en avgrund ...

All utveckling är per definition inte positivt. Vi får se vad som händer med all stakning framöver. Att det kommer att bli mer både bland elit och motionärer är jag övertygad om. Om det sedan är positivt eller negativt får tiden utvisa. Personligen tycker jag att rena staklopp är både tråkiga att åka och titta på.

Cykling kommer väl snart med två klasser; dopade och odopade... eller?

Link to comment
Share on other sites

exakt!

 

Dom som är emot utvecklingen/optimeringen mot mer stakning' date=' är ni fortfarande emot det där att ta skridskoskär.....[/quote']

Brottning är också en sport som både optimerats och utvecklats och sedan slutat i en avgrund ...

All utveckling är per definition inte positivt. Vi får se vad som händer med all stakning framöver. Att det kommer att bli mer både bland elit och motionärer är jag övertygad om. Om det sedan är positivt eller negativt får tiden utvisa. Personligen tycker jag att rena staklopp är både tråkiga att åka och titta på.

Cykling kommer väl snart med två klasser; dopade och odopade... eller?

Näe, där behövs bara en klass. Dopade!

Link to comment
Share on other sites

Bara för att en (1) VL seger tagits utan fästvalla betyder det knappast att det är den allenarådande tekniken som gäller för framtida segrar. Och absolut inte det bästa för oss motionärer. Det kan säkert finnas en och annan motionär med bristande skidteknik och oförmåga att lära sig åka skidor på fler växlar, tillsammans med en passande fysik, som tjänar på att staka oavsett före men de lär vara få. Men det går ju att hoppas på att så många som möjligt försöker så blir det lättare att förbättra placeringen framöver. :)
Link to comment
Share on other sites

tycker skidsporten skall typ "närma sig" gångsporten. Tex regler att man måste ha fästvalla eller tom tejp under skidorna med bestämd längd i rel till spannet och bestämd tjocklek osv, inget stavfäste i uppförsbackarna, man måste ta x antal diagonaltag, - fyll gärna på...

 

- utveckling... - är väl i alla kategorier vad som består till 90% av försämring, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Bara för att en (1) VL seger tagits utan fästvalla betyder det knappast att det är den allenarådande tekniken som gäller för framtida segrar. Och absolut inte det bästa för oss motionärer. Det kan säkert finnas en och annan motionär med bristande skidteknik och oförmåga att lära sig åka skidor på fler växlar, tillsammans med en passande fysik, som tjänar på att staka oavsett före men de lär vara få. Men det går ju att hoppas på att så många som möjligt försöker så blir det lättare att förbättra placeringen framöver. :)

Amen.

 

Sedan kan vi ju med materialutvecklingen så småningom hamna därhän att det inte märks någon skillnad i glid på fästvallade och på blanka skidor. Utveckling av stakåkningnen kan paradoxalt nog göra så att innovatörer och fabrikörer förbättrar förutsättningarna för diagonalåkning. Vips är det fördel även även mellan jämngoda stakmaskiner att använda benen i vissa partier för att ha kvar stakkraft i andra. Låt oss se vart det här leder. I alla hänseenden så är det först till mål som vinner.

Link to comment
Share on other sites

Lösningen för att bli kvitt stakeländet :-)) - inför stilpoäng som vid backhoppning - alla växlar bedöms efter vägen.

Då hade Johnsrud Sundby fått 10 av 10 möjliga av mig för sin skejtåkning på 3:ans växel igår i Falun. Fantastisk vacker och kraftfull teknik! Inte minst jämfört med Northug som ser ut som han åker med klister under skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Alla sporter utvecklas

Eller optimeras...

exakt!

 

Dom som är emot utvecklingen/optimeringen mot mer stakning' date=' är ni fortfarande emot det där att ta skridskoskär.....[/quote']

Ja, men då är väl hela sverige emot utveckling... ;)

För det erbjuds inte många skidlopp i "fristil" på en säsong...

Link to comment
Share on other sites

Eller optimeras...

exakt!

 

Dom som är emot utvecklingen/optimeringen mot mer stakning' date=' är ni fortfarande emot det där att ta skridskoskär.....[/quote']

Ja, men då är väl hela sverige emot utveckling... ;)

För det erbjuds inte många skidlopp i "fristil" på en säsong...

Beror på vad man menar med många, men nog fanns det någonstans mellan 150-200 fristilslopp i tävlingkalendern den senaste vintern. Det är rätt många enligt mig ;)

Så visst finns det fristilslopp att åka om man vill.

Link to comment
Share on other sites

exakt!

 

Dom som är emot utvecklingen/optimeringen mot mer stakning' date=' är ni fortfarande emot det där att ta skridskoskär.....[/quote']

Ja, men då är väl hela sverige emot utveckling... ;)

För det erbjuds inte många skidlopp i "fristil" på en säsong...

Beror på vad man menar med många, men nog fanns det någonstans mellan 150-200 fristilslopp i tävlingkalendern den senaste vintern. Det är rätt många enligt mig ;)

Så visst finns det fristilslopp att åka om man vill.

Nu tar du väl i...jag fick det till 100 lopp...intervall och masstart... ;)

Av dessa försvinner väl ett antal tävlingar som kräver fis-kod samt alla j-cup och div u-tävlingar av typen Kalle Anka cup ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' men då är väl hela sverige emot utveckling... ;)

För det erbjuds inte många skidlopp i "fristil" på en säsong...[/quote']

Beror på vad man menar med många, men nog fanns det någonstans mellan 150-200 fristilslopp i tävlingkalendern den senaste vintern. Det är rätt många enligt mig ;)

Så visst finns det fristilslopp att åka om man vill.

Nu tar du väl i...jag fick det till 100 lopp...intervall och masstart... ;)

Av dessa försvinner väl ett antal tävlingar som kräver fis-kod samt alla j-cup och div u-tävlingar av typen Kalle Anka cup ;)

Överdrev inte alls, du glömde alla sprint tävlingar också

och varför utesluta tävlingar som kräver FIS-licens

Finns massor av skatetävlingar om man bara vill tävla.

 

Men nog om det vi har kommit ifrån ämnet

 

J.Akland har visat att det går att åka fort med bara stakning på alla typer av banor. Under 2012 stakade dom i Tjeckien och det tyckte alla var konstigt då. Nu kan man staka alla banor. Kanske inte vinna alla lopp dock. Vasaloppet var ju i år lite knepig ur vallasynpunkt, därför vann Jörgen kanske på det i år. Kanske han inte gör ett vanligt år.

 

Sen var det väl rätt trögt före i Åre så att dom körde inte så fort som dom kunde ha gjort från början om föret varit lite annat. HAde dom gjort det, så hade han inte vunnit på blanka skidor.

 

Se bara på masstarter i VC, där du nu har börjat köra hårt för att förstöra för Northugs slutspurt. Någon man sa i flera år inte går. Men det går att förändra även en masstart så den blir spännande visade Johan Olsson i VM.

 

Om fler och fler stakar långlopp så tror jag några kommer börja köra stenhårt i alla backar för att åka ifrån dom med blanka skidor också.

Link to comment
Share on other sites

Antar att Aukland inte körde utan fästvalla på Birkebeinerrennet i alla fall? De får väl lägga om Vasaloppsbanan så att den blir lite mer kuperad alt köra andra riktningen. Eller så dra en liten prologslinga upp till Lindvallen och tillbaka...

Jörgen Aukland blev 4a i Birken på Blanka skidor... Så den banan är för platt?

Link to comment
Share on other sites

Har sett att många som kör stakning använder skatepjäxor. Vad är det för fördelar med det? Är det bara för att det blir stadigare för foten' date=' eller är det något annat?[/quote']

stadigare, kan slappna av mer helt enkelt

OK! Nästa fråga :) Varför ser man skateskidor bara på klassisk sprint hos de som som stakar, åker på blanka skidor. Medan långloppsåkare för det mesta har vanliga klassiska skidor?

För övrigt tycker jag det går bättre att staka som åldring med nedåtgående syreupptag, kostar mindre än diagonal. I alla fall min upplevelse. Kommer från en enbart diagonalande generation. Det finns variationer i stakningen också, eller man kanske kan säga växlar i olika terrängförhållanden. Har då inte några invändningar alls mot stakningens utveckling :)

Link to comment
Share on other sites

Har sett att många som kör stakning använder skatepjäxor. Vad är det för fördelar med det? Är det bara för att det blir stadigare för foten' date=' eller är det något annat?[/quote']

stadigare, kan slappna av mer helt enkelt

Bull***t.

 

Står du och stakar i ett spår behövs inga skatepjäxor för bättre stabilitet. Skatepjäxor används enbart för att få bättre tryck vid spårbyten och riktningsförändringar. Vissa använder dem också för att kunna skejta bättre i saxbackar...

 

Har för övrigt ingen som helst förståelse för denna växande popularitet för enbart stakning. Är ju den överlägset tråkigaste formen av skidåkning. Det är ju teknikväxlingarna som gör skidåkningen rolig och stimulerande.

Link to comment
Share on other sites

Har sett att många som kör stakning använder skatepjäxor. Vad är det för fördelar med det? Är det bara för att det blir stadigare för foten' date=' eller är det något annat?[/quote']

stadigare, kan slappna av mer helt enkelt

Bull***t.

 

Står du och stakar i ett spår behövs inga skatepjäxor för bättre stabilitet. Skatepjäxor används enbart för att få bättre tryck vid spårbyten och riktningsförändringar. Vissa använder dem också för att kunna skejta bättre i saxbackar...

 

Har för övrigt ingen som helst förståelse för denna växande popularitet för enbart stakning. Är ju den överlägset tråkigaste formen av skidåkning. Det är ju teknikväxlingarna som gör skidåkningen rolig och stimulerande.

jag tycker de blir stadigare me... sen att de blir stadigare vid spårbyten är vä inte negativt men inget som avgör..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...